Gå til innhold

kcal om dagen?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

Hei! Har et mål om å kvitte meg med litt fett. Ligger på ca 1800kcal om dagen, men vurderer å gå enda litt lavere, hva tenker dere? Ser det er mange som ligger lavere, men er redd for å legge meg for lavt også. Veier 65 kg nå, en del muskler men også en del fett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har bedre av å bygge musklene først og kvitte deg med fettet etterpå. Har ikke noe for seg å bli tynn først og gå veldig lavt i kcal. Hørtes veldig lite ut for min del, mtp treningen din og at du er 17 år og mest sannsynlig må ha mer mat enn det bare for å 'vokse ferdig' ;) Så jeg tror du gjør lurt i å lese denne: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ , og så spørre om det er noe du lurer på etterpå :)

Hva slags erfaring har du med trening/ evt hva slags treningserfaring har du annet enn det du beskriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har det gått i mye kardio og (dessverre) litt for lite mat. Nå i senere tid har jeg vært i kontakt med en personlig trener på gympartner som ordnet treningsprogram og kostholdsprogram til meg. Fulgte dette er periode men sa opp etter en stund pga. økonomien. Følger fremdeles treningsprogrammet som jeg skrev bestod av 3 (noen ganger 4) styrketreninger i uka pluss noen intervaller. Siden jeg etter hvert ble lei av kostholdsprogrammet (som lå på ca 1600-1700 kcal) bestemte jeg for å kjøre mitt eget løp når det gjaldt kosthold. Prøver å få i meg de samme fordelingene på protein, karbs og fett. Synes likevel 1600 hørtes lite ut så jeg gikk opp til 1800. Bruker appen "MyFitnesPal" som anbefaler meg å ligge på ca. 1750 for å oppnå målvekta mi som er 60kg.

Jeg kunne helt sikkert bygget muskler først også kvittet meg med fettet etterpå, men akkurat nå ønsker jeg å fokusere på å fjerne litt fett, evt. bygge muskler samtidig. Dessuten har jeg den siste tiden bygget en god del muskler enn jeg har hatt tidligere så føler kanskje det er på tide å brenne vekk litt fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har det gått i mye kardio og (dessverre) litt for lite mat. Nå i senere tid har jeg vært i kontakt med en personlig trener på gympartner som ordnet treningsprogram og kostholdsprogram til meg. Fulgte dette er periode men sa opp etter en stund pga. økonomien. Følger fremdeles treningsprogrammet som jeg skrev bestod av 3 (noen ganger 4) styrketreninger i uka pluss noen intervaller. Siden jeg etter hvert ble lei av kostholdsprogrammet (som lå på ca 1600-1700 kcal) bestemte jeg for å kjøre mitt eget løp når det gjaldt kosthold. Prøver å få i meg de samme fordelingene på protein, karbs og fett. Synes likevel 1600 hørtes lite ut så jeg gikk opp til 1800. Bruker appen "MyFitnesPal" som anbefaler meg å ligge på ca. 1750 for å oppnå målvekta mi som er 60kg.

Jeg kunne helt sikkert bygget muskler først også kvittet meg med fettet etterpå, men akkurat nå ønsker jeg å fokusere på å fjerne litt fett, evt. bygge muskler samtidig. Dessuten har jeg den siste tiden bygget en god del muskler enn jeg har hatt tidligere så føler kanskje det er på tide å brenne vekk litt fett.

Hvorfor kan ikke folk slutte å se på vekta, og se på seg selv istedet?

Igjen *Muskler veier mer enn fett*, ect ect.

Ta bilde av deg selv, fortsett å ligg på 1800 eller mer kcal, begynn å tren styrke, ta bilde om et par mnd, og SMIL av forskjellen (selv om vekta står stille eller går opp ;) )

post-26841-14440985240925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du sier. Og poenget mitt med å sette en målvekt er egentlig bare for å vise at jeg vil kvitte meg med fett (og ja jeg vet at det går an ved å gå opp i muskler). Jeg startet tråden kun for å spørre hvor jeg burde legge meg på kcal, ikke noe annen. Hva jeg ønsker å oppnå er vel min sak.

