Gå til innhold

"Omskjæring, evolusjon og alt i mellom"


Ojive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette hadde vært så mye fetere å diskutere på et jødisk/muslimsk forum. Her er jo alle enige. :p

Mnja. Man er ikke enig på religiøst grunnlag, men "alle er enige" på humanitært grunnlag (which is good).

Jeg håper virkelig at det ikke blir en lovlig greie i Norge. Det hører virkelig ikke hjemme i det moderne samfunnet.

Jeg liker (#sarkasme) også at når det er snakk om omskjæring av jenter, så er det ståhei i alle medier og "politi må på banen", men så fort det er snakk om å kutte av ting på tissen til gutten, da er alt greit fordi = religionfrihet.

bd4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like lite som Moses og Jesus bevise en påstått eller ekte Guds eksistens.

Så vidt jeg husker, så utførte begge to en hel del mirakler og æren for alle ble gitt til Gud. Oppreiste døde, delte havet, forårsaket pest og plager, gikk på vannet, helbredet, stilnet stormen, osv osv osv

Lurer litt på hvorfor noen velger å tro på noe som de ikke klarer å bevise.

Skal man vie livet sitt til noe man ikke har noe som helst belegg for annet enn en følelse?

Om gud var allmektig og sann, burde han ikke kunne sørge for at sine tjenere hadde meget med beviser å vise til?

Sier ikke dette for å være frekk, er bare spent på hva du vil svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp gjennomført ei tung rygg/bryst økt - med min kjære. DET er godis det. Og omskjæring er vel alle her inne enige om at det ikke er noe bra. I det hele tatt. Med mindre man er syk.

Og den "rygg/bryst-økta" du kjørte med din kjære hadde helt sikkert blitt mindre godis med omskjæring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mnja. Man er ikke enig på religiøst grunnlag, men "alle er enige" på humanitært grunnlag (which is good).

Jeg håper virkelig at det ikke blir en lovlig greie i Norge. Det hører virkelig ikke hjemme i det moderne samfunnet.

Jeg liker (#sarkasme) også at når det er snakk om omskjæring av jenter, så er det ståhei i alle medier og "politi må på banen", men så fort det er snakk om å kutte av ting på tissen til gutten, da er alt greit fordi = religionfrihet.

bd4.gif

Er det ikke lov allerede i dag da? Å omskjære gutten? Eller er jeg helt ute på vidda nå? :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov allerede i dag da? Å omskjære gutten? Eller er jeg helt ute på vidda nå? :wideyed:

Jeg tar et forbehold om at det er jeg som ikke er oppdatert og er på vidda. Om det faktisk ER allerede lovlig, sååå....time to bust some kneecaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan like lite som Moses og Jesus bevise en påstått eller ekte Guds eksistens. Hvordan jeg kjenner til denne Guden tar jeg ikke på et åpent forum. Men det er jo mange som har oppdaget at det går an å forlate kroppen og ferdes i andre dimensjoner. Det går an, det har ikke noe med new age eller mystikk å gjøre. De fleste av oss gjør det om natten, og når vi kommer tilbake, sier vi at vi har drømt. Det er grunner til det også. Men om man gjør det bevist - går ut av kroppen, kan man få bevisste opplevelser i andre dimensjoner. En trener opp denne evnen, og guides oppover. Etterhvert oppdager du at bibelen og andre religiøse bøker inneholder fragmenter av det som finnes der (det nye Jerusalem f.eks.). Og du oppdager og kjenner på en kraft som vi kjenner fint lite til her. Det er ikke SÅ få som vet om dette som du kanskje vil ha det til, men det er grunner til at vi holder kjeft og pusler med det i det stille. Det er sååå kjedelig å få tredd meninger fra andre ned over hodet.

Ellers: Jehova og Allah er den samme, og holder til i den tredje dimensjonen oppover. Tor og Odin og de der er mer eller mindre mytiske, men det ligger alltid en kjerne av sannhet i mytene også :meh:. Dette her er altså ikke noe jeg har lest meg til, det er noe jeg har opplevd og sett selv. Bøker er sjeldent til å stole helt og fullt og fast på.

