Gå til innhold

Lavkarbo oppskrifter:)


ThereseJP

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Litt cæsar salat:)

post-2326-14440878244286_thumb.jpg

Leste også igjennom denne i dag

helt grei artikkel om lavkarbo

Dette syns jeg var best

Lavkarbo i praksis, min måte.

Å legge om til et lavkarbokosthold er egentlig ikke så vanskelig. Hvis du baserer kostholdet ditt på naturlige, rene matvarer har du kommet langt. Lager du maten fra bunnen, vet du hva maten inneholder, og kan lettere holde deg unna skjult sukker og tilsetningsstoffer. Andre fordeler med å lage maten selv er at det i de fleste tilfeller smaker mye bedre, og det er heller ikke så veldig tidkrevende med tanke på hva du får igjen for det (les: helse).

Jeg personlig baserer dietten min på følgende matvaregrupper:

Proteinkilder:

Kjøtt (og innmat), fisk, egg, meieriprodukter (velger alltid de feteste variantene, fløte, seterrømme, kesam, vaniljekesam, cottage cheese).

Fettkilder:

Meierismør, kjøtt/fisk/egg (skjærer aldri vekk fettet), nøtter, frø, avocado, kaldpressede oljer (oliven- og rapsolje), andre meieriprodukter (se under protein).

Karbohydratkilder:

Frukt, bær, grønnsaker, nøtter, meieriprodukter. Alle disse inngår i kosten stort sett hver eneste dag.

Hva spiser jeg ikke/lite:

Alle former for ferdigprodukter og lettprodukter (der det naturlige fettet er erstattet med stivelse), det eneste unntaket er brus, der jeg foretrekker lettvarianten om jeg skal velge.

Kjøpebrød, andre bakevarer, pasta, ris, poteter spiser jeg svært sjelden/i små mengder. Å bake eget brød er ingen heksekunst, og pasta/ris/potet er det ingen problem å erstatte med ekstra grønnsaker. Eventuelt er fullkornspasta og villris bedre alternativer enn polert ris/fin pasta.

Utifra disse kriteriene er det veldig store variasjonsmuligheter. Ved å variere mellom ulike typer kjøtt og fisk, bruke ulike grønnsaker og sauser (basert på kraft, smør, fløte eller rømme), samt å variere tilberedningsmåten (steking, koking, ovnsbaking osv) er det bare fantasien som setter grenser!

Skrevet av Vegard Lysne:)

post-2326-1444087824387_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny dose med iduns karbolett rundstykker:)

Skal spise et par av de til kveldsmat.

post-2326-14440880731324_thumb.jpg

Laget også i går proteinpancake fra protein fabrikken med jordbær, blåbær og sukrin som tilbehør:)

post-2326-14440880731083_thumb.jpg

Legg gjerne inn oppskrifter andre som har noe på lavkarbo:)

Det viktige her er å spre kunnskap og oppskrifter om lavkarbo alternativer:D

Her er også to artikkler det går an å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær skumboller (Fett Nok: Jordbær skumboller)

2508jordskum02.jpg

Du trenger:

marsipan (se under)

mørk sjokolade

3 plater gelatin

2 eggehviter

3 ss sukrin

1/2 vaniljestang (frøene)

2 ss kokende vann

8 jordbær

Slik gjør du:

Start med å lage marsipan. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, og brukte:

50 g finmalte mandler

20 g vaniljeprotein (kan byttes ut med mer mandler)

25 g sukrinmelis

4-5 dråper stevia vanilje

1 eggehvite

Ha alle ingrediensene i en bolle og kna godt sammen. Pakk marsipanen inn i plast, og la den hvile litt i kjøleskapet.

Del marsipanen i 8 kuler, som du igjen trykker til flate rundinger. Jeg brukte plastfolie under og over, så ble det mindre klissete.

Pensle marsipanrundingen med smeltet sjokolade på begge sider, og sett kaldt til sjokoladen har stivnet.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca fem minutter.

Visp eggehvitene stive og ha deretter i sukrin og frøene fra vaniljestangen mens piskene går, litt av gangen.

