Gå til innhold

Løp og kjøp billig kylling?


Pinglo

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fant-regelbrudd-hos-132-av-152-kyllingprodusenter-6757327.html#.TzFVQ8VRaK8

Som artikkelen sier, da mattilsynet gjorde kontroll av kyllingprodusentene, fant de regelbrudd hos 132 av 152 kyllingprodusenter. Omtrent 2/3 av disse bruddene var av en slik art at det ble vurdert at det hadde en negativ innvirkning på dyrenes velferd.

Jeg har i perioder hatt store motforestillinger mot å spise kylling, nettopp fordi jeg stadig leser saker der det avdekkes grove tilfeller av brudd på regler tilknyttet dyrevelferd, og jeg har spist min siste kyllingfilet for en stund. Jeg mener at utviklingen i bransjen har gått i helt feil retning, prisen er det eneste som betyr noe, og man tenker visst ikke på at det gjerne må kuttes noen hjørner om man skal få 600 gram kyllingkjøttdeig til 30 kroner.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg spiser er fileter eller hele fugler fra varmedisken. Alt som er "fugl" der jeg ikke kan kjenne igjen kroppsdelen umiddelbart rører jeg ikke. (Farser, nuggets etc) Så rein kylling eller ingenting, ikke engang slikt "salat kjøtt" rører jeg. Mye fordi jeg synes det smaker dritt og er alltid fult av trevler, brusk og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke fisken har det så komfortabelt de siste 1-6 timene heller når de blir klemt ihjel i ei trål eller henger i et garn eller på line :) Selv så bryr jeg meg ikke så hardt. Bryr meg litt mer når jeg er i USA, og kjøper ofte "økologisk" kylling der, eller cage-free osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fant-regelbrudd-hos-132-av-152-kyllingprodusenter-6757327.html#.TzFVQ8VRaK8

Som artikkelen sier, da mattilsynet gjorde kontroll av kyllingprodusentene, fant de regelbrudd hos 132 av 152 kyllingprodusenter. Omtrent 2/3 av disse bruddene var av en slik art at det ble vurdert at det hadde en negativ innvirkning på dyrenes velferd.

Jeg har i perioder hatt store motforestillinger mot å spise kylling, nettopp fordi jeg stadig leser saker der det avdekkes grove tilfeller av brudd på regler tilknyttet dyrevelferd, og jeg har spist min siste kyllingfilet for en stund. Jeg mener at utviklingen i bransjen har gått i helt feil retning, prisen er det eneste som betyr noe, og man tenker visst ikke på at det gjerne må kuttes noen hjørner om man skal få 600 gram kyllingkjøttdeig til 30 kroner.

Hva mener dere?

Fikk med meg denne saken jeg også, det er direkte trist at det er slike forhold i Norge.. Liker ikke denne utviklingen mot "standarden" i USA. Har selv tenkt på dette med å ikke spise kylling, men mitt "etiske problem" er at storfe/svinekjøtt-produksjon har større negative konsekvenser for miljøet enn kylling har. En må derfor velge om en bryr seg mest om dyrevelferd eller om klima/miljø/ressursbruk. I mine øyne blir det et "pest-eller-kolera"-valg, så jeg har valgt å spise litt av alle typer kjøtt, men generelt begrense inntaket mitt, og heller fokusere på at en god del av mitt daglige proteininntak kommer fra ikke-animalske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driver selv med kyllingoppdrett, eller familien gjør det. Besetning på ca 10 000 hver måned. Tviler ikke på at forholdene enkelte steder er ille, når dette skal nevnes vil jeg også si at prosessen fra klekkeriet og senere til slakteriet også er ganske brutal, og mye av dette kommer av økonomiske grunner. Ekstra profitt - også går velværet til dyra ned i prioritering mange steder.

Når det er sagt, jeg spiser masse kylling og kommer nok til å fortsette. Er nok ikke bare i kyllingindustrien en kan komme ut for slike ting, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme sits som Mali-H, familien leverer ca 65 000 kyllingslakt pr år.

Som vanlig er det noen få som ødelegger for alle andre. Bønder flest er (svært) nøye med å tilse at dyra har det bra. I tillegg har vi veterinærer som kommer på både anmeldte og uanmeldte besøk, for stikkprøvekontroll.

Jeg skal faktisk idag hjem på farmen å hjelpe til å tømme kyllinghuset for avfall, siden dyra er på veg til slakteriet mens jeg skriver dette. For oss er det Nortura som er mottager, og kyllingene blir til varene alle kjenner som PRIOR i butikkhyllene. Vi har produsert kyllinger siden 1986, og med ett eneste unntak har vi aldri hatt "massedødlighet" . Den eneste gangen vi har hatt ulykke, er når transportbilen kjørte av vegen på isete og glatt føre, og tilhengeren veltet. Da var vel vetrinær på plass FØR bergingsbilen, for å overvåke det hele mens bil og last ble berget. Dessverre ble endel dyr klemt i hel den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Eneste jeg spiser er fileter eller hele fugler fra varmedisken. Alt som er "fugl" der jeg ikke kan kjenne igjen kroppsdelen umiddelbart rører jeg ikke. (Farser, nuggets etc) Så rein kylling eller ingenting, ikke engang slikt "salat kjøtt" rører jeg. Mye fordi jeg synes det smaker dritt og er alltid fult av trevler, brusk og slikt

Åh, endelig en til som sier det. Disse "salatkjøtt"-pakkene er jo bare sånn ekkel grilla kylling med det der grusomme krydderet de gnir dem inn med. Helt forferdelig. Skal jeg ha kyllingsalat, så bruker jeg filet.

Når det gjelder dyrehold, det nok mange som ikke gjør som de skal og burde. Jeg er en fattig student, og må nok innrømme at jeg kjøper det jeg finner av rimelig og sunn mat, men når jeg får bedre økonomi, så vil jeg absolutt prioritere miljøvennlige og økologiske produkter. Men, en ting skal være sagt, pris er dessverre ikke alltid en garanti for at produktet er framstil på en etisk forsvarlig måte - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenlignet med lønnsnivået vårt, så bruker vi prosentvis mindre av inntekten vår til mat, enn mange andre land. Kjennes sikkert veldig irrelevant ut for de uten arbeid.

Ja, eller de med lavere lønn enn gjennomsnittet? For dem vil jo ting oppleves som dyrere. Men det er fullt mulig å finne god og billig mat i Norge, men som tråden her indikerer, så kan det kanskje da gå på akord med andre ting. Sånn er det jo med klær og sko også, kan ikke bare være billige materialer som gjør klærne i kjedebutikker så rimelige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...