Gå til innhold

1200 kcal farlig? Haster!


Bustoo

Anbefalte innlegg

Hei:)

Er en jente på 20 år, er 165 cm og veier 63kg. Pleier vanligvis å trene 1-3 ganger i uken.

Vekten har vanligvis ligget på 55kg, men dette året har jeg vært veldig slurvete med trening og kosthold så har gått opp en del som dere ser.

Om tre uker skal jeg fotograferes og vil føle meg så fresh som mulig da. Jeg vet at dietter og lavt kaloriintak ikke fungerer i lengden, men jeg er supermotivert til å gjøre en innsats disse 3 ukene, og heller etter det gå tilbake til et sunt normalt koshold!

Lurer på hvor mye det er mulig å gå ned disse 3 ukene? er det farlig å ligge under 1200 kalorier? og bør jeg løpe hver dag? Noen som har en matplan de vil dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1200kcal er ALTFOR lite! Under BMR, som er det kroppen din trenger kun for å holde igang organer og kroppens indre funksjoner. Om spiser så lite som dette over tid vil kroppen din gå inn spareblussmodus, hvor den tærer på nettopp dette. It´s not worth it.

Som sagt så skal jeg bare gjøre det i en kort periode. Har lest mange delte meninger om 1200kcal, så er så vanskelig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så skal jeg bare gjøre det i en kort periode. Har lest mange delte meninger om 1200kcal, så er så vanskelig å vite.

Skjønner det. Det er jo helt opp til deg, men ikke noe jeg vil anbefale uansett over hvor kort periode det er snakk om, da det som sagt kan slå uheldig ut på kroppens funksjoner. Men jeg er ingen ekspert på feltet. Kanskje FrkHoel eller Therese klarer å formulere seg bedre enn meg?:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1200kcal er ALTFOR lite! Under BMR, som er det kroppen din trenger kun for å holde igang organer og kroppens indre funksjoner. Om spiser så lite som dette over tid vil kroppen din gå inn spareblussmodus, hvor den tærer på nettopp dette. It´s not worth it.

Som sagt så skal jeg bare gjøre det i en kort periode. Har lest mange delte meninger om 1200kcal, så er så vanskelig å vite.

Misforstå meg rett - men trådstarter snakker kun om en kortere periode, og på denne tiden kan det faktisk skje en hel del, MEN det kommer helt an på utgangspunktet på hvordan resultatet blir.

På 1200kcal vil du helt klart kunne miste noe vekt, væske i muskulatur og kanskje noe kroppsfett - det er ikke snakk om at kroppen vil gå i underskudd så fort en starter å spise mindre, dette må bygges opp over tid.

La oss si at du har ligget på 2300kcal over lengre tid, og ved å brått snu om til 1200kcal vil vekttapet først og fremst være fordøyelse (væske og mat) samt glykogen (spørs hvor mye/lite karb du spiser) og deretter vil de fysiske lover om kcal inn vs kcal ut spille inn.

Uke 1: 16100kcal

Uke2: 8400kcal <--- starter med underskudd, differanse på 1100kcal om dagen

Uke3: 8400kcal <---to uker med halvparen av energiinntaket har du bygget opp et underskudd og du vil kunne se endringer på vekten

Uke4: 8400kcal

MEN det er absolutt ikke garantert at kroppen vil respondere som du vil. Det eneste kroppen får som signal er at du halverer energiinntaket og den vil tilpasse seg dette på best mulig måte basert på at kroppen er lagd for overlevelse og reproduksjon

  • Metabolismen reduseres slik at du forbrenner færre kalorier.
  • Du blir mer sulten og opplever matsug (noe som ofte resulterer i at man sprekker).
  • Du blir mer sliten og apatisk slik at du beveger deg mindre og dermed forbruker mindre energi.
  • Kroppstemperaturen din går ned slik at du forbruker mindre energi.

http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/

Jeg vil ikke anbefale noen løping eller form for kondisjonstrening, heller utelukkende styrketrening slik at du får signalisert at disse vil du aller helst beholde..

Dette er ingen anbefaling eller "go for it!", det er en avgjørelse du selv må ta - men min personlige anbefaling er at det er veldig vanskelig å si om dette vil fungere eller ikke da jeg ikke aner noe om utgangspunktet ditt annet enn vekt, høyde og alder (det er dessverre ikke nok).

