Gå til innhold

Er teknikken min bra? :)


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal jobbe med det, men ellers hvordan er det? :)

Den første repetisjonen er den verste, for da er du mest foroverbøyd. Det ble bedre mot slutten av videoen. Hvis du tenker på å få trykket gjennom hælene neste økt så er du kvitt det største problemet Det med å presse gjennom hælene gjelder forsåvidt både i markløft, knebøy, frontbøy og beinpress. Du krummer ikke ryggen og det er bra, men det gjør man sjelden på oppvarmingssettene. Hvis du filmer ett av "arbeidssettene" neste gang så blir det kanskje lettere å se flere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første repetisjonen er den verste, for da er du mest foroverbøyd. Det ble bedre mot slutten av videoen. Hvis du tenker på å få trykket gjennom hælene neste økt så er du kvitt det største problemet Det med å presse gjennom hælene gjelder forsåvidt både i markløft, knebøy, frontbøy og beinpress. Du krummer ikke ryggen og det er bra, men det gjør man sjelden på oppvarmingssettene. Hvis du filmer ett av "arbeidssettene" neste gang så blir det kanskje lettere å se flere feil.

Når jeg har tenkt på markløft, Tenker jeg alltid på å ikke ha krum rygg. er vel derfor jeg har glemt av alt det andre som er viktig :wub:.

Takker for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar noe av det jeg skrev til en annen her:

nr 1.fjern skoene dine.

2.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

3.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.Det kan gjør at du mister spennet og runder ryggen.

4.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

5.Som jeg sa spenn rygg,ræv,kjenn skikkelig etter at du er i spennposisjon før du løfter.

5.post ny video:)

Leaving the rest to the experts:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar noe av det jeg skrev til en annen her:

nr 1.fjern skoene dine.

2.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

3.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.Det kan gjør at du mister spennet og runder ryggen.

4.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

5.Som jeg sa spenn rygg,ræv,kjenn skikkelig etter at du er i spennposisjon før du løfter.

5.post ny video:)

Leaving the rest to the experts:)

Akkurat som om eg skulle ha sagt det sjølv.

Skoene ødelegger mykje for deg, ser at dei er høge på hælen det gjer at du tipper fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bøy knærne før stanga har passert på vei ned. Nå starter du med å bøya knærne og da må du løfte stanga rundt knærne på vei ned. Unødvedig bruk av energi, i tillegg til at det gjør bevegelsen litt vinglete. Stanga skal ligge tettets mulig inn mot bena, ikke la den svinge ut og inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og IKKE sprett marken :)

Lover deg du har mye igjen for det både mht at sprett mark er lik dårlig teknikk utover i seriene da du ikke får en reset, og at du blir svak i bunn = lavt maksløft da du får 1 avløft og 4 sprett i stedet for 5 markløft per serie :)

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/are_you_ignorant_when_it_comes_to_the_deadlift

Less Bounce to the Ounce

Of course, you have to keep your back flat, and that takes strength in the lumbar erectors that can only be built with heavy deadlifts done correctly. It has become fashionable in random exercise/"functional movement" gyms to permit the use of bumper plates and a bounce off the floor for all the reps of a set of deadlifts after the first one.

This isn't "functional" – no sane, responsible person picks up a heavy object by bouncing it off the floor because that might break something. An informed person knows that if you don't use a muscle, you won't train that muscle. Common sense dictates this fact, and no particular intelligence is required to arrive at this conclusion.

Simple observation tells us that people who bounce their deadlifts aren't very strong off the floor. Experience informs me that if a 185-pound man with three years of barbell "training" comes to my seminar lacking the ability to deadlift 300 pounds with a flat back, he's probably been bouncing his deadlifts.

The lumbar erectors are the muscles that hold the lumbar spine in extension. If you fail to use them for that purpose during a deadlift, they won't adapt to this isometric task, and you'll have turned the most basic back exercise in the gym into a ridiculous circus trick.

Let's be honest: you bounce your deadlifts because it's easier to do more reps that way. But you know this already, because you were never that ignorant.

Reset all your reps and make your low back get strong enough to hold itself flat during a maximum deadlift attempt. Even if more reps are the goal, a stronger back is the only way to achieve it.

There may be a slight tendency for the bar to drift forward as it comes off the floor. When this happens, it's usually because you've rocked forward during the setup so that your weight is forward of the mid-foot. Shoes with heels can do this, as can a misperception of your start position.

If this happens, you're probably too far forward, with your shoulders too far in front of the bar and your back too horizontal. To correct this, rock back off of your toes, reset your chest up, and think about actually pushing your mid-foot into the floor, instead of pulling on the bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar noe av det jeg skrev til en annen her:

nr 1.fjern skoene dine.

2.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

3.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.Det kan gjør at du mister spennet og runder ryggen.

4.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

5.Som jeg sa spenn rygg,ræv,kjenn skikkelig etter at du er i spennposisjon før du løfter.

5.post ny video:)

Leaving the rest to the experts:)

Synes det ser ut som om du er en ekspert, ikke undervurder deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar noe av det jeg skrev til en annen her:

nr 1.fjern skoene dine.

2.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

3.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.Det kan gjør at du mister spennet og runder ryggen.

4.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

5.Som jeg sa spenn rygg,ræv,kjenn skikkelig etter at du er i spennposisjon før du løfter.

5.post ny video:)

Leaving the rest to the experts:)

Slenger meg på denne :) og husk at du i topp-posisjon skal skyte hofta frem, det ser litt ut som du tipper frem før du har spent opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar noe av det jeg skrev til en annen her:

nr 1.fjern skoene dine.

2.Markløft er ikke et maratonløp:p ,slapp av, stress ned og konsentrer deg for hver gang du skal løfte.Stanga skal ligge død i bakken før du løfter igjen.(DEADlift)

3.Ikke rykk i stanga når du skal løfte.Det kan gjør at du mister spennet og runder ryggen.

4.Bak med skuldrene,opp med bryst,spenn rygg og ræv.:)

5.Som jeg sa spenn rygg,ræv,kjenn skikkelig etter at du er i spennposisjon før du løfter.

5.post ny video:)

Leaving the rest to the experts:)

Akkurat som om eg skulle ha sagt det sjølv.

Skoene ødelegger mykje for deg, ser at dei er høge på hælen det gjer at du tipper fremover.

Aiaiiaiaiai! Bare elsker når ei jente skriver akkurat det jeg har tenkt å skrive selv ;)

Minelly kommer med mange gode tips her, og videoen fra t-nation vil jeg anbefale deg å se 10 ganger. Den er i mine øyne en av de mest komplette guidene for markløft som ligger ute på nettet :)

Men som frøkna sier, ta deg tid! Du skal ha fullt spenn i lats, bakside lår og korsryggen idet du drar. Legg stanga død hver gang du er ferdig. Spenn opp på nytt, og dra igjen.

Som han sier i videoen fra t-nation, kjør 1, 2 og 3 reps. Film gjerne løftene dine. Sprettmark er ikke noe kult, det er du mer eller mindre dømt til å ødlegge deg på :) "If you can do 1, you can probably do five"...

Teknikk har alt å si i markløft. Det er en sinnsykt god øvelse, som er en på enorm påkjenning for kroppen både psykisk og fysisk ;) Mye å tenke over, men etterhvert går det som smurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=VdbtsSnrLDg

Ny video. Prøvde uten sko denne gangen, MYE bedre.

Tok av skoene, plasserte fotplaten under stanga så når jeg tok i stanga så ble leggen borti.

Ser at brystet ikke er opp og rompa er i været :S

får huske det til neste gang da :)

Hva kan jeg forbedre nå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...