Gå til innhold

kcal om dagen?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

(forresten. Bare så det er sagt igjen. Hvis du skal logge all maten din i 3 måneder så er det lett at det ender opp som en besettelse/forstyrrelse. Å ha en dag på 2500 og en på 1900 vil altså ikke være et problem.

Det man ofte anbefaler er å logge maten sin i ei uke, så man veit sånn ca hvilket nivå man ligger på. Og så kan man heller sjekke 3 vanlige dager sånn annenhver måned bare for å se om man er innafor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke folk slutte å se på vekta, og heller se på seg selv?....shit for min del er det ekstremt vanskelig! Skulle gjerne bare ha knust den badevekten. Har gått ned en del, og hodet er ikke med i det hele tatt! Så å bare se på meg selv fungerer ikke helt :( Ikke for å kuppe tråden, men noen som har noen gode tips i forhold til å få et litt mer avslappet forhold til vekt og hvor mye man skal ligge på kcalmessig? For min del er jeg en rimelig tung jente, så synes det er vanskelig å godta at man går opp i vekt, og at det er sunt. what to do what to do?

Jeg er enig i at vektfokuset tar over for mange, men likevel synes jeg de fleste bør holde seg innenfor anbefalt BMI-intervall (20-25). Man skal være ganske sterk og ha mye muskler før man ut fra et helseperpektiv kan forsvare å gå mye høyere enn 25. Selvfølgelig teller dette "muskler veier mer enn fett"-argumentet, men for mange blir det bare en dårlig unnskyldning for å spise til man går rundt stappmett hele dagen.

Trådstarter bør fokusere på å komme ned i normalvekt hvis hun ikke er det. Hvis hun er på vei ned til undervekt, og likevel ser dvask ut, så tyder det på at hun har for lite muskler, og gjerne bør spise seg opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du til meg nå siden du skrev trådstarter? :p I så fall er jeg (i mine øyne hvertfall..) normalvektig. Veier 65kg. Grunnen til at jeg ønsker muskler er ikke kun for å se mindre dvask ut men også fordi jeg vil bli sterkere. Et annet poeng er også at jeg (etter mye lesing nå) har funnet ut at mye/nok mat og styrketrening kan være positivt for meg iom at jeg er 17 år (vokser) og ikke har så godt av et underskudd.

(Vet dog ikke om dette var til meg da du siterte en annen, men jeg er jo trådstarter så..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil da skje hvis jeg ligger på rundt 2100-2200 (vedlikehold) og trener styrketrening? Og hva mener du med å gå bananas i matveien, 3000? 4000? Haha, her må alt inn med teskje :oops: Målet mitt er jo som sagt å få lavere fettprosent å gå opp i muskelmasse så da konkluderte jeg med at vedlikehold på kcal er det lureste (etter å ha lest hva folk skrev her) samt å trene styrke? Uff, jeg er så treig:unsure:

Vil bare si noe her.

Du sier vedlikehold i dag er på 2100-2200 kcal.

Det du må huske på, er at når du øker i muskelmasse (Som du vil gjøre når du trener), vil du også øke forbrenningen.

Du forbrenner både når du trener, i tiden etter trening. + at fordi muskelmasse hvileforbrenner mer enn fett, så vil den passive forbrenningen din og øke litt.

Så dersom du ligger stabilt på si 2100 kcal, mens du øker i treningsøkter, hvileforbrenning osv, så ser du jo resultatet ?

Da vil du stramme opp, bygge muskler, og etterhvert og ligge "litt" i underskudd på kcal ;) (Når du har fått bygget deg opp litt muskler) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det at muskelmasse forbrenner mer enn fett er jo riktig, men det er tall du omtrent kan se helt bort fra.

Det er omtrent sånn :"Hvileforbrenningen min var 2150 kcal, men nå har jeg gått i muskelmasse så nå er den 2158 kcal."

Det er ikke mye, nei.. er vel ca 10-14 kcal per kilo muskelmasse ^_^ så er ikke akkurat noe å hoppe i taket for.. men mange "småtall", som 40 kcal her, en ekstra treningsøkt i uka så har du et par hundre der, osv osv.. til sammen så vil livsstilsendringen bli en del var poenget mitt :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei BirgitteA,

glem alt om kalorietelling!