Det kan selvsagt fungere veldig bra, men det kan også bli en skikkelig kjip opplevelse - spesielt hvis en tar i litt for hardt, noe de fleste har tendens til å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo relativt og i høy grad teoretisk uansett. Jeg har vært på 1200 kcal i perioder uten å ha merket noe negativt (bortsett fra en seriøs godtesyke...), men jeg har også vært obs på å ikke overdrive eller holde på for lenge. Nå er ikke jeg noen ekspert på noe vis, men der er mange teorier der ute. Bl.a. denne: http://www.ontheregimen.com/2015/03/10/many-calories-woman-eat-fat-loss/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt ekstreme lavkalori-dietter fører til vekttap er vel rimelig udiskutabelt? Ja, du går ned i vekt om inntaket er vesentlig lavere enn forbruket. Jeg har gått ned 40 kg, og mener meg berettiget til å både vite litt, og mene litt, om temaet.

De mest ekstreme tilfellene er nok gastric sleeve og ikke minst gastric bypass-opererte. Da ligger man gjerne ned mot et inntak på 5-600 kcal i døgnet de første ukene, og vekten raser virkelig nedover. Over en periode på 8-12 mnd økes dette typisk til et sted mellom 1400 og 1700 kcal for damer. Det virker ikke som om de tar voldsom skade av det heller, rent bortsett fra en metabolsk tilpasning som gjør at de tilsynelatende må ligge temmelig lavt på kcal-inntak resten av livet for ikke å gå opp igjen i vekt. (Og ja, de må basere seg på vitamintilskudd resten av livet, simpelthen fordi den permanent reduserte matmengden etter all sannsynlighet medfører for lite inntak av vitaminer og mineraler. For bypass-opererte vil også redusert opptak i tarmene være sterkt medvirkende til behov for vitamin-/mineraltilskudd)

Det er helt uproblematisk for de fleste av oss, om man er motivert nok, å ta en kur over 2-4 uker utelukkende på pulver som Allevo/Nutrilett eller lignende. 6-800 kcal daglig. Jeg har selv gjort det, og gikk ned MASSE.

Men noen ideell slankekur for folk flest er slike ekstrem-dietter sjelden, ei heller for min egen del. Man legger på seg igjen like mye og enda litt til når kostholdet normaliserer seg (og det gjør det som regel, pga mekanismer som kanskje spesielt Therese har beskrevet i flere tråder om temaet).

Husk at de som har gjennomgått operasjoner som jeg siktet til som ekstrem-eksempel på at slike "superlav-kcal-kurer" fungerer, de har også gjennomgått fysiske tilpasninger som gjør det lettere å holde seg til slike "dietter". (Redusert volum magesekk, som også fører til reduksjon av sulthormonet ghrelin, og for bypass-opererte dessuten redusert næringsopptak).

Felles for alle som slanker seg, enten det skjer ved egen hjelp eller kirurgisk hjelp, er at målet er permanent endrede vaner. Hvis ikke vanene knyttet til aktivitet og/eller kcal-inntak permanent endres, så vil man gå opp igjen i vekt, punktum!

Jeg kan fortsatt få dager med "cravings" hvor jeg føler at jeg "beiter" i kjøleskapet, og jeg kan gå på en smell hvor jeg legger på meg etter en skikkelig usunn weekend, men mine permanent endrede daglige vaner gjør at jeg rimelig raskt går tilbake til mine 80 +/-2 kg. Jeg føler derfor at jeg i løpet av ca 18 mnd har kommet dithen at jeg har absolutt kontroll over egen vekt og fører en svært sunn livsstil.

Men ja, jeg blir tidvis litt oppgitt av at det tilsynelatende hersker en oppfatning her inne, om at alt under 1500 kcal er farlig og at en helst bør spise mer enn 2500 kcal uansett. Det er nemlig ikke så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det dere sier er at det er nesten umulig å gå ned i fettprosent på 3 uker?

Nei, de sier det ikke er mulig å gå ned MYE i fettprosent på 3 uker.. Spesielt jo mindre muskler du har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller øke med et par hundre kcal i døgnet og kjøre sånn program som fitness-utøvere og modeller bruker for å redusere vannmengden i kroppen. Grovt sett skal det være å drikke som faen fra dag "fotoshoot-7" til "photoshoot - 2" sammen med å ta visse oljer og drikke svært lite de siste 2 dagene før photoshooten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...