Gå til innhold

Kniv til utendørsbruk?


Anreka

Anbefalte innlegg

antyder du at et survivalkit er tull?

er ikke dumt å være forberedt på en ikke planlagt overnatting ute, trenger ikke å ta så stor plass.

jeg synes i hvertfall det er verdt det.

fortrinnsvis et du har satt sammen selv for dine situasjoner.

på en fin sommerdag består survivalkitet mitt av en kniv, drikkeflaske, lighter og lommekompass.

på vinteren er det en del mer.

Erfarne friluftsfolk tar alltid med seg noen småsaker på tur, men Bear Grylls survival kit høres mer ut som noen som har fått en overdose med Rambofilmer og Beear Grylls episoder enn drevne friluftsfolk! ;)

I tillegg til det du nevner pleier jeg å ha med noen taustumper, Leatherman Wave, never i en vanntett pose og toalettpapir. Det er selvfølgelig mer hardcore å tørke seg med granbar, men akterspeilet mitt er litt for sensibelt til det! Er det risiko for at det kan bli kjølig er også Fjellduken gull verdt selv på dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

antyder du at et survivalkit er tull?

er ikke dumt å være forberedt på en ikke planlagt overnatting ute, trenger ikke å ta så stor plass.

jeg synes i hvertfall det er verdt det.

fortrinnsvis et du har satt sammen selv for dine situasjoner.

på en fin sommerdag består survivalkitet mitt av en kniv, drikkeflaske, lighter og lommekompass.

på vinteren er det en del mer.

Survivalkit var et fancy ord for turutstyr :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antyder du at et survivalkit er tull?

er ikke dumt å være forberedt på en ikke planlagt overnatting ute, trenger ikke å ta så stor plass.

jeg synes i hvertfall det er verdt det.

fortrinnsvis et du har satt sammen selv for dine situasjoner.

på en fin sommerdag består survivalkitet mitt av en kniv, drikkeflaske, lighter og lommekompass.

på vinteren er det en del mer.

Setter du sammen det de trenger basert på egne erfaringer er jeg enig. Det som kjøpes i Rambokniver er ikke bra !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva du kaller det spiller liten rolle.

hvis man pakker sammen turutstyr, i tilfelle uforutsette hendelser, så er det et "overlevelsessett" i mine øyne.

Du misser enda poenget.

"Overlevelsessettet" som man får i de pakkene der, inneholder veldig lite effektivt overlevelsesutstyr. Mye gimmick, og mye lav kvalitet på det man får. Derfor er det tull å bruke mye penger på noe man ellers kan få billigere, høyere kvalitet på og bedre tilpasset egne behov selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget om samekniv. Den til Straumeng med fingervern er et godt valg, så slipper han å kutte av seg fingrene...

http://nettbutikk.digitroll.no/knivsmia/display.aspx?menuid=-994&prodid=38

Av småkniver er det så forskjellig hva folk liker. Selv har jeg som regel med meg en lett foldekniv på 25 gram, den gjør akkurat det den skal på mine turer. Men kommer til å bytte den ut med denne siden den også har saks og pinsett og jeg kan da fjerne dette fra førstehjelpsposen: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/pocket-knives-tools-c72/pocket-knives-c182/victorinox-classic-sd-blue-jelly-pocket-knife-p215

Overlevelsesutstyr:

http://www.jerven.no/fjellduken/fjellduken-hunter#&variation=192363 +kniv, fyrstikker og enkelt førstehjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

bumper denne:

forslag til en "big ass, Rambo"-kniv, gjerne lett og med sag? Typ Gerber Stealth (hvordan er denne? Solid? Plastikk?).

Tenker å slå sammen kniv og sag, så slipper jeg å bære på to ting.

edit: gjerne med et fornuftig handle så ikke grepet glipper og jeg ender opp med Grand Canyon kutt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bumper denne:

forslag til en "big ass, Rambo"-kniv, gjerne lett og med sag? Typ Gerber Stealth (hvordan er denne? Solid? Plastikk?).

