Gå til innhold

Knebøy - Hofta først...


Martine88

Anbefalte innlegg

Bare et lite sidelinje tips; Har brukt 1000vis av penger på kiropraktor, og for min del løste det kun problemet der og da. Jeg gikk heller til innkjøp av lacrosseball + rumble roller og sverget til Kelly Starret @ youtube. Problem Fixed!

Har selv vurdert rumble roller. Bruker du den groveste typen, og hjelper det mot korsrygg plager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal spørre etter det. Sist ga han meg noen enkle tips som jeg skulle utføre på egenhånd. Har du vært gjennom det samme?

Jeg har ikke slitt med det samme, men jeg har slitt med lysken/hoftene. Og noe av problemet er at jeg ikke har kontakt med de nedre magemuskelene og bekkenet. Uten kontakten så er det veldig lett å få svaien i ryggen som du også har på den siste videoen.

Det er heller ikke bare en quick fix å få kontakt med de nedre. Lett for mange å si at man skal stramme magen, men det har du ikke kontakt så hjelper det heller ikke å stramme magen.

Uansett, det er derfor det er viktig at du faktisk blir instruert i øvelser og at du følges opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vurdert rumble roller. Bruker du den groveste typen, og hjelper det mot korsrygg plager?

Korsryggoroblemer er veldig ofte pga dårlig holdning. Ville sjekket ut dette først, og få stabilisert et evt skeivt bekken. Veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vurdert rumble roller. Bruker du den groveste typen, og hjelper det mot korsrygg plager?

Jeg bruker den groveste typen, og den fungerte bra mot de plagene jeg hadde :) Jeg hadde muskelrelaterte plager, som knuter og "tighte" muskler, men den har også bidratt til bedre mobilitet og skadeforebygging i ettertid.

Min erfaring med korsrygg plager er som han over nevner; dårlig holdning og mulige svakheter i kjernemusklatur? Men dette kan også rumble roller bidra til med å forbedre i tilegg til andre mobilitetsøvelser og styrkeøvelser :)

Kjør på og skaff deg en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da har jeg hatt 3 kiropraktor behandlinger siden sist jeg postet i denne tråden. Veldig hyggelig fyr, men jeg måtte nærmest spørre og grave etter svar. Jeg hadde en "låsning" i L5, noe som ikke sier meg så mye. Hadde jeg trent med de smertene over lang tid uten behandling kunne det utvikles til en prolaps. Nå føler jeg meg smertefri, og fikk beskjed om å bruke lette/medium vekter i 2-3 ukers tid før jeg begynner litt tyngre. Spurte etter øvelser jeg kunne gjøre, og det eneste jeg fikk til svar var en slags crunch samtidig som man "sykler" med beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yes, da har jeg hatt 3 kiropraktor behandlinger siden sist jeg postet i denne tråden. Veldig hyggelig fyr, men jeg måtte nærmest spørre og grave etter svar. Jeg hadde en "låsning" i L5, noe som ikke sier meg så mye. Hadde jeg trent med de smertene over lang tid uten behandling kunne det utvikles til en prolaps. Nå føler jeg meg smertefri, og fikk beskjed om å bruke lette/medium vekter i 2-3 ukers tid før jeg begynner litt tyngre. Spurte etter øvelser jeg kunne gjøre, og det eneste jeg fikk til svar var en slags crunch samtidig som man "sykler" med beina.

Ble du instruert i øvelsene? Eller fikk du de bare forklart?

Forøvrig å sykle med beina er en utrolig bra øvelse om du ikke ha kontakt med nedre magemuskler og bekken. Men for min del så trengte jeg litt instruksjon og hjelp i forhold til pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da har jeg hatt 3 kiropraktor behandlinger siden sist jeg postet i denne tråden. Veldig hyggelig fyr, men jeg måtte nærmest spørre og grave etter svar. Jeg hadde en "låsning" i L5, noe som ikke sier meg så mye. Hadde jeg trent med de smertene over lang tid uten behandling kunne det utvikles til en prolaps. Nå føler jeg meg smertefri, og fikk beskjed om å bruke lette/medium vekter i 2-3 ukers tid før jeg begynner litt tyngre. Spurte etter øvelser jeg kunne gjøre, og det eneste jeg fikk til svar var en slags crunch samtidig som man "sykler" med beina.

Jeg vil anbefale deg å gå til en fysioterapaut eller lege siden disse baserer praksisen sin på vitenskap og ikke pseudovitenskap som kiropraktoren gjør. Hvis du ikke får noen stor placeboeffekt av kiropraktikk, så har det nesten ingen dokumentert virkning utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du instruert i øvelsene? Eller fikk du de bare forklart?

