Gå til innhold

Grep som glipper i markløft.


Audioslave

Anbefalte innlegg

Eg trur grepsstyrken din har blitt bedre pga: hangups, shrugs, rows og ikkje pga reimane.

Grepstyrke er ganske lett å trene opp, så det ar ingen hensikt å gå rundt problemet istadenfor å berre fikse det

Mye mulig:)

Er jo så mye annet kjekt jeg må trene opp også! Hehe:rolleyes:

Ble iallefall veldig overbevist av denne forsvunnede artikkelen jeg leste. Er dog kun markløft jeg trenger å bruke drareimer på. Får fortsette med drareimer, så sier jeg ifra når jeg tar 2.5x kroppsvekt i mark uten drareimer. Da må det være godkjent å trene med drareimer? ligger på 2x nå...Sorry hvis denne tråden sporte av Audioslave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg forstår deg rett så så må Benksliteren Ifølge den logikken der vente med å gjøre framgang i markløft til grepet hans har blitt forsterket. Er det hensiktsmessig? Er det ikke bedre at han øker jevnt og trutt og drar 200kg i markløft med drareimer enn å kuke rundt på 150kg i ukes- og månedsvis fordi grepet hans henger etter?

Ulempen med blandet grep er at det blir belastning på bicepssenen som kan forårsake/forverre problemer. Den belastningen er det ingen grunn til å utsette seg for, så fremt man ikke er konkurrende styrkeløfter. Overhåndsgrep bør fortsatt brukes på oppvarmingssettene slik at grepet trenes. Det er andre og bedre måter å trene grepet på enn å sette begrensninger på framgang i markløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Grepet bør for normale mennesker aldri være den begrensende faktor for hvorfor de ikke kan løfte mer i 1RM om en tillater seg å bruke alternerende grep.

:)

Men det er min mening - og andre må få lov å ha sin.

(Tror jeg)

:)

For veldig erfarne og godt trente personer syns jeg denne meningen er ganske presis.

I mitt tilfelle har jeg kun trent skikkelig markløft siden november ifjor. Da grepet mitt ikke er sterkt nok for min markløft velger jeg heller å trene med drareimer, istedenfor å kaste bort tid på å vente på at grepstyrken skal komme seg opp på likt nivå med ryggen og beina. Jeg blir hele tiden sterkere i grepet, og når jeg etter noen år med trening tror jeg også grepstyrken vil ha tatt igjen ryggen/beina i styrke. Merker jeg stagnasjon i grepstyrke så kommer jeg til å gjøre endringer, men fungerer veldig bra for meg for øyeblikket. Ligger på 2.2xKV med reimer og rett under 2 uten reimer, og har økt med ca 40% siden jeg startet i november. Hadde jeg økt like mye om jeg hadde "ventet" på grepstyrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Strengt tatt finnes det bare ett riktig svar her

Men til Audioslave så få deg litt flytende kalk og prøv alternert grep. Å klem godt i stanga så ordner grept seg selv, bare fortsett å mark regelmessig. Kjør omså overhånd så høyt du klarer og bytt til alternert.

Brannfakkel: Reimer burde brukes for å spare hender når de begynner å bli fucked up ved høy frekvens og mengde, men brukes egentlig av "sprettmark landslaget" for å få noen ekstra sprett :p

Men for å komme full circle, alt avhenger av hvem du er og hva du vil oppnå, om du er "Bygger Bob" så kan du omså reime nedtrekken din uten at det har noe å si for noen andre ever, men om du f.eks skulle drevet med styrkeløft kan det være greit å bruke reimene som et redskap når du trenger det og fokusere mer på grepsstyrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig plassering av stanga i hånda og bruk av kalk er en forutsetning for å løfte tunge markløft (y)

Jeg holder dog fast ved uttalelsen "Ulempen med blandet grep er at det blir belastning på bicepssenen som kan forårsake/forverre problemer. Den belastningen er det ingen grunn til å utsette seg for, så fremt man ikke er konkurrende styrkeløfter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig plassering av stanga i hånda og bruk av kalk er en forutsetning for å løfte tunge markløft (y)

Jeg holder dog fast ved uttalelsen "Ulempen med blandet grep er at det blir belastning på bicepssenen som kan forårsake/forverre problemer. Den belastningen er det ingen grunn til å utsette seg for, så fremt man ikke er konkurrende styrkeløfter."

Well I am soon! :whistle::hungry:

Det er jo også et poeng at man bytter om på grepet mellom hvert sett slik at belastningen blir nogen lunde lik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well I am soon! :whistle::hungry:

Det er jo også et poeng at man bytter om på grepet mellom hvert sett slik at belastningen blir nogen lunde lik :)

En naprapat jeg var hos en gang mente at det var fy-fy med kryssgrep fordi man da legger belaster ryggen ujenvt. Noen som er kvalifisert til å si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naprapat jeg var hos en gang mente at det var fy-fy med kryssgrep fordi man da legger belaster ryggen ujenvt. Noen som er kvalifisert til å si noe om dette?

Dette er jeg også interessert i, da jeg føler meg veldig "skeiv" når jeg løfter med omvendt grep. Det er så ille at jeg ikke tør å bruke så mye vekt som jeg helst skulle ønske. Grepet mitt er forøvrig også dårlig, og om jeg beveger meg noe særlig over 110-120 kilo, svikter det veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fokus på grepstyrke idag, uten at jeg forstår hvorfor. Fokuset burde være å få slitt ut muskelen du faktisk trener, og ikke la deg hindre av et svakt grep. Har lest noen som påstår at grepet automatisk blir sterkere når ryggen blir sterkere. Høres ut som piss, i bestefall broscience for meg, men kan for all del være noe i det. Eneste jeg kan si er at jeg har økt i grepstyrke ETTER jeg begynte å bruke drareimer under markløft.