Men jeg ser dere anbefaler 1800 eller mer så da tenker jeg at jeg fortsetter der hvis ingen andre har andre meninger?o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har linka til den artikkelen her i omtrent 30 tråder når det kommer til kcal om dagen.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Jeg anbefaler deg virkelig å lese den, så lærer du om hvordan du finner ut av hvor mye kcal du trenger... og litt hvorfor.

Istedenfor å bare følge et "tilfeldig" tall som noen har sagt at er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har linka til den artikkelen her i omtrent 30 tråder når det kommer til kcal om dagen.

http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/

Jeg anbefaler deg virkelig å lese den, så lærer du om hvordan du finner ut av hvor mye kcal du trenger... og litt hvorfor.

Istedenfor å bare følge et "tilfeldig" tall som noen har sagt at er riktig.

Leste den nå. Wow, den var lang, men veldig fin (og overbevisende). Skjønner at 1800 er litt lite mtp at jeg ønsker å bygge muskler. Med litt frykt satte meg nettopp et mål om å ligge på ca 2200(!). Blir spennende å se hvordan kroppen reagerer på det. Tusen takk for fornuftige svar. Satser på at fettet forsvinner etterhvert som musklene (forhåpentligvis) kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at du må drive med det over litt tid for å faktisk kunne avgjøre om det funker eller ikke.

Er forholdsvis mange som veier seg dritofte, og som vil se på en bitteliten vektoppgang som et tegn på at de spiser mye og derav vil kutte på inntaket igjen.

2200 er ikke veldig mye mat, og høres ganske ålreit ut.

Det finnes ganske mange fite jenter her som ligger på rundt 3000.

1800 vil trolig være marginalt over basalforbrenningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk slutte å se på vekta, og se på seg selv istedet?

Igjen *Muskler veier mer enn fett*, ect ect.

Ta bilde av deg selv, fortsett å ligg på 1800 eller mer kcal, begynn å tren styrke, ta bilde om et par mnd, og SMIL av forskjellen (selv om vekta står stille eller går opp ;) )

[ATTACH=full]147673[/ATTACH]

Hvorfor kan ikke folk slutte å se på vekta, og heller se på seg selv?....shit for min del er det ekstremt vanskelig! Skulle gjerne bare ha knust den badevekten. Har gått ned en del, og hodet er ikke med i det hele tatt! Så å bare se på meg selv fungerer ikke helt :( Ikke for å kuppe tråden, men noen som har noen gode tips i forhold til å få et litt mer avslappet forhold til vekt og hvor mye man skal ligge på kcalmessig? For min del er jeg en rimelig tung jente, så synes det er vanskelig å godta at man går opp i vekt, og at det er sunt. what to do what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke folk slutte å se på vekta, og heller se på seg selv?....shit for min del er det ekstremt vanskelig! Skulle gjerne bare ha knust den badevekten. Har gått ned en del, og hodet er ikke med i det hele tatt! Så å bare se på meg selv fungerer ikke helt :( Ikke for å kuppe tråden, men noen som har noen gode tips i forhold til å få et litt mer avslappet forhold til vekt og hvor mye man skal ligge på kcalmessig? For min del er jeg en rimelig tung jente, så synes det er vanskelig å godta at man går opp i vekt, og at det er sunt. what to do what to do?

Se hva jeg linket til tidligere i tråden.

Målebånd er overlegent bedre enn vekt hvis du vil måle fremgang. Samt selvfølgelig prestasjoner på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du sier. Og poenget mitt med å sette en målvekt er egentlig bare for å vise at jeg vil kvitte meg med fett (og ja jeg vet at det går an ved å gå opp i muskler). Jeg startet tråden kun for å spørre hvor jeg burde legge meg på kcal, ikke noe annen. Hva jeg ønsker å oppnå er vel min sak.

Men jeg ser dere anbefaler 1800 eller mer så da tenker jeg at jeg fortsetter der hvis ingen andre har andre meninger?o_O

Du sier idealvekten din er 60 kg, samt at du har ligget på 1600-1700 kcal.

Lurer på hva høyden din er ? :-) Og hvorfor ha 60kg som idealvekt.. si heller f.eks ideal fett% ^_^

Om du er med på tankegangen min? , og jobbe mot det målet istedenfor et tall på vekta :D

post-26841-14440985294513_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier idealvekten din er 60 kg, samt at du har ligget på 1600-1700 kcal.