Klem vannet ut av gelatinen og smelt det i det kokende vannet. Hell den smeltede gelatinen i en tynn stråle i eggehviten mens vispene går på halv fart. Pisk på full fart i noen minutter, til du får en seig og stiv masse.

Ha massen over i en sprøytepose.

Legg marsipanrundingene på en rist, og plasser et jordbær på hver runding.

Klipp et hull i sprøyteposen og dekk jordbærene med eggehvitemassen. La bollene stå et par timer, så de får satt seg.

Smelt sjokolade og og hell den over skumbollene. La sjokoladen stivne ordentlig i kjøleskapet før jordbær skumbollene serveres.

Namnam, minner om troika!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær skumboller (Fett Nok: Jordbær skumboller)

2508jordskum02.jpg

Du trenger:

marsipan (se under)

mørk sjokolade

3 plater gelatin

2 eggehviter

3 ss sukrin

1/2 vaniljestang (frøene)

2 ss kokende vann

8 jordbær

Slik gjør du:

Start med å lage marsipan. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften, og brukte:

50 g finmalte mandler

20 g vaniljeprotein (kan byttes ut med mer mandler)

25 g sukrinmelis

4-5 dråper stevia vanilje

1 eggehvite

Ha alle ingrediensene i en bolle og kna godt sammen. Pakk marsipanen inn i plast, og la den hvile litt i kjøleskapet.

Del marsipanen i 8 kuler, som du igjen trykker til flate rundinger. Jeg brukte plastfolie under og over, så ble det mindre klissete.

Pensle marsipanrundingen med smeltet sjokolade på begge sider, og sett kaldt til sjokoladen har stivnet.

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca fem minutter.

Visp eggehvitene stive og ha deretter i sukrin og frøene fra vaniljestangen mens piskene går, litt av gangen.

Klem vannet ut av gelatinen og smelt det i det kokende vannet. Hell den smeltede gelatinen i en tynn stråle i eggehviten mens vispene går på halv fart. Pisk på full fart i noen minutter, til du får en seig og stiv masse.

Ha massen over i en sprøytepose.

Legg marsipanrundingene på en rist, og plasser et jordbær på hver runding.

Klipp et hull i sprøyteposen og dekk jordbærene med eggehvitemassen. La bollene stå et par timer, så de får satt seg.

Smelt sjokolade og og hell den over skumbollene. La sjokoladen stivne ordentlig i kjøleskapet før jordbær skumbollene serveres.

Namnam, minner om troika!! :)

De så gode ut :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skal prøves i helga med sukkerfri sjokoladepålegg som fyll og ristede hasselnøttdryss <3

TWO MINUTES CHOCOLATE CAKE (ALA KRISTINE DEDICATION.BLOGG.NO)

1 egg

1 eggehvite

10 g kakaopulver

20 g melkesjokoladeprotein10 g kokosmel

10 g pofiber1 ts fiberhusk

2 ss sukrin

4 dråper stevia vanilje

Bland alt godt sammen med en gaffel.

Hell deigen over i en liten bolle eller en kopp.

Stek på full guffe i mikroen i 2 minutter.

Server.

http://dedication.blogg.no/1329936103_two_minutes_chocolate.html

570236-10-1329935685449.jpg

Genialt. kjempegod og så lettvint. ny favoritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter oppskrift fra Kristine Weber:

(med ørsmå endringer):

kake1-jpg.56823

Brownieskake

2 egg

1 eggehvite

1 dl Skyr naturell

Litt ferdiglaget espresso

40 g mandelmel

20 g pofiber

sukrinmelis/stevia (smak til, jeg hadde en blanding)

4 ts kakao

litt salt

Visp eggehvitene stive. Visp eggene med sukrin og stevia, ha deretter i skyr og espresso. Bland inn det tørre, rør godt og vend eggehvitene forsiktig inn til slutt. Jeg brukte en brødform og hadde i bakepapir.

Inn i ovnen i ca. 15 min på 170 grader, deretter 15 min på 120 grader - for at den skal bli saftig. Den skal være litt fuktig, sett den inn i kjøleskapet en stund slik at den får satt seg. Kjempegod!

kake2-jpg.56822

Masse proteiner og lite karbohydrater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...