Gå til innhold

Kutta koffein, sykt trøtt og sedat store deler av dagen.

Anbefalte innlegg

Jeg har de 2-3 siste årene ligget på +/- 500 mg koffein om dagen. Føler da at jeg fungerer som normalt. Har nå kuttet 100 mg for hver dag siste uken. Stoppet på 100 mg om dagen og vært der i 3 dager nå. I starten hadde jeg hodepine, hvilket jeg vet er normalt, ingen hodepine nå lenger. Nå sliter jeg heller med at jeg er konstant trøtt, sliter med å høre etter på skolen, krever helt enormt mye av meg for å holde fokus kontra før, trening går mye tyngre og alt er et ork stort sett. Er dette noe som igjen gradvis vil gå over og normalisere seg? Eller bør jeg forvente å være mye trøttere oftere fremover? Vurderer allerede nå å kjøre på med kaffe, red bull, cola og koffeintabletter igjen for dette funker hverken på skole eller trening.

Eneste positive er at jeg sovner før på kveldene. Det er digg å være trøtt på kveldene og jeg bruker litt mindre penger :)

Fortsetter under...

Hvis man tar utgangspunkt i at kroppen din og energinivået ditt var i ekvilibrium før du startet med koffein, fordi kroppen selv skal være istand til å opprettholde energinivåer så fremt den får riktig mat og ellers god behandling. Da har du vet å starte med tilføring av sentralstimulerende (kaffe) gjort kroppen avhengig av dette. Kroppen er opptatt av å opprettholde ekvilibrium og når du til stadig fylle på med koffein så vil kroppens egen frigjøring av nevrotransmittere dempes/forstyrres - fordi du lærer kroppen at du fyller på dette utenfra.

Nå husker jeg ikke i farten hvor mye koffein som er "normalt inntak", men at du hadde et behov for å trappe ned sier at du mest sannsynlig er/har vært sterkt avhengig. Normalt sett vil abstinensene (det er det du har) gi seg etter 24t til en uke, men er man sterkt avhengig kan det vare lenger. Grunnen til abstinensene er at kroppen ikke lenger har egenproduksjon av nevrotransmittere og derfor ikke klarer å opprettholde ekvilibrium.

For å trikse litt kan du forsøke å gå over til koffeinfri kaffe for å gi kroppen en placebo-effekt - lukten og smaken vil minne hjernen din om at "nå skal du bli våken", men siden kaffen ikke inneholder koffein så vil hjernen forhåpentligvis produsere dette selv. Så kan du kutte ned på koffeinfri kaffe etter hvert som du føler at energinivået stabiliserer seg.

Sorry for lang post; men kortversjonen er; hold ut, prøv koffeinfri kaffe!

At du føler deg trøtt uten sentralstimulerende er ikke uvanlig dersom du har vært "avhengig" av dette for å fungere - vil absolutt anbefale at du fortsetter å avvenne deg koffein.

Hvordan er kostholdet ditt ellers?

At du føler deg trøtt uten sentralstimulerende er ikke uvanlig dersom du har vært "avhengig" av dette for å fungere - vil absolutt anbefale at du fortsetter å avvenne deg koffein.

Hvordan er kostholdet ditt ellers?

Har vært avhengig av det for å fungere i skolesammenheng og ofte i treningsammenheng.

Kostholdet er bra. Ligger svakt i overskudd. Spiser mye frukt (6-700 gr. om dagen), noe grønnsaker(2-300 gr. om dagen). Mye egg, biff, bacon, ost, melk, brød, havregryn, kesam, karbonade. Tar omega 3 hver dag (3 kapsler) og vitamintabletter sånn for sikkerhetsskyld. Vekta er stabil etter og ha ligget i et veldig svakt overskudd i et par mnd. Er kun koffeinen som er forskjellen fra en meget behagelig og effektiv hverdag til den svært så sedate, ineffektive og trøtte hverdagen jeg føler nå.

