Gå til innhold

Aggressiv vs forsiktig vektnedgang


pilatus

Anbefalte innlegg

3 timer siden, pilatus skrev:

Ser ikke ut som det er så mye overflødig på deg... :-) Men det er vel ikke alle som KAN få mageruter, med mindre man går ned til en sykelig lav fettprosent?

Det ser ut til at du har samme utgangspunkt som meg. Det gikk ganske greit å gå ned med en "standard slankediett" når jeg var småfeit for mange år siden, men det er helt håpløst nå. Det ser ut til at en uke eller to med 1500 kcal underskudd fungerer mye bedre for meg enn månedsvis med 500 kcal underskudd.

 

Ser nok litt slankere ut på bildet enn irl. Har litt dvask på magen som godt kan gå vekk. Tipper fett% er på 15-17% ish. Om jeg reduserer til 12%, så vil jeg ikke si det er sykelig lavt, men det er ikke sikkert magerutene synes allikevel. Om ruter vises eller ikke, kan det uansett være greit å stramme litt opp :). Jeg må nok prøve å ta noen uker med litt aggressiv diett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal kjøpe Forever Fatloss av Ari Whitten senere i dag (må bare bli ferdig med en obligatorisk innlevering først). Den får veldig gode anmeldelser og flere her inne har anbefalt den på det sterkeste. Usikker på om det er en tilnærming man kan bli rippet av, men jeg er nysgjerrig på å lære mer. 

Dagsform: Ser rimelig grei ut. Recomposition-opplegget har fungert bra. Gått ned merkbart i fettprosent uten å miste muskler (om styrken er en indikator). Godt synlig øvre 'pack' i godt lys. Skulle gjerne gått ned 1,5-2,0 kg i ren fettmasse til. Tenker kanskje unngå PSMF-dager fremover, men ikke nødvendigvis spise mye mer i ukestotalen. Så skal jeg se hva Ari anbefaler. Mulig jeg tar en aggressiv PSMF etter et par ukers "pause". :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SamGold skrev:

Jeg skal kjøpe Forever Fatloss av Ari Whitten senere i dag (må bare bli ferdig med en obligatorisk innlevering først). Den får veldig gode anmeldelser og flere her inne har anbefalt den på det sterkeste. Usikker på om det er en tilnærming man kan bli rippet av, men jeg er nysgjerrig på å lære mer. 

 

Kort oppsumert boka: Spis mindre dritt, spis mer bra mat. Unngå prosessert mat. Spis mye proteiner med god proteinkvalitet, spis mat med gode fettkjeder, spis karbohydrater med lav GI :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thomaseh skrev:

Kort oppsumert boka: Spis mindre dritt, spis mer bra mat. Unngå prosessert mat. Spis mye proteiner med god proteinkvalitet, spis mat med gode fettkjeder, spis karbohydrater med lav GI :p 

Men du anbefaler boken? :)

Det du alt siterer der er ting jeg alt gjør.

Tar den for seg hvordan man når en rimelig lav fettprosent (ikke nødvendigvis konkurranseform, men "ripped") eller er det mer type livsstil-for-å-holde-seg-normalt-slank type opplegg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, SamGold skrev:

Men du anbefaler boken? :)

Det du alt siterer der er ting jeg alt gjør.

Tar den for seg hvordan man når en rimelig lav fettprosent (ikke nødvendigvis konkurranseform, men "ripped") eller er det mer type livsstil-for-å-holde-seg-normalt-slank type opplegg? 

 

 

Jeg har lest den selv. Det er ingen guide for å bli ripped som f.eks UD eller rapidfatloss, men han tar for seg den økende overvekten og hva som har endret seg over tid som har gjort at vi har en mer overvektig befolkning. Som nevnt her so sier han kort fortalt at du skal spise rein mat, spise når du er sulten og stoppe når du er mett, ikke spise noe med kunstige tilsetningsstoff og ikke telle kalorier. Interessant bok, men egentlig ikke revolusjonerende når man tenker seg om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kavring skrev:

 

Jeg har lest den selv. Det er ingen guide for å bli ripped som f.eks UD eller rapidfatloss, men han tar for seg den økende overvekten og hva som har endret seg over tid som har gjort at vi har en mer overvektig befolkning. Som nevnt her so sier han kort fortalt at du skal spise rein mat, spise når du er sulten og stoppe når du er mett, ikke spise noe med kunstige tilsetningsstoff og ikke telle kalorier. Interessant bok, men egentlig ikke revolusjonerende når man tenker seg om. 

