Gå til innhold

For mye kunstige søtningsstoffer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det farlig å spise for mye kunnstig søtning? har egentlig ikke tenkt over det, men kjæresten nevnte det i dag, at jeg burde roe litt ned på det, for kan kansje føre til diabetes osv..Spiser stevia dråper, splenda og sjokolade dipper på så og si alt :p noen som vet om det kan være farlig på noen måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg ikke uttale meg for bombastisk, men mener at Stevia (som du nevner) er et naturlig søtningsmiddel? (uttrekk fra Stevia-planten). I motsetning til for eksempel Aspartam som er syntetisert, altså kunstig fremstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke uttale meg for bombastisk, men mener at Stevia (som du nevner) er et naturlig søtningsmiddel? (uttrekk fra Stevia-planten). I motsetning til for eksempel Aspartam som er syntetisert, altså kunstig fremstilt.

jaa merker at jeg ikke blir dårlig av verken splenda eller stevia, så går nedpå store mengder av dette, er jo så godt på alt :p til og med epler dynker jeg med splenda :p men tenkte bare på om det kan være farlig..mens ting med aspartan og andre søtningsmiddler (spess sukrin) blir jeg dødsdårlig av i for store mengder :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett noe som tyder på kunstig søtning kan føre til diabetes.

aner ikke jeg heller..bare begynte å tenke på om det kansje ikke er så godt for kroppen med for mye :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker alt for mye lett-brus, men er ikke bekymret for søtningsstoffet. Det jeg faktisk er litt bekymret når det gjelder lett-brusdrikkingen min, er kullsyren og hvordan den påvirker tennene :(

Om kunstige og naturlige søtningsmidler: her har jeg en oppfatning om at mange ofte tror at alt annet enn rørsukker er kunstige søtstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oversikt om søtningsmidler fra diabetesforbundet sine egne sider:

http://www.diabetes.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=546

"De godkjente søtningstoffene er helt trygge å spise i normale mengder, dvs. den mengden man ellers ville ha spist sukker"

Det er ingen linker til vitenskapelige studier på siden, men synes det er en grei oversiktsartikkel om de mest vanlige søtningsmidlene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ble jeg litt for avhengig av søtning en periode ;) Jeg begynte bare å bruke mer og mer, og det sluttet egentlig nesten å være litt godt. Iherb er ålreit, men det gikk litt mye i natreen som er kunstig. Da sa jeg bare til meg selv at nok var nok og gikk noen uker uten :) Nå bruker jeg sukrin og stevia, begge naturlige, i helgene bare. For selv om det er godt med litt søtt innimellom foretrekker jeg ordentlig middagsmåltider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var naturligvis ikke helt det jeg mente, men ja ;)

jeg spiser lett en boks med CC med masse søtning og sjokolade dip istedenfor middag :p må roe litt ned på det tror jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt bekymret for dette, faktisk! Sluttet derfor med Pepsi Max i forrige uke... Jeg har lest at stevia kan påvirke fruktbarheten i negativ retning, så det har jeg ikke turt å prøve ennå. Dessuten er det meldt i fra om tilfeller av blindhet og MS etter aspartam-inntak, men ja, de har sikkert hatt i seg i overkant av hva de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret for dette, faktisk! Sluttet derfor med Pepsi Max i forrige uke... Jeg har lest at stevia kan påvirke fruktbarheten i negativ retning, så det har jeg ikke turt å prøve ennå. Dessuten er det meldt i fra om tilfeller av blindhet og MS etter aspartam-inntak, men ja, de har sikkert hatt i seg i overkant av hva de burde.

Stevia er det ingen dokumenterte negative virkninger på. Stevia er en naturlig plante;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturlig er ikke ensbetydende med sunt? :)

Nei, men det er ikke noen dokumenterte negative virkninger, så vidt meg bekjent. Har så vidt fått med meg at de publiserte en studie på slutten av 90 tallet der det hadde en noe negativ innvirkning på fruktbarheten, men dette hadde de ingen bakgrunn og informasjon til å fastslå, og jeg mener at det ikke har blitt bekreftet av andre studier.

Men til trådstarter: uansett vil jeg heller ha kunstig søtning enn masse rent sukker! Men,alt med måte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at Splenda inneholdt kloratomer som har vist seg å være kreftfremkallende?

I tillegg til at Aspartam har dårlig innvirkning på barn, og frarådes til dem under 2 år.

Pga at splendaen er kunstig, sies det også at den er miljøfarlig. Den brytes ikke ned, men det går ut i kloakken og ødelegger naturlige organismer i naturen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...