Gå til innhold

Går ikke ned i FETTPROSENT


BR

Anbefalte innlegg

Her kommer nokk en "går ikke ned i vekt" tråd. Kort versjon: Trener vekter 3 dager i uken, spiser 3500kcal, øker på trening, og i muskelmasse. Prøver å gå ned på kcal/dag forsiktig, men nei. Kroppen blir stresset med en gang. Øker ikke i noen øvelser på trening, går ikke ned i fettprosent/vekt, sliter med å få sove, dårlig humør, osv.. Jeg ligger innenfor anbefalingene på protein/fett/karbo, spiser ikke usundt. Litt lenger versjon: Har prøvd å gå ned periodevis i 2 år nå. Før jeg begynte å trene vekter, så raste jeg ned i vekt på diett, men etter det har det bare vert problemer når jeg prøver å ta av. Skal også sies at jeg sluttet å røyke på den tiden. Nå har jeg sluttet å trene for å se om det kunne utgjøre en forskjell. Men nei. Får det bare ikke til. Og selvbilde, og pågangsmot, er så lavt! Hater å være overvektig, og det er ikke noe kjekt når jeg prøver og prøver å gå ned i fettprosent men ikke får det til. Er 189cm høy, og veier i dag 104kg. (mann). Begynner å bli deprimert av hele greiene. Håper virkelig noen kan gi meg noen skikkelige råd, og gi meg nytt mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fant denne artikkelen av Børge Fagerli http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/ Men jeg stusser på kcal pr kg kroppsvekt. Skal jeg trykke i meg 35x104 kcal daglig? En annen ting, jeg vet det ikke er bra å se på badevekten, så er det noen som har en formening om hva en bør forvente å gå ned i cm rundt livet med målebånd, eller andre målepunkt med fettkaliper i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kroppen som blir stresset. Kutter 350-600 kcal, og ligger i det området. Kostholdet er som følger:

Frokost:

1 boks mager vaniljekesam

130g frosne blåbær,

1,5dl ekstra lett melk

20ml selolje

10:00

1 banan

Lunsj:

2 salater som tilsammen inneholder:

3 egg

130g pasta

60g skinke

4ss sweet chili saus

2 ss lett rømme

Og drikker 2dl eplejuice, og 2dl ekstra lett melk.

14:00

1 banan

Middag:

Her er det 1 laksefilet med 2 middels poteter, toppene fra 1 brokkoli, en gullerot, med 35g margarin 3 dager i uken.

1 svinefilet med 60g basmatiris brokkoli, gullerot, og sjysaus 2 dager i uken

Kvelds:

1 boks mager kesam med fun light.

I helgene er det samme frokost som i hverdagene,

istedenfor salat er det 3 grove brødskiver med kokte egg og litt vita hjertegod majones.

2 bananer i mellom måltidene

wok med 225g div grønnsaker 60g basmati, 150g kyllingfilet til middag.

Samme kvelds som i hverdagene.

Drikker 2 dl eplejuice til alle middagene.

Proteinshake myoprotein med 4 dl melk etter trening.

Da tror jeg at jeg har fått med alt.

Ca 3000kcal på treningsfri dager, 3300 treningsdager, 3000 på lørdager da jeg er ganske aktiv, 2300 på søndager da jeg som regel er lite i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Jeg er 185 og veide rundt 97 kg. Trente 5x5 annenhver dag og spiste ca 3000 kcal om dagen. Litt mer på treningsdagene. Etter 9 mnd med jevn trening hadde jeg bygd masse muskler men hadde fortsatt mye fett rundt magen og i ansiktet(Der det legger seg hos meg).

Prøvde meg litt på PSMF, måtte gi opp etter 3 uker da jeg syntes det var en ekstremt deprimerende diett. Gikk ned 3-4 kg på PSMF men det gikk fort tilbake.

