Gå til innhold

Lørdagsgodt


9fitness000

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber mot å gå ned i fettprosent, og er ferdig med første ordentlige uka med ny matplan. Men i dag er det lørdag, og jeg har lyst på noe som hører lørdagen til. F.eks en proteinbar, litt yoghurtnøtter e.l. Vil dette ødelegge fremgangen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vært flink i en uke, vil en kontrollert utskeielse være helt innafor. Det er helt greit, ja i mine øyne viktig og riktig, å kose seg litt innimellom når man vil ned i vekt.

Så lenge den ene proteinbaren og yoghurtnøttene ikke vokser til fire liter cola, to poser potetgull og seks plater sjokolade, er det no stress.

Hvordan går det med treninga?

Har du noen caoversikt over hvor mye du får i deg hver dag?

Vil anbefale deg å opprette loggbok, så det blir enklere for oss å følge med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye du har å jobbe med, men en dag i uka med litt kos høres i hvert fall fornuftig ut. Hvis proteinbar og nøtter dekker det behovet, og gjør at du kan ta fatt på en ny uke med diett, kjør på. Hvis det bare føles som en kjip erstatning og gjør at du får lyst på "ordentlig" godteri, unn deg heller det du har mest lyst på i helgen. Det kommer ikke til å ødelegge framgangen din, det kommer til å hjelpe framgangen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye du har å jobbe med, men en dag i uka med litt kos høres i hvert fall fornuftig ut. Hvis proteinbar og nøtter dekker det behovet, og gjør at du kan ta fatt på en ny uke med diett, kjør på. Hvis det bare føles som en kjip erstatning og gjør at du får lyst på "ordentlig" godteri, unn deg heller det du har mest lyst på i helgen. Det kommer ikke til å ødelegge framgangen din, det kommer til å hjelpe framgangen din.

Jeg skal ned i fettprosent, men er ikke overvektig. Er 168cm og veier 64-65 kg. Trener 7 dager i uken :) Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært flink i en uke, vil en kontrollert utskeielse være helt innafor. Det er helt greit, ja i mine øyne viktig og riktig, å kose seg litt innimellom når man vil ned i vekt.

Så lenge den ene proteinbaren og yoghurtnøttene ikke vokser til fire liter cola, to poser potetgull og seks plater sjokolade, er det no stress.

Hvordan går det med treninga?

Har du noen caoversikt over hvor mye du får i deg hver dag?

Vil anbefale deg å opprette loggbok, så det blir enklere for oss å følge med:)

Takk for svar!

Treninga går veldig bra, koser meg på treningene, og de blir lettere for hver gang.

Har ikke helt oversikt over kalorier, men går ikke sulten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Treninga går veldig bra, koser meg på treningene, og de blir lettere for hver gang.

Har ikke helt oversikt over kalorier, men går ikke sulten

Oversikt burde du absolutt skaffe deg. Om man ikke ser stien man går på, er det lett å gå seg vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oversikt burde du absolutt skaffe deg. Om man ikke ser stien man går på, er det lett å gå seg vill.

Ja, men problemet er at jeg ikke veier maten, og da vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg...men sånn ca da:

Frokost: 1,5 dl havregryn + vann = 150 kcal + 1 ts peanøttsmør (50? kcal) og 2 ss mager kesam (20? kcal)

Lunsj: omelett av 3 egg (200 kcal) 5 skriver skinke (50? kcal) + masse salat (100-150 kcal?)

Middag: 1 kyllingfilet (150 kcal) 1 søtpotet (100? kcal) og salat/grønnsaker

Kveldsmat: 100 g naturell yoghurt (79 kcal) + 3-4 ss mager kesam/cc + 1 ts peanøttsmør (50? kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men problemet er at jeg ikke veier maten, og da vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg...men sånn ca da:

Frokost: 1,5 dl havregryn + vann = 150 kcal + 1 ts peanøttsmør (50? kcal) og 2 ss mager kesam (20? kcal)

Lunsj: omelett av 3 egg (200 kcal) 5 skriver skinke (50? kcal) + masse salat (100-150 kcal?)

Middag: 1 kyllingfilet (150 kcal) 1 søtpotet (100? kcal) og salat/grønnsaker

Kveldsmat: 100 g naturell yoghurt (79 kcal) + 3-4 ss mager kesam/cc + 1 ts peanøttsmør (50? kcal)

Etter litt rask hoderegning ser det ut til at du med et slikt kosthold knapt får i deg 1000 kcal om, noe som i mitt hode høres ut som for lite for ei jente i vekst, spesiellt når hun attpåtil trener hver dag.

Det er ikke sånn at minst mulig kalorier gir best mulig resultat, det er mange her på forumet som har gått på en skikkelig smell ved å pushe seg selv for hardt på for lite mat over tid, jeg vil anbefale deg å øke inntaket, og se hvordan kroppen svarer. Antakeligvis med mer overskudd i hverdagen og bedre resultater på trening.

Jeg vil ikke anbefale noen å veie alt de spiser hele tiden eller telle kalorier hver dag, men å kunne bruke det som et verktøy innimellom for å få et sånn halvveis bilde av hvordan kostholdet ser ut, det tror jeg ikke er så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt rask hoderegning ser det ut til at du med et slikt kosthold knapt får i deg 1000 kcal om, noe som i mitt hode høres ut som for lite for ei jente i vekst, spesiellt når hun attpåtil trener hver dag.

