Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere steder at ved styrketrening bør man holde seg til ca 45-60 min per treningsøkt.

Dette er noe jeg sliter med å få til.

Mitt program for en av dagene er som følger:

Benkpress 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Skråbenk 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Flyes 3x10 med 1 minutt hvile mellom settene

Triceps Frankspress 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Triceps Smal benkpress 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Dips 5x så mange jeg klarer med 1 minutt hvile mellom hvert sett

Er det sånn at jeg har for mange øvelser, burde jeg kutte noen for å holde meg innenfor tidsrammen?

Innspill ønskes :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30946-tidsbruk-pr-trenings%C3%B8kt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange artikler annbefaler denne tidsrammen for Kari og Ola..

Poenget er att det er bedre å gi alt i 45 min til en time, enn å gå rundt å preike drit og spenne småstein i 2-3 timer..

Men vist du har ett program du følger og har fremgang med, er det ingen grunn til å sette opp stoppeklokke å gå hjem når den slår 45 min ;)

Veldig mange artikler annbefaler denne tidsrammen for Kari og Ola..

Poenget er att det er bedre å gi alt i 45 min til en time, enn å gå rundt å preike drit og spenne småstein i 2-3 timer..

Men vist du har ett program du følger og har fremgang med, er det ingen grunn til å sette opp stoppeklokke å gå hjem når den slår 45 min ;)

That might be right.. men er ikke mange programmene jeg har lest igjennom, du rekker å fullføre på 45 minutter.. :-P

Men ja, er bedre å trene 45 min effektivt, enn å laffe rundt på treningsstudio i 2 timer ^_^

Annonse

Lengre pauser = Klarer å løfte mer vekter = Bedre resultat

Greit nok om du har dårlig tid, men om ikke: Ta den tiden du trenger. Eg trives så godt på trening at eg ikkje har noe imot 3timers økter, men det er meg da :)

Jeg burde nok presisert det litt mer, men for att en økt skal gå på 45 min til en time må selvfølgelig programmet være lagt opp til det :)

Ofte i slike artikler følger det med ett program eller ett eksempel til hvordan du kan gå frem..

Men alt er selvfølgelig individuelt, å druse gjennom ett program og quadrisette alle øvelsene for å klare det på 45 min er selvfølgelig ikke noe å annbefale.. Tren slik det passer for deg, og drit i klokka ;)

Takk, mange gode tilbakemeldinger her.

De øktene jeg kjører ligger på ca 1 1/2 time.

Som oftes går dette bra, men de gangen jeg har inntatt litt for lite næring i forkant hender det at siste øvelse blir noe "amputert".

Grunnen til tråden er at fremdriften har stoppet opp noe og jeg vurderer å kjøre noen drop sets på enkelte øvelser for å tyne ut enda mer, men det vil igjen føre til ytterligere tidsbruk.

Men som dere skriver så har tidsbruken liten påvirkning så lenge jeg har energi til å gi nok!

Takk, mange gode tilbakemeldinger her.

De øktene jeg kjører ligger på ca 1 1/2 time.

Som oftes går dette bra, men de gangen jeg har inntatt litt for lite næring i forkant hender det at siste øvelse blir noe "amputert".

Grunnen til tråden er at fremdriften har stoppet opp noe og jeg vurderer å kjøre noen drop sets på enkelte øvelser for å tyne ut enda mer, men det vil igjen føre til ytterligere tidsbruk.

Men som dere skriver så har tidsbruken liten påvirkning så lenge jeg har energi til å gi nok!

Eller redusere treningsmengden en smule? det kan også hjelpe på fremgangen? :)

Annonse

Tenker du da en reduksjon i øvelsene, evt hvilken øvelse®?

Jeg kjører denne økten 1 gang i uken, kan hende at den kjøres 2 ganger, men det tilhører sjeldenheten.

Først noen kontrollspørsmål ; høyde? Vekt? Alder? Treningserfaring? Treningsmål? Hvor sterk er du i de tre store /dips/pullups? Laget programmet selv?

Ville ikke stresset med tidsrammer var jeg deg. Det VIKTIGSTE for fremgang i styrke og hypertrofi er progressive overload (bare å løfte mer vekt over tid enn du før har gjort). Spør du meg bør man som regel bare ta pause så lenge man trenger for å kunne løfte optimalt på neste sett. Om du tar 10 min pause mellom hvert benkpress sett på 5x5, men du løfter tyngre et par mnder fram i tid enn du gjorde før på samme sett og reps, da har du fortsatt vokst og blitt sterkere. Dette prinsippet gjelder i hvert fall for styrke- og muskelbygging.

Høy

Først noen kontrollspørsmål ; høyde? Vekt? Alder? Treningserfaring? Treningsmål? Hvor sterk er du i de tre store /dips/pullups? Laget programmet selv?

Høyde 176 cm

Vekt: 72

Alder: 35

Treningserfaring: Tja hva skal jeg si, trent styrke siden januar. Før det mye av og på, spinning løping osv.

Terningsmål: Bygge muskler (spesielt rundt skuldre og øvre del av brystkassen), samt trening av ryggen og kjernemusklatur.

Programmet er laget selv og består av følgende:

Bryst og Triceps

Rygg og biceps

Markløft 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Knebøy 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

En arms roing 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Pullups 3x10++ med 1 minutt hvile mellom settene

EZ Curls 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Hangups 3xmaks med 2 minutter hvile mellom settene

Skuldre

Militærpress 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Shrugs 3x10 med 1 minutt hvile mellom hvert sett

Fronthev 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Sidehev 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Fremoverbøyd sidehev (baksiden av skuldre) 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Høy

Høyde 176 cm

Vekt: 72

Alder: 35

Treningserfaring: Tja hva skal jeg si, trent styrke siden januar. Før det mye av og på, spinning løping osv.

Terningsmål: Bygge muskler (spesielt rundt skuldre og øvre del av brystkassen), samt trening av ryggen og kjernemusklatur.

Programmet er laget selv og består av følgende:

Bryst og Triceps

Rygg og biceps

Markløft 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Knebøy 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

En arms roing 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Pullups 3x10++ med 1 minutt hvile mellom settene

EZ Curls 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Hangups 3xmaks med 2 minutter hvile mellom settene

Skuldre

Militærpress 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Shrugs 3x10 med 1 minutt hvile mellom hvert sett

Fronthev 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Sidehev 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Fremoverbøyd sidehev (baksiden av skuldre) 5x5 med 2 minutter hvile mellom settene

Myte: Mer = bedre.

Du bør nok kanskje lese deg litt opp på forskjellige filosofier rundt trening, og se om du kan få noe hjelp der. Børge Fagerlis syn på frekvens kan kanskje være til hjelp. Du har nok vært litt i overkant av hva kroppen kan absorbere positivt over tid. Selv har jeg 10 sett på brystet nå, fordelt på 3 øvelser, kjører rett og slett en 3-4 x 10 med høy intensitet, så svetten hagler. Det bygger jeg bra med muskler på. Skulle jeg økt mest i styrke, ville nok 5 x 5 eller deromkring vært førstevalget. Men du må tenke på volum, frekvens og intensitet når du lager program. Å lage gode program er ikke gjort på fem minutter, uansett hvor lang erfaring en har.

PS: Flesteparten av skulderøvelsene dine er jo isolasjonsøvelser, og jeg mener det har liten hensikt å kjøre 5 x 5 på de. Jeg ville nok lagt meg på et supersett med sidehev og fremoverbøyd sidehev 3 x 10

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...