Etter en lang runde med 5x5 begynte jeg med trening til halvmaraton. Løp annenhver dag fra mai til september. Varierete løpene, men fokuserte mest på distanser. Hadde nesten 400 km logget på nike+. Ingen vektreduksjon.

I vinter, fikk jeg anbefaling om lifesum appen av en kompis. Han har selv gått ned 20 kg i vekt med hjelp av logging.

Jeg startet med å legge med på et kraftig kaloriunderskudd. 1600 og 2000 kcal på dagene jeg trente. Veide og logget all mat og drikke. Etter et par uker med logging har man temmlig god oversikt over hva man kan spise og mengden. Trikset mitt var å finne ut hvilken mat ville gjøre meg mett og smake godt, for minst antall kcal. Og hvis jeg visste at på fredag skal jeg spise noe kaloritett ville jeg kuttet ned på tidligere måltid. Egentlig bare sørge for at man treffer dagsmålet sitt på en bra måte. Jeg var egentlig aldri sulten på dietten.

Etter 8 uker traff jeg målet mitt på 85 kg, og dette var igjennom juleferien også. Etter de 8 ukene økte jeg kalorimengden min. Nå spiser jeg normalt, men har fått mye bedre vaner igjennom dietten. Har også gått ned et par kilo etter dette ligger på 82 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du skriver ''Hater å være overvektig''. Det er du ikke. 104 kg fordelt på 189 cm vil jeg si er langt ifra overvektig. Men at man kan ha litt spekk på kroppen er sunt, og spesielt om du vil bygge muskler.

Hvordan er intensiviteten på trening? Selv med små vekter vil det være viktig å holde intensiviteten oppe, for å øke pulsen. En god regel jeg har, er at dersom pulsen er for rolig, så trener jeg ikke intensivt nok.

Gir du kroppen sjokktrening? 1 uke lett, 1 uke middels, 1 uke tyngre, 1 uke tungt for eks?

Bytter du øvelser, eller kjører på samme øvelser på hver økt?

Varmer du opp før du starter?

Er du aktiv utenom styrketrening? Får du i deg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler?

Drikker du nok vann? 4-5 liter om dagen?

Diett/kostholdet er en ting. Men spiser du noe fyfy mat/drikke utenom det?

Kjører du fullkropp 3 dager i uka?

Har du prøvd å splitte opp programmet mer, samtlig og bytte på øvelser?

Sweet chili inneholder mye sukker, samme gjør juicen dersom det er fra konsentrat. ( ikke at det gjør så mye, men prøver å eliminere syndebukker i oppsettet ditt)

Om alt er prøvd, absolutt alt, så kan en tur til lege for blodprøve være en god ide, for å sjekke verdier i kroppen din. Er nok ikke bare protein/fett/karb som utgjør hele magien.

Mange prosesser i kroppen som skal operere ilag, og er avhengige av vitaminer, mineraler, osv.

Mulig jeg er helt på bærtur. Men noe bidrag er bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvordan du vet at det er kroppen din som blir stresset

Jeg merker det på at jeg våkner om natten, sover fryktelig dårlig, er i dårlig humør, sløv, konstant trøtt, har en sterk sultfølelse når jeg våkner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du skriver ''Hater å være overvektig''. Det er du ikke. 104 kg fordelt på 189 cm vil jeg si er langt ifra overvektig. Men at man kan ha litt spekk på kroppen er sunt, og spesielt om du vil bygge muskler.

Hvordan er intensiviteten på trening? Selv med små vekter vil det være viktig å holde intensiviteten oppe, for å øke pulsen. En god regel jeg har, er at dersom pulsen er for rolig, så trener jeg ikke intensivt nok.

Gir du kroppen sjokktrening? 1 uke lett, 1 uke middels, 1 uke tyngre, 1 uke tungt for eks?

Bytter du øvelser, eller kjører på samme øvelser på hver økt?

Varmer du opp før du starter?

Er du aktiv utenom styrketrening? Får du i deg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler?

