Gå til innhold

styrketrening i millitæret

rsagneskar

Anbefalte innlegg

hallo. Visste ikek hvor jeg skulle poste denne.

Jeg skal om tre uker i millitære. Lurer på om noen har erfaringer, elelr hørt om hvordan mulighetene er for og bedre styrken sin der?

Blir det mye tid til overs til trening?

for mye utholdenhet der?

kost?

Økonomi?

osv

jeg skal forresten til scholl oppi nord Norge. Dette i inseminør bataljonen. (mange ord jeg ikke klarte og stave der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tid til overs vil det bli endel av etter rekrutten (5-8uker)

Vet ikke hvordan det er i ingeniør bataljonen men endel marsjtrening, gåturer opp til skytebanen på mauken osv. blir det nok.

Hovedutfordringen blir å holde seg konsekvent med trening, stappe i seg nok mat osv. selv med masse feltdøgn, uplanlagte utfordringer +++

Ellers kommer hvilken stilling du får til å gjøre mye forskjell på treningsutbyttet dette året, kontorstilling er best sånn sett men siden det ikke er så mye av det i ingeniør vil jeg anbefale deg å prøve å komme inn i maskinkompaniet. (får kjøre anleggsmaskiner i tjenestetid&virker som en relativt rolig og grei tjeneste)

Lykke til, har ett par kompiser som har gått opp 15-20kg iløpet av førstegangstjenesten så er ikke umulig å bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal forresten til scholl oppi nord Norge. Dette i inseminør bataljonen. (mange ord jeg ikke klarte og stave der)

En inseminør er en person som gjennomfører kunstig befruktning av kvinner og avlsdyr. De kontrollerer brunst, drektighet, sædkvalitet, osv. Så, i første omgang ville jeg satset på å stave ingeniør korrekt. (y)

På Madlamoen var det et helt OK treningssenter jeg fikk brukt hyppigt. Tid til vektløfting var aldri noe problem, med unntak av periodene hvor vi var ute i felt naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimmiterte forøvrig fra Skjold for 2-3 uker siden, så skal prøve å svare så kort og konsist jeg kan.

Rekruttperioden er på ish 50 dager, noe som innebærer lite fritid, men den fritiden du får kan du bruke hvordan du vil. Holdt vi på fra 6 om morgenen til 18-20 på kvelden, noe som ikke var unormalt, brukte jeg som regel kveldene å trene på selv.

Er mye utholdenhet i forhold til å gaine, spesielt i rekruttperioden som jeg nevnte overfor. Mye felles løping med andre ord.

Kosten var helt okei året jeg var der i hvertfall. Mulighet for alt av havregryn-sorter, egg etc. til frokost. Mye bra lunsj også. Middagen er etter min mening helt ræva med tanke på variasjon, næring og smak. Kvelds var ish samme som frokosten nevnt.

Skjønner ikke hva du mener med "økonomi?" Hva de fleste bruker, eller tjener? Uansett, inntekten ligger på rundt 5k i måneden, samt dimmepenger på noe i overkant av 30k.

Med andre ord, du vil få mye tid til trening. Om ikke i rekruttperioden, så resten av året. Hadde mye av samme tankene som du hadde, men det er så mye mer med et år i forsvaret enn trening og gains. Du vil forhåpentligvis sitte igjen med bra minner og nye folk spredt rundt om i landet.

Og lykke til som inseminør, blir nok den første som får muligheten til det i førstegangstjenesten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan skrive litt om hvordan dette var for meg. Når jeg dro inn i forsvaret var det rett etter kyssyken, som medførte ca 17kg vekttap. Gikk opp litt før innrykk og veide rundt 85kg. Styke messig var jeg litt under det jeg hadde før jeg ble syk.

I rekrutten så var det endel tid til trening, hovedsaklig på kveldene, men hvis ikke man er vandt med en dag med mye fysisk arbeid, så er det ofte lurt å prioritere litt hvile, og bli kjent med gutta. Var stort sett vedlikeholdstrening for meg der.

