Gå til innhold

Løp og kjøp billig kylling?


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fant regelbrudd hos 132 av 152 kyllingprodusenter -Aftenposten

Som artikkelen sier, da mattilsynet gjorde kontroll av kyllingprodusentene, fant de regelbrudd hos 132 av 152 kyllingprodusenter. Omtrent 2/3 av disse bruddene var av en slik art at det ble vurdert at det hadde en negativ innvirkning på dyrenes velferd.

Jeg har i perioder hatt store motforestillinger mot å spise kylling, nettopp fordi jeg stadig leser saker der det avdekkes grove tilfeller av brudd på regler tilknyttet dyrevelferd, og jeg har spist min siste kyllingfilet for en stund. Jeg mener at utviklingen i bransjen har gått i helt feil retning, prisen er det eneste som betyr noe, og man tenker visst ikke på at det gjerne må kuttes noen hjørner om man skal få 600 gram kyllingkjøttdeig til 30 kroner.

Hva mener dere?

Selv dropper jeg vanlig kyllingkjøtt i egen husholdning av samme grunnen. Det finnes alternative kyllingprodukter (Holte, Stange, osv) Men det blir ofte litt dyrt syntes jeg. Da spiser jeg heller for eksempel reinsdyrkjøtt. Alt er ikke fryd og gammen her heller, men det vil det vell egentlig aldri bli i produksjon av kjøttvarer. Desuten er rein kjempesunt, ihvertfall i følge denne artikkelen!: forskning.no > Reinsdyr like sunt som fisk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv dropper jeg vanlig kyllingkjøtt i egen husholdning av samme grunnen. Det finnes alternative kyllingprodukter (Holte, Stange, osv) Men det blir ofte litt dyrt syntes jeg. Da spiser jeg heller for eksempel reinsdyrkjøtt. Alt er ikke fryd og gammen her heller, men det vil det vell egentlig aldri bli i produksjon av kjøttvarer. Desuten er rein kjempesunt, ihvertfall i følge denne artikkelen!: forskning.no > Reinsdyr like sunt som fisk =)

Rein smaker også ca 100 ganger mer og bedre en kylling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om nordmenn bruker en liten andel av lønna si på mat er det nok et annet spørsmål hva slags mat de faktisk kjøper. Det er jævlig, understreker jævlig, dyrt om man skal lage mat fra bunnen av til hvert måltid og ikke leve på billigmaten som har blitt produsert på fabrikker. Det at en grandiosa dekker dagsbehovet til ei lett dame eller en liten gutt er absolutt verdt å trekke inn i denne sammenheng. En grandiosa fordelt på hele dagen er ikke mange kronene mot å faktisk leve sunt hele dagen. Dermed forstår jeg CaraMella veldig godt når hun sier det er deprimerende å gå rundt i norske matbutikker.

For reals???:eek: jeg blir like deppa hver gang jeg går i butikken her, etter en ferie i utlandet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om nordmenn bruker en liten andel av lønna si på mat er det nok et annet spørsmål hva slags mat de faktisk kjøper. Det er jævlig, understreker jævlig, dyrt om man skal lage mat fra bunnen av til hvert måltid og ikke leve på billigmaten som har blitt produsert på fabrikker. Det at en grandiosa dekker dagsbehovet til ei lett dame eller en liten gutt er absolutt verdt å trekke inn i denne sammenheng. En grandiosa fordelt på hele dagen er ikke mange kronene mot å faktisk leve sunt hele dagen. Dermed forstår jeg CaraMella veldig godt når hun sier det er deprimerende å gå rundt i norske matbutikker.

Beviset på at sunn mat ikke er dyrere enn usunn - Fitnessbloggen

En av de mest brukte unnskyldningene for å ikke spise sunt, er at et slikt kosthold koster for mye. Jeg har alltid ment at med en passe porsjon kunnskap kan man fint leve sunt uten at det koster skjorta.

Undertegnede (Robert, av Kjetil kalt tjukken) og Kjetil Åmdal (best kjent som fyrstikken) bestemte oss for å undersøke dette nærmere, ved å gjennomføre en aldri så liten ekskursjon til en lokal matbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett korleis ein snur og vender på det så er det billig med mat i Norge. I alle fall om du går på billigkjedene og ikkje kjøper dei dyre merkene.

Du får jo titusenvis av å gå på NAV...