Edit: Startet med kreatin monohydrate for 2 uker siden, men skal ikke ha noe med det å gjøre etter hva jeg vet. Macro mer nøyaktig vil være : 450 karb, 160 fett, 180 prot

Hvis man tar utgangspunkt i at kroppen din og energinivået ditt var i ekvilibrium før du startet med koffein, fordi kroppen selv skal være istand til å opprettholde energinivåer så fremt den får riktig mat og ellers god behandling. Da har du vet å starte med tilføring av sentralstimulerende (kaffe) gjort kroppen avhengig av dette. Kroppen er opptatt av å opprettholde ekvilibrium og når du til stadig fylle på med koffein så vil kroppens egen frigjøring av nevrotransmittere dempes/forstyrres - fordi du lærer kroppen at du fyller på dette utenfra.

Nå husker jeg ikke i farten hvor mye koffein som er "normalt inntak", men at du hadde et behov for å trappe ned sier at du mest sannsynlig er/har vært sterkt avhengig. Normalt sett vil abstinensene (det er det du har) gi seg etter 24t til en uke, men er man sterkt avhengig kan det vare lenger. Grunnen til abstinensene er at kroppen ikke lenger har egenproduksjon av nevrotransmittere og derfor ikke klarer å opprettholde ekvilibrium.

For å trikse litt kan du forsøke å gå over til koffeinfri kaffe for å gi kroppen en placebo-effekt - lukten og smaken vil minne hjernen din om at "nå skal du bli våken", men siden kaffen ikke inneholder koffein så vil hjernen forhåpentligvis produsere dette selv. Så kan du kutte ned på koffeinfri kaffe etter hvert som du føler at energinivået stabiliserer seg.

Sorry for lang post; men kortversjonen er; hold ut, prøv koffeinfri kaffe!

Noe ala dette jeg regnet å høre ;) Om jeg "holder ut" vil jeg oppleve samme overskuddet uten koffein som jeg gjorde med koffein?

Noe ala dette jeg regnet å høre ;) Om jeg "holder ut" vil jeg oppleve samme overskuddet uten koffein som jeg gjorde med koffein?

Jepp, fordi kroppen din vil gå tilbake til å kunne opprettholde ekvilibrium av seg selv. Slik det var FØR du startet med koffein. Det er det generelle prinsippet bak, men samtidig er hjernen mest plastisk i unge år, mens den blir mindre plastisk når man blir eldre; derfor kommer det an på hvor gammel du er og hvor mye koffein du har hatt i deg og i hvor lang periode; men det eneste som er sikkert per nå er at det har gått alt for kort tid til å gi deg noen dom eller ME-diagnose og at du bare må holde motet oppe ;)

Annonse

Jepp, fordi kroppen din vil gå tilbake til å kunne opprettholde ekvilibrium av seg selv. Slik det var FØR du startet med koffein. Det er det generelle prinsippet bak, men samtidig er hjernen mest plastisk i unge år, mens den blir mindre plastisk når man blir eldre; derfor kommer det an på hvor gammel du er og hvor mye koffein du har hatt i deg og i hvor lang periode; men det eneste som er sikkert per nå er at det har gått alt for kort tid til å gi deg noen dom eller ME-diagnose og at du bare må holde motet oppe ;)

Haha, er heller ikke ute etter å selvdiagnostisere meg med ME :p Er bare kjedelig å føle at jeg mister konsentrasjonen helt på skolen da jeg har slitt med fokus/konsentrasjon lenge. Var mye derfor jeg kjørte opp koffeininntaket da jeg gjorde, fordi jeg følte det fungerte ;) Men da venter jeg med koffeinen. Ligger på 100 mg. om dagen nå. Skal jeg bare kutte det asap også? Mistenker at det ikke gjør store foskjellen fra eller til?

