Gå til innhold

Skal alle bli PT for tiden eller?


Ostemannen

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syntes at det er super mange som skal utdanne seg til PT for tiden? Jeg blir også nedspammet av internett selskaper som har kursing innenfor PT. og utenlandsstudier med PT mulighet. Er det bare bra at alle kan bli det? Er det bare positivt at "Alle" er PTer? Eller går kompetansen ned totalt sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Det er VELDIG mange av de som tar utdannelsen som bruker det til sin egen del, dvs at de ikke har planer om å arbeide som det :) Slik jeg har forstått det, er markedet stort, og man trenger fler trenere.

Ang kompetanse så vil det jo variere, slik jeg har intrykk av at det gjør i fler yrker - du har jo de som tar utdannelsen og føler at de er ferdige utlærte, og de som tar fler kurs etter bestått eksamen, bruker tid på å lese artikler osv for å utvikle seg. Jeg vil si at kompetansen aldri vil være veldig høy med en gang du er ferdig utdannet, fordi erfaring betyr veldig mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at det virker som om alle og hvermannsen skal bli PT. samtidig er jo dette et treningsforum og det er jo da naturlig at det er en større interesse for det blant medlemmene her enn blant den gemene hop.

Dog virker det på meg som at PT er et nytt moteyrke for mange.

Det er et stort marked for slike tjenester. Og dessverre tror jeg det er store variasjoner i kvalitet og kompetanse blant PT'er. også de med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har tatt PT-utdanning isolert, og ikke har god nok peiling på anatomi og skadeforebygging. Synes egentlig det er ganske skummelt, fordi man ønsker jo PT for å trene riktig, og da er det en fordel med en PT som faktisk vet hvordan DU skal trene riktig. Vi er jo ikke like alle sammen og kan derfor ikke alltid gjøre alt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Det er mange som har tatt PT-utdanning isolert, og ikke har god nok peiling på anatomi og skadeforebygging. Synes egentlig det er ganske skummelt, fordi man ønsker jo PT for å trene riktig, og da er det en fordel med en PT som faktisk vet hvordan DU skal trene riktig. Vi er jo ikke like alle sammen og kan derfor ikke alltid gjøre alt likt.

Hvilke PT-utdannelser har ikke fokus på skadeforebygging og anatomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at utdanninga ikke hadde noe fokus på det, men at mange som er ferdigutdanna PT etter ett år fortsatt ikke har god nok peiling på den delen. Har snakket med flere stykker som etter endt utdanning ikke har kvalifisert til det jeg ville kalle nok kunnskap på området.

Det skumleste er uansett de som tar et kurs i utlandet og kommer tilbake hit etter et par mnd og søker jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Jeg skal prøve å fatte meg litt i korthet her, for jeg er strengt tatt ikke uenig med deg - men jeg mener at det ikke er noe galt med utdannelsen. I de fleste yrker vil du finne individer med mangelfull kompetanse - også i PT-yrket. Det er riktig at man MÅ ha kunnskap om anatomi, biomekanikk og skadeforebygging, og det er en skam at noen er dårlige på det, men det betyr ikke at utdannelsen er mangelfull. Jeg tror det er fordi disse individene ikke bryr seg/ikke synes at det er interessant/ikke har brukt nok tid på det - men det representerer ikke majoriteten. De fleste sentre har en test som alle trenere må gjennom før de vil ha jobb, dvs vise at de kan ha en time som er helt forsvarlig for elev og trener. Om noen som driter i skadeforebygging blir ansatt, er dette et feilgrep fra sentret sin side.

Mange av de som tar utdannelsen over 3mnd på Bali er de som tar den for sin egen del - men om de har bestått eksamen, ser jeg ikke helt hvordan det er værre å lese til eksamen der, enn det er å lese til det her hjemme.

Ang at PT'r har egne personlige trenere - hvorfor er det et problem? Når du bruker hele dagen til å pushe andre mennesker, er det lett å være litt 'tom' når man endelig har tid til å trene selv. Når man setter opp programmer til seg selv er det også ofte at man er litt for komfortabel med alt, fordi man lager et program av det man liker å trene. Dessuten er det lettere å rette feil hos andre enn hos seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo heller ikke at utdanninga nødvendigvis er dårlig, men at den isolert sett ikke er nok, og at jeg opplever at det i svært mange tilfeller er mangel på kunnskap om trening med skader.

Jeg synes jo det er superbra at flere og flere får øya opp for trening, men vet det er svært mange som nå vil bli PT fordi de selv trener. Tror nok ikke majoriteten av ferdigutdannede PT-er er en gjeng med kunnskapsløse dårer, men at fortsatt er en god del som rett og slett burde gått noen år til på skole før de får lov til å lære fra seg.

Det som er så skummelt med de som ikke har de kvalifikasjonene som burde kreves er at det faktisk kan ødelegge for andre mennesker. Samtidig er det lite kontroll for slikt, med mindre det er tilknyttet et senter eller et firma som du sier. Det er jo svært mange PT-er som er selvstendig næringsdrivende og da har man mangel på kontroll. Burde vært en beskyttet tittel med fagbrev eller tilsvarende, slik at det er straffbart å kalle seg PT med mindre du har gått gjennom en omfattende sertifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at utdanninga ikke hadde noe fokus på det, men at mange som er ferdigutdanna PT etter ett år fortsatt ikke har god nok peiling på den delen. Har snakket med flere stykker som etter endt utdanning ikke har kvalifisert til det jeg ville kalle nok kunnskap på området.

