Inger-Lise Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Gryteretter og stuinger og sånn kan fint fryses ned. Vil bare anbefale at de gis nok tid til å tine opp, istedenfor å ha hastverk og slenge alt i mikroen. Ja jeg tenkte evnt da å ta opp kvelden før feks og la tine i kjøleskapet over natta? Om en da feks bruker to-tre timer en dag ser jeg for meg å lage to-tre store, gode middager/lunsjer som en lett kan fryse ned i gode porsjoner masse sunn, god og lett mat tilgjengelig til en billig penge! Yey Vil du anbefale matbokser, fryseposer eller liknende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 29. desember 2014 Del Skrevet 29. desember 2014 Ja jeg tenkte evnt da å ta opp kvelden før feks og la tine i kjøleskapet over natta? Om en da feks bruker to-tre timer en dag ser jeg for meg å lage to-tre store, gode middager/lunsjer som en lett kan fryse ned i gode porsjoner masse sunn, god og lett mat tilgjengelig til en billig penge! Yey Vil du anbefale matbokser, fryseposer eller liknende? Høres ut som gode muligheter det ja. Generellt gir det bedre resultater/mindre freezerburn hvis man klarer å hindre lufttilgang, så matboks med tett lokk, fryseposer eller vakumpakking fungerer alle finfint. Inger-Lise 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristines1990 Skrevet 8. januar 2015 Del Skrevet 8. januar 2015 Feks en gryte chili con carne med 1kg kjøttdeig, og feks en ovnsrett som lasagne/shepards pie etc og fryse ned disse? Eller vil smak og konsistens forringes ved nedfrysning, tenker da på når en tiner opp løk/sopp/paprikan osv som gjerne ikke bør ha en for mushie konsistens? Tips til lasagne er å ikke steke den før frysing. Jeg bruker bare å lage ferdig sausene og legge alt lagvis med ost på toppen, og så tar jeg den opp fra fryseren på morgenen før jeg skal ha den, og steker den til middag. Kjennes helt ut som nylaget Tips for å få mindre porsjoner er å lage det i brødformer. Pedrikke, Aurelius, TEW og 1 annen 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SamGold Skrevet 19. mars 2015 Del Skrevet 19. mars 2015 Jeg har ikke stor fryser, så det blir som regel kvelden før. Tar for mye tid, så vurderer å kjøpe meg en ny fryser slik at jeg kan lage i det minste middag til hver enkelt dag i uken på søndag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse Skrevet 6. april 2015 Del Skrevet 6. april 2015 Jeg har fobi mot "restemat" eller mat som har stått i kjøleskapet ferdiglaget mer enn en dag, så her blir ting laget max en dag på forhånd. Det jeg gjør ang. meal-prep er å ta opp kjøttet for de neste 4-5 dagene, skjære det opp (om det trengs) og pakke det i porsjonsposer. Da er det enkelt å ta en av posene, steke kjøttet og bare koke ris og grønnsaker til når jeg skal ha mat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SlayerDad Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Har de siste ukene blitt lat. Men som regel fikser jeg en enkel omelett på tre egg, stekt i ca 15 gr smør, og med 40-50 gr ost. Men i det siste har jeg tatt med et stykke ryggbiff (med fettrand) og ca 90 gr god ost. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snordskog Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Jeg spiser ca halvparten av måltidene på jobb så har en fryser med til enhver tid ca 10 matbokser lunsj/ middag (proteiner og karbohydrater og grønnsaker). Vanlig lager jeg ca 8 måltid av gangen og har 3-6 i kjøleskapet, men er det tomt og ved dårlig tid eller lite ork tar jeg med meg en matboks + fettkilde fra fryseren. Veldig praktisk og greit med ''krisematbokser'' i travle perioder. Frokost og kveldsmat går kjapt og spises hjemme eller lages dagen før. Ojive 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sephania Skrevet 17. april 2015 Del Skrevet 17. april 2015 Pleier å lage lunsj/middag en eller to ganger i uka, gjør ofte frokosten klar dagen før, enklest mulig. Overnight oats, eller steker opp pannekaker for et par dager, lager ei middagsform for noen dager, steker kjøttdeig for flere dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger-Lise Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Pleier å lage lunsj/middag en eller to ganger i uka, gjør ofte frokosten klar dagen før, enklest mulig. Overnight oats, eller steker opp pannekaker for et par dager, lager ei middagsform for noen dager, steker kjøttdeig for flere dager. Varmer du opp igjen overnight oats eller spiser du den kald? Er det noe forskjell om du varmer opp havregryn i mikroen på morgenen på vanlig måte, eller om du varmer opp overnight oats? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sephania Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Varmer du opp igjen overnight oats eller spiser du den kald? Er det noe forskjell om du varmer opp havregryn i mikroen på morgenen på vanlig måte, eller om du varmer opp overnight oats? Overnight oats spises kald Er kanskje litt forskjell i konsistens, men det er vel egentlig mest en smakssak, på om man liker vanlig havregryn lagd i mikro eller overnight oats lagd dagen før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inger-Lise Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Ah ok synes det er så godt med noe varmt på morgenen jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjema Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Planlegger ingenting. Passer bare på å ha mange alternativer tilgjengelig så jeg kan spise det jeg har lyst på der og da! Har selvfølgelig med lunsj på skolen om lange dager.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.