Haha, er heller ikke ute etter å selvdiagnostisere meg med ME :p Er bare kjedelig å føle at jeg mister konsentrasjonen helt på skolen da jeg har slitt med fokus/konsentrasjon lenge. Var mye derfor jeg kjørte opp koffeininntaket da jeg gjorde, fordi jeg følte det fungerte ;) Men da venter jeg med koffeinen. Ligger på 100 mg. om dagen nå. Skal jeg bare kutte det asap også? Mistenker at det ikke gjør store foskjellen fra eller til?

Tja, det er vanskelig å si om du skal kutte det helt. Koffein er jo ikke skadelig, vil jo tro det viktigste for deg er å sørge for at du ikke er totalavhengig.

Men du kan jo prøve å gå over til koffeinfri kaffe noen dager for å se? Hvis du allerede er glad i kaffe da, vel og merke.

Det vil bli bedre :) Hadde en kompis som drakk 15 kopper kaffen dagen. Han kuttet ned til de normale 3 koppene og da han ble vant med det så sa han faktisk at han følte seg mye mer opplagt og hadde mer energi enn før. Søvnkvaliteten ble også mye bedre.

Bare gi det tid.

Jeg hadde et sykelig forhold til kaffein/kaffe før. Vet ikke hvor mange mg det tilsvarer, men jeg drakk minimum 1 liter og ofte opp mot 2 liter. Ikke bare var mengden høy, men jeg kunne sette på en kaffekanne kl 21-22 rett som det var.

Innså til slutt at dette sannsynligvis ikke var helt sunt og fikk i tillegg igjen noen skyhøye kortisolprøver. Kuttet på dagen og fikk det på samme måte som deg. Men det gikk over.

Drikker nå kaffe, men i langt mer beskjedne doser og prøver å unngå det etter klokken 5 på det jevne. :)

Selv blir jeg kanontrøtt etter å ha fått i meg Pepsi max, men jeg merker ikke særlig til at jeg blir våken av kaffe. Kan fint drikke espresso før jeg legger meg, verre med godis før natta.

Me jeg drikker jo ganske mye ganske sterk kaffe, så kan hende jeg tåler mye.

• 3 uker senere...

http://bayesianbodybuilding.com/caffeine-is-a-femme-fatale/

Gled deg til den stimulerende effekten en kaffekopp gir deg når du har nullstilt toleransen!

Selv har jeg redusert koffeinkonsumet markant for å kunne dra nytte av fordelene når jeg trenger en ekstra dytt, uten å alltid ha de negative sidene som følger avhengigheten.

Har periodevis drukket svært mye kaffe (over 2 liter dagen). For min del var det mye vanskeligere kutte koffeinen enn å kutte snusinga. Trolig pga. det initielt relativt store koffeininntaket.

http://bayesianbodybuilding.com/caffeine-is-a-femme-fatale/

Gled deg til den stimulerende effekten en kaffekopp gir deg når du har nullstilt toleransen!

Selv har jeg redusert koffeinkonsumet markant for å kunne dra nytte av fordelene når jeg trenger en ekstra dytt, uten å alltid ha de negative sidene som følger avhengigheten.

Har periodevis drukket svært mye kaffe (over 2 liter dagen). For min del var det mye vanskeligere kutte koffeinen enn å kutte snusinga. Trolig pga. det initielt relativt store koffeininntaket.

The Verdict on Caffeine

This girl is excellent one-night-stand material and cheap to boot, but don’t get involved in a relationship with her. She will suck the life out of you and make you her bitch. If you’re currently involved with her on a more than friends-with-benefits basis, stop now. Call her again after 9 days and make sure you don’t take more than an average of 100 mg daily, preferably in powder form

Men førr helvete da, koffein i pulverform? Det er mye mulig at man får bedre effekt på den måten, men det fjerner jo alt av livsnyting med kaffe. Halve gleden med kaffe/koffein er å kverne (forhåpentligvis ferskbrente) bønner og lage et godt, velsmakende brygg. Ikke koffein som en jævla PWO-crack. Det skal shmaka bra!