Så, om man vil bli rippet må man kanskje følge noen litt mer "ekstreme" opplegg på siste del uansett? 

Hvorfor skal man ikke spise kunstige tilsetningsstoffer? Utdyper han det? Dvs, for eksempel Sukrin? Eller tenker han mer aspartam og slike ting?

Om ikke revolusjonerende, så er jo den påstanden (om jeg har forstått rett) om at detå eliminere/redusere karbohydrater kan senke forbrenningen ganske interessant. Har jo selv merket at i perioder med kalorirestriksjon og gjerne på PSMF dager, så kan jeg merke at hendene blir kaldere. Om det er en slags stress-reaksjon, senket forbrenning eller bare tilfeldig, det vet jeg ikke. :) 

Ellers er jo Børge Fagerli veldig close med Ari Whitten, men også med Menno. Sistnevnte ser ut til å tendere mot lavere proteininntak enn konsensus siste årene, høyt fettintak og moderat med karbo (henholdsvis konsentrert rundt treningsvinduet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SamGold skrev:

Så, om man vil bli rippet må man kanskje følge noen litt mer "ekstreme" opplegg på siste del uansett? 

Hvorfor skal man ikke spise kunstige tilsetningsstoffer? Utdyper han det? Dvs, for eksempel Sukrin? Eller tenker han mer aspartam og slike ting?

Om ikke revolusjonerende, så er jo den påstanden (om jeg har forstått rett) om at detå eliminere/redusere karbohydrater kan senke forbrenningen ganske interessant. Har jo selv merket at i perioder med kalorirestriksjon og gjerne på PSMF dager, så kan jeg merke at hendene blir kaldere. Om det er en slags stress-reaksjon, senket forbrenning eller bare tilfeldig, det vet jeg ikke. :) 

Ellers er jo Børge Fagerli veldig close med Ari Whitten, men også med Menno. Sistnevnte ser ut til å tendere mot lavere proteininntak enn konsensus siste årene, høyt fettintak og moderat med karbo (henholdsvis konsentrert rundt treningsvinduet). 

 

Ja, jeg tror ikke der står så mye der som vil få deg ned i Berkhan-fettprosent. Det er mer en bok som fokuserer på å spise på en gitt måte som gjør at kroppen etter hvert tilpasser seg og du går ned i fettprosent. Lytt til sultfølelsen osv.. om du er sugen på noe søtt, ta deg en pære, om du vil ha salt, lag noe potetchips i steikeoven typ :)

Det er en stund siden jeg leste boken, men han var veldig på det å unngå mat som ligger i plast om jeg ikke husker feil, fordi det kom mye greier av den plasten. Det ble litt ekstremt for meg. La også en del vekt på forholdet mellom omega 3/6. Husker ikke helt hvordan han stilte seg til aspartam. Han er ganske kjapp å svare på facebook faktisk. Jeg fikk svar der ila dagen. 

Han skriver mye om high-rewarding foods. Og at vi må "avvenne" hjernen fra ønsket om high rewarding foods, som burger, pizza, milkshake osv. Han mener den psykologiske delen har mye av skylden i den økende overvekten, og at vi ikke lenger styres av sultfølelse, men etter mat som gir stor belønning og at vi spiser av kjedsomhet osv. 

 

Ble litt mye og ustrukturert dette, men boka var veldig interessant og han har noen gode poenger. Men jeg tror ikke en fitnessgutt som skal i konkurranseform kan hente så mye der. 

