Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

182 cm rundt 98 kg.

Treningsdager 2100 kcal, treningsfri 1500.

Så lite som 1500? Butbutbut... er det nok?

Ligger jevnt på 2-2500kcal selv. Det avhenger litt på hva jeg driver med og om jeg "husker" å spise det jeg bør/skal/må. Er 1,79 - 87kg og egentlig ikke helt happy med styrker så jeg lurer litt på om jeg skal kjøre en periode med rundt 3000kcal.

Kontorjobber du eller? Regner ikke med du driver som murer e.l. med kun 2100kcal?

Så lite som 1500? Butbutbut... er det nok?

Ligger jevnt på 2-2500kcal selv. Det avhenger litt på hva jeg driver med og om jeg "husker" å spise det jeg bør/skal/må. Er 1,79 - 87kg og egentlig ikke helt happy med styrker så jeg lurer litt på om jeg skal kjøre en periode med rundt 3000kcal.

Kontorjobber du eller? Regner ikke med du driver som murer e.l. med kun 2100kcal?

Er student ja,ideelt tre til fire dager i uka. Skal ned i vekt, så da må man snurpe litt sammen på kaloriene. Fremdeles nok til at jeg klarer å øke i styrke så jeg klager ikke:)

177 cm, 82 kg

Har de siste 2-3 mnd gradvis økt kcal inntak fra ca 1100, og har nå kommet til ca 18-1900 daglig. Protein ca 1,6-1,7g pr kg kroppsvekt.

Siste uka har jeg økt i vekt. Skal forsøke å holde meg på dette kcal-nivået en stund og se om jeg fortsatt klarer å opprettholde bra "trøkk" på trening.

Har ikke gått ned mer enn 4-5 kg siste 3 mnd, men speilet sier meg at kiloene er bedre fordelt, så jeg er fornøyd med resultatet likevel.

Beklager seint svar Therese:)

Omgangsjuke samt tvangsjobbing:)

Ser selv også att 3.8g pr kg kroppsvekt er noe høyt.

Men veldig normalt att kroppsbyggere ligger rundt 2-2.5 også opp mot 3g.

For mitt vedkommende har jeg 3 problemstillinger:

Den mengden jeg spiser nå sliter jeg litt med, særlig på jobb der jeg har begrenset med tid pr måltid.

Jeg må somregel bruke 30-40 min på en lunsj/middag.

En løsning kan være å gå ned litt på proteinet pga att det også er lettere å spise mere av andre næringsemner pga protein metter mere.

Problemstilling 2 er att jeg ikke tåler karb så godt, blir veldig oppblåst.

Jeg tåler heller ikke fett så bra, og blir veldig løs i magen.

Du nevner att jeg burde prøve 165g fett, personlig synes jeg det er noe høyt.

Har du eve eksempel på noen gode fett kilder man kan bruke, jeg spiser 60g nøtter pr dag, så ikke mye å hente der.

Bacon synes jeg er ett ganske dårlig alternativ:)

Merker att det er spesielt om morgenen jeg tåler fett dårligst (tom mage)

Ang gainer så er det jo veldig stor forskjell på type gainer også, noen er proppfull av sukker, mens andre merker er litt mere moderate.

Får man ikke i seg nok kalorier så er det jo er greit supplement synes jeg selv om mat er det beste.

Mange problemstillinger her, men når man har holdt på med trening & kosthold i snart 15 år, så plukker man ut matprodukter og legger opp spise rytme etter hva man synes funker, men veldig greit å få tilbakemelding og eve rom for forbedringer:)

Annonse

Beklager seint svar Therese:)

Omgangsjuke samt tvangsjobbing:)

Ser selv også att 3.8g pr kg kroppsvekt er noe høyt.

Men veldig normalt att kroppsbyggere ligger rundt 2-2.5 også opp mot 3g.

For mitt vedkommende har jeg 3 problemstillinger:

Den mengden jeg spiser nå sliter jeg litt med, særlig på jobb der jeg har begrenset med tid pr måltid.

Jeg må somregel bruke 30-40 min på en lunsj/middag.

En løsning kan være å gå ned litt på proteinet pga att det også er lettere å spise mere av andre næringsemner pga protein metter mere.

Problemstilling 2 er att jeg ikke tåler karb så godt, blir veldig oppblåst.

Jeg tåler heller ikke fett så bra, og blir veldig løs i magen.

Du nevner att jeg burde prøve 165g fett, personlig synes jeg det er noe høyt.

Har du eve eksempel på noen gode fett kilder man kan bruke, jeg spiser 60g nøtter pr dag, så ikke mye å hente der.

Bacon synes jeg er ett ganske dårlig alternativ:)

Merker att det er spesielt om morgenen jeg tåler fett dårligst (tom mage)

Ang gainer så er det jo veldig stor forskjell på type gainer også, noen er proppfull av sukker, mens andre merker er litt mere moderate.

Får man ikke i seg nok kalorier så er det jo er greit supplement synes jeg selv om mat er det beste.

