Gå til innhold

Er du kresen?


Hege Slåttum

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig folk si at de ikke liker ditt og datt. Er du kresen i matveien? Har du vurdert å lære deg å like nye matvarer?

Selv spiser jeg det aller meste, men i mange, mange år likte jeg verken sopp eller tomater. Dette valgte jeg å gjøre noe med, for det er fullt mulig å venne seg til å like mat man tidligere ikke har orket å putte i seg. Med sopp gikk det overraskende greit, det var bare å spise stekt champignon noen ganger, og siden har jeg likt det, både tilberedt og rå. Tomat var en litt større jobb, men jeg begynte i det små. Litt cherrytomat i salatene mine, deretter sammen med pålegg på knekkebrød/brød. Det tok meg noen uker, men nå bruker jeg tomat både i mat og som snacks. Cherrytomat er favoritten, men vanlig tomat går også greit.

Til sammenligning: jeg hatet også langrenn i fryktelig mange år, etter litt for stort press på klubbrenn i barndommen. Nå har jeg jammen lært meg å like det også! ;)

Det handler vel egentlig bare om å endre vaner, og legge til rette for gode opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Blir mindre og mindre kresen. Er vell et fåtall av ting jeg ikke spiser nå fordi jeg ikke liker det, det meste jeg sier nei takk til er pga allergi.

Min kjære mor sa til meg at grunnet til at man blir mindre kresen med årene er fordi smaksløkene blir svakere, ikke det at jeg har noe kilder på dette (utenom min mor som selvfølgelig er altvitende =).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt ( men eggg, melkeprodukter og fisk) men det gjør at jeg ikke spiser NOENTING som har kjøtt i seg, ikke kjøttbuljong eller noe slikt. Hovedgrunnen er egentlig at jeg blir syk av det men jeg blir også kvalm av kjøttlukten så jeg liker ikke å være på kjøkkenet når noen steker kjøtt el.

Ellers spiser jeg faktisk det meste, smaker ihvertfall før jeg sier at jeg ikke liker det.

Lakris spiser jeg faktisk heller ikke, det spytter jeg rett ut igjen, klarer ikke å få det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alt som alle nordmenn vanligvis liker. Som eksempel på litt mer spesiell mat, likte jeg blåskjell fra første gang jeg spiste det, dette gjelder også det aller meste annen sjømat som anses å være litt spesielt. Har ingen problemer med det aller meste innen frukt og grønt, ingen problemer innen kjøttverdenen, men har noen problemer:

Har aldri vært glad i å prøve nye oster, altså ost som har sterke smaker. Syns det smaker oppkast, men skal prøve meg forsiktig frem og lære meg å like det. I tillegg blir jo smaksløkene svakere ettersom man blir eldre.

Har spist Sushi 2 ganger, var ikke noe jeg syns var særlig godt, men de fleste som spiser sushi elsker det, så får prøve meg noe mer fremover.

Min anti er oliven

Med unntak av oliven skal jeg lære å like det meste som finns av mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke si det.

Det er noen ting som jeg ikke liker i det hele tatt, for eksempel oliven og lakris.

Ellers har jeg aldri vært spesielt glad i brød eller poteter, og spiste det fordi jeg måtte da jeg var liten. Siden det ikke er viktig for kroppen å spise hverken brød eller poteter har jeg det aldri når jeg er hjemme, men hvis jeg får det servert hos noen spiser jeg det gladelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig lite kresen, einaste eg ikkje klarer i matvegen er annanas. Det er styggemannens verk. Får brekninger av lukten aleine, fysj.

TAKK - endelig en til som har skjønt det! Mest grusomme smak og lukt i verden. Takler ikke om det er 2% ananas tilsatt i en smoothie engang, smaker rett igjennom alt annet!

Ellers liker jeg stort sett det meste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja. Jeg er på en måte det. Jeg liker veldig lite av "vanlig" norsk mat, men jeg liker samtidig veldig mye av den maten som ikke er like vanlig! :)

Men seriøst, at folk ikke kommer over at den tradisjonelle norske kosten ikke nødvendivis er riktig for alle, det skjønner jeg ikke. Jeg har fortsatt venner som ser rart på meg når jeg sier jeg ikke spiser brød, og når jeg forteller at jeg heller ikke spiser potet, pasta og ris? Da spør de om jeg er allergisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører stadig folk si at de ikke liker ditt og datt. Er du kresen i matveien? Har du vurdert å lære deg å like nye matvarer?

Selv spiser jeg det aller meste, men i mange, mange år likte jeg verken sopp eller tomater. Dette valgte jeg å gjøre noe med, for det er fullt mulig å venne seg til å like mat man tidligere ikke har orket å putte i seg. Med sopp gikk det overraskende greit, det var bare å spise stekt champignon noen ganger, og siden har jeg likt det, både tilberedt og rå. Tomat var en litt større jobb, men jeg begynte i det små. Litt cherrytomat i salatene mine, deretter sammen med pålegg på knekkebrød/brød. Det tok meg noen uker, men nå bruker jeg tomat både i mat og som snacks. Cherrytomat er favoritten, men vanlig tomat går også greit.

Til sammenligning: jeg hatet også langrenn i fryktelig mange år, etter litt for stort press på klubbrenn i barndommen. Nå har jeg jammen lært meg å like det også! ;)

Det handler vel egentlig bare om å endre vaner, og legge til rette for gode opplevelser.

Kred til deg for å prøve å like ting du ikke i utgangspunktet liker! :thumbsup:

Er ikke kresen selv. Det er ytterst få ting jeg ikke liker.

Og jeg blir kjempelei meg når folk pirker i maten og "ikke liker" når jeg selv gjerne skulle glefsa det i meg. Eller når folk er SUPERSKEPTISKE til å prøve ny mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - jeg spiser ikke alt. Pappa kalte meg nettopp nazi og sær, men brødmat går ikke i denne kroppen for å komme i form nei.. ;)

Kan vel slenge meg på den jeg og. Jeg LIKER "Rett i koppen"-rettene, men jeg SPISER det ikke. For eksempel.

Av ting jeg ikke liker kan jeg komme på innmat (minus hjerte, som jeg kunne tenke meg å prøve), tunge, gammelost (men jeg skal manne meg opp til å prøve en dag), rakfisk er vondt-godt (må dynke det i tilbehør for at det skal bli etanes), eggesalat, agurkmix, rå eggeplomme. Har lyst til å like aquavit, whisky og cognac, men foreløpig er det ikke spesielt digg.

Ting jeg ikke likte før, som jeg liker nå (noe av det elsker jeg, faktisk!):

- Nøtter

- Kraftige oster (muggoster o.l.)

- Øl

- Tunfisk

- Sild

- Marsipan

- Romsmak i konfekt/konditorvarer

- Grovt brød

- Hvit fisk (alltid fått det i meg, men det var såvidt)

- Som mange andre, brakk jeg meg av kaffe da jeg var yngre

- Fenalår

- Spekeskinke

- Molter

- Krem

- Appelsin

- Epler

- Fennikel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...