Gå til innhold

Frekvens diskusjon (utdrag fra" Powerlifting benkpress anbefales?" )


kl99

Anbefalte innlegg

Du har bare ikke peiling på hva du snakker om. Viser til irrelevante studier og videoer som ikke på noen måte støtter ditt utsagn, om helt åpenbare saker. Så du i det heletatt videoen du SELV vedla? Leste du studien? HELT irrelevant materiale!

Nei, jeg gidder ikke diskutere med deg heller, for det kommer aldri noe fornuftig ut av det.

Husker du at jeg ba deg forklare utsagnet ditt om trendelenburg?? Du KLARTE ikke! Ole Mats Moskvil måtte inn og redde skinnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har bare ikke peiling på hva du snakker om. Viser til irrelevante studier og videoer som ikke på noen måte støtter ditt utsagn, om helt åpenbare saker. Så du i det heletatt videoen du SELV vedla? Leste du studien? HELT irrelevant materiale!

Nei, jeg gidder ikke diskutere med deg heller, for det kommer aldri noe fornuftig ut av det.

Husker du at jeg ba deg forklare utsagnet ditt om trendelenburg?? Du KLARTE ikke! Ole Mats Moskvil måtte inn og redde skinnet ditt.

Det er fordi Ole Mats er snill og tar seg tid til å forklare grunnleggende ting. Nesten som å forklare noen hvorfor Sola er varm. Men om du vil ha et kort svar (Skal si ifra når det lengre svaret er klart :)); Hamstrings er en toleddet muskel (Flekterer i kneleddet og strekker i hofteleddet). Så når du tar knebøy så vil den forkortes ved kneleddet og forlenges ved hofteleddet. Altså ingen vesentlig stor endring i muskelens lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Ole Mats er snill og tar seg tid til å forklare grunnleggende ting. Nesten som å forklare noen hvorfor Sola er varm. Men om du vil ha et kort svar (Skal si ifra når det lengre svaret er klart :)); Hamstrings er en toleddet muskel (Flekterer i kneleddet og strekker i hofteleddet). Så når du tar knebøy så vil den forkortes ved kneleddet og forlenges ved hofteleddet. Altså ingen vesentlig endring i muskelens lengde.

Det har du lest i boka di ja, og glemmer at hofta har vesentlig større ROM. Intet poeng i å diskutere videre når du ikke forstår noe så grunnleggende.

Arroganse og uvitenhet er en dårlig kombo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total ROM er (normalt) tilnærmet likt for både hofte og kne, normalt sett har vi mer kne- enn hoftefleksjon, og motsatt i ekstensjon. Det som spiller en rolle i denne diskusjonen er at hamstrings vektarm er betydelig større over hofte sammenlignet med kne, noe som gir oss en netto forlengig av hamstrings ved økende samtidig fleksjon i begge ledd.

Har ikke noe kilder for hånden, men kan sikkert finne frem om noen blir kranglete, inntil dette kan dere se på en anatomimodell og regne selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total ROM er (normalt) tilnærmet likt for både hofte og kne, normalt sett har vi mer kne- enn hoftefleksjon, og motsatt i ekstensjon. Det som spiller en rolle i denne diskusjonen er at hamstrings vektarm er betydelig større over hofte sammenlignet med kne, noe som gir oss en netto forlengig av hamstrings ved økende samtidig fleksjon i begge ledd.

Har ikke noe kilder for hånden, men kan sikkert finne frem om noen blir kranglete, inntil dette kan dere se på en anatomimodell og regne selv ;)

Hjelper ikke. Kneet forkorter hams med noen Cm i forkortet posisjon, mens når ischium går fra å peke ned til bakover, er det snakk om en signifikant forskjell!

Finn gjerne studier, for dette stemmer ikke.

Nesten alle som sliter med knebøy, har stram hamstring som en (av flere) begrensende faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke. Kneet forkorter hams med noen Cm i forkortet posisjon, mens når ischium går fra å peke ned til bakover, er det snakk om en signifikant forskjell!