Vet du? Dette var som snytt ut av nesen på det som preaches av Spirit Science på Youtube! Eneste problemet er at vel, "om et usagn er ukorrekt, så er det virkeligheten som ikke stemmer".. (jeg sier ikke nødvendig vis at dette er det du tror, men det minte meg bare veldig om det ;) ) Noen eksempler:

- Jøder er egentlig romvesen

- Innfødte amerikanere (eller indianere, om du vil), levde under vannet før

- Innfødte australiere (aborigines) har medfødte telepatiske evner

- Alle partikler har en singularitet

- Atlantis har eksistert i virkeligheten, og ble forsøkt overtatt av Marsboere

Bare for å nevne noen jeg kommer på sånn i farten - det er så mange det er umulig og debunke alt. Martymer81 har laget en fantastisk underholdende serie angående dette, som jeg anbefaler alle å se i sin fullhet. Man lærer mye interessant, og får seg mang en god latter i prosessen ;) For de som vil sjekke det ut:

Før jeg kommer med neste svar vil jeg veldig gjerne utheve et poeng; vet du hvorfor personlig vitnesbyrd er en av de dårligste, om ikke DEN dårligste formen for bevis man har? Det er rett og slett fordi at uansett hvor fascinerende menneskekroppen, med sin kompleksitet og tilpasningsdyktighet, så er vår oppfatning av virkeligheten ofte håpløst basert på sanseinntrykkene våre. Vi stoler på dem, fordi hvis vi ikke kunne det, hadde vi ikke kunne forlatt senga.

Det er derfor man ofte man tror man ser eller kjenner noe, og dermed setter det som et empirisk bevist fakta, selv om det strengt tatt ikke er annet enn hjernen vår som har køddet litt med et sanseinntrykk, og du er ikke klar over det selv. Det faller jo på sin egen urimelighet at hvis man ikke vet det er feil, så må man jo tro det hvis alt indikerer på at det stemmer? :)

Men det er jo mange som har oppdaget at det går an å forlate kroppen og ferdes i andre dimensjoner. Det går an, det har ikke noe med new age eller mystikk å gjøre. De fleste av oss gjør det om natten, og når vi kommer tilbake, sier vi at vi har drømt.

Akkurat det du hevder her har aldri blitt bevist, men det er noe annet som er et ganske godt dokumentert fenomen; Amerikanerne kaller det "Lucid Dreaming". Jeg vet ikke om det finnes noe fornorsket uttrykk for det. Jeg opplevd det noen ganger selv (men ikke ta meg for mitt ord alene på det :roflmao:), og det er veldig fascinerende greier. (For the record; Lucid Nightmares kan gi deg ganske grove traumer i lang tid etterpå. Også en personlig erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker (#sarkasme) også at når det er snakk om omskjæring av jenter, så er det ståhei i alle medier og "politi må på banen", men så fort det er snakk om å kutte av ting på tissen til gutten, da er alt greit fordi = religionfrihet.

Det er vel ikke så rart, det henger i stor grad sammen med potensielle medisinske konsekvenser (i tillegg til kulturell norm selvfølgelig). Det er fortsatt debatt om hvorvidt omskjæring av gutter er mer negativt enn positivt. WHO anbefaler omskjæring av gutter i visse deler av verden pga redusert risiko for HIV/AIDS. Omskjæring av jenter er det ingen usikkerhet rundt konsekvensene av. Her er effektene overveldende negative sett fra et medisinsk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke så rart, det henger i stor grad sammen med potensielle medisinske konsekvenser (i tillegg til kulturell norm selvfølgelig). Det er fortsatt debatt om hvorvidt omskjæring av gutter er mer negativt enn positivt. WHO anbefaler omskjæring av gutter i visse deler av verden pga redusert risiko for HIV/AIDS. Omskjæring av jenter er det ingen usikkerhet rundt konsekvensene av. Her er effektene overveldende negative sett fra et medisinsk perspektiv.

Føkk medisin. Sitt litt i ro mens jeg kutter av deg nippler/kjønnslepper fordi Gud sier det er bra. Åh, og forresten: du har ingenting du skulle ha sagt.*

See what I did there?