Forøvrig å sykle med beina er en utrolig bra øvelse om du ikke ha kontakt med nedre magemuskler og bekken. Men for min del så trengte jeg litt instruksjon og hjelp i forhold til pusten.

Han viste meg øvelsen, og jeg kjenner den tar god på nedre magemuskler, samtidig som korsryggen blir dyttet ned i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gå til en fysioterapaut eller lege siden disse baserer praksisen sin på vitenskap og ikke pseudovitenskap som kiropraktoren gjør. Hvis du ikke får noen stor placeboeffekt av kiropraktikk, så har det nesten ingen dokumentert virkning utover det.

Jeg frykter at smertene kommer tilbake når jeg begynner med tung styrketrening igjen. Manupulasjon fjerner bare smertene der og da. Tror jeg kjøper meg en rumble roller og tar meg god tid på å styrke kjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine88

Jeg slet med korsrygg selv, og måtte til Kiropraktor gjentatte ganger ila en 2 mnds periode. etterfulgt av fysiotimer over en periode.

De tipsene jeg fikk (Vet ikke om disse og vil funkere for deg, men tipper Håvard Vika eller Tronaldo kan bekrefte/avkrefte)

Trene mye mer mage / kjerne enn jeg hadde gjort tidligere, slik at ikke all belasningen kom på ryggen.

For mer dybde i bøyene fikk jeg beskjed om å tøye, øke bevegelighet i legger. Hadde visst de stiveste leggene både kiropraktoren og fysioen på klinikk for alle, hadde sett. (Skylder på fotball :-P ) Noe som igjen førte til at jeg slet veldig med teknikk når jeg skulle gå dypt. (Som igjen førte til at ryggen fikk hypereksensjon, evnt at nakken bøyde seg litt frem.

Fikk også beskjed om et par tøyeøvelser jeg skulle gjøre før hver gang jeg tok bøy.. noe jeg må inrømme det har blitt lite av.. men ja.. De gikk ut på at jeg skulle ligge flatt på magen, og så tøye ryggen oppover som en "U", og etterpå stikke rumpa i været og stå som en oppned "V" .. om det sier det noe..

Ellers syns jeg personlig det går greiere når jeg bruker belte, og blåser masse luft inn i magen.. Hva tenker dere Dr.Squat og Tronaldo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å gå til en fysioterapaut eller lege siden disse baserer praksisen sin på vitenskap og ikke pseudovitenskap som kiropraktoren gjør. Hvis du ikke får noen stor placeboeffekt av kiropraktikk, så har det nesten ingen dokumentert virkning utover det.

Jeg ser liten grunn til å skulle bytte behandler når personen faktisk opplever god effekt av kiropraktorbehandling for funksjonelle plager forbundet med muskler og skjelett. Å så tvil rundt behandlingseffekten i et enkelttilfelle som dette er ganske pointless. Jeg er rimelig sikker på at fysioterapeuter, leger og kiropraktorer bruker hverandres ekspertise og behandlingsformer om hverandre hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine88: Veldig kort: Det er viktig at du lærer deg god teknikk på baseløftene, spesielt knebøy og markløft. Det er mangelfull teknikk som fører til skader. Mangelfull mobilitet kan være en årsak til at det er problemer med teknikk. Det ser ikke slik ut i ditt tilfelle.

Det er spesielt viktig at du lærer deg å stramme kjernemuskulaturen når du løfter. Stram som faen! Før hver rep skal du skvise magemusklene dine så HARDT DU KLARER og holde de stramme gjennom hele bevegelsen. Dette er lettere sagt enn gjort!

Jeg liker å gjøre tunge planker for å trene magen for god overføringsverdi til baseløft. Rygg-guru Stuart McGill anbefaler tunge kortvarige planker. Du kan gjære RKC-planke, eller du kan legge på vektskiver på ryggen. Det er bedre å gjøre tunge kortvarige planker enn å holde planken i 2-3 minutter uten belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser liten grunn til å skulle bytte behandler når personen faktisk opplever god effekt av kiropraktorbehandling for funksjonelle plager forbundet med muskler og skjelett. Å så tvil rundt behandlingseffekten i et enkelttilfelle som dette er ganske pointless. Jeg er rimelig sikker på at fysioterapeuter, leger og kiropraktorer bruker hverandres ekspertise og behandlingsformer om hverandre hele tiden.

Ja er enig i det siden kiropraktorbehandlingen baserer seg nesten utelukkende på å indusere en placeboeffekt. TS uttrykker at det ikke hjelper noe særlig med kiropraktorbehandlignen. Det er dermed ikke vits å bruke penger på en dyr placeboeffekt man ikke får.

