Gå til innhold

Sunn saus tips ?


Anbefalte innlegg

Har du god kraft så kan du lage mange forskjellige sauser sammen med johannesurtkjernemel :)

Hvitsaus: Kraft (feks fiskekraft om det er hvitsaus til fisk). Melk og johannesurtkjernemel, og ønsket krydder.

Brunsaus: Kraft (feks kalvekraft) kok opp, tilsett sennep og / eller soyasaus, kok det ned og tilsett johannesurtkjernemel.

Der ser du - det gikk tydeligvis ;) Har du prøvd selv Jørgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enn Johannesbrødkjernemel, da? Ser jo at skrives at begge disse er tykningsmidler, så tenkte jo at det må gå an å bruke for å tykne melka litt :p

Ja, jeg pleier bruke johannesbrødkjernemel til å tykne saus og det fungerer utmerket. Trengs mye mindre pulver enn om man bruker hvetemel eller maisenna.

Maisenna er vel kanskje det beste om smaken skal bli mest mulig identisk, så den fungerer utmerket om man ikke skal skrelle helt ned på karbohydratene.

Ellers så pleier jeg lage brun saus av en buljongterning, vann, jbkmel og 2 skiver ekte geitost. Smakes til med salt, pepper og krydderier etter eget ønske. Synes den blir veldig god. Har jeg sky fra kjøttet så bruker jeg det istedenfor buljong. Smaker nesten som fløtesaus, men mye mindre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en veldig god fiskesaus her om dagen... men vet ikke om den er så megasunn :/

1/2 fiskebuljong, som du smadrer godt.

1 boks lett creme frech.

2 SS vann.

litt gastromat, og pepper.

Fiks ferdig! Namm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, men det skader jo ikke å prøve? Fiberhusk+væske gir en geleaktig konsistens, mens hvetemel+væske blir mer som en tykk røre...

Kanskje mandelmel fungerer bedre,? Det er jo ikke direkte et mel, men malte nøtter ;) Blir litt nøttesmak kanskje da :p Men det finnes vel ulike typer "nøttemel" også, så kanskje hasselnøtt f.eks. har mindre nøttesmak?!

Eller kokosmel? Blir kanskje litt mye kokossmak da...eller en kombinasjon av soyamel eller sånn bakepro kombinert med et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 11 måneder senere...
Angående hvitsaus - funker det å koke opp melk og tilsette litt fiberhusk? Bruker vanligsvis hvetemel, men kunne gjerne tenkt meg en hvitsaus uten mel.

Har du prøvd Jbk melet som man får på helsekost?

Det funker det:) Bland ut litt i vann og hell oppi melka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sunn og sunn, den inneholder i alle fall ikke masse smør eller fløte. Altså en er et lett produkt sammenlignet med bernaisesaus. Men kuttt ut whiskyen og prøv den til biff, fryktelig godt! Eneste jeg syntes er at man må bruke en del maisena for at den skal bli tykk nok..

http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Whiskey-saus

Jeg kaller den bare bbq saus:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carbonara:

Ett egg, en fløteskvett, hvitløk, løk, salt, pepper, parmesan og bacon. Rør sammen og tøm over spaghettien i kjelen rett etter at vannet er silt av. Bruk helst varme tallerkener når du serverer.

Bolognese:

Hakka tomat på boks, gulrot i terninger, løk, salt og pepper, og kjøttdeig. Stek og server på pasta, eller kjør i stavmikseren hvis du liker det i småbåter.

Ellers blir alt godt hvis basisen er noen skjeer currypasta og en boks kokosmelk. Fungerer godt til laks, kylling, svin. Og du kan utvide med mange krydderier på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellstrøms universal saus

Dette trenger du:

1ss ingefær, finhakket

1ss hvitløk, finhakket

1ss gressløk, finhakket

2ss oliven taggiasca, grovhakket

1ss tomatconcasse, tomater i terninger uten skall og innmat

8ss olivenolje

4ss soyasaus, kikkoman

(2ss friske urter, finhakket, for eksempel: kjørvel, gressløk, bladpersille, dill, koriander etc…)

Salt og pepper

Slik gjør du:

Bland alle ingrediensene i en bolle, og bland med olivenolje og soyasaus. Smak til medsalt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...