 

EDIT: Han utelukker btw ingen næringsttoff. Om du vil spise 400gr karbohydrat om dagen kan du gjøre det. Litt morsomt når han skreiv om lavkarbofolka i boka si. Først gikk de ned i vekt, og som vi vet var ikke det fordi karbohydrat er farlig, men fordi de reduserte kalorinnitaket betraktelig ved å fjerne et næringsstoff og måtte ta litt smarter matvalg. Det gikk helt fint det, helt til lavkarbofansen fant ut at det gikk an å lage lavkarbopizza, lavkarbokake og lavkarbokebab :D Da var det ikke så effektivt allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SamGold skrev:

Men du anbefaler boken? :)

Det du alt siterer der er ting jeg alt gjør.

Tar den for seg hvordan man når en rimelig lav fettprosent (ikke nødvendigvis konkurranseform, men "ripped") eller er det mer type livsstil-for-å-holde-seg-normalt-slank type opplegg? 

 

Fin bok å lese, men som @Kavringsier, så er det ingen revolusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refeed igår. Det ble både pizza og brød. Herlig. Jeg elsker pizza og brød!

Jeg var ned 0,2 kg sammenlignet med dagen før, men det hører med til historien at jeg stod på snowboard i noen timer samme dagen. Det gjorde vel sitt for å brenne opp en del av carbsene.

Idag er det på'an igjen med ny runde. Tenker jeg kjører frem til fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 6.2.2016 at 16.26, Kavring skrev:

 

Ja, jeg tror ikke der står så mye der som vil få deg ned i Berkhan-fettprosent.

Havnet tilfeldigvis inn på siden hans på FB og så at han ofte svarer på melding, så jeg sendte han en! Han bekreftet mer eller mindre det du og andre sa, nemlig at boken ikke er for å bli rippet, men typisk for overvektige folk. Og at å bli rippet som regel krever mer ekstreme tiltak.

Morsomt at du nevnte Berkhan. Vurderer teste opplegget han laget til meg for noen år tilbake nå over påske. Men kommer nok da til å faste fra 12 til 20 og ikke 15 til 23. Synes det ble for lenge å vente til kl 15 med å spise. 

Jeg ble litt fucked up da jeg gikk på opplegget til Berkhan, men mistenker at jeg hadde litt andre issues i utgangspunktet. Kan være aktuelt å prøve i en 3 ukers tid. Er egentlig ganske nær strandformen as is. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SamGold skrev:

Havnet tilfeldigvis inn på siden hans på FB og så at han ofte svarer på melding, så jeg sendte han en! Han bekreftet mer eller mindre det du og andre sa, nemlig at boken ikke er for å bli rippet, men typisk for overvektige folk. Og at å bli rippet som regel krever mer ekstreme tiltak.

Morsomt at du nevnte Berkhan. Vurderer teste opplegget han laget til meg for noen år tilbake nå over påske. Men kommer nok da til å faste fra 12 til 20 og ikke 15 til 23. Synes det ble for lenge å vente til kl 15 med å spise. 

Jeg ble litt fucked up da jeg gikk på opplegget til Berkhan, men mistenker at jeg hadde litt andre issues i utgangspunktet. Kan være aktuelt å prøve i en 3 ukers tid. Er egentlig ganske nær strandformen as is. :) 

Faster du i dette 8-timers intervallet, eller er det spisevinduet ditt? Jeg har kjørt periodisk faste nå siden fredag og da har jeg et 8 timers spisevindu (typisk fra 11-19) og så er det fasting resten av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SterkARE skrev:

Faster du i dette 8-timers intervallet, eller er det spisevinduet ditt? Jeg har kjørt periodisk faste nå siden fredag og da har jeg et 8 timers spisevindu (typisk fra 11-19) og så er det fasting resten av døgnet.

Spisevindu. :)

Liten skrivefeil der. 

Har du troen? Jeg er litt skeptisk til IF over lengre perioder. Intuitivt skeptisk vel og merke. Tenker at det ikke er optimalt for hormonnivåer, selv om Martin tidligere har sagt at det er ingenting som tilsier at fastingen i seg selv er negativt for hormonnivåene i kroppen, men at det snarere er underskuddet som eventuelt kan være negativt.

Men å kjøre det i 3-4 uker skal jeg kanskje tørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SamGold skrev:

Spisevindu. :)

Liten skrivefeil der. 