*Ikke rettet mot deg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaandreaaa - argumentet ditt er ikke gyldig i konteksten vi diskuterer, som er det norske lovverket og det norske samfunnet. Hadde vi diskutert omskjæring i Sudan, hadde premissene endret seg på mange områder.

Neida jeg skjønner det. Men jeg svarte bare på spørsmålet om hvorfor folk generelt skiller såpass sterkt mellom omskjæring av jenter og av gutter. Helt enig i at det ikke bør utføres omskjæring på det norske helsevesenets regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Indiska.

Du skreiv dette på førstesida her.

" Inngrepet fører til senkomplikasjoner som redusert livskvalitet, nedsatt sexlyst, smerter, lavere seksuell nytelse, osv."

Medfører dette nødvendigvis riktighet?

Kan jo hende det var den kvinnlige kjønnslemlestelsen du skreiv om, men hvis det er fjerning av forhud så er det vel ikke gitt at det direkte fører til redusert livskvalitet og nedsatt sexlyst?

Umiddelbar smerte er forsåvidt greit, men smerte i lang tid etterpå er vel et resultat av kirurgiske komplikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiki:

A 2009 Cochrane meta-analysis of studies done on sexually active heterosexual men in Africa found that circumcision reduced their acquisition of HIV by 38–66% over a period of 24 months.[10] The WHO recommends considering circumcision as part of a comprehensive HIV program in areas with high endemic rates of HIV, such as sub-Saharan Africa,[11][12] where studies have concluded it is cost-effective against HIV.[11] Circumcision reduces the incidence of HSV-2 infections by 28%,[13] and is associated with reduced oncogenic HPV prevalence[14] and a reduced risk of both UTIs and penile cancer,[5] but routine circumcision is not justified for the prevention of those conditions.[2][15] Studies of its potential protective effects against other sexually transmitted infections have been inconclusive. A 2010 review of literature worldwide found circumcisions performed by medical providers to have a mediancomplication rate of 1.5% for newborns and 6% for older children, with few instances of severe complications.[16] Bleeding, infection and the removal of either too much or too little foreskin are the most common complications cited.[16][17] Circumcision does not appear to have a negative impact on sexual function.[18]

http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiki:

A 2009 Cochranemeta-analysis of studies done on sexually active heterosexual men in Africa found that circumcision reduced their acquisition of HIV by 38–66% over a period of 24 months.[10] The WHO recommends considering circumcision as part of a comprehensive HIV program in areas with high endemic rates of HIV, such as sub-Saharan Africa,[11][12] where studies have concluded it is cost-effective against HIV.[11] Circumcision reduces the incidence of HSV-2 infections by 28%,[13] and is associated with reduced oncogenicHPV prevalence[14] and a reduced risk of both UTIs and penile cancer,[5] but routine circumcision is not justified for the prevention of those conditions.[2][15] Studies of its potential protective effects against other sexually transmitted infections have been inconclusive. A 2010 review of literature worldwide found circumcisions performed by medical providers to have a mediancomplication rate of 1.5% for newborns and 6% for older children, with few instances of severe complications.[16]Bleeding, infection and the removal of either too much or too little foreskin are the most common complications cited.[16][17] Circumcision does not appear to have a negative impact on sexual function.[18]

http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision

"ENDELIG! Enda en ting som kan piffe opp sexen: 34-62% sjanse for om jeg får HIV eller ikke. Løp og kutt! Tilgjengelig på sykehuset nær deg".

Om du ikke tok poenget: ingen ved sine fulle fem går for omskjæring fordi det reduserer risiko for HIV. Det er en risiko ingen, reelt, er villig til å ta i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ENDELIG! Enda en ting som kan piffe opp sexen: 34-62% sjanse for om jeg får HIV eller ikke. Løp og kutt! Tilgjengelig på sykehuset nær deg".

Om du ikke tok poenget: ingen ved sine fulle fem går for omskjæring fordi det reduserer risiko for HIV. Det er en risiko ingen, reelt, er villig til å ta i første omgang.

Jeg tolket det som at det var et svar til meg, og at det var siste halvdel av det Aandreeaaeeeae (for mange vokaler rundt om kring) "mente" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...