Gå til innhold

Til alle bakeglade mennesker der ute, trenger hjelp til anbefaling av produkter !


Anbefalte innlegg

Hei, jeg elsker å bake sunnere versjoner av ulik bakst. Jeg følger veldig sjeldent en oppskrift, men sjekker gjerne ut andre sine oppskrifter for inspirasjon. Det jeg ser ofte går igjen er type fiberfin. Jeg pleier ikke å tilsette noe ekstra fiber unntatt fiberhusk, for å få det hele til å henge bedre sammen osv. Jeg baker ofte med en blanding av mandelmel og kokosmel, hvor kokos inneholder en god del fiber.

Spørsmålet er om jeg undervurderer det å tilsette ekstra fiber? Skjønner selvfølgelig at fiber er bra osv, men går det ikke greit å ikke tilsette ekstra, med den blandingen jeg har? Er fordelene med å tilsette ekstra fiber hovedsaklig får å øke fiber innholdet, eller også for et optimalt bakeresultatet?

2. Har ikke så god skjensler med bakepro, er det noen som har noe kunnskaper med dette produktet? Pleier å tilsette proteinpulver, er det noe av det samme?

Er veldig glad for absolutt alle innspill, og andre anbefalinger av andre bake produkter!! :)(y)(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler hvetemel, sukker og gjær. Skikkelig glutennett > fitnesskliss med ubrukelige bindemidler

Beklager for at jeg ikke bidrar her, men hva er vitsen med å lage noe som smaker høgg, i stedet for å spise ordentlig bakverk i moderasjon, og heller prøve å¨få det til å passe i makroene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler hvetemel, sukker og gjær. Skikkelig glutennett > fitnesskliss med ubrukelige bindemidler

Beklager for at jeg ikke bidrar her, men hva er vitsen med å lage noe som smaker høgg, i stedet for å spise ordentlig bakverk i moderasjon, og heller prøve å¨få det til å passe i makroene?

Hvis du har lyst på den tradisjonelle baksten, som man bare burde spise i helgene, så bruker man de ingrediensene du nevner ovenfor. Nå er det slik at man kan lage kjempe gode kaker man aldri kunne tenkt seg var sunne ( eks. rawfood).Man kan bake så ekstremt mange forskjellige kaker, med ingredienser som avokado, banan, dadler, bønner og kikerter osv.

Jeg elsker å eksperimentere på kjøkkenet, noe jeg vet at veldig mange andre gjør. Derfor spør jeg DEM om inspirasjon og råd. Jeg spør ikke deg om råd siden vi tydeligvis ikke er på samme sted når det gjelder bakst.

Når jeg spør etter tips, da mener jeg også til hverdagbakst som et sunt godt brød. Når jeg skal bake brød vil jeg ikke bake et fult ut lavkarbobrød, men vil ha det grovt og uten raske karbohydrater.

Hvis du skulle lure så er jeg ikke imot boller og brus, MEN jeg elsker at man faktisk kan spise kake i hverdagen med et FANTASTISK resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen oppskrifter liggende, skal se hva jeg finner.

Apropos ; det finnes ikke sunne bakeriprodukter. Det finnes ikke usunne bakeriprodukter. Derimot finnes det sunne porsjonsstørrelser.

[[ATTACH=full]148718[/ATTACH][ATTACH=full]148719[/ATTACH][ATTACH=full]148720[/ATTACH][ATTACH=full]148721[/ATTACH]

Nok fiberhusk for deg, Keegil? :p

Her var det masse forskjellig ;) Tusen hjertelig takk!

Apropo fiber og sånn, så ser jeg at flere av dine oppskrifter innholdet fiberfin. Jeg har ikke det produktet i mitt lager. Har du erfaring med at det er et must?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsåvidt moro at ingen av de som driver med alternativbaking, som jo alle ser ut til å digge mandelmel, har kommet med forslag om makroner=)

(men de er jo hakket mer tricky enn proteinfluff og,det kan jo ha noe med saken å gjøre. Det, og det farlige sukkeret)

Haha det hadde vært noe... :) Pasta i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepro er bare proteinpulver som er produsert for å tåle høye temperaturer, og dermed egner seg for baking. Er også smaksnøytral, så du kan bruke det i det meste. FiberFin kan fint erstattes med hvilken som helst tørrvare, det er i alle fall min erfaring.

Ellers: Smaksmessig syns jeg Tagatesse gjør seg bedre i bakst enn Sukrin-produktene. Det gir litt mer kcal, men er jo likevel betydelig bedre enn sukkerbakst.

Lykke til med bakingen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepro er bare proteinpulver som er produsert for å tåle høye temperaturer, og dermed egner seg for baking. Er også smaksnøytral, så du kan bruke det i det meste. FiberFin kan fint erstattes med hvilken som helst tørrvare, det er i alle fall min erfaring.

Ellers: Smaksmessig syns jeg Tagatesse gjør seg bedre i bakst enn Sukrin-produktene. Det gir litt mer kcal, men er jo likevel betydelig bedre enn sukkerbakst.

Lykke til med bakingen! :)

Herlig, fikk svar på akkurat det jeg lurte på ;)

Her om dagen eksperimenterte jeg med noe brødbaking hvor jeg prøvde å tilsette noe kaseinpulver som er nøytral på smak. Deigen var kjempe god, men sluttresultatet smakte helt FORFERDELIG. Kan det være pga. proteinpulveret reagerte på varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd!

