Gå til innhold

Kreatin og styrketrening


LiB

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hva som er sammenhengen mellom kreatin og styrketrening?

Hvorfor/hvorfor ikke skal man bruke kreatin?

Bør/bør ikke man bruke kreatin?

Legg gjerne bare til en artikkel eller to :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kreatin gjør at man får mer vann inn i muskelaturen.

Det kan føre til bedre styrke, utholdenhet og bedre restutisjon.

Noen går opp noen kilo mens de går på kreatin

Personlig har jeg aldri merket noe av kreatin, men kjenner en del som hevder de merker godt at de går på det. Mange av de det var pop blant var syklister da siden det skal hjelpe på restutisjonen og mot kramper, men kan man stole på menn som barberer leggene? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme virkning på jenter og gutter?

Jeg er jente og jeg vil gjerne ha mer markert kropp.

Trenger ganske tung styrketrening, så da er det vel bra med kreatin mener du?

Har hørt at det er vanlig med 1-2 kilo, men for meg er ikke det så nøye.

Men synes det på kroppen? Driter i hva vekta viser, men vil ikke bli "oppblåst" liksom. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme effekt på gutter og jenter ja, er vel ikke noe som er vanlig vil jeg tro. En jeg kjenner gikk vist opp 4 kilo i følge han, jeg merket ingen ting som sagt. Du kommer nok ikke til å bli oppblåst nei. Kreatin koster ikke allverden 100 spenn for en pakke eller noe, prøv se om du liker det, hvis ikke, slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreatin er et kjent kosttilskudd som har eksistert i mange år både her i landet, og i utlandet. Den fungerer med å øke kroppens energilagring, og bidrar til økt prestasjonsevne, så vel som studier indikerer at den har en positiv effekt på muskulær utholdenhet.

Kreatin er for de fleste et kosttilskudd som vil gjøre dem sterkere, tyngre, og at de får en mye bedre pump på trening. Det er et forholdsvis billig tilskudd å ta, og vil bidra i stor grad til raskere styrkeøkning så vel som bedre restutisjon etter trening.

Kort fortalt vil kreatin;

· Øke muskelmassen

· Øke volumet på muskelcellene (gjennom væskebalanser)

· Bedre restutisjon etter trening

· Øke den eksplosive og utholdende muskelstyrken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke poenget ved kreatin, at ATP som brukes ved blant annet løfting, bli omdannet til ADP, og det er denne prosessen man hjelper ved å ha økte konsentrasjoner av kreatinfosfat tilgjengelig?

jo, dette stemmer. ATP er på en måte energien til cellene i kroppen. Og den prosessen som gjøres ved å omdanne ATP til ADP frigjør energi ut til musklene. Ved å tilføre kreatin (gjerne monohydrat) (ATP) vil energinivåene til muskelcellene øke og du vil kunne løfte tyngre på grunn av at energinivået er høyere. Muskelcellene vil også restituere seg fortere på grunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne i går, men vet ikke helt om det er helt etter malen, men sier seg jo att kg og mengde henger sammen, så kan ha litt med saken å gjøre kanskje?

http://www.pitpublishing.com/kalkulator.html

Leste ett sted att man kunne gå rett på" vedlikeholdsfasen" men da ville efekten i starten være noe mindre, men finner desverre ikke den nå, men kanskje noen andre her inne kan svare på den.

Skal starte på Kreatin selv så fort det ankommer i posten så er spent selv på hvordan kroppen vill reagare.

Håper uansett att magen blir mere medgjørelig raskt, og att du fant noe fornuft i det jeg skriver ( om den finnes)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vann er greia tror det er snakk om 2l minimum i løpet av dagen jeg, siden kreatin fylle musklene/kroppen med vann. Men raske google søk på kreatin finner du MYE, med noe varierende info som alltid på dette vidunderlige nettet ;)

Funker det på nattesøvnen blir jeg lykkelig sliti med det i noen år så det hadde ikke skada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har litt spørsmål om kreatine ettersom jeg akuratt har begynnt med det.. :)

Bivirkningene som følger med, hvor lenge varer de? Jeg begynnte i går, og ikke lenge etter første dose, ble jeg sykt uggen i magen :( skikkelig mageknipe..

Og en annen ting, skal man følge doseringen som står på pakken? tenker litt på om jeg skal begynne med 5g*4ganger daglig i en uke, og derrester 5g*1 i 65 dager for derreter ha 1 uke opphold..

eller bare begynne rett på 5g en gang daglig?

usj, får ikke håpe bivirkningene jeg har er varige, da gidder ikke jeg gå på det lenger:confused:

[ATTACH=full]10033[/ATTACH]

Jeg prompa konstant når jeg gikk på monohydrate :p Haha..

Ga seg ikke noe nevneverdig etterhvert heller. Selv har jeg slutta helt på monohydrate, vannsamlingen den gir gjør deg mindre markert, og etter jeg slutta på den (gikk ned 1kg) har jeg ikke merka noe på styrken, så da ser jeg ikke poenget lenger.

