Gå til innhold

Kreatin og styrketrening


LiB

Anbefalte innlegg

jeg bruker denne:

Blandet det en gang med melk og proteinpullver (1,5dl veske så kanskje litt lite?)

I dag blandet jeg det med 0,5dl vann:)

Og du har sikkert rett at det andre er psykisk :p får se om eg klarer hive i meg mer vann. Kommer til å gå på dass 3ganger i timen nå xD

Da det ikke er et Creapure Kreatin så kan det kreve en del arbeid for å få blandet det skikkelig ut. Bruk nok vann og så lang tid du trenger for å blande det ut så vil magebesværen din bli redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alt man lærer, trodde det bare var to typer kreatin jeg :0 og hvis det var noe man slipper å se "oppblåst" av vann ut, så vil jeg prøve d heller :D

Og dette funker godt på styrken også?:p

Styrken er bra, har veldig gode treninger for tiden og øker i alt. Mer markert også, og det klager man jo ikke på :)

Merker dog ikke denne syke pumpen og prikkinga som mange opplever, men så lenge man har orden på psyken og vet hva man skal gjøre så er ikke dette noe problem for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "oppblåst av vann" er nok en myte som er blitt dradd over stokk og stein. Kreatin monohydrat drar væske inn i muskelen, ikke utenfor. Så alt vannet man holder ekstra blir brukt inni muskelcellene, ikke i huden som folk tror. Kostilskudd produsenter utnytter denne myten når de reklamerer for produktene sine også, slik at det skal høres ut som deres produkt er noe revolusjonerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker denne:

Blandet det en gang med melk og proteinpullver (1,5dl veske så kanskje litt lite?)

I dag blandet jeg det med 0,5dl vann:)

Og du har sikkert rett at det andre er psykisk :p får se om eg klarer hive i meg mer vann. Kommer til å gå på dass 3ganger i timen nå xD

Er samme som jeg venter på ser det ut som . Så blir spennede å se om jeg reagerer på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horse Poweren som jeg nevnte var en Pre-Workout, ikke en Kreatin som jeg fikk opplyst den gangen.. Det stoffet som gjorde at den ikke var lov i Norge var visst N-Acetyl, men hva som direkte førte til prikkingen er jeg fortsatt usikker på..

Jeg har alltid hatt best effekt av monohydrat og hatt en følelse av at det meste annet bare er tull..

Så leste jeg denne artikkelen for noen måneder siden: http://fitnessbloggen.no/kreatin-monohydrate-best/

å der fikk jeg det egentlig bekreftet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest veldig mye forskjellig på forskjellige forumer tenkte jeg at jeg skulle prøve å avklare litt om hva kreatin er og hva det gjør, håper dette hjelper noen ! :)

først om energibruken til kroppen. ATP er energien til kroppen, det er den cellene nyttiggjør seg av. Når et ATP sin energi blir brukt så blir den om til et ADP og vil ikke gi nevnverdig energi, men kan konverteres tilbake til ATP igjen gjennom en rekke forskjellige prosesser. Her så er det jo kreatin sin måte å gjøre dette på som er interessant.

Når du har en øvelse som varer lenger enn noen få sekunder så vil cellenes lager av ATP gå tom, og her spiller kreatin, eller kreatinfosfat inn. Det som skjer da er at kreatinfosfat binder seg til de tomme ADP molekylene og gjør de om til ATP molekyler igjen som kan brukes til energi. Dette er den raskeste prosessen du kan få ATP molekyler på, og den fungerer også anaerobt, eller uten luft tilstede. Vi har bare en viss kapasitet til å lagre kreatinfosfat så derfor vil denne prosessen bare være mulig for kroppen en viss tidsperiode, derfor er den også muligens blitt spesielt ettertraktet av styrketrening og ikke andre mer utholdenes sportsgrener.

