Gå til innhold

Sunn saus tips ?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En god og supersunn saus jeg bruker til hjemmelagede kjøttboller og feks spaghetti: (denne smaker gooooodt) Hellstrøms oppskrift.

Tomatsaus

200 g svinekjøttdeig

4 løk

1 kg tomater

2-3 ss tomatpurè

1 ts salt

½ ts pepper

½ ts malt cayenne pepper

5 laubærblad

vann

Brun svinekjøttdeigen i en stekepanne.

Finhakk løken og brun den for seg selv i en stekepanne.

Bland sammen svinekjøttdeigen og løken i en stor kasserolle.

Del tomatene i fire og tilsett det i blandingen.

Krydre deretter med salt, pepper, laubærblad og cayennepepper.

Fyll så opp med vann så det dekker innholdet i kasserollen.

La det koke over svak varme i minst én time.Jo lenger det koker ,jo mer smak blir det i sausen.

Ta ut laurbærbladene.

Miks alt sammen forsiktig med en stavmikser

Jeg pleier å lage såpass mye at man kan fryse det ned porsjonsvis.Da blir det en meget billig saus i lengden;) Enkelt og billig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til kylling: karri, ingefær, hvitløkskrydder, salt, buljong/fond (evt egen grsakskraft..), hell oppi litt kokkosmelk, soyasaus, chillikrydder, evt litt maizenna (el lignende) om du vil at den skal være mer kremet :) Flott å ha i ildfastform sammen med stekte kyllingfileter og grsaker :) Namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hvitsaus - funker det å koke opp melk og tilsette litt fiberhusk? Bruker vanligsvis hvetemel, men kunne gjerne tenkt meg en hvitsaus uten mel.

Jeg tror ikke det, men det skader jo ikke å prøve? Fiberhusk+væske gir en geleaktig konsistens, mens hvetemel+væske blir mer som en tykk røre...

Kanskje mandelmel fungerer bedre,? Det er jo ikke direkte et mel, men malte nøtter ;) Blir litt nøttesmak kanskje da :p Men det finnes vel ulike typer "nøttemel" også, så kanskje hasselnøtt f.eks. har mindre nøttesmak?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dem selv? Jeg har Thousand Island og sjokoladesaus, men det er liksom noe rart ved dem. Ikke direkte vondt, men jeg klarer de bare ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd dem selv? Jeg har Thousand Island og sjokoladesaus, men det er liksom noe rart ved dem. Ikke direkte vondt, men jeg klarer de bare ikke...

Har prøvd sjokoladesausen, sjokoladedippen, marshmellowdippen og venter på BBQ, caramel og peanut... Ja, de er jo ikke som vanlig med sukker, men jeg bruker de mest til å blande i andre ting - som f.eks fluff, og da blir det himmelsk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd sjokoladesausen, sjokoladedippen, marshmellowdippen og venter på BBQ, caramel og peanut... Ja, de er jo ikke som vanlig med sukker, men jeg bruker de mest til å blande i andre ting - som f.eks fluff, og da blir det himmelsk :D

Kanskje det er tingen - nemlig å blande det inn i noe annet. Da forsvinner kanskje den ubestemmelige rare "et eller annet" som gjør at jeg ikke klarer det :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, men det skader jo ikke å prøve? Fiberhusk+væske gir en geleaktig konsistens, mens hvetemel+væske blir mer som en tykk røre...

Kanskje mandelmel fungerer bedre,? Det er jo ikke direkte et mel, men malte nøtter ;) Blir litt nøttesmak kanskje da :p Men det finnes vel ulike typer "nøttemel" også, så kanskje hasselnøtt f.eks. har mindre nøttesmak?!

Enn Johannesbrødkjernemel, da? Ser jo at skrives at begge disse er tykningsmidler, så tenkte jo at det må gå an å bruke for å tykne melka litt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn Johannesbrødkjernemel, da? Ser jo at skrives at begge disse er tykningsmidler, så tenkte jo at det må gå an å bruke for å tykne melka litt :p

Melka tykner, men vil nok bare smake som melk, med mindre du har en god del. Har du for mye antar jeg at den ikke vil smake godt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god kraft så kan du lage mange forskjellige sauser sammen med johannesurtkjernemel :)

Hvitsaus: Kraft (feks fiskekraft om det er hvitsaus til fisk). Melk og johannesurtkjernemel, og ønsket krydder.

Brunsaus: Kraft (feks kalvekraft) kok opp, tilsett sennep og / eller soyasaus, kok det ned og tilsett johannesurtkjernemel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...