Gå til innhold

Lørdagsgodt


9fitness000

Anbefalte innlegg

Gjest Jester
Lørdag og lørdagsgodt!! Allerede spist litt for mye sjokolade...dårlig samvittighet :(

Det er ikke lørdagskos om du har dårlig samvittighet, du er nødt til å gjøre noen valg om hva som er viktig for deg. Litt sjokkis, gulrøtter, ingenting eller alt? Litt sjokolade har ingenting å si så fremst det ikke er ekstrem overspising av sjokolade som gjør at gjennomsnittelig underskudd blir til overskudd titt og ofte ved overspising noen dager, for så og sulte seg. Som med alt annet er ingenting sunt/usunt alene, men en balansegang mellom å være et menneske og resultatene man vil oppnå. Videre så er ikke resultatene avhengig av en enkelt dag, eller lørdag eller måltid, men livsstilen over tid. Om du fikk valget mellom mageruter NÅ og aldri mer sjokolade, eller mageruter om 4 uker med en bit hver lørdag eller om 12 uker med sjokolade jevnt og trutt på lørdager?

Livet er mer komplisert og innholdsrikt en sjokolade vs mageruter. Man kan få i pose og sekk, gitt at sjokoladen og aktiviteten står i stil. Mens andre vil hverken få sjokolade eller mageruter for de ser alt i svart/hvitt, utskeielse/tvangstanker sunn/usunn m.m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lørdagskos om du har dårlig samvittighet, du er nødt til å gjøre noen valg om hva som er viktig for deg. Litt sjokkis, gulrøtter, ingenting eller alt? Litt sjokolade har ingenting å si så fremst det ikke er ekstrem overspising av sjokolade som gjør at gjennomsnittelig underskudd blir til overskudd titt og ofte ved overspising noen dager, for så og sulte seg. Som med alt annet er ingenting sunt/usunt alene, men en balansegang mellom å være et menneske og resultatene man vil oppnå. Videre så er ikke resultatene avhengig av en enkelt dag, eller lørdag eller måltid, men livsstilen over tid. Om du fikk valget mellom mageruter NÅ og aldri mer sjokolade, eller mageruter om 4 uker med en bit hver lørdag eller om 12 uker med sjokolade jevnt og trutt på lørdager?

Livet er mer komplisert og innholdsrikt en sjokolade vs mageruter. Man kan få i pose og sekk, gitt at sjokoladen og aktiviteten står i stil. Mens andre vil hverken få sjokolade eller mageruter for de ser alt i svart/hvitt, utskeielse/tvangstanker sunn/usunn m.m

Det er nok sant. Men det er ofte slik at jeg ikke klarer å styre meg på lørdager, og spiser for mye. Men en pose smågodt er innafor. Ønsker mageruter, men det tar fryktelig lang tid, selv om jeg spiser veldig sunt og ikke for mye i ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det er nok sant. Men det er ofte slik at jeg ikke klarer å styre meg på lørdager, og spiser for mye. Men en pose smågodt er innafor. Ønsker mageruter, men det tar fryktelig lang tid, selv om jeg spiser veldig sunt og ikke for mye i ukedagene.

Da får du enten "løsne litt på strikken" og de selvpålagte restriksjonene slik at du kan kose deg litt innimellom i stedet for å "miste kontrollen" på lørdagene og innfinne deg med at det nok tar litt lengre tid (relativt til et langt liv) å få rutene, eller klare å beherske deg å få de litt før. Sistnevnte er det få og ingen som klarer utover en midlertidig periode f.eks før et mål/konkurranse eller lignende som gjør at drømmen om en god plassering og form veier tyngre en sjokoladen. Men samtlige vet at dette er midlertidig og dermed ikke et kosthold/livsstil men midlertidig diet/ofring for et større mål, og de vet at det vanker lørdagskos i andre enden.

Om du setter for urealistiske mål, så vil du oppleve at det går på akkord av livet ditt som sådan, og du legger opp til en evig og uløselig konflikt mellom "vilje og fristelse". Det jeg mener er at om det er slik at å spise sjokolade gjør at du får dårlig samvittighet, men du fortsetter å spise sjokolade fordi du har lyst på det, så er ikke målene forenelige.

Om jeg spør deg: "Aldri mer sjokolade (eller godis) og mageruter hele tiden eller aldri mageruter med lørdagskos med god samvittighet og en vanlig mage"

Hva velger du?

Jeg tror svaret ligger en plass i mellom å det er "en flott kropp, som tåler litt kos" Dvs. rutiner/livsstil/kosthold som er 90% bra, men rom for 10% kos. Da tar ting litt lengre tid i speilet for de ytre forandringene, men du vil oppleve at jenta du ser i speilet føler seg bedre, mer avslappet, og mer balansert til sins.

Å en siste ting, om man ligger konsekvent å sulter seg for å se magerutene, så kan man fort bli overrasket over at de aldri dukker opp, fordi muskelmassen som skal komme til syne under kroppsfettet ikke er til stede da den er sulta vekk i prosessen. Jo mer muskelmasse du har, jo lettere vises den, og muskelmassen kommer ikke av å sulte seg sønder og sammen.

La muskelmassen, og musklene synes som et resultat av et liv du trives i, og ikke et liv der alt handler om å jage det uoppnåelige i den illusjon av at når man endelig står ved regnbuens ende så blir alle bitene og falle på plass og lykken er et faktum.

Sorry for litt off topic, dette er ikke direkte relatert til deg, men mer et generelt sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...