Det skumleste er uansett de som tar et kurs i utlandet og kommer tilbake hit etter et par mnd og søker jobb.

Den siste setning er i allefall ikke helt korrekt. Du blir ikke ferdig utdannet på tre mnd. De må forstått bestå flere kurs med eksamner etter de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror veldig mange skoler og kurssteder, både her og i utlandet har sett denne økte etterspørselen etter personlige trenere, og derfor nå vil møte markedet, og da vil det jo naturligvis også bli en del dårlige alternativer i tillegg til de bra. Jeg sier jo på ingen måte at all PT-utdanning er dårlig og fysj og fy, men at det er en del av de som har utdannet seg og/eller tatt kurs som ikke har god nok kunnskap, og at det er noe jeg synes er skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste setning er i allefall ikke helt korrekt. Du blir ikke ferdig utdannet på tre mnd. De må forstått bestå flere kurs med eksamner etter de kommer hjem.

Avhenger av hvor du tar det. Enkelte kurs er bare et par-tre måneder.

En kjennsgjerning er uansett at svært få pt-utdanninger fokuserer nevneverdig på å legge til rette for skadede kropper.

Skadeforebygging er ofte ålreit. Men tilrettelegging for kropper med problemer er det dårlig med. Dette har også vært manglende på afpt, og er derav ikke bare et problem med "fylle-ptene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange PTer ja, men mange som tar det av egeninteresse som nevnt ovenfor. Tror nok det er en utdanning det er lett å ta om en er litt usikker på fremtiden/hva en vil bli.

Til tross for dette merker jeg at kompetansen varierer, vi er alltid på jakt etter personlige trenere der jeg jobber - men de fleste som søker har rett og slett ikke kompetanse nok.

Jeg brøt trenden i pollen ovenfor med å si "nei, bare kjekt med mange PTer". Tror jo flere det blir, jo mer kompetanse kreves for å lykkes og kravene blir større for å få seg jobb som PT. Ulempen er kunder som ukritisk velger PT grunnet navnet på yrket, og ikke tenker på kompetansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pt-utdanningen alltid har inneholdt noenlunde det samme så kan jeg ikke forstå hvorfor det faktum at flere tar utdannelsen skal være negativt for kunnskapen il en enkeltperson. Jo fler som tar utdannelsen, jo mer konkurranse mellom pter og dermed høyere krav til kunnskap/kvalifikasjoner/andre egenskaper. Bedre at folk tar ptutdannelse over en lav sko enn at de går på svenska bartenderskolan etter mitt syn.

Så kan man sikkert diskutere om utdannelsen kunne vært bedre, om tittelen burde vært beskytta, høyere krav til å bestå osv osv - men det burde ikke være noe man diskuterer kun fordi det er mote å bli pt ; det er jo viktig å ha gode pter uansett hvor mange de er syns jeg.

Men hvis jeg måtte velge mellom 10 000 middels og 100 dritgode pter så sier det seg selv at jeg ville stemt på 100 gode.

Stemte likevel nei på pollen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet er vel der. Nå for tiden i alle fall. Men setter et spørsmålstegn ved utdannelsen til enkelte av disse PTene.

Har sett et par av dem instruere kunder i å utføre knebøy og det var IKKE bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utdanningen som er dårlig... den stiller faktisk krav til at man må vite hva man gjør både på den praktiske og teoretiske eksamen. Anatomi, fysiologi, biomekanikk er ting man må kunne en del om for å bestå en eksamen..

Problemet er vell at de fleste pugger det de må kunne for å bestå, og driter i resten... Noen er veldig interesserte i å lære seg mer og oppdatere seg selv med kurs, nye utdanninger hele karieren sin.. andre er fornøyd med godkjent eksamen..

Det er sistnevnte som gir det dårlige rykte tror jeg, folk som ikke gidder å gjøre det 100% men ser på det som en rask vei til å få seg en greit betalt jobb.

Selv føler jeg at ansvaret ligger i treningssenterne som ansetter pt'ene og kundene som kjøper timer. Noen senter har som sagt tester og praktiske prøver for pt'ene, andre ansetter uten spørsmål.

Kundene bør også gå inn å sjekke bakgrunn, erfaring og resultater en PT har før man kjøper timer. Du kjøper da ikke en bil uten å ha sett serviceheftet og sett etter feil og mangler?

Ikke for mange pt'er nei, men for mange som ikke gir sitt 100% i å bli best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke kort utdanning. Problemer er PT'er som ikke BRENNER for trening, og å forbedre seg selv!! Mange "trenere" nå til dags, trente ikke før de begynte med kurs engang. Det holder bare ikke!

Praktisk fag krever praktisk erfaring, SPESIELT med egentrening. En kan aldri sette seg inn i andres situasjon bedre enn hvis man har erfart det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...