Gå til innhold

Kenyaerne gir blaffen i 4x4


Terskeltrening

Anbefalte innlegg

I dagens næringsliv - http://www.dn.no/dnaktiv/article2323921.ece

I denne artikkelen argumenterer Sindre Buraas for at man skal glemme intervalltrening, og at progressiv langtur på 60 minutter er den beste treningsformen for mosjonister, dersom man vil bli bedre.

Jeg forstår at dersom man løper sammenhengende i 60 minutter på høy intensitet (nær konkurransefart) vil man øke utholdenheten. Men problemet med artikkelen er dette: Hva ville gitt best effekt for kenyanerne, og mosjoninstene, ville de blitt enda bedre dersom de hadde benyttet seg av intervalltrening i større grad, eller er treningsmetoden til kenyanerne det beste alternativet ?

For det er enkelt å se at kenyanerne er blant verdens beste i maraton, men fins det bevis for at treningen er det mest optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg har noen forskning å vise til, tror jeg bestemt at hvilke treningstype som gir best effekt er individuelt. For min del er jeg nødt til å kjøre intervaller for å bedre tidene mine i lengre distanser.

Mener å ha lest at forskning har vist at Kenyanere har større andel av en bestemt type musklefibre, som igjen kan gi fordeler i løping, så om en type trening fungerer utmerket på de, er ikke det ensbetydende med at dette er en suksessoppskrift for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt tilfelle av "det som funker for meg, må derfor funke for andre, uansett målsetninger"

Hvis man vil se ut som en anorektisk guttunge, som langdistanseløpere gjør, go for it. Hvis du har flere timer hver dag til å løpe, og synes det er det morsomste i verden, go for it. Kenyanerne trener langkjøring flere ganger om dagen.

Faktum er at de fleste ikke vil se ut som langdistanseløpere, men likevel er det slik folk flest trener, fordi de vet ikke bedre.

marathoner_sprinter2.jpg

Hvis du vil se bedre ut, opparbeide bedre arbeidskapasitet, og ikke minst være så effektiv som mulig når du trener, er intervalltrening (helst enda kortere enn 4x4) det suverent beste. Se bildet over. Hvem vil du se ut som? Hvorfor trener du ikke som han da?

I tillegg til at intervalltrening forbrenner mange kalorier mens man holder på, øker også intervalltrening EPOC (Excess Post training Oxygen Consumtion) som øker forbrenninga di i opptil 48 timer etter økta.

Sjekk ut verdens fremste treningsekspert Michael Boyle her om langdistanseløping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir litt for lite gjennomtenkt. Man får ikke automatisk maratonkropp av å løpe langturer kontra intervaller/sprint. Tror nok det ligger mer bak enn bare sprinttrening for han typen til høyre der, altså. Bildene viser vel mer hvordan kropp det er fordelaktig å inneha dersom en skal være verdensmester i maraton og sprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir litt for lite gjennomtenkt. Man får ikke automatisk maratonkropp av å løpe langturer kontra intervaller/sprint. Tror nok det ligger mer bak enn bare sprinttrening for han typen til høyre der, altså. Bildene viser vel mer hvordan kropp det er fordelaktig å inneha dersom en skal være verdensmester i maraton og sprint.

er vel heller du som ikke skjønner poenget. De fleste som trener gjør det for å se bedre ut naken. Se på bildet over, og se hvilken kropp du helst vil se i speilet. Hvis du svarte sprinteren, så må du trene som sprinteren. Selvfølgelig har han gjort mer enn intervaller. Han sprinter, hopper, og trener tung styrketrening mm. En ting han ikke gjør, er å løpe langturer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da må man først etablere hva man vil oppnå med treningen. Vil man kunne løpe et maraton uten å stoppe? eller opparbeide bedre arbeidskapasitet innen en sport? Disse to vil trene forskjellig.