Kjøp en bok om Steinalderkost, og spis etter de prinsippene og du vil GARANTERT komme ned på din idealvekt. Suppler med styrketrening med baseøvelser, det holder også i massevis hvis du da ikke skal konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BirgitteA,

glem alt om kalorietelling!

Kjøp en bok om Steinalderkost, og spis etter de prinsippene og du vil GARANTERT komme ned på din idealvekt. Suppler med styrketrening med baseøvelser, det holder også i massevis hvis du da ikke skal konkurrere.

Jeg tror, at selv om dine råd er velmenende, så er de muligens litt malplasserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BirgitteA skriver i sin første melding : «Hei! Har et mål om å kvitte meg med litt fett.»

Jeg svaret da med å foreslå steinalderkost. Jeg er selvfølgelig enig i at det er kaloribalansen som styrer vekta. Inntar du mer kalorier enn du forbruker går vekta opp og tilsvarende motsatt.

Med steinalderkost trenger du ikke å telle kalorier. Du spiser så mye du har lyst til etter de prinsippene som gjelder, dvs. du spiser til du er mett (du skal ikke overspise). Hermed sparer du en masse tid og energi på å telle kalorier, som jo i verste fall kan føre til besettelse eller forstyrrelser som en av de andre deltakerne også har nevnt.

Fordelen med steinalderkost er at det er effektivt, det er sunt og du kan bruke det resten av livet ditt uten å få mangelsykdommer o.lign. som kan følge av feil kosthold. Det er derfor ikke en kur, det er en LIVSSTIL.

Jeg har selv brukt det. Jeg mener at jeg bør ideelt sett veie rundt 80-82 kg. Vekta min var på et tidspunkt 99 kg. Etter 3 mdr var vekta på ca 91 kg. Dette greide jeg uten å telle en eneste kalori og uten noen gang å være sulten. Jeg supplerte med lett styrke trening 2-3 gange i uka og lett kardio 1-2 ganger i uka.

Til siste vil jeg understreke at jeg er ikke fagperson, bare en vanlig mann som gjennom mange år har slitt med overvekt, som begynte da jeg kuttet røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BirgitteA skriver i sin første melding : «Hei! Har et mål om å kvitte meg med litt fett.»

Jeg svaret da med å foreslå steinalderkost. Jeg er selvfølgelig enig i at det er kaloribalansen som styrer vekta. Inntar du mer kalorier enn du forbruker går vekta opp og tilsvarende motsatt.

Med steinalderkost trenger du ikke å telle kalorier. Du spiser så mye du har lyst til etter de prinsippene som gjelder, dvs. du spiser til du er mett (du skal ikke overspise). Hermed sparer du en masse tid og energi på å telle kalorier, som jo i verste fall kan føre til besettelse eller forstyrrelser som en av de andre deltakerne også har nevnt.

Fordelen med steinalderkost er at det er effektivt, det er sunt og du kan bruke det resten av livet ditt uten å få mangelsykdommer o.lign. som kan følge av feil kosthold. Det er derfor ikke en kur, det er en LIVSSTIL.

Jeg har selv brukt det. Jeg mener at jeg bør ideelt sett veie rundt 80-82 kg. Vekta min var på et tidspunkt 99 kg. Etter 3 mdr var vekta på ca 91 kg. Dette greide jeg uten å telle en eneste kalori og uten noen gang å være sulten. Jeg supplerte med lett styrke trening 2-3 gange i uka og lett kardio 1-2 ganger i uka.

Til siste vil jeg understreke at jeg er ikke fagperson, bare en vanlig mann som gjennom mange år har slitt med overvekt, som begynte da jeg kuttet røyken.

Så, for å klargjøre /sette ting litt på spissen;det er automatikk i at om man lever på paleo så går man ned i vekt? At man kan spise hva man vil mens vekta krymper?