Det stemmer ikke. Jeg kjenner en som får støtte av nav til å fullføre utdanninga (han har sine grunner), og han har faktisk mindre enn meg, selv om jeg er student med ekstrajobb. Han lever ikke fett, men han klarer seg, så mat har han råd til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt samme holdning som trådstarter men jeg spiser til gjengjeld en del egg. Vet ikke om de dyra har det så mye bedre men egga er i hvert fall ikke "torturert".

Da bør du kjøpe økologiske egg. De økologiske hønene har minimumskrav for hvor stort areal de skal bo på, de får sett dagslys og de får gå ute så lenge årstiden tillater det mm. Jeg har gått helt over til økologiske egg når jeg oppdaget hvor mye bedre dyra har det! Det skal også nevnes at økologiske egg har bedre fettsyreprofil. Min erfaring er også at de smaker bedre og er lettere å skrelle enn billigpakkene. Skallet er som regel tykkere og mer solid. Happy høne --> gode egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du kjøpe økologiske egg. De økologiske hønene har minimumskrav for hvor stort areal de skal bo på, de får sett dagslys og de får gå ute så lenge årstiden tillater det mm. Jeg har gått helt over til økologiske egg når jeg oppdaget hvor mye bedre dyra har det! Det skal også nevnes at økologiske egg har bedre fettsyreprofil. Min erfaring er også at de smaker bedre og er lettere å skrelle enn billigpakkene. Skallet er som regel tykkere og mer solid. Happy høne --> gode egg.

Også konvensjonelle eggleggende høns har krav om areal å gå på, så det gjelder ikke kun for økologiske høner.

Dagslys får de økologiske sett ja, men den daglige turen ut fører ofte med seg mye problemer. Det oppstår ofte trengsel når dyrene skal inn eller ut, og det er ikke sjelden at dyr rett og slett blir klemt i hjel når denne trengselen oppstår. Videre er det verdt å nevne at dødeligheten er høyere hos økologiske eggleggende høns og slaktekylling enn hos de konvensjonelle. Nettopp på grunn av muligheten deres til å gå ute, som blant annet medfører høyere smittepress og høyere press fra predatorer.

Og hvorfor skal økologiske egg ha bedre fettsyreprofil? Hva er det i fôret til økologiske eggleggende høns som er annerledes enn fôret til de konvensjonelle?

Om billigpakkene og skallkvaliteten. Tykkelsen på eggeskallet varierer med alderen på hønen. Jo eldre dyr, jo mindre kalsium tilgjengelig, jo mykere blir skallet. Så egg i billigpakkene er ofte egg fra høner som nærmer seg slaktealder. Ingen direkte sammenheng mellom skalltykkelse og økologisk / konvensjonell drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også konvensjonelle eggleggende høns har krav om areal å gå på, så det gjelder ikke kun for økologiske høner.

Dagslys får de økologiske sett ja, men den daglige turen ut fører ofte med seg mye problemer. Det oppstår ofte trengsel når dyrene skal inn eller ut, og det er ikke sjelden at dyr rett og slett blir klemt i hjel når denne trengselen oppstår. Videre er det verdt å nevne at dødeligheten er høyere hos økologiske eggleggende høns og slaktekylling enn hos de konvensjonelle. Nettopp på grunn av muligheten deres til å gå ute, som blant annet medfører høyere smittepress og høyere press fra predatorer.

Og hvorfor skal økologiske egg ha bedre fettsyreprofil? Hva er det i fôret til økologiske eggleggende høns som er annerledes enn fôret til de konvensjonelle?

Om billigpakkene og skallkvaliteten. Tykkelsen på eggeskallet varierer med alderen på hønen. Jo eldre dyr, jo mindre kalsium tilgjengelig, jo mykere blir skallet. Så egg i billigpakkene er ofte egg fra høner som nærmer seg slaktealder. Ingen direkte sammenheng mellom skalltykkelse og økologisk / konvensjonell drift.

Jeg har da aldri påstått at "konvensjonell" hønsedrift ikke er underlagt krav. Jeg har sett flere "konvensjonelle" hønsehus og kan ikke si meg videre imponert på tross av at de alle oppfylte disse kravene.

Du får fortsette å støtte konvensjonell drift, så støttet jeg økologisk drift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri påstått at "konvensjonell" hønsedrift ikke er underlagt krav. Jeg har sett flere "konvensjonelle" hønsehus og kan ikke si meg videre imponert på tross av at de alle oppfylte disse kravene.

Du får fortsette å støtte konvensjonell drift, så støttet jeg økologisk drift :)

Det er mye bra i økologisk drift også, men jeg synes det er viktig å påpeke at det ikke bare er fryd og gammen selv om kyllingen / egget / melka er økologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...