Gå til innhold

Hvordan få framgang i antall chins??


Karoline84

Anbefalte innlegg

Chins kan du se på som overkroppens svar på knebøy, så ville kjørt denne først, jeg pleier alltid ha denne øvelsen

først i programmet :)

Har aldri tenkt slik på øvelsen, takk for tipset ;)

Man lærer noen lure triks hver dag :)

Bra å ha ett slikt forum som dette så vi kan dele erfaringer og motivere hverandre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser at du gjør 4 reps x 3 sett.

Da vil jeg tro at du klarer 5 reps på første settet hvis du virkelig presser deg? Gjør det, ikke hold tilbake hvis du har en ekstra repetisjon inne bare for at du skal klare 3 sett med 4 reps. Du må våge å presse deg til maks hvis du skal få framgang. Når du ikke klarer flere sett med kroppsvekt kan du gå over til nedtrekk.

Da jeg begynte klarte jeg ikke min egen kroppsvekt. Nå kjører jeg sett med 15 kilo ekstra, forhåpentligvis 30 kg mot slutten av året. Løft tungt over lengre tid så blir du nok sterkere skal du se :)

Takk for tipsene :)

Var en her som la ut en link ang chins også,så har litt e kan prøve ut no da ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig bra resultater med jenter og chin-ups med følgende protokoll:

Underhåndsgrep, kom deg opp til stanga så brystet toucher, hopp opp om du må. Hold deg dær så lenge du klarer, prøv 10sek, og senk deg rolig ned. Ta så 10sek pause, og kjør 3 repetisjoner til. Gjerne kjør 3-4 sett.

Fra uke til uke prøver du å henge på deg +1,25kg, og gjør det samme. Få noen til å stå der å telle sekundene, for å pushe deg til å holde lengre. Det er utrolig hvor bra framgang man har av dette.

Når du klarer 3-4reps uten hopp & assistanse, så kan du henge på 1,25kg og kjøre 4-6 sett med 2 repetisjoner. Så med 2,5kg, og så evt ned til 1,25kg igjen men 4 sett 3 repetisjoner etc. ALLTID prøv å ha framgang på en eller annen måte. Det viktigste jeg gjør når folk jobber mot å ta flere repetisjoner i chins, er å nesten ALDRI trene til failure. Den siste repetisjonen i settet skal gå greit opp. Det som også hjelper er rett & slett å venne kroppen til å ta chins uten problemer, prøv å ta 1-2 chins så ofte som mulig, men aldri til utmattelse. Kjøp en chinup stang å heng i dørkarmen, push ut 10 chin-ups iløpet av en dag, hver dag =)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg prøver å ta chins, klarer jeg ikke å løfte meg opp, ikke en halv repitisjon en gang :p Tror nok det er fordi jeg er for svak, heahe. Har prøvd med hopp, og kom meg opp såklart. Men når jeg skulle ta en rep. var det umulig. Gymlæreren min fortalte en gang at grunnen var fordi jenter har mindre muskler i ryggen enn gutter. Noe i den duren, men egentlig tror jeg han mente meg. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøver å ta chins, klarer jeg ikke å løfte meg opp, ikke en halv repitisjon en gang :p Tror nok det er fordi jeg er for svak, heahe. Har prøvd med hopp, og kom meg opp såklart. Men når jeg skulle ta en rep. var det umulig. Gymlæreren min fortalte en gang at grunnen var fordi jenter har mindre muskler i ryggen enn gutter. Noe i den duren, men egentlig tror jeg han mente meg. Haha

Prøv med strikk under beina :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prøver å ta chins, klarer jeg ikke å løfte meg opp, ikke en halv repitisjon en gang :p Tror nok det er fordi jeg er for svak, heahe. Har prøvd med hopp, og kom meg opp såklart. Men når jeg skulle ta en rep. var det umulig. Gymlæreren min fortalte en gang at grunnen var fordi jenter har mindre muskler i ryggen enn gutter. Noe i den duren, men egentlig tror jeg han mente meg. Haha

Både på Madla og på St.Olav er det jo chins-maskiner hvor du kan få hjelpevekt frem til du klarer skikkelige chins :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ett sted (husker ikke hvor) at Chins trenes best i 4-6 reps området. Dette stemte veldig bra for meg, siden jeg har hatt bedre fremgang med 4-6 reps og RPT, enn 6-8 som jeg trente tidligere.

