Gå til innhold

Kan man være svak og flink innen trening?

Anbefalte innlegg

Michael boyle er jo ett bra eksempel her. En skalla tynnis som kan alt. Men boyle har samtidig karer han trener som tar mer i clean enn jeg markløfter. Så da er han "unnskyldt" i min bok.

Men hva mener dere? Synes dere personer innen trening har kredibilitet dersom de ikke har noe særlig resultater selv, og i værste fall er svake? Svake i deres bok altså.

Kunne feks Martin b fått like stor popularitet dersom han ikke var rippa ut av en annen verden? Men litt små chub og dårlig biceps? :) satt på spissen

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg så kjent med navn på trenere, så hadde vært uhyre skeptisk om en liten, spinkel fyr skulle trene meg opp til å bli større. Jeg føler at de faktisk får vise hva de står for, at de selv klarer å trene seg opp i en viss form som er akseptabel til PT å være.

Innenfor kosthold ja, men definitivt ikke trening. Hvis man har holdt på lenge nok til å skulle ha kredibilitet, så har man også hatt god nok tid til å få endel resultater om man brenner for det. Ville aldri stolt på en blakk investor, eller en tynn baker heller.

RipLecture_382x420.baeef534.png

Nå har vel han sett litt annerledes ut i syne yngre dager muligens, but still. Karen er jo sterk, men om han hadde gått forbi meg på gata hadde jeg ikke tenkt at det var en fyr med god peiling på trening.

Det finnes mannlige gynekologer også. Ganske mange som ikke var så flinke på å drive med idrett selv har gått inn på trenersiden med stor suksess. Dessuten er det nå en gang sånn at selv om man vet hva som skal til for å være 118% blodrippet vær dag så er det ikke sikkert man verken har tid eller lyst.

Annonse

Det finnes mannlige gynekologer også. Ganske mange som ikke var så flinke på å drive med idrett selv har gått inn på trenersiden med stor suksess. Dessuten er det nå en gang sånn at selv om man vet hva som skal til for å være 118% blodrippet vær dag så er det ikke sikkert man verken har tid eller lyst.

Det har du nok rett i, men hvis jeg personlig skulle ha brukt tid og penger på en PT så ville jeg valgt dem som har litt å vise til. Jeg går ikke til den tynneste berta i lokalet, selv om hun helt sikkert kan masse om hva jeg vil trene.. og så tenker jeg at hvis en arbeider med dette så bør en jo faktisk være interessert i å gjøre det selv?

Joda. Men da er vel formen på kundene viktigere enn formen på PTen? På samme måte som man blir skeptisk til Zumba fordi man ser at alle som går dit er like forbaska utrent i uke etter uke etter uke, ville jeg også vært skeptisk til en personlig trener som tilsynelatende ikke hadde noen resultater på sine kunder. Dette trenger forøvrig ikke være at de blir veldig store eller sterke, og joda, en trener kan ikke kompensere for en person med rævva selvkontroll som ruller i ostepop så fort treningen er ferdig, men det burde jo være en ganske ok indikator.

Joda. Men da er vel formen på kundene viktigere enn formen på PTen? På samme måte som man blir skeptisk til Zumba fordi man ser at alle som går dit er like forbaska utrent i uke etter uke etter uke, ville jeg også vært skeptisk til en personlig trener som tilsynelatende ikke hadde noen resultater på sine kunder. Dette trenger forøvrig ikke være at de blir veldig store eller sterke, og joda, en trener kan ikke kompensere for en person med rævva selvkontroll som ruller i ostepop så fort treningen er ferdig, men det burde jo være en ganske ok indikator.

Enig:thumbsup:

...men det er egentlig liten sammenheng med hvor mye en kan, hvor mye en kan lære fra seg og hvilke resultater en får ved å hjelpe andre i forhold til hvordan en ser ut.

Enig med deg Asle, så sant disse personene selv ikke følger det samme treningsopplegget de 'selger' til deg :meh:

Men selv foretrekker jeg en i overkant muskuløs jævel som ikke bare er sterk i kroppen, men også i hodet for å motivere meg :whistling:

• 8 måneder senere...

ofte er dette folk som kan mye teknikk, tenkemåte etc. Feks en fotball manager lærer ikke gutta å spille fotball! Manageren har en filosofi på hvordan han mener ting skal gjøres når det kommer til taktikk, angrep osv.

Men jeg hadde aldri betalt for en pt som var "dårligere" enn meg når det kommer til å bygge muskler og slikt. Kosthold og teknikk igjen blir annerledes.Der spiller ofte de små tingene er stor rolle.

Mye av rollen til en trener er vel å motivere?

Annonse

Sjelden har vel følgende utsagn vært mer passende:

Gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør

Om en kar som røyker sier til deg at du ikke bør røyke, så er ikke den informasjonen noe dårligere fordi om han selv røyker. Det handler om å se på det som blir sagt i stedet for den som sier det.

Om du vil bli best i styrkeløft, hvem ville du hørt på av Carl-Yngvar Christensen og treneren hans? Jeg ville hvertfall utvilsomt hørt på treneren hans, selv om Carl-Yngvar har bedre resultater. Hvis du ville bli god på sykkel, ville du hørt på Thor Hushovd eller en av coachene hans? Hvis du ville bli raskere, Usain Bolt eller treneren?

Det er ikke alltid en korrelasjon mellom kunnskapsnivå og hvilke resultater man har oppnådd. Genetisk potensiale og vilje/evne til å satse er viktige momenter innen idrett, og også innen kroppsbygging. En person kan ha allverdens kunnskap, uten å nødvendigvis ha interessen av å bruke så mye tid på å bygge så mye muskler selv. På den andre siden kan du ha folk helt uten kunnskaper, men med et stort genetisk potensiale og som ønsker å satse. Disse kan med hjelp av en god coach bli svære og oppnå veldig gode resultater, selv om coachen selv kan være pitteliten :)

Hvis jeg skulle hatt en PT som var mindre enn meg selv. Tror jeg ikke han hadde klart å presse meg på samme måte som en som er bedre trent.

Er dette en egenskap hos han eller hos deg? Er det hans evne til å motivere deg som er korrelert med størrelsen hans, eller er det din evne til å bli motivert som er korrelert med størrelsen til PTen? ;)

Kan og være verdt å tenke på at det kreves en viss mentalitet for å få de beste resultatene. Man kan sitte på all kunnskap i verden men om denne mentaliteten ikke er til stedet så får man nødvendigvis ikke de resultatene som man trenger for å overbevise andre om at dette kan man. Kai Greene har noen tanker om dette som kan være passende, spol frem til 10:10.

Er dette en egenskap hos han eller hos deg? Er det hans evne til å motivere deg som er korrelert med størrelsen hans, eller er det din evne til å bli motivert som er korrelert med størrelsen til PTen? ;)

Det går mer på meg og at jeg er sær. Men igjen er han en flink trener og vet hvor han skal trykke, så kan jeg selfølgelig bli like pushet av en tynnis.

Men de få gangene jeg har hatt en PT, så har jeg fått mer ut av timene med en godt trent en, men det er sikkert veldig inviduelt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...