Kreatinfosfat finnes naturlig i kroppen, og du får det i deg når du spiser blant annet kjøtt. Tar du kreatin som tilskudd så kan det være du øker kreatinfosfat-lagrene i kroppen din, men det er bevist at ca 10% av befolkningen ikke har effekt av kreatin tilskudd ettersom de ikke tar det opp.

Måten du finner ut om du ikke har eller har effekt, så tar du kreatin, og følger anvisningen på pakken. Har du ikke gått opp i vekt (0,5-2kg) iløpet av uken er det stor sannsynlighet for at du ikke kan ta opp mer kreatin. Grunnen til dette er at kreatin binder litt vann til seg, det kommer man ikke unna. MEN! det er også forskjell på kreatin, fordi det er et stoff i kreatin tilskudd som heter kreatinin, som binder mest vann, og det er pga dette stoffet vi fikk kre alkalyn og andre kreatintyper. De mente at når kreatinet kom i kontankt med magesyren omformet mye kreatin seg til kreatinin, som da binder vann og ikke har samme gunstige effekt som kreatinfosfat har. dog det er bevist at dette skjer så viste det seg at ved ren kreatinfosfat (99,7-9%) så var det omtrent 0,1% av det som ble til kreatinin. Så altså, kre alkalyn sin eneste fordel er egentlig bare tull!

kjøper du veldig rent kreatin så vil du få mange fordeler, som blant annet:

*mer energi tilgjengelig i musklene på kortere tid

*større væskemengde i kroppen som vil føre til at musklene dine vil bli minimalt større (forskjellige typer kreatin har forskjellig grad av "oppblåshet". Jo renere kreatinet er jo mindre vann vil bli bundet til deg.)

*kreatin skal øke mengden satelitt-celler i musklene. Det er celler som ligger i musklene dine og er parat til å reparere ødelagte muskelfibre når du trener.

ergo får du mindre restitusjonstid pga satelittceller og kan trene hardere pga mer tilgjengelig energi.

når det kommer til sykluser som kan kjøres kreatin på, så er de blitt basert på eldre forskning som tydelig fastlo at de ikke visste langtidseffekten av kreatin. I nyere tid har kreatin blitt ansett som mer og mer viktig for trening. Da har også disse syklusene blitt avlivet. (de ble begrunnet med at viss du gikk på kreatin for lenge så ville nyrene til slutt slutte å produsere eget kreatin og du ville bli avhengig :p) Men tenker du litt over at kreatin finnes naturlig i kjøtt så burde jo alle som spiser mye kjøtt miste evnen til å produsere kreatin, noe de ikke gjør :)

Jeg tar selv kreatin monohydrat for øyeblikket, og merker at jeg har gått opp en kilo eller noe (da virker det jo! :) ) men selv om jeg har mer vann i musklene så er jeg fremdeles "rippa". bildene av meg er fra når jeg tar kreatin. alt i alt vil jeg anbefale alle som ikke spiser store mengder rødt kjøtt å ta kreatin om de skulle vurdere det. Jeg spiser så og si aldri rødt kjøtt, bare kylling og fisk så jeg tar kreatin delvis pga det. alt i alt så anbefales det ;)

kilder: Forelesninger innen fysiologi fra NIH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bestilt kreatin monohydrat fra Iherb, av merket now foods. Det er GMP godkjent, men står under kommentarer at det er visst fra Kina? Burde jeg heller kjøpe et annet merke, for det kan vel være litt dårlig kvalitet?

http://www.iherb.com/Now-Foods-Sports-Creatine-Monohydrate-100-Pure-Powder-2-2-lbs-1-kg/535?at=0