Etter rekruttperioden og overføring til ny leir så endre mye seg. Vi fikk mye mer tid til trening og med litt rett prioritering kan man fin øke litt(men ikke forvent massive gainz). Problemet kommer når det blir mye øvelser. Det blir lite søvn, og som regel lite mat. Dvs at styrken og vekten går ned. Alt i alt, var jeg ca like sterk etter dimmisjon som jeg var før kyssesyken. Altså økt minimalt fra innrykk.

Kondisjonsmessig kommer det veldig ann på hvordan stilling du har. Noen blir noen jævler på å løpe, men de fleste i hæren handler det om psyke og det å kunne fungere i stressende situasjoner, med lite energi. Du skal kunne gå langt og bære endel, samtidig som du skal holde koken og få med deg hva som skjer rundt deg. Det aller viktigste å ha med seg i felten, er nok komapose. Kjøp litt nøtter, sjokolade og div energitett mat som du kan hive i deg når du er sliten, sitter på post, eller det høljer ned som værst og du hater livet ditt!

Maten er helt ok. Lunsjen er som regel der man har best mulighet for variasjon og god mat. Utnytt det. Hvis du er som meg, og spiser mye, kan det lønne seg å smøre niste. Ellers er peanøttsmør i skapet en god vinner.

Du burde helt klart se frem til året, og gå inn med en forventning om å skaffe flere venner, og nye minner. Ikke tenk for mye på trening mens du er der. Det kommer et liv etter dimmisjon, og alt for mange som ødelegger året sitt med en negativ holdning. Er også greit å ha gode papirer fra militæret, da det er mange arbeidsgivere som setter pris på det.

Økonomisk, så har de fleste leirene egne treningsrom, så du vil ikke trenge å bruke noe av tjenestetillegget på trening. Anbefaler å bruke det på øl, og evnt andre ting som trengs.

Lykke til, og regner med du får et av de kuleste årene i ditt liv, med masse fete minner! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-optimale-resultater-8.3129/page-45

Logget endel da jeg var i Forsvaret 2012-2013, fikk kun trent i helgene i rekrutten men i tjenesten var vi fysisk aktive nesten hver dag pluss gymet lå 100m unna kasernen, var der alle dagen jeg hadde mulighet (utenom øvelse og lang kveldstjeneste).

Maten var null problem, holdt meg greit i form - men i ettertid ser jeg at jeg spiste aaaalt for lite og ikke fikk trent så produktivt som jeg "burde" ift gains, men det holdt likevel til å kunne konkurrere høsten etter dimmisjon :)

Blir helt flau når jeg ser film fra trening jeg la ut, jaja - godt en alltid utvikler seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/therese-optimale-resultater-8.3129/page-45

Logget endel da jeg var i Forsvaret 2012-2013, fikk kun trent i helgene i rekrutten men i tjenesten var vi fysisk aktive nesten hver dag pluss gymet lå 100m unna kasernen, var der alle dagen jeg hadde mulighet (utenom øvelse og lang kveldstjeneste).

Maten var null problem, holdt meg greit i form - men i ettertid ser jeg at jeg spiste aaaalt for lite og ikke fikk trent så produktivt som jeg "burde" ift gains, men det holdt likevel til å kunne konkurrere høsten etter dimmisjon :)

Blir helt flau når jeg ser film fra trening jeg la ut, jaja - godt en alltid utvikler seg :D

hehe høy må se igjenom :D Hvilken side er dette på?^^

har du noe tips som du ville gjort/gjorde for og få mest ut av treninga da? Høres ikke så ille ut dette ! :)

så vil ikke være noe problem med f.eks 8-12 ukers program etter rekrutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe høy må se igjenom :D Hvilken side er dette på?^^

har du noe tips som du ville gjort/gjorde for og få mest ut av treninga da? Høres ikke så ille ut dette ! :)

så vil ikke være noe problem med f.eks 8-12 ukers program etter rekrutten?

Fra side 45, som jeg linket til

Jeg tør ikke svare på om du får trent alle dagene etter programmet ditt - det avhenger helt av tjenesten din. Jeg trente stort sett helkroppsprogram og tosplitt for å vite sikkert at jeg fikk trent gjennom kroppen x antall ganger ila en uke.

Er du på øvelse så blir det jo ikke stort med trening likevel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...