Drikker du nok vann? 4-5 liter om dagen?

Diett/kostholdet er en ting. Men spiser du noe fyfy mat/drikke utenom det?

Kjører du fullkropp 3 dager i uka?

Har du prøvd å splitte opp programmet mer, samtlig og bytte på øvelser?

Sweet chili inneholder mye sukker, samme gjør juicen dersom det er fra konsentrat. ( ikke at det gjør så mye, men prøver å eliminere syndebukker i oppsettet ditt)

Om alt er prøvd, absolutt alt, så kan en tur til lege for blodprøve være en god ide, for å sjekke verdier i kroppen din. Er nok ikke bare protein/fett/karb som utgjør hele magien.

Mange prosesser i kroppen som skal operere ilag, og er avhengige av vitaminer, mineraler, osv.

Mulig jeg er helt på bærtur. Men noe bidrag er bedre enn ingenting.

Takk for det:) Men når det er slik at jeg ikke vil gå offentlig i t-skjorte pga manboobs og mage som stikker ut, så er det en plage. Overvektig eller ei. Har ingenting å si på kropp og koshold når eg skal bygge muskler og er i overskudd. Da går det som det suser:) Øker som bare det! Men med en gang jeg prøver å gå ned i vekt stopper alt opp. Jeg trener annenhver uke med 10-12 reps og 4-6 reps. Vil si at intensiviteten er bra, og jeg pleier å varme opp. Kjører samme øvelser, men som sagt (de funker) :) Har en greit aktiv hverdag med jobb og gjøremål. Drikker 2,5-3 liter vann daglig. Kjører ikke fullkropp nei. Det blir for mye! Men øktene ligger på ca en time. Kjører sjeldent kardio da jeg er helt tom etter en uke med 3 styrkeøkter om jeg er i underskudd. Vet det er mye sukker i sweet chili og ikke minst juice, men det er egentlig bare noe jeg bruker for å fylle opp kalorikvoten uten å måtte spise alt for mye fast føde. Jeg holder meg borte fra snop og annet junk når jeg er på diett. Var hos legen å tok "generelle" blodprøver for noen mnd siden, og alt var bra. Kanskje jeg bør bestille meg en time og si hvordan ståa er. Jeg prøver ikke å unnskylde meg selv, og påstå at det MÅ være noe medesinsk, men jeg føler at jeg gjør alt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Jeg er 185 og veide rundt 97 kg. Trente 5x5 annenhver dag og spiste ca 3000 kcal om dagen. Litt mer på treningsdagene. Etter 9 mnd med jevn trening hadde jeg bygd masse muskler men hadde fortsatt mye fett rundt magen og i ansiktet(Der det legger seg hos meg).

Prøvde meg litt på PSMF, måtte gi opp etter 3 uker da jeg syntes det var en ekstremt deprimerende diett. Gikk ned 3-4 kg på PSMF men det gikk fort tilbake.

Etter en lang runde med 5x5 begynte jeg med trening til halvmaraton. Løp annenhver dag fra mai til september. Varierete løpene, men fokuserte mest på distanser. Hadde nesten 400 km logget på nike+. Ingen vektreduksjon.

I vinter, fikk jeg anbefaling om lifesum appen av en kompis. Han har selv gått ned 20 kg i vekt med hjelp av logging.

Jeg startet med å legge med på et kraftig kaloriunderskudd. 1600 og 2000 kcal på dagene jeg trente. Veide og logget all mat og drikke. Etter et par uker med logging har man temmlig god oversikt over hva man kan spise og mengden. Trikset mitt var å finne ut hvilken mat ville gjøre meg mett og smake godt, for minst antall kcal. Og hvis jeg visste at på fredag skal jeg spise noe kaloritett ville jeg kuttet ned på tidligere måltid. Egentlig bare sørge for at man treffer dagsmålet sitt på en bra måte. Jeg var egentlig aldri sulten på dietten.