En foreleser jeg hadde sa når vi hadde muskelfysiologi at kreatin bare var tull. han sa at det får kroppen til å holde på mer vann og da veier man mer, og når man da gjør kroppsvekt øvelser løfter man jo tyngre også slutter man og da har styrken økt. Ikke pga kreatin, men fordi man har løftet tyngre bare.. ??? Det ble en del spørsmål, men han sa at den diskusjonen kunne vi ta en annen gang, så ble ikke mer snakk om det.. Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt kreatin monohydrat fra Iherb, av merket now foods. Det er GMP godkjent, men står under kommentarer at det er visst fra Kina? Burde jeg heller kjøpe et annet merke, for det kan vel være litt dårlig kvalitet?

http://www.iherb.com/Now-Foods-Sports-Creatine-Monohydrate-100-Pure-Powder-2-2-lbs-1-kg/535?at=0

En foreleser jeg hadde sa når vi hadde muskelfysiologi at kreatin bare var tull. han sa at det får kroppen til å holde på mer vann og da veier man mer, og når man da gjør kroppsvekt øvelser løfter man jo tyngre også slutter man og da har styrken økt. Ikke pga kreatin, men fordi man har løftet tyngre bare.. ??? Det ble en del spørsmål, men han sa at den diskusjonen kunne vi ta en annen gang, så ble ikke mer snakk om det.. Noen kommentarer?

Ser ut som et billig kinakreatin ja, ikke at det er noe galt med det. Bare at det krever litt ekstra arbeid for å løse det opp i vann og om man er sensetiv mtp magesmerter og slikt så er det større sjanse for at man reagerer på dette kreatinet en et Creapure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt kreatin monohydrat fra Iherb, av merket now foods. Det er GMP godkjent, men står under kommentarer at det er visst fra Kina? Burde jeg heller kjøpe et annet merke, for det kan vel være litt dårlig kvalitet?

http://www.iherb.com/Now-Foods-Sports-Creatine-Monohydrate-100-Pure-Powder-2-2-lbs-1-kg/535?at=0

En foreleser jeg hadde sa når vi hadde muskelfysiologi at kreatin bare var tull. han sa at det får kroppen til å holde på mer vann og da veier man mer, og når man da gjør kroppsvekt øvelser løfter man jo tyngre også slutter man og da har styrken økt. Ikke pga kreatin, men fordi man har løftet tyngre bare.. ??? Det ble en del spørsmål, men han sa at den diskusjonen kunne vi ta en annen gang, så ble ikke mer snakk om det.. Noen kommentarer?

Dessverre er det sånn at forelesere ofte ikke interesserer seg for det de skal lære bort, nok til at de gidder å oppdatere seg selv innenfor temaet. Ei heller er de pliktig til å gjøre det, med mindre myndighetene finner ut at de skal sende lærerstaben på kurs.. Sier ikke at alt du lærer på skolen er tull, men man lærer jo faktisk enda at frokost er det aller viktigste måltidet i løpet av dagen.. :rolleyes:

Hør med foreleseren din hvor ofte han er innom sider som feks Pubmed.. Jeg gjetter på at han aldri har hørt om siden engang..

Man løfter mer fordi man veier mer..... Hva med øvelser der man IKKE løfter sin egen kroppsvekt ? Benkpress, Knebøy, Markløft.. Øvelser der folk opplever å få en styrkeøkning som følge av Kreatin.. Jeg tror han kanskje skjønte at han forsvant ut på dypt vann når han heller ville ta diskusjonen en annen gang :p

Nå har det seg jo sånn at studier og forskning på Kreatin BEVISER at det fungerer. Hvorvidt vi opplever effekten som en fysisk styrkeøkning er noe annet, der er vi forskjellige så ikke alle får den effekten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde han heldigvis bare litt ;) Men synes det var litt teit å slenge ut sånne påstander, for det er jo ganske mye som sier det motsatte, men blir litt i tvil et par sekunder når det kommer fra en lege:p Jeg skal snakke med ernæringsfysiolog i morgen, fy søren hu skal få gjennomgå ang den frokosten ihvertfall! Skal pugge kilder og forskning og det som er! Makan! Hvorfor kan ikke fagfolk være oppdaterte??:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde han heldigvis bare litt ;) Men synes det var litt teit å slenge ut sånne påstander, for det er jo ganske mye som sier det motsatte, men blir litt i tvil et par sekunder når det kommer fra en lege:p Jeg skal snakke med ernæringsfysiolog i morgen, fy søren hu skal få gjennomgå ang den frokosten ihvertfall! Skal pugge kilder og forskning og det som er! Makan! Hvorfor kan ikke fagfolk være oppdaterte??:confused:

Misforstå meg rett, han er sikkert en god foreleser og hvis han i tillegg er lege vet han sikkert hva han prater om, men kanskje ikke akkurat når det gjelder temaet Kreatin i forbindelse med trening.. Det var ikke meninga å få deg til å være skeptisk til alt du hører på skolen asså.. Så at det kanskje var vinklet litt sånn, my bad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da sluttet du på kreatinen pga pumpen?:p

Trodde det var det samme om det var i pilleform eller ikke jeg :0

Nei jeg sluttet ikke med kreatin pgr av pumpen:p Ble dårlig så jeg måtte slutte å trene, så da sluttet jeg også med kreatin.

Grunnen for aat jeg liker pilleform er at jeg følte jeg fikk mindre bivirkninger i magen av den;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på kreatin monohydrat i ca. et halvt år. I starten hadde jeg også hodepine og mageknipe, men etter at jeg begynte å drikke gjevnlig gjennom hele dagen gikk det over. Jeg restituerer fortere, og i starten av inntaket økte styrken ganske raskt. Jeg vil anbefale kreatin. Visste ikke at kreatin gjør muskulaturen mindre markert da:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på kreatin for 3 dager siden og har gått opp 7kg (!!!!!) og får ikke på meg buksene mine lengre. De sitter som et pølseskinn over lårene. Alt det på bare tre dager, med samme kostholdet som vanlig. På trening så fikk jeg så mye pump at jeg hadde problemer med å gå. La meg også tilføye at jeg var merkbart sterkere, så det var jo gøy! :)

Er dette normalt? Vurderer å plassere det i skapet, for 7kg + gjorde meg jævlig nervøs og treningen var ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med kreatin (har ingen lenker og husker ikke alle stedene jeg har lest det) er visstnok at det sørger for økt intramuskulært trykk, som igjen gjør at det er lettere å bygge muskler og lettere å holde på dem under diett. Det hjelper jo dog lite om man vil bli mer markert...

Men - om man bruker kreatin og klarer å komme seg opp til 95 i stedet for 90kg kv, så vil jeg tro man ser bedre ut på 95 selv med litt vannretensjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet på kreatin for 3 dager siden og har gått opp 7kg (!!!!!) og får ikke på meg buksene mine lengre. De sitter som et pølseskinn over lårene. Alt det på bare tre dager, med samme kostholdet som vanlig. På trening så fikk jeg så mye pump at jeg hadde problemer med å gå. La meg også tilføye at jeg var merkbart sterkere, så det var jo gøy! :)

Er dette normalt? Vurderer å plassere det i skapet, for 7kg + gjorde meg jævlig nervøs og treningen var ubehagelig.

Nei dette er ikke normalt. Hvilket Kreatin er det du bruker? Mange av kreatinene som er billig fremstilt vil ikke være renset nok og inneholder en del avfallstoffer, deriblant Natrium. Natrium binder MYE væske under huden (i motsetning til Kreatin som binder det inni musklene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke normalt. Hvilket Kreatin er det du bruker? Mange av kreatinene som er billig fremstilt vil ikke være renset nok og inneholder en del avfallstoffer, deriblant Natrium. Natrium binder MYE væske under huden (i motsetning til Kreatin som binder det inni musklene).

Tenkte meg det, ja. Jeg bruker Tech nutrition sitt. Slenger det på hylla viss dagens trening blir like pumpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...