Problemet slik jeg ser det er at de leserne av artikkelen som vil ta til seg rådet er ikke idrettsutøvere, men mosjonister som vil forbedre kroppsammensetningen sin. Disse vil være på ville veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må man først etablere hva man vil oppnå med treningen. Vil man kunne løpe et maraton uten å stoppe? eller opparbeide bedre arbeidskapasitet innen en sport? Disse to vil trene forskjellig.

Problemet slik jeg ser det er at de leserne av artikkelen som vil ta til seg rådet er ikke idrettsutøvere, men mosjonister som vil forbedre kroppsammensetningen sin. Disse vil være på ville veier.

Er ikke helt enig - ser poenget ditt med at men selvsagt må trene forskjellig for å bli god i løping kontra å endre kroppssammensetning - men her er det snakk om prestasjonsforbedring i løping. Tror faktisk folk flest skjønner at det er det artikkelen omhandler, og ikke å se best mulig ut naken. Jeg tror leserne her, på lik linje med trådstarter ønsker å bli gode/forbedre seg på løping. La oss holde oss til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å bli bedre i langdistanseløping må man selvfølgelig løpe lang, der er vi enige. Men jeg tror leserne av arikkelen på DN ikke først og fremst er langdistanseløpere, og derfor liker jeg ikke måten den sier "4x4" er bare tull" som en universal sannhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er jeg enig i, tittelen kunne sikkert vært omformulert - jeg tror ikke intervalltrening på noen som helst måte kan avskrives. Alle løperne jeg kjenner benytter seg av det, enten de trener til maraton eller kortere distanser... Men om det finnes forskning som viser hva som egentlig gir best fremgang, vet jeg ikke... Som sagt tror jeg dette er veldig individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det finnes det ingen gode referansepersoner innen utholdenhet som bruker type 4x4 som en viktig del av treningen.

4x4 forskning og tester baserer seg på korte studier av alt fra utrente til fotballsutøvere.

for å bli bedre løper krever det bedre arbeidsøkonomi og mange timer ned trening.

Skal man bli flink innen utholdenhet er aerob kvalitet viktigere enn anaerob kvalitet.

Dette finnes det mye forskning på og man har de beste utøverne som referansepersoner.

4x4 er ekstremt ensidig, lite relevant innen utholdenhet, og trenes av personer med dårlig tid og som ønsker seg et innslag av løping i treningen.

4x4 innebærer mange negative faktorer som mange velger å overse.

Tren som de beste om man skal bli best mulig. I dag er det ingen av de "beste" som begrunner sin suksess med 4x4 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er ikke målet mitt å se ut som finnen på det bildet :D

Når det gjelder veien frem til best mulig kondisjon er det vel sikkert flere metoder, selv om det hadde vært greit å hatt forskning som finner signifikans for hva som er best.

Jeg får fortsette med intervalltreningen, men kan jo også ta en dag i uka med progressiv trening. Se om det kan bidra til ytterligere økning i kondisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at jeg leste en artikkel om kenyanere har tynnere legger, dermed mindre luftmotstand og bedre arbeidsøkonomi:)

Men forskjellige treningsintensiteter bedrer forskjellige faktorer(sentrale og perifere) i kroppen, så er vel litt avhengig av utgangspunktet :p Variasjon pleier jo å være det beste ettersom kroppen tilpasser seg når samme aktivitet gjennomføres.. Derav er ikke 4x4 nødvendigvis best, men i variasjon med aktivitet i ulike intensitetssoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller du som ikke skjønner poenget. De fleste som trener gjør det for å se bedre ut naken. Se på bildet over, og se hvilken kropp du helst vil se i speilet. Hvis du svarte sprinteren, så må du trene som sprinteren. Selvfølgelig har han gjort mer enn intervaller. Han sprinter, hopper, og trener tung styrketrening mm. En ting han ikke gjør, er å løpe langturer

Tror nok han til høyre hadde et annet utgangspunkt enn han til venstre og. Man blir jo ikke automatisk beinrangel hvis man har 3 økter styrke og 3 økter langkjøring i uka vs å trene 2x 4x4 og 3 x styrke i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...