Det er ikke sånn at minst mulig kalorier gir best mulig resultat, det er mange her på forumet som har gått på en skikkelig smell ved å pushe seg selv for hardt på for lite mat over tid, jeg vil anbefale deg å øke inntaket, og se hvordan kroppen svarer. Antakeligvis med mer overskudd i hverdagen og bedre resultater på trening.

Jeg vil ikke anbefale noen å veie alt de spiser hele tiden eller telle kalorier hver dag, men å kunne bruke det som et verktøy innimellom for å få et sånn halvveis bilde av hvordan kostholdet ser ut, det tror jeg ikke er så dumt.

Ikke mer?! Trodde minst dette var bortimot 2000 kcal...men takk for råd, skal prøve å regne ut en dag og justere ut i fra det. Kanskje bedre om jeg legger meg på et moderat underskudd til 1800-2000 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men problemet er at jeg ikke veier maten, og da vet jeg ikke hvor mye jeg får i meg...men sånn ca da:

Frokost: 1,5 dl havregryn + vann = 150 kcal + 1 ts peanøttsmør (50? kcal) og 2 ss mager kesam (20? kcal)

Lunsj: omelett av 3 egg (200 kcal) 5 skriver skinke (50? kcal) + masse salat (100-150 kcal?)

Middag: 1 kyllingfilet (150 kcal) 1 søtpotet (100? kcal) og salat/grønnsaker

Kveldsmat: 100 g naturell yoghurt (79 kcal) + 3-4 ss mager kesam/cc + 1 ts peanøttsmør (50? kcal)

Frokost;220 kcal

Lunch ; 400

Middag;250+grønnsaker

Kveldsmat 130kcal pluss kesam.

Blir ganske nøyaktig 1000 kcal det, men det er tross alt en del unøyaktigheter her og da, siden du gjetter mengder og sånn, vi vet jo feks ikke om det er smør /rømme i omeletten, hvor stor kyllingfileten er, om du har saus til middagen, hva du spiser av salat/grønnsaker, osv.

Anbefaler deg å spise godt og forsøke å lytte til kroppen. Opplever du å være utmattet og sliten og lei ofte, kan det være lurt å spise mer. Om du derimot merker at du har masse overskudd og godt humør og at kroppen blir fastere, er det bare å kjøre på:)

Et tips kan være å bruke målebånd for å måle fremskritt fremfor vekten, mål på samme sted med et par ukers mellomrom og juster deretter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskos er min ekspertise! :)

Jeg har fire ting som jeg alternerer mellom.

  1. Ben & Jerrys frozen Yougert:p
    http://www.benjerry.com/flavors/frozen-yogurt
  2. Questbar bakt i ovnen. Favoritt er Cookies and cream. 5-6 minutter på 180grader.
    http://fitnesslife.no/kosttilskudd/barer-suntsnacks/quest-bar-12stk.html
  3. Proteinbites. Disse er nydelige med kesamdip. Det er min erstatning for potetgull :)
    http://fitnesslife.no/kosttilskudd/barer-suntsnacks/protein-bites.html
  4. Nøtter! Hvis jeg har gått tom for noe av det ovenfor blir det Kivis "yoghurtnøtter"

+ Cola Zero (y)

Har prøvd forskjellige proteinpannekaker i det siste men får ikke til smaken helt som jeg ønsker.

Hvis dere har tips.. Please ;)

Sen er jeg en stor fan av meloner men det spiser jeg hver dag så det er ikke noen "helg treat" for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg jobber mot å gå ned i fettprosent, og er ferdig med første ordentlige uka med ny matplan. Men i dag er det lørdag, og jeg har lyst på noe som hører lørdagen til. F.eks en proteinbar, litt yoghurtnøtter e.l. Vil dette ødelegge fremgangen min?

Laget hjemmelaga dip (f.eks extra lettrømme med div oppi)

Eller så kan du lage tzatziki, lett gresk yoghurt (ca 2% fett og 10% protein), agurk, hvitløk, salt, pepper..

Og så kutter du opp div grønnsaker.. agurk, gulrot, blomkål/brokkoli, osv osv ;)

= masse protein, lite fett og kjempesunt + godt :) Happytimes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost;220 kcal

Lunch ; 400

Middag;250+grønnsaker

Kveldsmat 130kcal pluss kesam.

Blir ganske nøyaktig 1000 kcal det, men det er tross alt en del unøyaktigheter her og da, siden du gjetter mengder og sånn, vi vet jo feks ikke om det er smør /rømme i omeletten, hvor stor kyllingfileten er, om du har saus til middagen, hva du spiser av salat/grønnsaker, osv.

Anbefaler deg å spise godt og forsøke å lytte til kroppen. Opplever du å være utmattet og sliten og lei ofte, kan det være lurt å spise mer. Om du derimot merker at du har masse overskudd og godt humør og at kroppen blir fastere, er det bare å kjøre på:)

Et tips kan være å bruke målebånd for å måle fremskritt fremfor vekten, mål på samme sted med et par ukers mellomrom og juster deretter:)

Har prøvd å spise etter lyst og følelse nå, og det går ganske bra, går ikke sulten, og spiser bra til måltidene. Men hvor lang tid før jeg ser forskjell? Har prøvet og feilet i lang tid, men jeg får ALDRI frem sixpacken jeg vil ha. Trener mye kondisjon, intervaller også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...