Har du troen? Jeg er litt skeptisk til IF over lengre perioder. Intuitivt skeptisk vel og merke. Tenker at det ikke er optimalt for hormonnivåer, selv om Martin tidligere har sagt at det er ingenting som tilsier at fastingen i seg selv er negativt for hormonnivåene i kroppen, men at det snarere er underskuddet som eventuelt kan være negativt.

Men å kjøre det i 3-4 uker skal jeg kanskje tørre. :)

Tenkte det måtte være det :)

Jeg har troen ja! Foreløpig har jeg spist godt i 8 timers vinduet for å få en smooth overgang, og har egentlig bare positive erfaringer så langt. Jeg føler meg kvikkere og mer opplagt, er ikke skrubbsulten når jeg slutter på jobb, og føler meg egentlig mindre oppblåst. Spiser for øvrig like mye selv om jeg faster 15-16 timer hver dag. Tanken er å begynne lett og ha litt å gå på. Kommer til å kutte ned på inntaket nå fremover, så jeg ser utslag på vekta også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, SterkARE skrev:

Tenkte det måtte være det :)

Jeg har troen ja! Foreløpig har jeg spist godt i 8 timers vinduet for å få en smooth overgang, og har egentlig bare positive erfaringer så langt. Jeg føler meg kvikkere og mer opplagt, er ikke skrubbsulten når jeg slutter på jobb, og føler meg egentlig mindre oppblåst. Spiser for øvrig like mye selv om jeg faster 15-16 timer hver dag. Tanken er å begynne lett og ha litt å gå på. Kommer til å kutte ned på inntaket nå fremover, så jeg ser utslag på vekta også. :) 

Nice! :)

Noen spesiell grunn til 11-19 forresten? 

Mener på jeg har sett Børge snakke litt om faste siste tiden og at han ikke er negativ til det, men at det er hensiktsmessig å gjøre nettopp som du gjør: Legge spisevinduet på dagtid og ha siste måltid forholdsvis tidlig.

Kommer nok til å peile meg inn på 12-20 selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SamGold skrev:

Nice! :)

Noen spesiell grunn til 11-19 forresten? 

Mener på jeg har sett Børge snakke litt om faste siste tiden og at han ikke er negativ til det, men at det er hensiktsmessig å gjøre nettopp som du gjør: Legge spisevinduet på dagtid og ha siste måltid forholdsvis tidlig.

Kommer nok til å peile meg inn på 12-20 selv. :)

Eneste grunnen for akkurat 11-19, er at jeg prøver å ikke gjøre så store endringer i forhold til det normale. Når alle på jobb spiser lunsj kl 11, så gjør jeg det også. Det blir litt for sært om jeg skal droppe lunsjen med de andre, og spise alene på kontoret fordi "jeg har spisevindu fra xx-xx" ;). Jeg tror heller ikke det har så mye å si nøyaktig når på dagen spisevinduet er, eller om fastevinduet noen dager er 14 timer, og andre dager 16 timer. Det er det en gjør 90% av tiden som betyr noe, mens 10% unntak gjør en slik livsstil ok å holde på med. Aller mest er jeg spent på om fastingen i kombinasjon med kcal underskudd, vil ha en god effekt på å ta vekk "stubborn fat".. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fettprosenten og hvor skal du? 

IF skal angivelig ha en god effekt på 'stubborn fat'. Resultatene til Martins klienter taler for seg selv. Jeg ble selv skremt etter jeg gikk meg på en smell sist gang jeg kjørte IF og tenkte aldri igjen, men føler meg i veldig bra form for tiden og tenker at det å legge spisevinduet litt tidligere vil kunne være formildende.

Har ikke mer enn 1-2 kg jeg ønsker vekk, så tenker kanskje dette kan være nøkkelen for siste finish. Burde være gjort i løpet av 3 uker. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SamGold skrev:

Hva er fettprosenten og hvor skal du? 

IF skal angivelig ha en god effekt på 'stubborn fat'. Resultatene til Martins klienter taler for seg selv. Jeg ble selv skremt etter jeg gikk meg på en smell sist gang jeg kjørte IF og tenkte aldri igjen, men føler meg i veldig bra form for tiden og tenker at det å legge spisevinduet litt tidligere vil kunne være formildende.