Etter 8 uker traff jeg målet mitt på 85 kg, og dette var igjennom juleferien også. Etter de 8 ukene økte jeg kalorimengden min. Nå spiser jeg normalt, men har fått mye bedre vaner igjennom dietten. Har også gått ned et par kilo etter dette ligger på 82 nå.

Må ha vert helt fantastisk!:) Men hvordan reagerte kroppen din på det underskuddet da? Helt fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ærlig talt ut som kcal inntaket ditt er litt for høyt når målet er vektnedgang. Du kan gjerne bytte ut en del av de flytende kaloriene med kjøtt og grønnsaker så du holder deg mett.

Hva ville du lagt deg på da? Og hvor mange kalorier mener du 45-60 min styrketrening forbrenner? Og en økt med 4x4 intervall på tredemølle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vert helt fantastisk!:) Men hvordan reagerte kroppen din på det underskuddet da? Helt fint?

For min del funket det veldig bra. Det handlet bare om å finne riktige måltider for meg. Og på de dagene hvor man ikke orker å lage middag fra bunnen av, så tok jeg en av de kalorifattige fjordlands. Da får man ganske nøyaktig Kcal innhold på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen min reagerer negativt på å kun spise en boks kesam før jeg skal sove? Og at det gir dårlig søvn, og deretter dårlig humør, konsentrasjon, energi, osv om dagen som følger av dårlig søvn? Kutte ut juice og heller spise mer mettende mat som Zmurph sier, og da spise den "ekstra" maten før jeg legger meg om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen min reagerer negativt på å kun spise en boks kesam før jeg skal sove? Og at det gir dårlig søvn, og deretter dårlig humør, konsentrasjon, energi, osv om dagen som følger av dårlig søvn? Kutte ut juice og heller spise mer mettende mat som Zmurph sier, og da spise den "ekstra" maten før jeg legger meg om kvelden?

Det var en ting som var viktig for meg. Jeg kan heller være litt mer sulten på dagen, men når jeg legger meg må jeg være mett. Da sover jeg bra og hele dietten føles ikke vanskelig ut. På PSMF var jeg sulten hele tiden, og en grinete drittsekk i 2 uker. Så spar litt ekstra kalorier til kvelden hvis det funker for deg. Og ja dropp all flytende kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Henger meg på JohnP og anbefaler deg å finne en matlogg. Jeg bruker Myfitnessplan og logg alt du spiser. du vil fort se hvike matvarer som er best og verst i kostholdet.

Som JohnP sier er neste steget og komme deg ut av gymmen og ut på lanndeveien. jeg anbefaler deg gode sko og gode ørepropper. last ned god musikk og prøv og komme deg lengst mulig på tid. Jeg er ikke så fan av og løpe etter lengde om man skal ned i vekt, da er tid mer viktig. sett av en time og se hvor langt du kommer og hvor svett du klarer og holde deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JohnP sier er neste steget og komme deg ut av gymmen og ut på lanndeveien. jeg anbefaler deg gode sko og gode ørepropper. last ned god musikk og prøv og komme deg lengst mulig på tid. Jeg er ikke så fan av og løpe etter lengde om man skal ned i vekt, da er tid mer viktig. sett av en time og se hvor langt du kommer og hvor svett du klarer og holde deg.

Vet ikke om asfalttramping på landeveien er det første jeg ville anbefalt til noen på 104 kg som bare vil ned i vekt.

Det finnes mange bedre alternativer som gir langt mindre slitasje på ledd og kropp; f.eks. sykling og fjellturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om asfalttramping på landeveien er det første jeg ville anbefalt til noen på 104 kg som bare vil ned i vekt.

Det finnes mange bedre alternativer som gir langt mindre slitasje på ledd og kropp; f.eks. sykling og fjellturer.

1+

Jeg begynte på 107, litt gåturer kombinert med styrketrening gjorde mirakler for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...