Gå til innhold

Optimalt underskudd


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Makroene ser bra ut, men selv om jeg ikke får det til å stemme ved å se over det har du sikkert regnet bra på det :)

Er det noen grunn til at du spiser så mange ganger i løpet av dagen?

Hmm, har lagt inn alt med gram i matvare tabellen og fått de makroene.. Her har jeg jo skrevet 2 biter sjokolade, tynt lag peanøtt smør osv uten å være helt sikker på om grammene tilsvarer det (skal veie opp for å sjekke når jeg skal spise det) Men skal se over en gang til for sikkerhetsskyld!

Er rett og slett bare vane. Hadde en coach som satt opp mange måltider til meg, så nå er det bare dette spisemønsteret jeg er vandt til.. Er også ganske langt mellom matpausene på jobben osv derfor blir det mellom måltider mellom der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har lagt inn alt med gram i matvare tabellen og fått de makroene.. Her har jeg jo skrevet 2 biter sjokolade, tynt lag peanøtt smør osv uten å være helt sikker på om grammene tilsvarer det (skal veie opp for å sjekke når jeg skal spise det) Men skal se over en gang til for sikkerhetsskyld!

Er rett og slett bare vane. Hadde en coach som satt opp mange måltider til meg, så nå er det bare dette spisemønsteret jeg er vandt til.. Er også ganske langt mellom matpausene på jobben osv derfor blir det mellom måltider mellom der

Ok, men det er ingen fordel å spise lite og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er ingen fordel å spise lite og ofte.

Det er jeg klar over, har faktisk lest at større måltider faktisk kan gi mere stabilt blodsukker og holde en mettere selv om mange slanke artikkler skriver at man børr holde seg til mange små. Men er nok rett og slett så enkelt som at jeg er et vanedyr.

Fant ingen feil i tabellen vs det jeg skreiv, bortsett fra at jeg kanskje har bommet på mengdene peanøtt smør og sjokolade i posten.. kan dette være feilen, eller er det en større feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg leste det han skreiv om hva den handlet om og kom fram til at mannen fortsatt er batshit crazy ^^

Bare spørr deg også om du syns dette oppsettet ser greit ut ved første øyenkast? Virker som du har god peiling innen for kosthod og dette er ganske annerledes enn hvordan jeg har spist tidligere så føler meg litt usikker. Foretrekker å spise fettkildene mine før ''middagstider'' som du sikkert ser, og grunnen til at jeg har mange små måltider er rett og slett bare at det har blitt en vane.

Frokost : 1 grovt hvita hjertegod rundstykke, 50 g røkt laks og 2 egg

Mellom M: 2 ruter 70% sjokolade, 50 g avocado

Lunsj : 150 g magert kjøtt, 60 g ris + litt grønnsaker

Mellom M : 2 spelt lomper med tynt lag peanøtt smør

Før trening : 1 eple + 1 beger yogoplati 0%

Etter trening : 1 banan + 1 shake

Kvelds : 40 g havregrøt laget med 2 dl skummet melk.

Dette blir ca

Proteiner:

135,6 gram

Karbohydrater:

168,5 gram

Fett:

62,2 gram

Energi:

1819 kcal

Trenger 1900 kcal for å vedlike holde vekten (regnet med aktivitetsnivå) så har kuttet nesten 100 kalorier hver dag, som jeg samler opp til et typ frimåltid / litt ekstra kos i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du en shake? Mat er jo mye bedre! :D Syntes fortsatt det ser lite ut jeg.. Hvorfor såpass høyt på proteiner? Ville senket proteiner til maks 100-110 g og økt karbohydratene.

Syns det er greit med shake + banan rett etter trening, også lager jeg meg skikkelig mat 30 min etterpå :) Men kanskje jeg skulle satset på litt mere karb etter trening bare også kuttet shaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres litt lite ut med 1800-1900 kcal da.. Spesielt når du trener. Hva med å ligge konsekvent på et høyere nivå i kcal over en måned og se hva som skjer?

Hva trener du, hvor lenge, og hvor ofte? :)

Da har jeg alt økt 3-400 kcal hver dag, så tenker at jeg kan øke mere etter hvert så kroppen vender seg litt mere til det

trener 5-6 ganger pr uke, stort sett. 4 dager med styrke, også en løpeøkt + evt en plyo økt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekket disse to kalkulatorene og la inn dummy-verdier for en jente på 60kg, 165cm, 20 år og trening 4-5 ganger i uken. Begge viste at 2100kcal var et godt sted å begynne for vedlikehold. 150-250kcal over dette bør være bra for leangaining.

Calorie Calculator fra calculator.net

Mayo-klinikkens kalkulator

Om man sier 2100kcal for vedlikehold, en dag med overskudd (lørdag) og en dag i uken med massivt underskudd (holde proteinbehovet, men holde både fett og karbo under 20g) bør man kunne se en relativt rask endring i kroppskomposisjon uten synlig økning i fettmengde (hvilket betyr nedgang i fettprosent dersom man trener bra nok).