Og hvis du faktisk har mageknip så ville jeg heller satt det i skapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på hvordan folk reagerer på det, så jeg ville vell fortsatt litt å prøvd, men det er jo selvsagt meg, man skal føle seg komfortabel med det også.

Men nå har jo ikke jeg kommet i gang med det enda, kan jo hende jeg skifter mening da he he..

Planen er å bruke for å få litt extra piff, da jeg trenger det nå i starten, funker det så WOHO, om ikke så er det heldigvis ikke så dyrt. Har begynt med whey-80 proteiner og må si att det har hjulpet mye det også, men så har kosthold og formen min vært elendig også.

Men som sagt, prøv litt til om du føler deg komfortabel, snart helg så da trenger du ikke tenke på jobben i allefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du bruker ikke noen form for kreatin nå? usj, kan jo ikke leve sånn:confused: vurderte å være hjemme fra jobb i dag fordi jeg er så vond i magen:confused:

ah føler meg akkurat slik jeg føler meg etter en hel helg med masse oppkarbing:rofl:

Nå bruker jeg bare den kreatindosen som kommer i pre-workouten jeg tar - anabolic beast. Den har ikke kreatin monohydrate, men kreatin kelat.

Med kreatin monohydrate er det veldig vanlig med bi-effekter som vannsamsling (vektoppgang) og problemer med magen. Kreatin kelat skal visstnok være lettere å ta til seg, samt være helt fri for bi-effekter. Og med tanke på at jeg har gått ned i vekt etter jeg slutta, er betydelig mer markert og fremdeles like sterk (enda sterkere faktisk) + like mye pump, så tror jeg dette stemmer ganske bra :)

Fördel: Anabolic BEAST

Kreatin monohydrat måste intas i doser om 5-10g/dag för att vara effektivt. Jack 3d innehåller bara en tiondel av vad som behövs för att få bra effekt. Det finns dessutom vissa oönskade bieffekter av keratin monohydrat såsom vätskeansamling, viktuppgång och problem från magen.

Anabolic BEAST innehåller istället en patenterad form av lättabsorberat kreatinkelat. Denna form är verksam i betydligt lägre doser och den saknar helt bieffekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe googlet masse, men finner så mye rart. eks: DU KAN DØ AV KREATIN!!!:rofl:

+ det med bivirkninger er veldig innviduelt fra person til person tipper jeg.. selv om det er mye som går igjen.

Jeg drikker også 2-3 liter hver dag, men føler jeg må drikker mer nå:mellow: syykt tørr i øyner + hodepine som jeg pleier få når jeg er dehydrert :thumbsdown:

Å ta kreatin og ikke drikke nok vann er faktisk helsefarlig ja, det skal man ikke kødde med.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2273911.ece

Såvidt jeg har fortstått danner det seg kreatinin av den kreatinen som kroppen ikke klarer å ta til seg (?), eller noe sånt? Dette er ikke good-stuff og hoper seg opp i nyrene, som blir ganske misfornøyde av det hvis det pågår over lang tid.

En CK-prøve måler nivået av kreatinkinase i blodet. Kreatinkinase er et nedbrytningsprodukt fra muskulaturen.

Ved større muskelskader måles høye verdier av CK. Verdiene på CK-prøven som ble tatt av Furulund hadde vært på 150-160 000. Normalverdi er på 4-500. Tilstanden kalles rabdomyolyse. Store mengder slike nedbrytningsstoffer kan ”tette igjen” nyrene, opplyser Norsk Helseinformatikk, som også har omtalt denne saken, på sine hjemmesider.

- Dette fører til nyresvikt, men heldigvis hadde det ikke kommet så langt hos meg. Men det var nok snakk om timer, presiserer Furulund som etter behandlingen, der kroppen ble tilsatt store mengder væske og nyrene ble ”gjennomspylt”, raskt ble bedre.

Såvidt jeg forstår får ikke kroppen sjansen til å spyle ut og rense nyrene nok hvis du drikker lite vann samtidig som man går på kreatin.

Jeg er virkelig ingen ekspert på dette, så hvis dette er helt feil får de som har peiling skyte meg og rette opp det jeg har skrevet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta kreatin og ikke drikke nok vann er faktisk helsefarlig ja, det skal man ikke kødde med.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2273911.ece

Såvidt jeg har fortstått danner det seg kreatinin av den kreatinen som kroppen ikke klarer å ta til seg (?), eller noe sånt? Dette er ikke good-stuff og hoper seg opp i nyrene, som blir ganske misfornøyde av det hvis det pågår over lang tid.

Såvidt jeg forstår får ikke kroppen sjansen til å spyle ut og rense nyrene nok hvis du drikker lite vann samtidig som man går på kreatin.