Mange problemstillinger her, men når man har holdt på med trening & kosthold i snart 15 år, så plukker man ut matprodukter og legger opp spise rytme etter hva man synes funker, men veldig greit å få tilbakemelding og eve rom for forbedringer:)

Det stemmer at kroppsbyggere spiser masse proteiner, men de (fleste) bruker også enten steroider/sentralstimulerende som både er metabolsk og hormonelt forstyrrende :)

I lengden kan en risikere bieffekter på samme måte som all avhengighet, og kroppen forfaller.

Satt på spissen, ikke direkte til å spise mye protein, men det går som sagt utover de andre makronæringsstoffene.

Problem med mye karb og fett hører jeg ofte, derav forhistorien er ulik men med samme case - ikke en helt fullverdig/problemfri fordøyelse pga "et eller annet".

Kroppen har en unik evne til å reparare seg selv, hvis man gir den sjans. Dessverre er det MYE som de fleste ikke vet eller har kjennskap til som forstyrrer denne prosessen. Alt fra alkoholkonsum til feil matvalg.

En ganske fin huskeliste:

- Spis mat med få ingredienser og kort holdbarhet

- Du bør kunne identifisere ingrediensene med matvaren

- Bløtlegg korn og nøtter http://www.familieoghelse.no/helse-velvere/kosthold/hva-er-fytinsyre

- Unngå lett/lightprodukter

- Drikk vann som tørstedrikke

- Unngå junkfood

- Prioriter søvn

- Ta kontroll på spisevanene dine

Anbefalte fettkilder: maritimt og animalsk (helst villfanget/økologisk), helfett meieriprodukter(helst upasteurisert), kokos, avocado, oliven, nøtter, kaldpresset olje

Anbefalte karbkilder: Frukt, bær og (rot)grønnsaker, ris, (bløtlagt/fermentert) korn og belgfrukt

Hva slags type/mengde karb blir du oppblåst av?

Det skal sies att holder jeg meg til basmatiris, poteter og fullkornspasta.

Så går det helt fint.

Selv om jeg er mye mindre oppblåst på slutten av en diett når jeg ligger på 160-170g karb.

Skulle jeg ta en bannan, mct olje noen riskaker og en proteinshake etter trening,

så øker midjemålet fort med en 8-10cm:) samt vondt i magen.

Det som er mest negativt for meg tror jeg er uregelmessig døgnrytme,

kan stå opp 0300 starter på jobben 0415 eller 0500 og i seng igjen kl 2000.

Da føler man seg oppblåst for og si det sånn.

For å supplementere litt ekstra fra Therese så er det også slik at den humane proteinsyntesen blir mer effektivt ved bruk av steroider, slik at proteinbehovet som et resultat av dette vil bli lavere. Kroppsbyggere uten å være stereotypisk selvsagt, er selve definisjonen på "Heller "litt" for mye enn for "lite" protein."

Personlig er jeg 175 over bakken og har et stort spenn; kan variere alt ifra 1500 til 5000 +/-. Grovt beregnet siden jeg ikke er fan av å telle og lar det går på autopilot. Dessverre så fører denne autopiloten til et negativ energibalanse over tid slik at jeg med andre ord er glad for at det er juledager nå. :)

Det skal sies att holder jeg meg til basmatiris, poteter og fullkornspasta.

Så går det helt fint.

Selv om jeg er mye mindre oppblåst på slutten av en diett når jeg ligger på 160-170g karb.

Skulle jeg ta en bannan, mct olje noen riskaker og en proteinshake etter trening,

så øker midjemålet fort med en 8-10cm:) samt vondt i magen.

Det som er mest negativt for meg tror jeg er uregelmessig døgnrytme,

kan stå opp 0300 starter på jobben 0415 eller 0500 og i seng igjen kl 2000.

Da føler man seg oppblåst for og si det sånn.

Dette er jo ikke karbohydrater ene og alene som gjør deg oppblåst/vondt i magen, men kombinasjonen banan, mct olje, riskaker og proteinshake (kanskje det er denne?) samt døgnrytmen.

Annonse

Økt til 2600 opp til 2800 kcal over flere måneder. Eter så det tyter ut av øra og magan står som en sperrbalong. Styrken har blitt VESENTLIG bedre, øker no j… mer nå på vekter per uke enn tidligere, gått opp 6 kg, de tre siste på 14 dager. Nå har rutene i magen forduften og spekket rundt navelen og siden pakker seg på. Lar det stå ut jula, så blir det endringer i inntaket. Hvor lenge bør en bulke og hvor mye bør en bulke seg opp til?

• 2 uker senere...

180cm, 102kg, har kjørt 1700kcal alle dager i det siste, 40% protein, 30 karb, 30 fett.

Har kjørt en heftig slankerunde siden sommeren(-37kg), men merket når jeg startet på nytt nå etter en periode uten logging at det er helt vilt lite når man ikke har de 36 kiloene med kroppsfett å ta av at det er alt for lite. Hadde vært digg å få sove, la kroppen bygge muskler etter trening etter hvert, og ha litt overskudd, så øker mot 2000 fra imorgen for å gå veien mot et mer normalt kosthold

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...