Gå til innhold

Optimalt underskudd


Anbefalte innlegg

Hello, let me bump this thread! feks Tiwas eller Therese. Hvor stor der den praktiske betydningen av å tenke underskudd over en uke, kontra underskudd daglig. Feks dersom jeg spiser vedlikehold (2600kcal) 6 dager i uken, pluss en psmf-dag på 800kcal, så blir det 16400kcal totalt over uken. Det tilsvarer 2340 kcal daglig i snitt.

Vil det vere noen forskjell i kroppsammensetningen, og vil noe vere bedre enn det andre, selv om ved slutten av uken vil det totale inntaket va kalorier vere likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tillitten:) Min erfaring er at det spiller en rolle om du har semi underskudd over flere dager vs en dag med et litt større underskudd. Etter min erfaring trenger kroppen litt tid på å omstille seg for å få til en endring. Det være seg muskelvekst eller fettlagring eller fettap. Et dag med utskeielse eller moderat underskudd vil ikke gjøre stort fra eller til. Dette er jo både positivt og negativt. På den ene siden vil ikke en utskeielse gjøre at du legger på deg noe merkbart, men samtidig en dag hvor du har spist lite vil heller ikke få deg slank. Hva baserer jeg dette på? Egentlig litt egenerfaringer men også senere uttalelser fra Lyle Mcdonald som du kan finne i en podcast her

1800 kalorier i et underskudd er uansett ikke humongus i løpet av en uke. Vil ikke bli jævlig stort fettap av det uansett hvilken metode du velger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tillitten:) Min erfaring er at det spiller en rolle om du har semi underskudd over flere dager vs en dag med et litt større underskudd. Etter min erfaring trenger kroppen litt tid på å omstille seg for å få til en endring. Det være seg muskelvekst eller fettlagring eller fettap. Et dag med utskeielse eller moderat underskudd vil ikke gjøre stort fra eller til. Dette er jo både positivt og negativt. På den ene siden vil ikke en utskeielse gjøre at du legger på deg noe merkbart, men samtidig en dag hvor du har spist lite vil heller ikke få deg slank. Hva baserer jeg dette på? Egentlig litt egenerfaringer men også senere uttalelser fra Lyle Mcdonald som du kan finne i en podcast her

1800 kalorier i et underskudd er uansett ikke humongus i løpet av en uke. Vil ikke bli jævlig stort fettap av det uansett hvilken metode du velger:)

Takk for svar! :) et daglig underskudd over tid er det beste kort fortalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello, let me bump this thread! feks Tiwas eller Therese. Hvor stor der den praktiske betydningen av å tenke underskudd over en uke, kontra underskudd daglig. Feks dersom jeg spiser vedlikehold (2600kcal) 6 dager i uken, pluss en psmf-dag på 800kcal, så blir det 16400kcal totalt over uken. Det tilsvarer 2340 kcal daglig i snitt.

Vil det vere noen forskjell i kroppsammensetningen, og vil noe vere bedre enn det andre, selv om ved slutten av uken vil det totale inntaket va kalorier vere likt?

Tanken bak psmf på treningsfrie dager og et overskudd på treningsdager er både det totale inntaket ila en uke og hva en har behov for - hvorfor spise mer når en likevel ikke skal prestere? :D (dersom målet er vektnedgang)

Den største betydningen er ikke å unngå - gjennomføring. Har en stillesittende jobb er det et mindre problem enn om en er mer fysisk aktiv ila dagen og evt har flere jobber/familie etc

Noen takler dette bedre enn andre, psykisk som fysisk - det er den praktiske betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer jo personlig preferanse inn ganske mye.

Det som spiller noen rolle til slutt er det totale underskuddet, og om man skaper dette underskuddet med et moderat underskudd hver dag, eller kjører høy- og lavdager spiller virkelig ingen rolle, men det en bør tenke på er hva som passer en best og som gjør sannsynligheten for å gjennomføre størst.

Jeg personlig hater livet om jeg skal ha samme underskuddet hver eneste dag. Jeg må ha høy og lavdager for at jeg skal klare å gjennomføre på best mulig måte. Men dette passer igjen sikkert ikke alle andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye personlig preferanse ja. Jeg kjørte en diett i fjor våres hvor jeg la opp til lavkarbo hver fuckings dag. Endte opp slapp og elendig på trening (hele tiden?), mista masse styrke og muskelmasse. Nå er jeg på fjerde uka av årets diett hvor jeg spiser meg mett de dagene jeg trener, har bra trykk på trening og vedlikeholder styrke/muskelmasse. Dagene jeg ikke trener derimot kutter jeg en del kcal (men opprettholder proteininntaket). Funker fint så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at veldig mye er avhengig av personlige preferanser. Jeg er likevel rimelig sikker på at et moderat underskudd over flere dager vil være mer gunstig for fettap en et stort underskudd en dag. La oss for eksempel ta dette eksempelet: Person A og person B er identiske. Person A bestemmer seg for å å ikke spise og for å gå 12 timer på tredemølle i ett strekk en dag, som hypotetisk sett ville gitt denne personen et gedigent underskudd. Person B har det samme underskuddet, men fordeler dette utover seks eller syv dager. Min mening er da at person B har større sjangse for høyere fettap og mindre muskeltap enn person A. Dette eksempelet er jo tatt helt ut av kontekst og er i så måte ikke sammenlignbart med det krabbeklo etterspurte. Det kan likevel brukes som argument for hva som er ”best”. Personlig har jeg selv også høye og lave dager og ligger aldri flatt. Jeg er også enig i at energi inn vs energi ut trumfer det meste, men i ekstreme tilfeller er det ene bedre enn det andre. Det hadde også vært interessant å funnet ut av hvor mye fett er det mulig å miste i løpet av en dag. Jeg vet at det tidligere ble sagt 30 kalorier per pund med fett man hadde på kroppen, men at man har gått bort fra dette da det har vist seg at det ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...