Funker veldig bra å trene i styrkeområdet (4-6 reps) for å bli sterk i Chins. Med dobbel progesjonsmodell. Nå som jeg har fått på litt vekter, har jeg tredoblet antallet jeg klarte med egenvekt.

Edit: Var selvfølgelig Martin Berkhan (mitt idol) som skrev det med Chins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt veldig bra resultater med jenter og chin-ups med følgende protokoll:

Underhåndsgrep, kom deg opp til stanga så brystet toucher, hopp opp om du må. Hold deg dær så lenge du klarer, prøv 10sek, og senk deg rolig ned. Ta så 10sek pause, og kjør 3 repetisjoner til. Gjerne kjør 3-4 sett.

Fra uke til uke prøver du å henge på deg +1,25kg, og gjør det samme. Få noen til å stå der å telle sekundene, for å pushe deg til å holde lengre. Det er utrolig hvor bra framgang man har av dette.

Når du klarer 3-4reps uten hopp & assistanse, så kan du henge på 1,25kg og kjøre 4-6 sett med 2 repetisjoner. Så med 2,5kg, og så evt ned til 1,25kg igjen men 4 sett 3 repetisjoner etc. ALLTID prøv å ha framgang på en eller annen måte. Det viktigste jeg gjør når folk jobber mot å ta flere repetisjoner i chins, er å nesten ALDRI trene til failure. Den siste repetisjonen i settet skal gå greit opp. Det som også hjelper er rett & slett å venne kroppen til å ta chins uten problemer, prøv å ta 1-2 chins så ofte som mulig, men aldri til utmattelse. Kjøp en chinup stang å heng i dørkarmen, push ut 10 chin-ups iløpet av en dag, hver dag =)!

Hvorfor vil du anbefale å aldri kjøre til failure?:) Er selv på 3-4 reps stadiet, kanskje jeg burde begynne å benytte litt tilleggsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig bra resultater med jenter og chin-ups med følgende protokoll:

Underhåndsgrep, kom deg opp til stanga så brystet toucher, hopp opp om du må. Hold deg dær så lenge du klarer, prøv 10sek, og senk deg rolig ned. Ta så 10sek pause, og kjør 3 repetisjoner til. Gjerne kjør 3-4 sett.

Fra uke til uke prøver du å henge på deg +1,25kg, og gjør det samme. Få noen til å stå der å telle sekundene, for å pushe deg til å holde lengre. Det er utrolig hvor bra framgang man har av dette.

Når du klarer 3-4reps uten hopp & assistanse, så kan du henge på 1,25kg og kjøre 4-6 sett med 2 repetisjoner. Så med 2,5kg, og så evt ned til 1,25kg igjen men 4 sett 3 repetisjoner etc. ALLTID prøv å ha framgang på en eller annen måte. Det viktigste jeg gjør når folk jobber mot å ta flere repetisjoner i chins, er å nesten ALDRI trene til failure. Den siste repetisjonen i settet skal gå greit opp. Det som også hjelper er rett & slett å venne kroppen til å ta chins uten problemer, prøv å ta 1-2 chins så ofte som mulig, men aldri til utmattelse. Kjøp en chinup stang å heng i dørkarmen, push ut 10 chin-ups iløpet av en dag, hver dag =)!

Må testes neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt å ha noen ekstra kilo i tillegg til kroppsvekten. Ha på såpass mye at du ikke klarer flere enn max to-tre repetisjoner og gjør dette over tre sett. Etter dette tar du ett sett med kun kroppsvekten så mange du klarer, så skal du se du får fremgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve på negative reps! Klarer foreløpig 0 på egenhånd, og vil sååå gjerne klare det. Til nå har jeg kjørt jeg chins med hjelp av apparat (sånn brett man har knærne på som avlaster noen kg *vanskelig å forklare, men dere skjønner helt sikkert*). Holdt på et par mnd, får jevnlig framgang, men vil ha mer framgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...