Jeg er virkelig ingen ekspert på dette, så hvis dette er helt feil får de som har peiling skyte meg og rette opp det jeg har skrevet :p

Lagringen av kreatinin var vell ett problem med 1.generasjon av kreatin, og skal være illiminert i disse dager ( skal ikke banne på det, men nesten helt sikker)

Og kroppen skiller vell ut kreatinen den ikke trenger/tar opp så overbruk er bare unødvendig/økonomiskt teit :D

Men litt forsiktig skal man være helt klart uansett, men det gjelder jo det meste egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagringen av kreatinin var vell ett problem med 1.generasjon av kreatin, og skal være illiminert i disse dager ( skal ikke banne på det, men nesten helt sikker)

Og kroppen skiller vell ut kreatinen den ikke trenger/tar opp så overbruk er bare unødvendig/økonomiskt teit :D

Men litt forsiktig skal man være helt klart uansett, men det gjelder jo det meste egentlig.

Det kan nok helt sikkert stemme :) Takk for input!

Ja, jeg har aldri skjønt poenget med overbruk av kreatin, kroppen kan jo bare ta til seg en viss daglig dose uansett, så det er jo ikke akkurat sånn at man blir maskin hvis man trøkker nedpå 8 forskjellige kreatiner i overdose hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har litt spørsmål om kreatine ettersom jeg akuratt har begynnt med det.. :)

Bivirkningene som følger med, hvor lenge varer de? Jeg begynnte i går, og ikke lenge etter første dose, ble jeg sykt uggen i magen :( skikkelig mageknipe..

Og en annen ting, skal man følge doseringen som står på pakken? tenker litt på om jeg skal begynne med 5g*4ganger daglig i en uke, og derrester 5g*1 i 65 dager for derreter ha 1 uke opphold..

eller bare begynne rett på 5g en gang daglig?

usj, får ikke håpe bivirkningene jeg har er varige, da gidder ikke jeg gå på det lenger:confused:

[ATTACH=full]10033[/ATTACH]

Hvilke Kreatin er det du bruker? Om du får mageknipe så ville jeg passet på å blande det skikkelig ut før du svelger det. Dehydrering kan komme av at du trenger litt mer væske når du bruker Kreatin, så drikk mer. Doseringer (om det er Kreatin monohydrat) er 5g om dagen, du kan ta det når som helst på dagen.

Når det gjelder alle de andre bivirkningene du nevnte så høres det mer ut som det er psykisk da det ikke er noe normale reaksjoner på litt Kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kreatin og masse forskjellige pre-workout før. Disse pre-workoutene jeg tok fikk jeg forskjellige virkninger av. Den ene begynte jeg å få prikninger i armer/hender etter jeg tok den. Følte liksom at de dovnet litt bort. En annen fikk jeg VELDIG vondt i magen av, noe som førte til at jeg ikke tørte ta i så veldig på trening.

Kreatin i pilleform likte jeg best egentlig fordi jeg ikke fikk så masse "bivirkninger" av den.. Fikk kraftigere og fortere pump i musklene bare ;) Gøy å få pump, men jeg klarer best å trene uten så masse pump i armene.

Men uansett så har jeg troa på at kreatin er bra om man skal bygge muskler og trener mye. Og iallfall for meg/de som ikke spiser kjøtt (finnes jo kreatin i fisk også da men) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kreatin og masse forskjellige pre-workout før. Disse pre-workoutene jeg tok fikk jeg forskjellige virkninger av. Den ene begynte jeg å få prikninger i armer/hender etter jeg tok den. Følte liksom at de dovnet litt bort. En annen fikk jeg VELDIG vondt i magen av, noe som førte til at jeg ikke tørte ta i så veldig på trening.

Kreatin i pilleform likte jeg best egentlig fordi jeg ikke fikk så masse "bivirkninger" av den.. Fikk kraftigere og fortere pump i musklene bare ;) Gøy å få pump, men jeg klarer best å trene uten så masse pump i armene.

Men uansett så har jeg troa på at kreatin er bra om man skal bygge muskler og trener mye. Og iallfall for meg/de som ikke spiser kjøtt (finnes jo kreatin i fisk også da men) ;)

Jeg gikk også på en små luguber "kreatin" type fra Sverige, som sikkert de fleste har vært borti.. "Horse Power" ! Drakk den på vei til trening og i garderoben føltes det ut som jeg fikk en heftig akupunktur behandling i ansiktet og på armene.. MEN, i shit you not, jeg måtte øke med 8 kg i skråbenk med manualer for at det skulle bli tungt nok, og dips følte jeg at jeg kunne ta så mange jeg ville av.. Når økta var ferdig var jeg superfornøyd, men boksen gikk i søpla.. Stoler ikke på ting som gjør meg sterkere enn det kyllingen klarer.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å skille mellom pre-workout og kreatin her. Et reint kreatin bør og har ikke noen merkbar effekt etter inntak. Det skal heller ikke brukes før trening, da det kan redusere farten magesekken blir tømt på og dermed redusere effekten av andre tilskudd man tar før trening.

Noen av effektene dere beskriver her kommer fra ting som beta-alanine, arginine etc og blir noe helt annet en kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...