Det at kiropraktorer bruker behandlingsformene til andre terapeuter er vel og bra, men da vil jeg heller går til en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig i det siden kiropraktorbehandlingen baserer seg nesten utelukkende på å indusere en placeboeffekt. TS uttrykker at det ikke hjelper noe særlig med kiropraktorbehandlignen. Det er dermed ikke vits å bruke penger på en dyr placeboeffekt man ikke får.

Det at kiropraktorer bruker behandlingsformene til andre terapeuter er vel og bra, men da vil jeg heller går til en av disse.

TS sier at hun nå føler seg smertefri i posten du siterer. Om hun da har betalt for en dyr placeboeffekt i dette tilfellet er derfor ikke så veldig interessant, når dette i bunn og grunn handler om å forbedre hennes smertesituasjon og funksjon – slik det er for de aller fleste som får hjelp av kiropraktor. Hadde TS sagt at kiropraktorbehandlingen ikke hadde hjulpet henne, hadde saken vært en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sier at hun nå føler seg smertefri i posten du siterer. Om hun da har betalt for en dyr placeboeffekt i dette tilfellet er derfor ikke så veldig interessant, når dette i bunn og grunn handler om å forbedre hennes smertesituasjon og funksjon – slik det er for de aller fleste som får hjelp av kiropraktor. Hadde TS sagt at kiropraktorbehandlingen ikke hadde hjulpet henne, hadde saken vært en helt annen.

Det bør være interessant om det er en dyr placeboefffekt. Jeg vil i alle fall utnytte tjenester med dokumentert effekt og ville satt pris på å få vite at behandlingen jeg utnytter er omtrent like effektiv som ibux eller en gåtur.

Argumentasjonen din er den samme som vil støtte akupunktur, homeopati, healing osv. Disse ville du ikke støttet og sannsynligvis kommet med samme type post som jeg gjorde over her.

I andre land er kiropraktikk ansett som like alternativt som homeopati og akupunktur. Aksepten i Norge er ganske unk.

Vi kan godt diskutere videre her hvis du/dere vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sier at hun nå føler seg smertefri i posten du siterer. Om hun da har betalt for en dyr placeboeffekt i dette tilfellet er derfor ikke så veldig interessant, når dette i bunn og grunn handler om å forbedre hennes smertesituasjon og funksjon – slik det er for de aller fleste som får hjelp av kiropraktor. Hadde TS sagt at kiropraktorbehandlingen ikke hadde hjulpet henne, hadde saken vært en helt annen.

Hun er nå smertefri, men det er 2 runde med behandlinger. Hvis hun får smerter tilbake så kan det være lurt å velge en behandler som følger henne bedre opp i form øvelser. En ting er å gå til en behandler som "slukker brann", men hjelper de deg ikke til å faktisk bli kvitt problemet på lengre sikt så er det bare pengesluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste meg øvelsen, og jeg kjenner den tar god på nedre magemuskler, samtidig som korsryggen blir dyttet ned i gulvet.

Jobb godt med kjernen, og velg øvelser hvor du blir tvunget til å ha kontakt med de nedre magemusklene + bekkenet. Jobb i tillegg med pusten, den er faktisk veldig essensiel for å få til å stramme kjernen under tunge løft.

Når du trener baseøvelser så må du forøvrig bli mer bevisst på kjernen din, bruk tid på å faktisk kjenne at du har kontakt under hele løftet. Et triks under knebøy er å dra bekkenet opp mot magen (øv på å gjøre det i speilet, da vil du se at ryggen faktisk blir nøytral).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen din er den samme som vil støtte akupunktur, homeopati, healing osv. Disse ville du ikke støttet og sannsynligvis kommet med samme type post som jeg gjorde over her.

Vi kan ta diskusjonen et annet sted, men jeg vil kommentere akkurat dette. Nei, jeg ville ikke kommet med en slik kommentar. For det første vil jeg påstå at det rent intuitive grunnlaget for kiropraktisk behandling slik det stort sett praktiseres i Norge i dag (behandling for smerter og plager i forbindelse med skjelett, ledd og muskler) er noe helt annet enn homeopati, akupunktur og healing, hvis premisser krever en god del mer fantasi for å akseptere. Dette har blitt diskutert i alternativtråden din også, hvis jeg ikke husker feil. For det andre er jeg ikke så interessert i å gjøre individuelle tilfeller som dette til en intellektuell tug-o-war – selv om jeg på generell basis ville rådet alle til å gå til fysioterapeut først akkurat slik som deg – så lenge det utelukkende handler om enkeltpersonens ve og vel, uavhengig av om det er snakk om kiropraktikk, naprapati, osteopati eller akupunkter. På et individuelt personlig plan er det viktigste at personen opplever effekt og en vedvarende bedring av sin tilstand. Jeg synes dette er en grei og pragmatisk holdning til manuelle behandlingsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...