Har ikke mer enn 1-2 kg jeg ønsker vekk, så tenker kanskje dette kan være nøkkelen for siste finish. Burde være gjort i løpet av 3 uker. :)  

You tell me :blink:. Ikke mye har forandret seg siden denne posten: http://forum.fitnessbloggen.no/topic/34683-aggressiv-vs-forsiktig-vektnedgang/?do=findComment&comment=1176333. Tipper fettprosent på rundt 15-17%, men jeg måler ikke, så det er ren tipping. Vekta er 94 kg nå og jeg tenker å gå ned til 90 kg i første omgang, og så ta en ny vurdering da. Vektnedgang går veldig enkelt ned til et gitt punkt, så virker det som at det stopper opp. Tror jeg har et tilfelle av stubborn fat på magen som bare alltid ligger der, men satser på at IF skal gjøre noe med det. Vi får se når det har gått noen uker.. fortsatt lenge til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SterkARE skrev:

You tell me :blink:. Ikke mye har forandret seg siden denne posten: http://forum.fitnessbloggen.no/topic/34683-aggressiv-vs-forsiktig-vektnedgang/?do=findComment&comment=1176333. Tipper fettprosent på rundt 15-17%, men jeg måler ikke, så det er ren tipping. Vekta er 94 kg nå og jeg tenker å gå ned til 90 kg i første omgang, og så ta en ny vurdering da. Vektnedgang går veldig enkelt ned til et gitt punkt, så virker det som at det stopper opp. Tror jeg har et tilfelle av stubborn fat på magen som bare alltid ligger der, men satser på at IF skal gjøre noe med det. Vi får se når det har gått noen uker.. fortsatt lenge til sommeren :)

Skjønner! Jeg har det på samme måte. 

Å komme meg ned til 13-14 er veldig lett, men så er det plutselig langt verre å komme videre. Har nå en akseptabel strandform. Kanskje 12%. Men de siste kiloene er veldig gjenstridige. 

Min erfaring er at det tar TID og at man gjerne må lavt på kaloriinntaket. Pussig nok hadde jeg null kardio (ja, null gåturer også) den perioden hvor jeg kom i mitt livs form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SamGold skrev:

Havnet tilfeldigvis inn på siden hans på FB og så at han ofte svarer på melding, så jeg sendte han en! Han bekreftet mer eller mindre det du og andre sa, nemlig at boken ikke er for å bli rippet, men typisk for overvektige folk. Og at å bli rippet som regel krever mer ekstreme tiltak.

Morsomt at du nevnte Berkhan. Vurderer teste opplegget han laget til meg for noen år tilbake nå over påske. Men kommer nok da til å faste fra 12 til 20 og ikke 15 til 23. Synes det ble for lenge å vente til kl 15 med å spise. 

Jeg ble litt fucked up da jeg gikk på opplegget til Berkhan, men mistenker at jeg hadde litt andre issues i utgangspunktet. Kan være aktuelt å prøve i en 3 ukers tid. Er egentlig ganske nær strandformen as is. :) 

Ja, det var det inntrykket jeg fikk når jeg leste boken :) Fin bok for folk flest. 

 

Stemmer det ikke at du var klient hos Berkhan for en stund siden? Mener å ha lest det. Er det lov å spørre hvorfor du ikke likte opplegget hans sist? Jeg kjører selv en form for periodisk faste, selv om jeg hater uttrykket. Blir så fitness. Spiser mellom 12-20. Det passer meg egentlig utmerket, og jeg har aldri likt å spise frokost men gjort det fordi jeg trodde jeg var nødt, helt til hele faste-epidemien oppstod for 4-5 år siden. Jeg spiser dog det jeg vil og er stabil i vekt, men jeg liker spisevinduet. Siste måltid er ikke alltid kl 20, men det er svært svært sjeldent jeg spiser første måltid før 12. Litt morsomt med noen av kollegene mine som får panikk kl 9 for da har de lavt blodsukker og gud vet hva for de spiste frokost kl 6. 

Tror nok leangains kan være tingen for å få deg ned, og det som er digg med prinsippene til Berkhan er jo at du har tre dager i uken der du får spise mye mat og kose deg. Da går det greit at de fire andre suger litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...