Finn gjerne studier, for dette stemmer ikke.

Nesten alle som sliter med knebøy, har stram hamstring som en (av flere) begrensende faktor.

Pust med magen og les en gang til. Jeg sier at hamstrings forlenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Total ROM er (normalt) tilnærmet likt for både hofte og kne, normalt sett har vi mer kne- enn hoftefleksjon, og motsatt i ekstensjon. Det som spiller en rolle i denne diskusjonen er at hamstrings vektarm er betydelig større over hofte sammenlignet med kne, noe som gir oss en netto forlengig av hamstrings ved økende samtidig fleksjon i begge ledd.

Har ikke noe kilder for hånden, men kan sikkert finne frem om noen blir kranglete, inntil dette kan dere se på en anatomimodell og regne selv;)

Jeg vil gjerne se på om det er lagd noen studier som måler netto forlenging av hams (evt hvor signifikant) under for eks en mer hoftedominant knebøy (Styrkeløft) og evt om dette vil ha noe bedtydning for atletisk prestasjon, styrke- og muskelvekst. Send meg gjerne en PM om du finner noen da jeg foreløpig ikke har lykkes med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total ROM er (normalt) tilnærmet likt for både hofte og kne, normalt sett har vi mer kne- enn hoftefleksjon, og motsatt i ekstensjon. Det som spiller en rolle i denne diskusjonen er at hamstrings vektarm er betydelig større over hofte sammenlignet med kne, noe som gir oss en netto forlengig av hamstrings ved økende samtidig fleksjon i begge ledd.

Har ikke noe kilder for hånden, men kan sikkert finne frem om noen blir kranglete, inntil dette kan dere se på en anatomimodell og regne selv ;)

Må støtte meg litt på denne, og er det ikke dette Lombard's Paradox (som det var du som nevnte, James Wilson) baserer seg på?

Hvis hamstrings har en større momentarm over hofta enn over kneet, vil ikke dette ved lik mengde fleksjon i begge ledd føre til en forlengning av hamstrings, selv om "forkortelsen" fra kne-enden motvirker dette? Virker dermed som Lombard's Paradox motsier din mening, og ikke underbygger den.

Nå skal det sies at jeg ikke gidder å ta noe standpunkt på hvor viktig hamstrings er som beveger i knebøy, men at det er en lengdeendring fra stående posisjon til bunnposisjon synes jeg virker logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk gjerne ting ut av kontekst, Burny. Du er samma ulla, mer interessert i å drite ut andre enn å diskutere på vanlig måte.

Ut av kontekst? Det er vel så langt unna å være ut av kontekst som det går an.

Forøvrig greit å se at det går an å ta ein Master grad i anatomi /biomekanikk /fysioterapi/Kiropraktikk + et par andre ting, på under 2 år... Youtube acadamy, det navnet på skolen er?

YDMYKHET Kjetil, lær deg litt av det.

Fantastisk på denne gruppen på facebook og, der du skal belære folk som er mye mere utdannet enn deg, samtidig som at du for hvert motsvar de kommer med (Inkludert et tonn med forskning) så avfeier du det.

https://m.facebook.com/groups/275771169138046?ref=bookmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av kontekst? Det er vel så langt unna å være ut av kontekst som det går an.

Forøvrig greit å se at det går an å ta ein Master grad i anatomi /biomekanikk /fysioterapi/Kiropraktikk + et par andre ting, på under 2 år... Youtube acadamy, det navnet på skolen er?

YDMYKHET Kjetil, lær deg litt av det.

Fantastisk på denne gruppen på facebook og, der du skal belære folk som er mye mere utdannet enn deg, samtidig som at du for hvert motsvar de kommer med (Inkludert et tonn med forskning) så avfeier du det.

https://m.facebook.com/groups/275771169138046?ref=bookmark

En ting du bør lære deg, er å uttale deg om ting du i hvert fall har NOE kunnskap om. Så vidt jeg veit har du liten eller ingen evne til å vurdere om det jeg sier er riktig eller ikke, så finn på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting du bør lære deg, er å uttale deg om ting du i hvert fall har NOE kunnskap om. Så vidt jeg veit har du liten eller ingen evne til å vurdere om det jeg sier er riktig eller ikke, så finn på noe annet.