Om du vil ha kvalitetsreduksjon i kroppskomposisjonsendringene vil jeg råde deg til å droppe løpingen med mindre det er noe du virkelig elsker å drive med eller må gjøre av en eller annen grunn. Cardio og styrketrening er dårlige venner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket disse to kalkulatorene og la inn dummy-verdier for en jente på 60kg, 165cm, 20 år og trening 4-5 ganger i uken. Begge viste at 2100kcal var et godt sted å begynne for vedlikehold. 150-250kcal over dette bør være bra for leangaining.

Calorie Calculator fra calculator.net

Mayo-klinikkens kalkulator

Om man sier 2100kcal for vedlikehold, en dag med overskudd (lørdag) og en dag i uken med massivt underskudd (holde proteinbehovet, men holde både fett og karbo under 20g) bør man kunne se en relativt rask endring i kroppskomposisjon uten synlig økning i fettmengde (hvilket betyr nedgang i fettprosent dersom man trener bra nok).

Om du vil ha kvalitetsreduksjon i kroppskomposisjonsendringene vil jeg råde deg til å droppe løpingen med mindre det er noe du virkelig elsker å drive med eller må gjøre av en eller annen grunn. Cardio og styrketrening er dårlige venner ;)

Hvorfor er det bedre å ha en dag med "for mye" mat og en dag med "for lite"?

Hvorfor anbefales dette for mange, fremfor å bare ha ca samme hver dag?

Ser at nesten alle varierer dagene, veldig mange i stor skala, på næringsinntak, alt fra liksom 1000 en dag, 3000 neste osv osv. Er det noen grunn til at det gjøres sånn rent fysisk, eller er det mest for å tillate seg en dag med mye mer mat osv? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bedre å ha en dag med "for mye" mat og en dag med "for lite"?

Hvorfor anbefales dette for mange, fremfor å bare ha ca samme hver dag?

Ser at nesten alle varierer dagene, veldig mange i stor skala, på næringsinntak, alt fra liksom 1000 en dag, 3000 neste osv osv. Er det noen grunn til at det gjøres sånn rent fysisk, eller er det mest for å tillate seg en dag med mye mer mat osv? :)

Jeg anbefaler ikke en dag med for mye, men hun sier hun liker å spise litt ekstra en dag i uken. Den dagen med underskudd er for å forbrenne så mye som mulig av det fetter som uansett kommer når man ligger litt i overskudd. Og så må man bare ta høyde for at ikke alle er roboter som spiser sundt og veier alt hele tiden ;) Det er klart man kan få bedre resultatet rent fysisk ved å ha stålkontroll, men psykisk har jo også mye å si for helsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke en dag med for mye, men hun sier hun liker å spise litt ekstra en dag i uken. Den dagen med underskudd er for å forbrenne så mye som mulig av det fetter som uansett kommer når man ligger litt i overskudd. Og så må man bare ta høyde for at ikke alle er roboter som spiser sundt og veier alt hele tiden ;) Det er klart man kan få bedre resultatet rent fysisk ved å ha stålkontroll, men psykisk har jo også mye å si for helsen :)

Ah ok :) så det er egentlig mest psykiske årsaker til at en velger å med vilje variere inntaket?

Årsaken til at jeg spør er rett og slett fordi jeg ser at det er så mange som spiser/anbefaler høy-og lavdager på karbs og/eller kalorier og har alltid lurt på hvorfor - om det er pga psykisk sett så hjelper det å ha en dag hvor en kan unne seg ekstra, eller om det er andre fysiologiske årsaker bak anbefalingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ok :) så det er egentlig mest psykiske årsaker til at en velger å med vilje variere inntaket?

Årsaken til at jeg spør er rett og slett fordi jeg ser at det er så mange som spiser/anbefaler høy-og lavdager på karbs og/eller kalorier og har alltid lurt på hvorfor - om det er pga psykisk sett så hjelper det å ha en dag hvor en kan unne seg ekstra, eller om det er andre fysiologiske årsaker bak anbefalingene!

Det er ikke "bare" psykisk.. - feks lavdag(fri fra trening!) = psmf og høye dager = vedlikehold +/- avhengig av mål

På denne måten skaper man et totalt inntak pr uke som teller i det store og hele, MEN ved å kompensere/tilpasse(manipulere) energiinntaket etter aktivitet er en litt mer avansert metode over tid å endre kroppssammensetning, både metabolsk og hormonelle tilpasninger. Det krever selvsagt litt mer kunnskap og erfaring fra både "coach" og utøver.

Både Menno og Børge(og jeg) sverger til dette med veldig gode resultater, men selv de har hver sin måte å gjøre dette på, en er litt mer "snill" og erfaringsbasert enn den andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...