Gå til innhold

Krydder til "kjedelig" mat?


Tesla

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage middager i større kvantum, men da gjerne litt enkel mat, som feks bare strekt kjøtt/kylling/svin med masse grønnsaker (gjerne billige frosne noen). Men jeg føler ikke jeg får noe smak på det. Alt smaker likt.

Har dere noen krydderforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ting jeg alltid har tilgjengelig (Men jeg er over snittet glad i krydder). Trikset er å plukke med seg en ny spennende ting når du er på handling, så fylles skapet fort og ting blir aldri kjedelig igjen. For utenom dill som jeg bruker til fisk lar det aller meste på listen her seg kombinere ut i fra hvilken "retning" man vil ta det og alt kan bli en god "saus" med litt kokosmelk eller matfløte mot slutten.

Siracha

Diverse Tabasco og Tabascolignende hot sauces (jo flere jo bedre)

Hickory Smoke essence (brent hickory tre lagt i vann)

Ingefær

Hvitløk

Wasabi

Chili (flere typer helst)

Soyasays

Ketjap Manis

Rødvinseddik

Hvitvinseddik

Risvinseddik

Red Curry Paste

Green Curry Paste

Koriander (fersk)

Lime

Honning

Sesam olje

Olivenolje

Sesamfrø

Fish sauce

Og krydder:

Spisskummin er et must

Dill

ymse chili/piri piri og lignende krydder

Gul karri

Chilisalt (kjør chili i en blender, ha i grovt havsalt, kjør til rosa. Tørk på en plate over natta, knus det og har på et glass)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal heller ikke glemmes at hvis man lærer seg å steke maten skikkelig brun og fin, så får man plutselig masse mere smak på maten enn om man bare dumper alt kjøttet oppi den halvvarme stekepanna og rører.

Farge =smak.

Utover dette er det SÅ verdt det å lære seg å smake til maten. Riktig mengde salt, sukker og syre gjør smakløs mat plutselig sjukt digg og tasty. Det eneste som kreves er et par runder med prøving og feiling, og dette (pluss sjuke mengder smør) er grunnen til at restaurantmat smaker så mye bedre enn det du lager hjemme.

Ellers er jeg glad i Maldonsalt, nykvernet sort pepper, enten toastet eller rått, brunsukker, soyasaus, ketcap manis, Sriacha, østerssaus, hoisinsaus, hvitløk og sitron. Men alltid bare som hjelpemidler til maten.

Kylling burde smake kylling, og grønnsaker burde smake grønnsaker, i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel og bra å krydre kjøtt, men jeg vil sterkt anbefale å marinere kjøttet. Feks strimle opp kyllingen og legg det i en marinade av olje, sitron, chili, hvitløk, ingefær, litt soya, sukker .. Saftig og insane tasty.

Protip: ta x chili og x hvitløk og stavmiks det med en nøytral olje og sett i kjøleskapet = brukes som stekefett når man skal være effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker kanel på nesten alt :p Veldig spennende i salat faktisk! Og fersk ingefær - har den raspet i grøten, i salaten, i smoothien osv. Ellers bruker jeg masse paprika pulver og solsikkerkjærner! :)

Verdens diggeste grøt-topping er å riste noen mandler i en tørr panne sammen med litt kokos-masse og litt vaniljepulver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...