Gå til innhold

Tilberedning av potet


tinii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det viktigste er råvarene og hvordan de er blitt behandlet før du kjøper dem.

Poteter tåler ikke lys. De gule variantene tar fortere skade enn variantene med mørkere skall. Når poteter blir eksponert for lys, så blir de "solbrente". De blir grønne på det skadete området, og under f.eks koking så blir de aldri skikkelig møre der de er skadet. Dette er ikke bare rent kosmetisk. En "solbrent" potet er også mildt giftig.

Huskeregel nummer en: Kjøp aldri poteter i løs vekt, uansett hvor billige de er . Butikkene legger dem i en kasse og retter kraftige spotlighter mot dem. Jo lenger de ligger der, jo mer skadet blir de. Hvis du absolutt må kjøpe poteter i løs vekt av en eller annen grunn, så grav deg ned til bunn av kassen og finn de potetene som har blitt minst utsatt for lys.

I den grad jeg kjøper poteter i butikken i det hele tatt, så kjøper jeg poteter som er pakket i tette poser (uten "vindu")

De tradisjonelle norske variantene er etter min mening de mest smakfulle og beste potetene til vanlig koking/damping. (Kerrs Pink, Pimpernell etc...)

Mandelpoteter er oppskrytt!! De er vanskelige å jobbe med, og smaker lite.

Til forskjellige varianter av steking og grilling foretrekker jeg gule (lyse) poteter. Franske Amandinepoteter egner seg veldig bra til steking. Jeg kjøper dem hvis de er små nok. Er de som vanlige "middagspoteter" i størrelsen kjøper jeg dem ikke. Små poteter (opp til ca 25mm diameter) pleier jeg å langtidssteke på svak varme. Bruker da litt smør, baconfett, andefett eller lignende på steikepanna. Frisk Estragon er for meg et must til stekte poteter.

Til mos bruker jeg smaksrike poteter med mørkt skall. Jeg pleier å variere alt fra den fineste potetpurè til ganske så grovhakket potetmos. Jeg pleier ofte å putte en Pastinakk eller to i mosen. Gulrot funker like bra, men det kødder til fargen for meg :p I en ekstra grov potetmos beholder jeg ofte skallet på en fjerdedel av potetene. Noen ganger bruker jeg sellerirot i mosen, men pleier ikke å kombinere det med pastinakk eller gulrot. Blir for lite potetsmak av det. En ting jeg alltid bruker i mosen er hvit trøffelolje. 1 - 5 dråper, alt etter hvor godt du liker trøffelsmaken.

Jeg har også en liten stamme med belgiske poteter som er mørk lilla i kjøttet. De lager jeg blå potetmos av. En stor slager blant ungene :D

Hvis du er ute etter en skikkelig smaksbombe og kaloribombe en dag, så kan jeg anbefale småpoteter eller potetbiter kokt i andefett (y)

Men oppsummert: Har du gode råvarer, så blir det godt uansett hva du gjør med potetene.

NB! Hvis du kjøper poteter og oppdager at det er en slags flekker med "utslett" eller "skorper" på noen av dem, så gjør det absolutt ingen ting. Det er kun i skallet og er ikke farlig på noen måte. Skrell dem så er det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke uten fett, bare helst ikke for mye. Dette fordi det er snakk om mitt siste måltid for dagen som i hovedsak består av karbohydrater og protein. Fett får jeg i meg fra kjøttet som oftest, med mindre det er veldig magert kjøtt.

Jeg lager gode potetbåter og hasselback-potet, med det må en del smør/olje til pga mengden potet :p

Takk for gode tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steking:

Du trenger: poteter, maisenna, krydder, olje, microbølgovn, ovn, strøm, tørkepapir

Sett ovnen på 225grader

Skjær potetene i båter på ca like størrelser.

Ta potetbåtene i en skål, sett dem inn i micro på ca 2min på rundt 650watt. (dette for å gjøre potetene litt tørrere).

Tørk potetbåtene for rester av vann med papir (du ønsker dem litt tørre fordi de da blir sprøere).

Hell litt olje på stekebrett eller ildfast form

Sett stekebrett inn i ovnen (uten poteter) for å varme oljen.

Imens blander du olje, maisenna og krydder (her kan du bruke det krydderet du vil, men salt er ganske viktig om du vil ha de sprøe).

Ta ut det oppvarmede stekebrettet, dypp potetbåtene i olje og legg på brettet.

Legg de langt nede i ovnen.

Stekes i rundt 25minutter (kan snus dersom du gidder halvveis i steketiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasselbackpoteter er supergodt. Skiv opp potetene, men ikke helt gjennom slik som dette:

HasselbackPotatoes-10-1024x682.jpg

Krydre med det du liker, og pensle med olje eller smør. Du bestemmer jo selv fettmengden. Så det er bare å redusere etter ønske. Jeg bruker å krydre med timian eller rosmarin, samt at jeg ofte stapper skivet hvitløk mellom.

Du kan også helt fint ha skivet pålegg mellom også, for å gjøre det enda litt mer spennende, kalkunfilet, salami, serrano. Mye som funker. Og selvfølgelig, om du ikke er på sparebluss på fettet: Ost. Masse ost. Oooooost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...