Tenker å slå sammen kniv og sag, så slipper jeg å bære på to ting.

edit: gjerne med et fornuftig handle så ikke grepet glipper og jeg ender opp med Grand Canyon kutt :p

Jeg foreslår at du ikke slår sammen kniv og sag, men heller bærer på to ting ;)

Kjøp en solid allround kniv av god kvalitet, som passer hånden din, og en lett og funksjonell sag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du ikke slår sammen kniv og sag, men heller bærer på to ting ;)

Kjøp en solid allround kniv av god kvalitet, som passer hånden din, og en lett og funksjonell sag.

Hva er tankegangen din bak det? Jeg er helt noob på det, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tankegangen din bak det? Jeg er helt noob på det, derfor jeg spør.

Velg passende verktøy til oppgaven du skal løse.

Du må åpenbart finne noen kompromisser når du skal pakke tursekken, men en allroundkniv er uansett aldri feil. Kniven skal være rimelig "rambo" før den blir førstevalget for å felle et tre :) Selv en stor samekniv kan bli litt slitsom til det formålet, så en god sag med lav vekt er et bedre alternativ, og et lettere alternativ sammenlignet med en solid øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg passende verktøy til oppgaven du skal løse.

Du må åpenbart finne noen kompromisser når du skal pakke tursekken, men en allroundkniv er uansett aldri feil. Kniven skal være rimelig "rambo" før den blir førstevalget for å felle et tre :) Selv en stor samekniv kan bli litt slitsom til det formålet, så en god sag med lav vekt er et bedre alternativ, og et lettere alternativ sammenlignet med en solid øks.

Allright. Takker. Det er ikke sikkert at jeg har behovet engang, men hadde vært greit å kunne mishandle en kvist her og der, noe jeg tror en helt plain kniv ikke holder til.

Kjapt spørsmål; når trenger du sag på tur, Ojive?

Jeg har en liten håndsag som en del av et sett, men har fortsatt ikke brukt den.

Usikker, jeg har ikke bestemt det enda, men ikke tidligere enn sent på våren. Mai, juni eller september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting jeg aldri tar med meg lenger er sag og turøks. Favoritt type turkniv er definitivt en Kukri. Dette er en arbeidskniv som er så billig at du kan herje med den uten å bekymre deg om den blir stygg eller ødelagt.

Cold-Steel-Kukri-machete_7230.jpg

http://www.pentagon.no/cold-steel-kukri-machete-p-4406-c-213.aspx

Favoritten min er absolutt Cold Steel Rajah 2, men den er litt dyr, og er nesten for spesielt interesserte. Likevel så er det den som oftest blir med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, jeg har ikke bestemt det enda, men ikke tidligere enn sent på våren. Mai, juni eller september.

Beklager, mente ikke 'når' som når på året, men heller i hvilken situasjon du vil trenge en sag på tur.

Jeg har fortsatt ikke trengt en sag. Hvorfor sag egentlig?

Om noe ville jeg da heller valgt en liten håndøks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, mente ikke 'når' som når på året, men heller i hvilken situasjon du vil trenge en sag på tur.

Jeg har fortsatt ikke trengt en sag. Hvorfor sag egentlig?

Om noe ville jeg da heller valgt en liten håndøks.

Dunno. Så for meg at jeg kanskje kom til å trenge pinneved elns :p Aner ikke hvor realistisk det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du aldri sag Afterall? Er sikker på at jeg bruker saga på minst 95% av overnattingsturene. For et bittelite kosebål er det greit å bare plukke småskit, men skal jeg fyre lenge og/eller varmt gjør jo saga jobben ufattelig mye enklere. En liten foldesag (anbefaler bahco laplander, Ojive) veier under 200 gram og tar lite plass. På vinterturer tillater jeg meg luksusen av en buesag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du aldri sag Afterall? Er sikker på at jeg bruker saga på minst 95% av overnattingsturene. For et bittelite kosebål er det greit å bare plukke småskit, men skal jeg fyre lenge og/eller varmt gjør jo saga jobben ufattelig mye enklere. En liten foldesag (anbefaler bahco laplander, Ojive) veier under 200 gram og tar lite plass. På vinterturer tillater jeg meg luksusen av en buesag :D

Nei, må vel egentlig innrømme jeg ikke helt har funnet nytten til saga enda, selv.

På hvilken måte bruker du den på 95% av overnattingsturene dine?

Jeg er vel rimelig vant med å finne greiner og slikt på heftig nok størrelse, er jeg redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...