Gå til innhold

Vekk med fettet i en fei?


Anbefalte innlegg

Signerer Kegil!

Men litt styrke ved siden av vil likevel være bra mtp muskelmasse og hvile-forbrenning på lang sikt.

Vil også slå et slag for sirkeltrening! Elementer fra styrkeverdenen og kondisjonsøvelser satt sammen. Veldig gøy og energikrevende (kettlebell swings, div spensthopp, gående utfall/stepups, burpees, pushups osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er absolutt ikke dumt å trene styrketrening, enten man skal ned i vekt eller ikke, men når man veier 90 kilo og hovedmålet er å gå ned i vekt – noe som er fullstendig legitimt – så er det helt naturlig å fokusere på aktiviteter som krever mer energi. Man forbrenner ikke særlig mye på en styrkeøkt, og selv om kroppen bruker en del energi på restitusjon i etterkant så skaper et kaloriunderskudd på ingen måte noe optimalt miljø for å bygge styrke og muskler. Det er også helt naturlig at en jente som veier 90 kilo ønsker å veie 70 kilo i stedet, så "tren styrke og spis riktig, så ordner det seg" og "du er fin som du er, kast badevekten" er rimelig malplassert her. Jeg ville definitivt fokusert på intervalltrening og langkjøring fremfor styrketrening.

Men TS skriver :

"mitt største ønske er å få en slank og stram mage."

"Jeg vil sikkert fokusere på å trene rumpa litt"

"Savner å ha en slank kropp, er fornøyd med formene, men vil ha en mye slankere kropp"

Er det ikke greit å kombinere langkjøring / kardio med styrke? The best of both worlds?

Det er vel uansett kostholdet som står for 60-70% av endringen.. og om så mye som 20kg skal vekk, er vel styrke bra for å holde kroppen "stram"?

Det er vel vist i en del studier at kardio er bedre mtp kcal forbrenning, men ikke så utrolig mye som mange skal ha det til? Og mener jeg har lest i en del tråder her tidligere at styrketrening for begynnere anbefales av de fleste her inne til folk som ønsker å "gå ned i vekt" eller å "stramme opp"

http://www.sparkpeople.com/blog/blog.asp?post=you_asked_how_many_calories_does_strength_training_burn

http://www.runnersworld.com/weight-loss/strength-training-may-burn-more-calories-than-previously-thought

http://www.nerdfitness.com/blog/2010/02/01/what-burns-more-calories-cardio-intervals-or-weight-training/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hvertfall jobbe med kondisjonen, mange turer er bra for meg. Trener jeg styrke føler jeg at jeg blir utbrent, vet ikke hva det kommer av, men får så vondt i musklene, selvom jeg hviler, og trener riktig. Veldig frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips om å begynne med styrketrening NÅR jeg har kommet meg ned på 75 + -

NEI! bs.

Og om du ikke er på sinnsyke mengder med cell-tech så vil du ikke engang merke at du har "lagt" på deg muskler før du er på en lavere fettprosent.

Jeg skal hvertfall jobbe med kondisjonen, mange turer er bra for meg. Trener jeg styrke føler jeg at jeg blir utbrent, vet ikke hva det kommer av, men får så vondt i musklene, selvom jeg hviler, og trener riktig. Veldig frustrerende.

no pain no gain, du har godt av å trene styrke, og hvis du får vondt i musklene betyr det mest sannsynlig at du gjør noe rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal hvertfall jobbe med kondisjonen, mange turer er bra for meg. Trener jeg styrke føler jeg at jeg blir utbrent, vet ikke hva det kommer av, men får så vondt i musklene, selvom jeg hviler, og trener riktig. Veldig frustrerende.

Er det stølhet du mener? Man må regne med gangsperre/stølhet i ett par-3 dager etter de første styrkeøktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stølhet du mener? Man må regne med gangsperre/stølhet i ett par-3 dager etter de første styrkeøktene :)

Nei, jeg har trent en del styrke de siste mnd egentlig, men det går ikke over. Jeg er mye utmattet, kanskje jeg ikke tåler det? :/ får kramper i musklene og kan bli dårlig i dagesvis etter jeg har trent styrke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk med legen om det, for d er ikke normalt. Fibromylagi? ME? har du andre symptomer? (Trenger jo ikke være noe, men sjekk for å få d utelukka iallfall). Ta blodprøver og sjekk jernlagrene, hormoner o.l i samme sleng :) Tenk om det "Bare" er noe så lite som jernmangel - d lar seg som regel fikse ganske så lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME, og det er vel grunnen.. det kan gå bra i perioder, men ikke i andre. Hater det.... jeg kan hvertfall gjøre mitt beste ved å spise sunt og gå turer. Klarer å trene litt styrke, men det må ikke bli for tungt og ikke for mye :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS skriver :

"mitt største ønske er å få en slank og stram mage."

"Jeg vil sikkert fokusere på å trene rumpa litt"

"Savner å ha en slank kropp, er fornøyd med formene, men vil ha en mye slankere kropp"

Er det ikke greit å kombinere langkjøring / kardio med styrke? The best of both worlds?

Det er vel uansett kostholdet som står for 60-70% av endringen.. og om så mye som 20kg skal vekk, er vel styrke bra for å holde kroppen "stram"?

