Gå til innhold

Jente som virkelig trenger hjelp til styrketreningen, forvirret!

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal. Leser og hører ulike ting fra alle hold, og er veldig usikker! Håper noen hær kan hjelpe meg.

Startet med styrketrening på apparater i januar. Og ble anbefalt med å starte med bassøvelser med fri-vekter, men fikk da høre at da får jeg større muskler. Samtidig som noen andre sa at det får jeg ikke. Her er mye å lese på nette, men føler at det står forskjellige ting fra side til side.

Jeg vil ikke ha større muskler(vet jenter ikke får store det av styrketrening). Men jeg vil ha slanke muskler.

Hva trener jeg og hvordan? Tenker repetisjon og ventetid mellom repetisjonene osv.

Fortsetter under...

Styrketrening gir deg ikke store muskler over natta. Du kan selv titte i loggbøkene her på forumet av jenter som vil bli større, og hvor mye arbeid disse faktisk legger i det. Det er heller ingenting som heter "lange og slanke" muskler. Muskelfestet flytter seg ikke på magisk vis i løpet av treningen og blir lengre. Om du ikke vil ha fremtredende muskler, er det i hovedsak fettprosenten det står på. Ved å unngå for lav fettprosent, vil man ikke få disse "store musklene" du ikke ønsker.

Baseøvelser er uansett hundre ganger bedre enn apparatøvelser. Ved baseøvelser får du en naturlig bevegelsesbane tilpasset din kropp, og ikke en gjennomsnittlig kropp som apparatene er designet for. I tillegg vil du aktivere støttemuskulatur og kjernemuskulatur ved baseøvelsene. De trener store deler av kroppen, og du slipper å bruke fem timer på trening for å gå gjennom sytti ulike apparater.

Takk for svar! Godt å få bekrefte at "lange og slanke" muskler ikke finnes. Da slipper jeg å jobbe mot noe som ikke eksisterer eller kommer til å eksistere:p

Jeg får heller fortsette å jobbe med fettprosenten min, og heller ta et par ganger i uken med mage/rygg :)

Kan føye til at magen får kjørt seg en del i de store baseøvelsene som knebøy, frontbøy, markløft og militærpress blant annet. Plankeøvelser og kjernetrening er ikke dumt likevel, men du trenger ikke å kjøre de noe mer enn andre øvelser.

Tren tungt 3 - 5 sett med 3 - 6 repitisjoner i hvert sett. Konsentrer deg om baseøvelsene som markløft, knebøy, benkpress og pull-ups/chin-ups. Vent mellom 30 - 60 sekunder mellom settene. Legg på 2,5 kg på baseøvelsene på hver treningsøkt. Fortsett til det stagnerer. Få i deg nok protein - typisk 2 - 2,5 gram per kg kroppsvekt. Konsentrer karbohydrater til rundt før og etter trening. Ikke mer enn 100 - 150 gram per dag.

Ferdig. :)

Annonse

Tren tungt 3 - 5 sett med 3 - 6 repitisjoner i hvert sett. Konsentrer deg om baseøvelsene som markløft, knebøy, benkpress og pull-ups/chin-ups. Vent mellom 30 - 60 sekunder mellom settene. Legg på 2,5 kg på baseøvelsene på hver treningsøkt. Fortsett til det stagnerer. Få i deg nok protein - typisk 2 - 2,5 gram per kg kroppsvekt. Konsentrer karbohydrater til rundt før og etter trening. Ikke mer enn 100 - 150 gram per dag.

Ferdig. :)

Det der ser hellet ut som en oppskrift på å bli større, og det er det jeg IKKE er interessert i. Er klar over at mer muskler gir høyer forbrenning, men merker at musklene mine har voks siden jeg startet i januar med styrketrening. Ville igrunn ha lange slanke muskler men har nå fått svar på at det ikke finnes. Så da får jeg heller bare fortsette med å få ned fettprosenten med carido og kostholdet.

Alle mennesker er forskjellige og reagerer forskjellig på typer trening. Finn deg et treningsprogam som du synes ser spennende ut, skriv ned hver eneste trening i en bok eller her på forumet. Fortsett med det du har fremgang i og dropp det som du ikke har fremgang med. Da prøver du heller noe annet på den tingen.

