Gå til innhold

Hvordan lage vafler?


Lisa

Anbefalte innlegg

Vet at det er mange som er flink til å lage mat her. Jeg har et problem med vaflene mine. De kommer ikke i kontakt med hele oversiden av vaffeljernet, og jeg har prøvd å ha mye røre sånn at det nesten flyter over.

De blir perfekt under, men ikke over :( Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du må gjøre noe med oppskriften din.

Har aldri det problemet.

Oppskriften min er

4 eggehvitter

2 hele egg

1 boks kesam mager

1 ts bakepuler(toppa!)

1 kopp med fibra fullkorn hvetemel, eller tar jeg noe havregryn i blendern til det blir mel(ish)

Så tar jeg litt vann oppi så røra blir passe flytende.

Så for å få litt smak tar jeg sånn http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/chocolate-syrup-355ml

Og så pleier jeg å ta litt peanutter(uten salt) oppi og, blir digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg venter med å kjøpe et nytt vaffeljern, haha. Skulle kanskje lagt ut oppskriften.

Halverte denne, men hadde i litt mer sukker, melange i stedet for smør og ikke kardemomme:

  • 2 dl hvetemel
  • 2 dl sammalt hvete, grov
  • 6 dl TineMelk Lett
  • 2 egg
  • 2 ss sukker
  • 4 ss smeltet TINE Ekte Smør
  • 1 ts malt kardemomme
  • ½ ts vaniljesukker
  • ½ ts bakepulver (eller natron)
  • ½ ts salt

Har det noe å si om man dropper svellinga? :D Har aldri tid til sånt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en ganske basic oppskrift. Jeg bruker å kjøre på men en teskje bakepulver istedet for en halv, og svelling er halve jobben, kjære deg ;-) Lag eventuelt røren kvelden i forveien, den tåler fint stå et døgn i kjøleskap.

Men igjen; Forsøk noe mer bakepulver, og kjør eventuelt ned varmen på jernet og la hver plate få litt lengre tid ved steking :-)

Noen synes også kulturmelk eller rømme gjør underverker for svelling og smak, men det er noe mer kaloriholdig, så det passer ikke nødvendigvis alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 5 uker senere...

Min røre sveller aldri, har ikke tid til det. Blir fluffy vafler. Bruker 2 store ts bakepulver til røre med 4 egg og 180 gram mel. Du bruker endel sammalt, grovt mel. Kanskje det kan være derfor. Grovt mel hever ikke særlig bra, det er derfor man bør ha over halvparten fint mel.

Skal du bruke natron, må du bruke syrnet melk eller honning/sirup ellers virker ikke natronen for det er ikke syre i den slik det er i bakepulver.

Oppskriften min ligger i egen tråd som jeg postet tidligere i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepuler.... fikser alt :-D

Hoho!

1 egg

5 dl melk

1 dl kremfløte

1 ts bakepulver

hvetemel til passe tykkelse

Visp egget. Ha i det våte. Rør/visp inn mel. Bakepulver til slutt. Lå stå i 5-15 min. Steik med smør i vaffelhjernet.

Ikke fitnessvafler, men smaker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...