Mine topp ingridienser er:

  • Mandelmel
  • Fiberpro
  • Dalblads Bakepro
  • Sukrin

Dine topp er på nok også på topp hos meg også, men pleier å lage ca. 50/50 blanding med mandelmel og kokosmel siden mandelmel er ganske dyrt.

I det siste har jeg også fått helt dilla på å bake med litt andre matvarer. Jeg fikk overraskende bra resultat med varer som dadler, bønner, kikkerter, norske gode poteter, blomkål, søtpotet, gulrøtter, bananer og avokado, er bare noen av dem. Det høres helt sært ut, men det er det kanskje. Det er helt utrolig hvor mye du kan tilsette i baksten og få helt uventet resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til spørsmålene dine:

1. Fiberfin brukes som et sunt mel (pga mye fiber og sånt), men har vel også ok bakeegenskaper. En oppskrift som inneholder det går det ofte fint an å droppe fiberfin og bruke andre ting i steden.

2. Bakepro er bare proteinpulver uten smak :)

Takk for svar ;)

Når jeg bruker en kakemix så får jeg alltid et fint luftig resultat. Når jeg baker selv hender det at resultatet blir en smule kompakt. Jeg har prøvd å lese innholdsfortegnelsen, men finner ikke helt ut av hva som er koden.

Har du noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;)

Når jeg bruker en kakemix så får jeg alltid et fint luftig resultat. Når jeg baker selv hender det at resultatet blir en smule kompakt. Jeg har prøvd å lese innholdsfortegnelsen, men finner ikke helt ut av hva som er koden.

Har du noen tips?

Dårlig på det der asså..Asså har ikke mye erfaring selv.

Kakemiksene fra funksjonellmat er jo nøye testa ut og veldig bra blandingsforhold, med mange ingredienser, så er jo smart å bruke disse istedenfor å kjøpe inn tusen ting selv.

Tenker du mest på kakebaking, eller brød og sånt forresten? ;)

Gluten gir ofte luftig bakst vet jeg ;P Ellers er det elting, heving, bakepulver, evt fiberhusk.. Og noen ting er mer vare for å åpne døra underveis i steking, spesielt med piska egg/eggehviter som ikke skal falle sammen..(mener jeg å ha lært en gang fra mat og helse på skolen - ala sukkerbrød??)

Men kjenner meg veldig igjen i at bakst (spesielt brød som jeg har prøvd - dog med gluten osv..) faller sammen og ikke blir fullt så luftig som på bildene. Husk at bildene blir kun tatt de gangene det er "perfekt" resultat... Mange ganger det ikke har blitt det, også hos proffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, fikk svar på akkurat det jeg lurte på ;)

Her om dagen eksperimenterte jeg med noe brødbaking hvor jeg prøvde å tilsette noe kaseinpulver som er nøytral på smak. Deigen var kjempe god, men sluttresultatet smakte helt FORFERDELIG. Kan det være pga. proteinpulveret reagerte på varmen?

Har ikke forsøkt meg på bakst med vanlig proteinpulver, men kanskje det kan være noe der? Det uansett sikkert forskjell på de ulike, så det kan jo hende du bare var uheldig med merket. Har imidlertid brukt vanlig pulver i pannekaker, der tålte det tilsynelatende varmen godt. Har ellers registrert at proteinpulver fort gjør baksten tørr, så less is more for å si det sånn. Syns også denne her har vært nyttig når jeg har trikset med ulike meltyper, og forsøkt å treffe på mengde væske og egg samtidig:

http://sjelemat.blogspot.no/2013/03/hvordan-konvertere-kokosmelmandelmel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Proteinpulver har en tendens til å lage vond smak. Uansett om det er bakepro eller om det er vanlig proteinpulver. Jeg bruker å bruke kanel for å nøytralisere smaken. Det fungerer ganske greit. Du kan sikkert bruke andre kryddre også.

Forøvrig så blir det som sagt over at baksten blir tørr av proteinpulver. Der vil jeg egentlig anbefale mager kesam og skummet kulturmelk for å motvirke dette. Spesielt om du skal lage pannekaker og vafler. Det gjør baksten mye mer saftig.

Ellers så har jeg gått bort fra bakepro. Har god nok funksjon med whey 100 og det er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Om baksten blir tørr av proteinpulver - stek på 163grader. Lærte det av en blogg jeg leser, og det funker å bake med whey uten dårlig smak/supertørre produkter. Tar lengre tid, men tålmodighet er en dyd.

Er forresten supert å bruke usøtet eplemos for å gjøre baksten mer saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Proteinpulver har en tendens til å lage vond smak. Uansett om det er bakepro eller om det er vanlig proteinpulver. Jeg bruker å bruke kanel for å nøytralisere smaken. Det fungerer ganske greit. Du kan sikkert bruke andre kryddre også.

Forøvrig så blir det som sagt over at baksten blir tørr av proteinpulver. Der vil jeg egentlig anbefale mager kesam og skummet kulturmelk for å motvirke dette. Spesielt om du skal lage pannekaker og vafler. Det gjør baksten mye mer saftig.

Ellers så har jeg gått bort fra bakepro. Har god nok funksjon med whey 100 og det er billigere.

Ja, jeg har ikke opplevd det før med proteinpulveret jeg bruker normalt, "prozyme", men har ikke brukt det til så veldig mye baking enn til vafler og den slags.

Takk for tipset med mager kesam og kulturmelk. Med tanke på smaken jeg fikk så kan jeg se for meg at det vil hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...