Gå til innhold

Cravings takeoff


Anbefalte innlegg

Etter jeg begynte på Silje Marielas matplan, så har jeg fått et vanvittig søtsug og cravings på noe hele tiden. Dette er veldig uvant siden jeg ikke er en veldig godteri person. Prøver alt jeg kan for å ikke skli ut med å heller spise sunne ting som nøtter og gele av gelatin. Men hva kommer dette egentlig av og hva kan jeg spise for å dempe dette?

Slik spiser jeg;

Frokost;

Kjøtt,salat, avokado, omega 3

Lunsj;

3 egg, 3 knekkebrød

Mellom;

En skyr/ cottage cheese med mandler

Etter trening;

Proteinshake, en frukt/2 riskaker

Kvelds;

100 g havregryn m/proteinpulver

Evt hvis jeg er mer sulten så tar jeg et knekkebrød eller to med pålegg.

Målet er fortsatt ned i fettprosent. Trener styrke 4-5 (6) ganger i uken med litt innspill av cardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som slår meg er at det der kan være litt vel lite mat for noen som trener 6ganger i uken, og da får man søtsug og mer appetitt, kroppen liker ikke å kjøre på reservene heller, tross alt.

Spiser du ikke middag?

Ja, det synes jeg og. Planen er lagt opp for å trene 4 ganger i uken. Men jeg elsker trening! Så vanskelig å kutte ned på dét. Men tar meg derfor litt ekstra mat imellom hvis jeg er sulten som proteinbar, knekkebrød eller frukt.

Nei, ifølge planlen så er middagen frokost :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Ser den! Så det er helt greit å eks putte inn et ekstra "middagsmåltid"?

Ja, jeg ville gjort det, for så og se om kroppen responderer etter din målsetting over litt tid. Hvis ikke må den endres ytteligere.

Edit: Spise mer de dagene du trener ekstra i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du spiser alt for lite mat i forhold til hva du trenger. Det genererer et for stort underskudd og dermed også cravings. Dette er gjerne kroppens måte å fortelle deg på at du spiser for lite, særlig for lite karbohydrat. Jeg ønsker ikke å stille spørsmålstegn med hennes opplegg og kostholdsplan for deg da hun nok har mye mer kunnskap enn meg på feltet... Men jeg ville tatt en vurdering om dette var rett for meg og om du faktisk ønsker å kjøre kroppen på et så solid underskudd, da med tanke på både de fysiske (musklene tæres på) og de psykiske (for stort underskudd over tid fucker med kjemi-og hormonbalansen i hjernen) konsekvensene dette kan medføre. Jeg tror det finnes flere måter å gå ned i vekt/mindre fettprosent etc enn å sulte kroppen.

Anbefaler deg å kanskje høre med Espen B. Andersson eller Therese som er to personer jeg føler har et kunnskapsrikt og fornuftig tilnærming til det med mat og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Inger-Lise sier over her, det er et typisk resultat av et (for stort) eller uvant underskudd. Hvilket av programmene følger du? Silje Marielas programmer fungerer, men følelsen man får underveis i konseptene varierer ekstremt, rett og slett fordi alle er så utrolig forskjellige. Dette er jo ikke tilpasset deg. Dette er en generell utfordring med alle ferdige programmer. Jeg ville stilt meg selv spørsmålet om du ikke bør sette av litt mer tid, og heller øke matinntaket noe, og da utelukkende mer karbohydrater i treningsvinduet. Jeg ville også re-vurdert å kjøre en shake etter trening når du allerede spiser så lite, og heller spise et ordentlig måltid innafor rimelighetens grenser. En shake metter virkelig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner greia. Ser bare ikke helt hvordan jeg skal komme meg ut av det! Uten å ødelegge alt. Fat Attack for 60 kg. Nei, det er sant. Alle er jo forskjellige. Okei, får prøve å øke matinntaket noe. Testet denne matplanen ut på tre uker litt tidligere, og da var det på akkurat samme viset. Hold på å gå på veggen! Nå har jeg begynt på nytt og merker at det er samme. Når det allerede er slik etter bare en uke så kan jeg ikke se for meg at jeg skal klare 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Det første som slår meg er at det der kan være litt vel lite mat for noen som trener 6ganger i uken, og da får man søtsug og mer appetitt, kroppen liker ikke å kjøre på reservene heller, tross alt.

Spiser du ikke middag?