Det er vel vist i en del studier at kardio er bedre mtp kcal forbrenning, men ikke så utrolig mye som mange skal ha det til? Og mener jeg har lest i en del tråder her tidligere at styrketrening for begynnere anbefales av de fleste her inne til folk som ønsker å "gå ned i vekt" eller å "stramme opp"

http://www.sparkpeople.com/blog/blog.asp?post=you_asked_how_many_calories_does_strength_training_burn

http://www.runnersworld.com/weight-loss/strength-training-may-burn-more-calories-than-previously-thought

http://www.nerdfitness.com/blog/2010/02/01/what-burns-more-calories-cardio-intervals-or-weight-training/

For å få en slank og stram mage og kropp når man er 90 kilo så er vektnedgang førsteprioritet, og det oppnår man ved å redusere energiinntak og øke energiforbruk. Dette er også det mest kritiske fra et helsemessig perspektiv.

Hvis du leser linkene du poster her, så ser du at du faktisk er nødt til å gjøre push-ups kontinuerlig i en time for å få et tilsvarende energiforbruk som det TS sannsynligvis vil få ved å småjogge i en times tid. Det er et rimelig søkt alibi for en påstand om at kardio ikke er så mye bedre for vektnedgang enn styrketrening. Det er i realiteten ganske så overlegent. Jeg innleder også posten min ved å si at det absolutt ikke er dumt å trene styrketrening, så jeg har heller ikke sagt at det ikke er greit å kombinere de to. TS bør selvfølgelig trene styrke, men det er ikke det som vil gjøre forskjellen for henne akkurat nå.

At styrketrening anbefales som førsteprioritet for personer som må ned 20 kilo for å få en kropp hvor det gir mening å snakke om å oppnå et mål om å være slank og stram er ganske gåtefullt.

MEN, når TS nå opplyser om at hun har ME er ikke dette så relevant lenger. Denne diagnosen er så vidt jeg vet ikke særlig forenlig med store mengder energikrevende fysisk aktivitet. Derfor vil det faktisk i dette tilfellet stemme at mesteparten av jobben må gjøres gjennom kosthold og gjennom styrketrening, men det var det ingen som visste i utgangspunktet. På generell basis bør fortsatt kardio og intervaller prioriteres fremfor styrketrening hvis man har en del kilo å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil ,

Stemmer at det står i linkene :) Leste igjennom det. Og for økt forbrenning er kardio den mest effektive måten å gå frem på :) For min del har jeg alltid bare tenkt , at en kombinasjon må være den beste veien å gå. Vet ikke hvorfor, bare alltid tenkt det ;)

Når jeg drev aktivt med fri-idrett, og hadde lavest fettprosent / høyest O2 opptak, drev jeg kontinuerlig med kombinasjon av intervall, langkjøring og styrke. Hadde fast trenignsprogram da :)

Vedrørende ME, visste ikke jeg dette selv nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bruk målbånd og speil"-anbefalingene taes ofte altfor langt. En kvinne vil aldri få noe muskeldefinisjon hvis hun veier 80-90 kg. Selvfølgelig må hun se 70-tallet på vekta for at målene hennes skal nåes.

Jeg synes målbånd og speil er for lite objektivt. Vanninnhold/dagsform/menstruasjonssyklus, brunfarge, lysforhold vil køddemed måling med målbånd eller speil.

Styrke, derimot, lyver aldri. Bruk styrke til å måle fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Bruk målbånd og speil"-anbefalingene taes ofte altfor langt. En kvinne vil aldri få noe muskeldefinisjon hvis hun veier 80-90 kg. Selvfølgelig må hun se 70-tallet på vekta for at målene hennes skal nåes.

Jeg synes målbånd og speil er for lite objektivt. Vanninnhold/dagsform/menstruasjonssyklus, brunfarge, lysforhold vil køddemed måling med målbånd eller speil.

Styrke, derimot, lyver aldri. Bruk styrke til å måle fremgang.

Målebånd og bilde en gang i mnd / en gang annenhver uke for å gi motivasjon og å se forskjell er i de fleste tider undervurtert IMO.

Styrke lyver heller ikke.. men da hun er ny på styrketrening vil tallene øke ureelt fort i begynnelsen grunnet .. ja.. at hun er ny.

Sier ikke målbånd og speil er det eneste.. men da muskler veier mer enn fett, og hun skal begynne å trene, vil hun nok se fortere forskjell i speilet enn på vekta i starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ME så kan styrketrening bli for hardt for deg. Men det er individuelt. Jeg har FM men hatt ME symptomer, har hvert MYE syk og sykehus osv pga det i noen år nå, går i mnd med smerteplaster pga store smerter knyttet til FM. Jeg har hvert så dårlig at jeg par ganger har blitt kjørt med ambulanse til Rikshospitalet fordi dem har trodd det har hvert begynnelsen på hjertesvikt også ( jeg er hjertoperert) Men for meg er styrketrening den beste medisin.

Du kan jo prøve å fortsette med styrketrening, men ta lette vekter. Der du evnt hadde 15 kg før, bruk bare 5 kg. Finn ut hva som evnt passer der. Går det ikke, så legger du styrketreningen på hyllen. Da går det ikke. Ikke å spøke med ME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...