Gå til innhold

Hvordan minimere hypertrofi samtidig som man øker i styrke?


SamGold

Anbefalte innlegg

Det er ikke nødvendigvis et mål i seg selv å bli 'teknisk' sterk og å løfte X antall kilo. Jeg ønsker styrke som er overførbar til andre områder også. For eksempel merker jeg godt effekten av styrken jeg har utviklet i markløft ellers i livet. :)

Hvis bare vil bli generelt sterkere i beina må du øke muskelmassen. Spesifikk styrke er i stor grad en "øvingssak", mens økt generell styrke krever en større muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke betydelig, ikke i en øvelse en har gjort såpass lenge at nerveystemet ikke lenger må tilpasse seg bevegelsen

Hvorfor trodde du det, og isåfall, hvor sterk?

Basert på observasjoner jeg har gjort, både på meg selv og andre.

Men jeg er n00b, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren videre som normalt. Du kommer ikke til å bli særlig mye større enn hva du er i dag.

Det er ingen her som ved et uhell har klart å trene seg "for stor" uten å jobbe beinhardt og målrettet for det over flere år, så sjansen for at du plutselig skulle klare det er relativt liten. Og om du likevel skulle du være så uheldig at du knekker den magiske koden på hvordan bli svær uten å jobbe for det, så er det relativt lett å fremprovosere litt muskelsvinn så du kommer deg inn i skinnyjeansene dine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle kunne gå an å svare saklig uten spydigheter selv om jeg vet at det er for mye å forvente på fitnessbloggen.

Jeg HAR jobbet beinhardt og målrettet i flere år for å komme dit jeg er i dag. Og jeg trener fortsatt hardt og 'jobber for det', så hvem pokker har sagt noe annet?

Det jeg sier er at jeg på enkelte områder nå ikke ønsker særlig mer hypertrofi og derfor ønsker å vite hvordan jeg skal legge opp treningen for å nå dette. Enkelt og greit.

Beklager at jeg ikke ønsker å ha pupper og lår som en okse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle kunne gå an å svare saklig uten spydigheter selv om jeg vet at det er for mye å forvente på fitnessbloggen.

Jeg HAR jobbet beinhardt og målrettet i flere år for å komme dit jeg er i dag. Og jeg trener fortsatt hardt og 'jobber for det', så hvem pokker har sagt noe annet?

Det jeg sier er at jeg på enkelte områder nå ikke ønsker særlig mer hypertrofi og derfor ønsker å vite hvordan jeg skal legge opp treningen for å nå dette. Enkelt og greit.

Beklager at jeg ikke ønsker å ha pupper og lår som en okse.

Det er helt greit at du ikke vil ha meir hypertrofi på enkelte muskler. Det er bare ganske minimalt man kan øke den generelle styrken uten å øke muskelstørrelsen. De nevrologiske faktorene som økt fyringsfrekvens, økt rekruttering og bedre synergi mellom muskelgrupper er ganske bevegelsesspesifikke. Hvis du vil bli bedre til å hoppe høyere med den muskelmassen du har, så må du trene hopptrening. Hvis du vil bli bedre i bøy så må du bøye osv.

Vanlig styrketrening er rettet mot å øke muskelstørrelsen. Så kan man gjøre idrettspesifikke styrkeøvelser som går mer på det nevrologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle kunne gå an å svare saklig uten spydigheter selv om jeg vet at det er for mye å forvente på fitnessbloggen.

Jeg HAR jobbet beinhardt og målrettet i flere år for å komme dit jeg er i dag. Og jeg trener fortsatt hardt og 'jobber for det', så hvem pokker har sagt noe annet?

Det jeg sier er at jeg på enkelte områder nå ikke ønsker særlig mer hypertrofi og derfor ønsker å vite hvordan jeg skal legge opp treningen for å nå dette. Enkelt og greit.

Beklager at jeg ikke ønsker å ha pupper og lår som en okse.

Det var et saklig svar. Du kommer ikke til å bli svær og få "pupper og lår som en okse" om du ikke går målrettet inn for det. Og om du faktisk gjør det så forstår jeg ikke poenget med denne tråden.

Tipset mitt var å bare fortsette som før og trene og spise som normalt. Du får velge om du vil ta det til deg eller se på det som spydighet og kritikk av et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe bukser når man er ivrig på knebøy er et jævla mareritt. Det som passer rundt låra er en kilometer for vidt i livet. Men ja. Flere sett, få repetisjoner.

Eller man kan pleie onepacken med massevis av kaloririk mat slik at man fyller ut buksene i livet o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...