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Jeg gikk en periode med alr for stort kcal underskudd. Hadde cravings hele tiden. Du har fått mange gode innspill her. Gjør du som jeg gjorde, følger du disse, så tror jeg du vil oppleve det samme som jeg, at suget avtok vesentlig. Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner greia. Ser bare ikke helt hvordan jeg skal komme meg ut av det! Uten å ødelegge alt. Fat Attack for 60 kg. Nei, det er sant. Alle er jo forskjellige. Okei, får prøve å øke matinntaket noe. Testet denne matplanen ut på tre uker litt tidligere, og da var det på akkurat samme viset. Hold på å gå på veggen! Nå har jeg begynt på nytt og merker at det er samme. Når det allerede er slik etter bare en uke så kan jeg ikke se for meg at jeg skal klare 12 uker.

Håper i alle fall du følger rådene om å øke matinntaket. :)

Du sier wt du holdt på å gå på veggen av sult/cravings... Er ikke det nok til at varsellampene blinker? Er det virkelig verdt å ha det sånn for å kanskje gå ned kg bittelitt raskere enn du ville gjort med et mindre underskudd?

Spør ikke fordi jeg ønsker svar, men ber om at du stiller deg selv disse spørsmålene :) hvor viktig er det å skulle gå så raskt ned i vekt, og er det sånn du ønsker å ha det i hverdagene - holde ut bare? Og dersom ja så kanskje du da bør ta en liten mental pause også slik at du ikke driver deg selv i en retning det fort kan være vanskelig å komme ut av..

Lykke til i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dette ikke er en plan som er individuelt tilpasset deg, ditt utgangspunkt og dine mål så vil det skje at en får signaler fra kroppen om at dette ikke stemmer overens - og derav i form av kompensering som du opplever, cravings og søtsug. Dette er første tegn på at en ligger i underskudd, og/eller bryter med rutinene sine.

Dette er et biorytmeoppsett, som ja - fungerer for "noen", men ikke alle. Jeg har selv prøvd meg på biorytme i flere år, men fant fort ut av at når jeg høynet frekvensen og kvaliteten på treningen så var dette absolutt ikke veien å gå.

Hvis du ønsker å trene flere enn 4ganger i uken og planen er tilpasset "noen" til å trene 4ganger i uken for å få x-resultat, så sier jo dette seg selv ikke kommer til å fungere i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Dersom dette ikke er en plan som er individuelt tilpasset deg, ditt utgangspunkt og dine mål så vil det skje at en får signaler fra kroppen om at dette ikke stemmer overens - og derav i form av kompensering som du opplever, cravings og søtsug. Dette er første tegn på at en ligger i underskudd, og/eller bryter med rutinene sine.

Dette er et biorytmeoppsett, som ja - fungerer for "noen", men ikke alle. Jeg har selv prøvd meg på biorytme i flere år, men fant fort ut av at når jeg høynet frekvensen og kvaliteten på treningen så var dette absolutt ikke veien å gå.

Hvis du ønsker å trene flere enn 4ganger i uken og planen er tilpasset "noen" til å trene 4ganger i uken for å få x-resultat, så sier jo dette seg selv ikke kommer til å fungere i det hele tatt :)

Hør, hør!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Kjempe glad for å få tips og hjelp. Skal teste dette ut og se om det skjer noen endringer. Det er sant som du sier Inger-Lise, jeg har allerede merket god fremgang på kroppen, noe jeg er fornøyd med. Er bare det at man vil ha resultater kjapt. Men er vell viktigst at hodet følger med kroppen, så man ikke går på en smell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig — om du allerede har merket endringer i kroppen, er det ikke uvanlig at du vil opprettholde progresjonen ved gradvis å øke karb-inntaket etter hvert som du blir sterkere og får mer muskler. Mer muskler og tøffere trening krever mer overskudd og energi, også for vedlikehold. Det er her mange feiler, de blir liggende på et statisk kcal-nivå eller spiser mindre, når de trenger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Kjempe glad for å få tips og hjelp. Skal teste dette ut og se om det skjer noen endringer. Det er sant som du sier Inger-Lise, jeg har allerede merket god fremgang på kroppen, noe jeg er fornøyd med. Er bare det at man vil ha resultater kjapt. Men er vell viktigst at hodet følger med kroppen, så man ikke går på en smell ;)

Viktigste er å bruke hodet :-P , men vedr cravings, så er det jo "sunn" snacks en kan spise, for å dempe dette.. om det ikke går vekk av å øke kcal inntaket. Finnes mange oppskrifter inne på bloggen her, om sunn, hjemmelaget snacks :-) Lykke til og gratulerer med fremgangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...