Ai ai ai solis du har gått i den typiske jentefella angående trening. Du kommer ikke til å bli "for stor" med mindre du bruker steroider. Du ser deg selv i speilet hver dag og kan når som helst slutte å trene hvis du begynner å ligne på Arnold, men det kommer aldri til å skje. Hvis du kun trener kardio kommer du til å se tynn, svak og slapp ut. Her er en (av mange) artikler som du kan lese:

http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/

Det verste som skjer er at du begynner å nærme deg noe sånn. Ja, hun løfter tunge vekter og ser fortsatt ut som ei dame.

89e0f78fe54134e0f0f4d22b4c5cc4e7.wix_mp.jpg

Annonse

Fitnessbloggen la akkurat ut et innlegg om dette: http://fitnessbloggen.no/lange-og-slanke-muskler-med-bodysculpting-eller/

Der står det forklart at du ikke kan "gjøre" musklene dine lengre eller slankere. Det folk ofte mener når de snakker om "slanke" muskler er små muskler med lite fett utenpå. Sånn typ Victoria Secret modellene, her er et innlegg om hvordan de trener http://fitnessbloggen.no/victoria-secrets-magemuskler/.

Det skal mye til før du begynner å få veldig store muskler, for mange så er det nesten ikke mulig en gang. For meg er det viktigst med en sterk kropp som fungerer bra og da trenger jeg litt muskler. Prøv å se det på den måten?

For å få "slanke" muskler trenger du bare redusere fettprosenten din. Det vil si strengt strengt kosthold og mye kardio.

Blir litt småprovosert når du er så klar på at du kommer til å bli kjempestor på null komma niks ved å si at det "ser ut som" at du kan bli større av programmet.

Bare for å bruke meg selv som eksempel.

Jeg har brukt 2 (unnskyld) jævla år på å bygge opp muskelmasse. Men tror du jeg har det?

Nei, nei og NEI! Jeg legger ukentlig ned sykt mye arbeid i styrkeøktene mine og enda er jeg ikke ferdig.

MEN jeg opplever positive bieffekter: Armene mine er ikke lenger like slappe, lårene mine er strammere, rumpa mi er bedre. En ting til, musklene mine ser lange og slanke ut når jeg ikke strammer. Så med mindre du planlegger å gå rundt å stramme musklene dine hele tiden så har du ikke noe å frykte.

Resultatet av å kun trene kardio er at hele kroppen din blir slapp, du vil ikke føle at du er i mål, fordi du ikke blir stram og fit som du faktisk ønsker å bli. Tror du virkelig at kjendisene bare trener kardio? Nei.

Håper du våkner opp og skjønner sammenhengen mellom veltrent og styrketrening.

Hvis du skulle være en av de heldige som blir "for store" så lar du bare være å trene den muskelgruppen du ser på som problem. Jeg har hatt sykt god framgang på skuldre og nakke, og ville etter min definisjon for to år siden vært nødt til å kutte trening som ga framgang på det området, men i dag er synet mitt helt forandret og jeg jobber for å utvikle den enda mer.

Til slutt, jeg startet også å trene med den fikse ideen om at jeg ikke ville ha muskler tilfelle jeg ble så stor, men tro meg jeg er ikke stor. Så fort du har kommet over den kneika så er du på god vei.

Gi styrketreningen i hvertfall en sjanse, du kommer ikke til å angre!!:D

Det der ser hellet ut som en oppskrift på å bli større, og det er det jeg IKKE er interessert i. Er klar over at mer muskler gir høyer forbrenning, men merker at musklene mine har voks siden jeg startet i januar med styrketrening. Ville igrunn ha lange slanke muskler men har nå fått svar på at det ikke finnes. Så da får jeg heller bare fortsette med å få ned fettprosenten med carido og kostholdet.

Erh, for å si det slik: Hvis det var så enkelt så ville jeg vært gigantisk. Det er jeg ikke. Selv om jeg har prøvd iherdig.

Jeg er ei lita tita på knappe 50 kg, men jeg løfter (tunge)vekter som bare av det.. jeg tviiiler på at jeg blir noen muskelbunt, men guud så moro det er å løfte tyngre og tyngre vekter for nesten hver økt jeg har.

Ikke minst se hvordan kroppen forandrer seg...Muscles is the new skinny!!

HVORFOR er egentlig jenter så redde for muskler??

Kan love deg at du kommer til å se sinnsykt mye bedre ut med litt frivekter :) Ingenting er finere enn damer som er godt trent i markløft, knebøy og baseøvelser generelt ;) Og som alle de andre her sier, du blir ikke større over natta av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...