Gå til innhold

Kniv til utendørsbruk?


Anreka

Anbefalte innlegg

Tja. Det at en kniv er skarp er jo som regel positivt da det betyr at sjansene for å skjære seg med den er begrenset.

(tommelfingerregel er jo at man ikke skjærer seg på en skarp kniv, mens en sløv kniv må man bruke makt med... og hva skjer hvis man må bruke makt med en kniv? ... )

Jeg kan iallefall si at de fleste av kuttene jeg pådro meg som unge var på grunn av at jeg hverken hadde kontroll over kniv, eller at jeg hadde en kniv som tillot meg å kjøre rolige kutt.

Særr, de verste kuttene fikk jeg da jeg kutta Tromsøpalmer (fordi vi var idioter og visste ikke om blemmene man fikk av safta fra tromsøpalmene). Hvis du må bruke makt for å skjære gjennom det som for alle praktiske formål er en forvokst hundekjeks... da sier det seg selv at det vil skje ulykker.

Er jo tildels enig, men samtidig har jeg ofte opplevd at jeg skjærer meg vel så ofte med en skarp kniv som en sløv. Da er det riktignok mer fordi jeg bare kom borti, enn at kniven slapp. Barn er ikke alltid like oppmerksomme så tenker det er greit at kniven ikke er så skarp at den kutter til beinet ved det minste uhell, men den burde ikke være sløv heller. Når det gjelder Tromsøpalme historien tror jeg skylden ligger mer hos brukeren enn verktøyet ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle barn bør lære å bruke kniv. (Muligens ikke veivende ute alene i en alder av 4 år, men :p)

Jeg har ingenting konstruktivt å komme med i denne tråden, men følger med, da jeg ønsker meg kniv selv nå. Den gamle, trofaste speiderkniven min er forsvunnet under ymse flyttelass, så nå vil jeg ha en ny som tåler mitt ville skogs- og fjell-liv (det vil si, når jeg får det igjen). ;)

Bamsekniven og samekniven frister mest etter gjennomlesningen her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at boten for å bære kniv i byen er ganske heftig...med unntak av hvis det er sammen med en bunad.. :) Slepte rundt på en Bowie modell i yngre år, og har landet på at mindre,hendige, kniver fungerer best for meg og mitt bruk..det er ikke alltid størrelsen det kommer an på..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg så det skulle være en gave ville jeg anbefalt en vanlig Morakniv. Like god som en hvilken som helst annen kniv.

De er ikke akkurat noe å se på, men kan brukes til det meste og du trenger ikke å være redd for å ødelegge den, for da kjøper du bare ny(evt. sliper den). De koster vel 50-60 kr på Claes Ohlson.

Utrolig bra kniv for prisen, men ikke akkurat noe gavemateriale :)

Som gave støtter jeg samekniv! Helst med litt størrelse :)

Morakniv? Er det de med blått plasthåndtak? Isåfall har vi opptil flere slike til ymse bruk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting i veien for å kjøpe en kniv til seg selv også? :D After all, jeg skal jo være med på fjellturer og sånt jeg også, så jeg trenger min egen kniv (egentlig ikke, men vil ha):p

Da må du skaffe deg hu her.

Sitter overraskende digg i hånda og omtrent oppfordrer deg til å bruke henne litt røft.

Jaja, hu ser ut som ei hore... men hu føles likevel fantastisk bra ut.

68-4010.jpg

http://www.kabar.com/knives/detail/30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

En samekniv fra Strømeng. Ferdig diskutert!

De tåler vanvittig mye. Fikk min første når jeg var 7 år. Neste kniv fikk jeg til konfirmasjonen. Den varte i 15 år før den forsvant i elva (ja, det var klønete av meg). Kjøpte da en samekniv med karbonstål (svart/mørkt blad) som har vært brukt mye i snart ti år.

Kidsa mine fikk sine første samekniver til jul i fjor (6 og 7 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bear grylls kniven!

100% effektiv, 100%navysealssurvivorfakor og i tillegg er den kul og funksjonabel.

Bear Gryllsknivene er hverken kule eller funksjonable. Ble tildelt den og nødsettet for test, og det skuffet stort. Jeg hadde en forventning til utstyret iom produsent og Gryll virker fornuftige. Dette er utstyr som er snekret sammen for å tjene penger mens navnet er kjent. Rett og slett drit.

Kjøp en kniv uten serratering på bladet ( umulig i spikke pølsepinne etc når man må legge an pinnen midt på bladet og ikke innerst ) Bamse er et godt alternativ, mye kniv for penga.

Selv bruker jeg Strømseng 9" i tillegg til allroundkniv fra en knivsmed i Kvitseid.

Det er mange gode kniver til fornuftige priser. Styr unna typiske Rambokniver og såkalt survivor kniver.

De du allerede har linket til fra Helle og Brusletto er gode verktøyskniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bear Gryllsknivene er hverken kule eller funksjonable. Ble tildelt den og nødsettet for test, og det skuffet stort. Jeg hadde en forventning til utstyret iom produsent og Gryll virker fornuftige. Dette er utstyr som er snekret sammen for å tjene penger mens navnet er kjent. Rett og slett drit.

Kjøp en kniv uten serratering på bladet ( umulig i spikke pølsepinne etc når man må legge an pinnen midt på bladet og ikke innerst ) Bamse er et godt alternativ, mye kniv for penga.

Selv bruker jeg Strømseng 9" i tillegg til allroundkniv fra en knivsmed i Kvitseid.

Det er mange gode kniver til fornuftige priser. Styr unna typiske Rambokniver og såkalt survivor kniver.

De du allerede har linket til fra Helle og Brusletto er gode verktøyskniver.

Jeg har aldri møtt noen erfarne friluftsfolk med hverken Bear Grylls kniv eller survival kit, men ser at det blir anbefalt i både denne knivtråden og i tråden om turutstyr. Jeg må innrømme at jeg lurte på om de som anbefaler dette har all sin friluftserfaring fra internett og TV-skjermen, og ennå ikke har gjennomført jomfruturen i frisk luft! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antyder du at et survivalkit er tull?

er ikke dumt å være forberedt på en ikke planlagt overnatting ute, trenger ikke å ta så stor plass.

jeg synes i hvertfall det er verdt det.

fortrinnsvis et du har satt sammen selv for dine situasjoner.

på en fin sommerdag består survivalkitet mitt av en kniv, drikkeflaske, lighter og lommekompass.

på vinteren er det en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...