Ellers helt enig i at kvalitet > kvanitet når det gjelder kaffe. Det holder med én eller to gode kopper kaffe om dagen. Aeropress eller V60 ftw :D

Annonse

Men førr helvete da, koffein i pulverform? Det er mye mulig at man får bedre effekt på den måten, men det fjerner jo alt av livsnyting med kaffe. Halve gleden med kaffe/koffein er å kverne (forhåpentligvis ferskbrente) bønner og lage et godt, velsmakende brygg. Ikke koffein som en jævla PWO-crack. Det skal shmaka bra!

Ellers helt enig i at kvalitet > kvanitet når det gjelder kaffe. Det holder med én eller to gode kopper kaffe om dagen. Aeropress eller V60 ftw :D

Koffein i pulverform er satans verk (og lett å feildosere :whistle: )

For meg funka det å drikke mye vann. Samt at tid leger alle sår. Likevel er jeg enig i at god kaffe er veldig viktig for at livet skal ha mening.

Helst bør man veie kaffen, male den og håndbrygd. Mye arbeid for å få seg en kaffekopp, men da slipper man jo også å drikke så utrolig mye :D

• 4 uker senere...

Jeg har litt motsatt problem fra trådstarter. Jeg blir nemlig mer trøtt av koffein ( føles det ut som da..).

Men føler meg samtidig avhengig av koffein for å holde meg våken og.. If that makes sense?

Kort fortalt da : jeg har store søvnproblem. Sover omtrent 3-4 timer i døgnet, aldri sammenhengende. Drikker ikke kaffe, men drikker ofte en FRES mens jeg sminker meg om morgenen. Drikker kanskje en eller to iløpet av dagen også, og en del te (både med og uten koffein). Jeg føler (kanskje psykisk?) at jeg er avhengig av fres og derfor jeg drikker det. Men samtidig føler jeg av og til at jeg blir kjempetrøtt/sløv/Småsvimmel etter å ha drukket det også. Har ved noen anledninger også styrtet neppå en fres og sovna 15-20 minutt etterpå...

Synes det er så merkelig hvordan jeg reagerer på koffein og lurer på om det er flere som har det sånn og? Evnt hvorfor dette skjer.. For av og til føler jeg et funker, av og til ikke.. :/ skulle likt å vite hvordan jeg skulle fått de positive og ikke negative effektene, da mine søvnproblem virkelig gjør at jeg trenger noe for å komme gjennom arbeidsdagene av og til..!

Jeg har litt motsatt problem fra trådstarter. Jeg blir nemlig mer trøtt av koffein ( føles det ut som da..).

Men føler meg samtidig avhengig av koffein for å holde meg våken og.. If that makes sense?

Kort fortalt da : jeg har store søvnproblem. Sover omtrent 3-4 timer i døgnet, aldri sammenhengende. Drikker ikke kaffe, men drikker ofte en FRES mens jeg sminker meg om morgenen. Drikker kanskje en eller to iløpet av dagen også, og en del te (både med og uten koffein). Jeg føler (kanskje psykisk?) at jeg er avhengig av fres og derfor jeg drikker det. Men samtidig føler jeg av og til at jeg blir kjempetrøtt/sløv/Småsvimmel etter å ha drukket det også. Har ved noen anledninger også styrtet neppå en fres og sovna 15-20 minutt etterpå...

Synes det er så merkelig hvordan jeg reagerer på koffein og lurer på om det er flere som har det sånn og? Evnt hvorfor dette skjer.. For av og til føler jeg et funker, av og til ikke.. :/ skulle likt å vite hvordan jeg skulle fått de positive og ikke negative effektene, da mine søvnproblem virkelig gjør at jeg trenger noe for å komme gjennom arbeidsdagene av og til..!

Hvordan er saltinntaket ditt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...