Lurer på hva høyden din er ? :-) Og hvorfor ha 60kg som idealvekt.. si heller f.eks ideal fett% ^_^

Om du er med på tankegangen min? , og jobbe mot det målet istedenfor et tall på vekta :D

[ATTACH=full]147737[/ATTACH]

Jeg er 168 høy. Henger med nå :) Har fettprosent på 25. Målet er vell rundt 20. Som jeg skrev litt opp revurderte jeg og legger meg på 2200kcal og trener styrke. Tror du jeg vil oppnå en lavere fettprosent på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 168 høy. Henger med nå :) Har fettprosent på 25. Målet er vell rundt 20. Som jeg skrev litt opp revurderte jeg og legger meg på 2200kcal og trener styrke. Tror du jeg vil oppnå en lavere fettprosent på dette?

La inn tall for 168 cm, 65 kg og relativt høyt aktivitetsnivå og kom da på :

Daglig energibehov: 2123 kca

Så vil si at om du legger deg på ca 2100-2200 i snitt, er det en god start :) Evnt kan du starte med å legge deg på 1900-2000 kcal, (siden du har ligget lavere), og gradvis øke kcal inntaket.

Da finnet du også greit ut hvordan kroppen responderer, og om du finner noe som passer for deg :)

Om du skal bygge muskler, må du få i deg mer enn du trenger, og visa versa ;) Så om du ønsker å stramme opp ville jeg først gått for å bygge mer muskler, for så i ettertid "deffe" deg til dit du vil være, og så holde ved like :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn tall for 168 cm, 65 kg og relativt høyt aktivitetsnivå og kom da på :

Daglig energibehov: 2123 kca

Så vil si at om du legger deg på ca 2100-2200 i snitt, er det en god start :) Evnt kan du starte med å legge deg på 1900-2000 kcal, (siden du har ligget lavere), og gradvis øke kcal inntaket.

Da finnet du også greit ut hvordan kroppen responderer, og om du finner noe som passer for deg :)

Om du skal bygge muskler, må du få i deg mer enn du trenger, og visa versa ;) Så om du ønsker å stramme opp ville jeg først gått for å bygge mer muskler, for så i ettertid "deffe" deg til dit du vil være, og så holde ved like :)

Lykke til! :)

Tror jeg gjør som du sier og sniker meg sakte oppover, kanskje også til over dagsbehoved for å bygge muskler og for så å deffe meg dit jeg vil som du også sier :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bli slankere/lettere eller bli "ripped" som på 10-12%-bildet?

Hvis førstnevnte er tilfelle, hvorfor gjøre det komplisert? Ligg litt i underskudd, dvs spis litt mindre og litt sunnere, så ser du resultater. Bygge muskler kan du alltids gjøre når du er fornøyd med vekten/fysikken din, hvis du har en idealvekt.

Dersom sistnevnte er tilfelle, og du faktisk vil se slik ut med blodårer, Marit Bjørgen-sixpacken og hele opplegget, kjør på med det… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du bli slankere/lettere eller bli "ripped" som på 10-12%-bildet?

Hvis førstnevnte er tilfelle, hvorfor gjøre det komplisert? Ligg litt i underskudd, dvs spis litt mindre og litt sunnere, så ser du resultater. Bygge muskler kan du alltids gjøre når du er fornøyd med vekten/fysikken din, hvis du har en idealvekt.

Dersom sistnevnte er tilfelle, og du faktisk vil se slik ut med blodårer, Marit Bjørgen-sixpacken og hele opplegget, kjør på med det… :)

Finnes vel en mellomting av å ligge i underskudd og å bli den neste Marit Bjørgen med fult av tydlige blodårer. Tror ikke jeg har mulighet eller kunnskap til å komme meg dit uansett. Går vel an å ligge på vedlikehold i kcal og trene styrke? Da vil vel fettet byttes ut med muskler etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere her. Når du spør om fettet vil byttes ut med muskler, mener du da at du bygger muskler mens du kvitter deg med fettvev eller mener du at fettet blir til muskler?

Regner med at du mener det første.

Og, ja. Det finnes en mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...