At trådstarter sier det i første post, det stemmer jo. Men utover i tråden hvor trådstarter utdyper videre om hvilke ønsker hun har, kommer det jo frem at hun og har andre mål, som tilsammen blir vanskelige å oppnå på kaloriunderskudd. Da blir underskudds - paleo straks mindre åpenbar vidunderløsning.

(selv om paleo har mye godt for seg utover dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fitness53 skriver er jo i bunn og grunn bare dette:

Spis mindre shait, så er det bra for deg.

Men det betyr ikke at en generisk "spis mindre shait" er optimalt for å oppnå spesifike resultater. I så måte blir mirakelkuren "spismindreshait" lite magisk og ikke nødvendigvis optimalt.

Paleo har ingenting magisk ved seg.

(videoen er forresten ganske fin. Anbefales)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svar baserer seg på egne erfaringer samt det jag har lest.

Jeg gjentar at jeg er IKKE en fagperson!

Om man er overvektig og man spiser etter reglene for Steinalderkost da vil man automatisk gå ned i vekt, ja.

Som skrevet tidligere, man kan spise hva man vil (dvs. til man er mett) etter reglene for steinalderkost mens vekta kryper, ja.

Jeg har lest denne boka om steinalderkost.

isbn 9788277722603

forfatter Loren Cordain (lege og forsker)

tittel "Steinalderkost"

Om det er mer interesse for steinadelkost kan jeg oppette en ny tråd om dette.

Til BirgitteA,

jeg beklager at tråden din er kommet "på avveie", det var ikke min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine svar baserer seg på egne erfaringer samt det jag har lest.

Jeg gjentar at jeg er IKKE en fagperson!

Om man er overvektig og man spiser etter reglene for Steinalderkost da vil man automatisk gå ned i vekt, ja.

Som skrevet tidligere, man kan spise hva man vil (dvs. til man er mett) etter reglene for steinalderkost mens vekta kryper, ja.

Jeg har lest denne boka om steinalderkost.

isbn 9788277722603

forfatter Loren Cordain (lege og forsker)

tittel "Steinalderkost"

Om det er mer interesse for steinadelkost kan jeg oppette en ny tråd om dette.

Til BirgitteA,

jeg beklager at tråden din er kommet "på avveie", det var ikke min mening :)

Paleo dietten er vel en av de dyreste og hmm, værste for miljøet diettene som finnes? Om alle skulle spist paleo, så hadde det iallefall blitt for lite mat på verdensbasis :-P

Den kommentaren var veldig off topic, men jeg mener nå det finnes en "gyllen middelvel" når det kommer til de fleste dietter. Endre dietten din gradvis, finn mat og et kcal snitt du trives på, og øk treningsmengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svar baserer seg på egne erfaringer samt det jag har lest.

Jeg gjentar at jeg er IKKE en fagperson!

Om man er overvektig og man spiser etter reglene for Steinalderkost da vil man automatisk gå ned i vekt, ja.

Som skrevet tidligere, man kan spise hva man vil (dvs. til man er mett) etter reglene for steinalderkost mens vekta kryper, ja.

Jeg har lest denne boka om steinalderkost.

isbn 9788277722603

forfatter Loren Cordain (lege og forsker)

tittel "Steinalderkost"

Om det er mer interesse for steinadelkost kan jeg oppette en ny tråd om dette.

Til BirgitteA,

jeg beklager at tråden din er kommet "på avveie", det var ikke min mening :)

Grunnen til att du "automatisk" går ned i vekt på denne måten er fordi folk ofte går fra næringstett mat til mindre næringstett mat

Burger, pizza, hurtigmat, chips sjokolade osv til mer "rene" råvarer, MEN - sitter du en person med god matlyst ned og sier spis det du vill så lenge du blablabla, vill de fleste fortsatt spise for mye!

Er enig i att det er lettere å gå ned i vekt og endre vaner med en slik diett, men å si att du automatisk går ned i vekt blir missledende ;)

Du kan spise deg like feit på tunfisk og brokkoli som på chips og sjokolade, selv om du kanskje må jobbe litt mer med alternativ 1 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...