Med mindre det er oppstått en ny markløft øvelse, så skjønner jeg ikke hvordan noen kan utelate å trene noen muskler som helst i den øvelsen. Jeg er som regel støl fra nakken og ned til akillesen bak, og både armer, mage og serratus er som oftest også "rimelig " kjørt. Markløft er for meg, en glimrende øvelse for underarmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det er oppstått en ny markløft øvelse, så skjønner jeg ikke hvordan noen kan utelate å trene noen muskler som helst i den øvelsen. Jeg er som regel støl fra nakken og ned til akillesen bak, og både armer, mage og serratus er som oftest også "rimelig " kjørt. Markløft er for meg, en glimrende øvelse for underarmene.

Jada, vi vet alle at markløft tar godt på hele kroppen, dog mest på rygg og lår. La meg si det slik: I mitt tilfelle hvor jeg ikke har sterkt nok grep lar jeg heller hele kroppen få 50kg ekstra belastning med å bruke straps, fremfor å la underarmene få en litt tøffere trening. Underarmer<resten av kroppen. Er ikke slik at du fjerner underarmer helt fra markløft selv om du bruker straps. Sier det igjen: Konkurerer du i olympiske løft må du ha sterkt nok grep og skjønner hvorfor man ikke bruker straps. For alle andre som løfter mindre for de dem ikke vil bruke straps, så mener jeg du hindrer fremgangen din pga en liten muskelgruppe.

Aurelius, du har helt rett. Leifet da jeg brukte ordet wraps fremfor straps. Vanskelig med engelsk vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, vi vet alle at markløft tar godt på hele kroppen, dog mest på rygg og lår. La meg si det slik: I mitt tilfelle hvor jeg ikke har sterkt nok grep lar jeg heller hele kroppen få 50kg ekstra belastning med å bruke straps, fremfor å la underarmene få en litt tøffere trening. Underarmer<resten av kroppen. Er ikke slik at du fjerner underarmer helt fra markløft selv om du bruker straps. Sier det igjen: Konkurerer du i olympiske løft må du ha sterkt nok grep og skjønner hvorfor man ikke bruker straps. For alle andre som løfter mindre for de dem ikke vil bruke straps, så mener jeg du hindrer fremgangen din pga en liten muskelgruppe.

Aurelius, du har helt rett. Leifet da jeg brukte ordet wraps fremfor straps. Vanskelig med engelsk vet du:)

Joda, skjønner den. I mitt tilfelle (kanskje jeg er heldig?) holder henda - ennå. Kanskje fordi jeg under hele løftet konsentrer meg om å bruke - kjenne - løftet i hele kroppen. Det kommer vel an på hva slags målsetting en har. Jeg har ikke noe annet mål enn å veie 95 kg og være i god form kondisjonsmessig, og ellers ha en god helse. For å oppnå dette tror jeg at jeg må legge på meg et sted mellom 8 - 10 kg muskelmasse de neste 3 åra. Om målsettingen er å bli stor, er de kanskje vel så lurt å bruke straps, og kjøre underarmer på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner den. I mitt tilfelle (kanskje jeg er heldig?) holder henda - ennå. Kanskje fordi jeg under hele løftet konsentrer meg om å bruke - kjenne - løftet i hele kroppen.

Prøv deg med enhåndsmark - da vil du nok kjenne hvor frustrerende det vil oppleves for dem med svakt grep som ikke tillate seg å bruke straps. Kroppen er mer enn sterk nok, men stanga ruller ut av hånden lenge før du når knærne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg med enhåndsmark - da vil du nok kjenne hvor frustrerende det vil oppleves for dem med svakt grep som ikke tillate seg å bruke straps. Kroppen er mer enn sterk nok, men stanga ruller ut av hånden lenge før du når knærne.

:)

Nei du. Har mer enn nok frustrasjon på hjemmebane, så på gymet har jeg fri fra all frustrasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyr på straps på enhåndsmarka så slipper du frustrasjonen;)

Hehe.. men da forsvinner poenget!

:)

Poenget var at for dem som kjører skikkelig forbuds-linje på straps, så kan det være et poeng å kjenne på problematikken som straps-brukere føler på kroppen - før man uttaler seg bombastisk. Selv de sterkeste styrkeløfterne har ikke greps-styrke nok i en hånd til å dra den vekten kroppen forøvrig kan klare greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rart at ikke noen har nevnt Farmers Walk for å styrke grepet... (y)

Sliter med grepet sjøl, har kjøpt meg flytende kalk for å teste dette da mange anbefaler det og det hjelper hvis man sliter med å holde stanga pga glatte hender, men for min del hjalp det kun litt for hos meg er det styrken i grepet som ødelegger... Jeg er ingen monsterløfter og ligger nå på ca 125kg i et arbeidssett på 5 reps, da er det grepet som gjør at jeg ikke kan legge på mer. Har testet en gang tidligere med reimer og løftet da greit 140kg og da lå arbeidssettet mitt på 120kg...

Vil ikke jeg ha mye mer igjen for å bruke reimer og løfte ca 100kg ekstra pr 5'er sett?:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...