Har en evne til å være kildekritisk, samt se på personene som diskuterer. Eks på den gruppen som var nevnt, der sitter en håndfull av de beste behandlerene i norge og er uenige med deg.

Du: Selvlært, PT

De: Bachelor/Master i forskjellige behandlingsmetoder + mye erfaring.

Det skinner så imellom, tre ting:

Du unngår mange spørsmål folk stiller deg i diskusjoner /hopper over de med vilje pga mangel på kunnskap.

Iløpet av diskusjonen så endrer du mening/endrer på det du har sagt, plutselig er det misforstått.

Og HVER gang folk kommer med forskning, seriøs forskning som de kanskje til og med har utført selv, så sier du bare: NEI, det stemmer ikke, ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en evne til å være kildekritisk, samt se på personene som diskuterer. Eks på den gruppen som var nevnt, der sitter en håndfull av de beste behandlerene i norge og er uenige med deg.

Du: Selvlært, PT

De: Bachelor/Master i forskjellige behandlingsmetoder + mye erfaring.

Det skinner så imellom, tre ting:

Du unngår mange spørsmål folk stiller deg i diskusjoner /hopper over de med vilje pga mangel på kunnskap.

Iløpet av diskusjonen så endrer du mening/endrer på det du har sagt, plutselig er det misforstått.

Og HVER gang folk kommer med forskning, seriøs forskning som de kanskje til og med har utført selv, så sier du bare: NEI, det stemmer ikke, ferdig.

Ser du litt nærmere så er de ikke uenige, mange sier at de har drevet en hel del med den slags behandling. Nok en gang prater du piss for å "vinne" argumenteringen.

Edit: vær gjerne konkret på hva jeg ikke har svart på, og hva jeg liksom har misforstått. At jeg ikke gidder å svare på SAMME spm fra deg hundre ganger, betyr ikke at det står ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en evne til å være kildekritisk, samt se på personene som diskuterer. Eks på den gruppen som var nevnt, der sitter en håndfull av de beste behandlerene i norge og er uenige med deg.

Du: Selvlært, PT

De: Bachelor/Master i forskjellige behandlingsmetoder + mye erfaring.

Det skinner så imellom, tre ting:

Du unngår mange spørsmål folk stiller deg i diskusjoner /hopper over de med vilje pga mangel på kunnskap.

Iløpet av diskusjonen så endrer du mening/endrer på det du har sagt, plutselig er det misforstått.

Og HVER gang folk kommer med forskning, seriøs forskning som de kanskje til og med har utført selv, så sier du bare: NEI, det stemmer ikke, ferdig.

Ser du litt nærmere så er de ikke uenige, mange sier at de har drevet en hel del med den slags behandling. Nok en gang prater du piss for å "vinne" argumenteringen.

Kan bekrefte at vi er totalt uenige.

Edit: Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være utrolig slitsomt å være deg, Kjetil. Med alle disse trangsynte ekspertene som alltid har feil og som ikke lar seg overbevise uansett hvor mye og hardt du prøver.

Det er vel bare et spørsmål om tid før du blir oppdaga og plukka opp av en eliteskole for å undervise andre. Det er ikke ofte man kommer over en slik guru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være utrolig slitsomt å være deg, Kjetil. Med alle disse trangsynte ekspertene som alltid har feil og som ikke lar seg overbevise uansett hvor mye og hardt du prøver.

Det er vel bare et spørsmål om tid før du blir oppdaga og plukka opp av en eliteskole for å undervise andre. Det er ikke ofte man kommer over en slik guru :)

Sitter og venter ved siden av telefonen hver dag. Takk for at du legger merke til talentet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...