Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre for å forebygge når man merker at man begynner å bli forkjølet? Ikke noe rennende nese enda, bare "tørrnyser" (vet det egentlig ikke er et ord, men nyser altså uten at det er noe.. snørr) og klør i halsen og slikt.

Æsj, kjedeleg å bli sjuk.

Nokre tips og råd som pleier å funke for meg (og ungane) ved påbegynnande forkjølelse:

-Hals(f.eks. buff eller skjerf). Bruk hals konstant i frå første symptom dukkar opp (det inkluderar om natta). Trekk/kulde rundt halsen vil fort gjere ting verre.

-Unngå trekk (øyre og hals er utsatt områder), hue er gull verdt!

-Ull innerst er lurt, då held ein meir jamn temperatur når ein vekslar mellom å vere ute og inne. Temperatursvingingar kan fort vere uheldig om ein bygger på noke.

-Nok søvn.

-Ved begynnande irritasjon i halsen, varm opp mjølk, pepar, ingefær og litt kanel. Ha i honning rett før det skal drikkast. Bra om det er såpass sterkt at det stikk litt i halsen.

-Unngå å gå til sengs med vått/fuktigt hår.

(utheva dei punkta som funkar aller best)

God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo en myte at man blir forkjøla av å fryse :p

EDIT:

Cold weather also does not cause colds -- at least not directly. Despite its name, the common cold is not caused by cold. "It doesn't have any effect at all," says Tallman. "There's no correlation." In fact, you may be more likely to "catch your death of cold" indoors, where it's warm and crowded than outdoors in the chilly air. People in close quarters are more readily exposed to carriers of the viruses that cause colds. "If one person in a household gets sick, it will spread easily," Tallman says.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nje. Mye myter, og litt feiloppfattninger. Men som regel vil man forbrenne mer ved å spise mer.
Da vil man jo i teorien gradvis kunne spise mer, og likevel ikke legge på seg? Det er liksom ikke helt forenelig med folk som blir feite, de har vanligvis spist mer og mer (men kanskje alt for stort overskudd da..)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil man jo i teorien gradvis kunne spise mer, og likevel ikke legge på seg? Det er liksom ikke helt forenelig med folk som blir feite, de har vanligvis spist mer og mer (men kanskje alt for stort overskudd da..)

Som jeg har sagt tidligere, det er en forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet :p

Tenk på det som en horisontal asymptote. Mer energi gjør at du bruker mer energi ved økt aktivitet, intill et visst punkt (metningspunktet).

asymptote_horizontal1.gif

Hvis kaloriinntaket likevel fortsetter å øke, så blir resultatet som regel mye overflødig fettvev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, dumt medisinsk spørsmål. Jeg kutta meg i fingeren for et par måneder siden, på et fingerledd. Ganske dypt. Etter at det har grodd er det en hard kul på fingerleddet, og det gjør vondt når jeg beveger leddet eller tar på kulen. Det er ingen uutholdelig smerte, kanskje mer stivt og ømt. Er dette noe som trolig forsvinner eller jeg er jeg stuck med dette irritasjonsmomentet 4eva fordi jeg ikke klarer å bruke en kniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg HT "tar" bedre på setemusklaturen:) Bare min mening da, og ingen fasit, da alle er forskjellig. Men det er også lengre bevegelsesbane på HT, og det har jo også litt og si ;)

Har bare gjort g.b. til nå, av pratiske årsaker, men vurderer å bytte, fordi jeg sklir på matta hele tia:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Hva er "best" av hip thrust og glute bridge?

Får du best kontakt og har best teknikk på hipthrust? Da er den best. Får du mer kontakt og har bedre teknikk på GB? Da er den bedre. (-: tror det, i all hovedsak, kommer an på det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, dumt medisinsk spørsmål. Jeg kutta meg i fingeren for et par måneder siden, på et fingerledd. Ganske dypt. Etter at det har grodd er det en hard kul på fingerleddet, og det gjør vondt når jeg beveger leddet eller tar på kulen. Det er ingen uutholdelig smerte, kanskje mer stivt og ømt. Er dette noe som trolig forsvinner eller jeg er jeg stuck med dette irritasjonsmomentet 4eva fordi jeg ikke klarer å bruke en kniv?

Jeg vil gjette at det er arrvev, hvis du kuttet deg ganske dypt. Slik at arr ofte "hever seg" litt, fordi hunden binder seg sterkere sammen på en enkel forklart måte. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan spotter man en som tar knebøy?

I mine øyne finnes det to måter.

1; hvor man stiller seg bak bøyeren og prøver å presse kroppen til personen oppover in case of fail, som regel med hendene mot ribbeina elns. Mulig det går å spotte stanga.

2; den bedre måten/konkurransemetoden, hvor en person står på hver sin side av stanga og prøver å avlaste vektene in case of fail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre endre litt på den setninga der. Ein blir ikkje sjuk av å bli kald, men om ein blir gåande å fryse er det ikkje bra.

;)

jeg leste en gang at i kulde så blir blodgjennomstrømmingen dårligere i nesen og da er det enklere for virus å slå seg ned... altså blir en lettere syk om man var på vei til å bli det. Ikke syk av kulden direkte. Jeg synes det høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne finnes det to måter.

1; hvor man stiller seg bak bøyeren og prøver å presse kroppen til personen oppover in case of fail, som regel med hendene mot ribbeina elns. Mulig det går å spotte stanga.

2; den bedre måten/konkurransemetoden, hvor en person står på hver sin side av stanga og prøver å avlaste vektene in case of fail.

takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...