Gå til innhold

Teknikk i knebøy - kommentarer?


FEA

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Tærne dine peker for langt ut, de burde peke så og si rett frem for å få best mulig dreiemoment. Tærne rett fram vil også gjøre at du får mer kraft gjennom ekstern rotasjon i hoftene. Om knærne kollapser inn vil også det være mye mindre skadelig enn om du skulle stått med tærne ut.

2. Du får en liten buttwink nederst. Tøy hoftene(utoverrotasjon og innoverrotasjon) og bakside lår for å bli kvitt den. Du har også for mye svai i ryggen og hodet ditt er ikke i en nøytral posisjon. Stram rumpa/magen og ha hodet i en nøytral posisjon ved å se ned noen meter foran deg. Du vil også få strammet rumpa bedre når tærne dine er rett frem og ikke ut til sidene. Foten skal være i gulvet hele tiden, tærne også.

Kroppen vår er laget for rotasjon og vi må generere en rotasjonskraft for å lage en stabil posisjon for å flytte vekter. Når du har null dreiemoment i leddkapslene så er det nesten umulig å stabilisere leddene i en funksjonell og stabil posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med tærne er ganske omdiskutert, personlig står jeg gjerne litt donald for å få en bedre bane og dypere bøy og på den måten "sette deg mellom beina". Ser hvertfall sjeldent at styrkeløftere peker tærne rett frem. Det beste er om noen kan se på teknikken din på gymmet, da video ikke nødvendigvis gir det beste bilde.. Jeg syns dette ser ganske bra ut, uten at jeg er noen styrkeløfter med lang erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette med tærne er ganske omdiskutert, personlig står jeg gjerne litt donald for å få en bedre bane og dypere bøy og på den måten "sette deg mellom beina". Ser hvertfall sjeldent at styrkeløftere peker tærne rett frem. Det beste er om noen kan se på teknikken din på gymmet, da video ikke nødvendigvis gir det beste bilde.. Jeg syns dette ser ganske bra ut, uten at jeg er noen styrkeløfter med lang erfaring.

Sjansen for å rive av ACL når knærne går inn under bøy er signifikant større om en står med tærne ut enn rett frem. Man får ikke stramme rumpa like mye som man kunne gjort med å stå med tærne frem.

Man får skjev belastning på fotbladet og nederste del av leggen når man står med tærne ut. Det er en av mekanismene for avrivning av akillesen, avrivning av ACL og betennelse i akillesen. Ytre rotasjon av hoftene er også mye større når man står med tærne rett frem sammenlignet med hvis man har tærne ut.

Fullt mulig å skape dreiemoment med tærne pekende ut 15-30 grader, men mer enn det så er det såvidt noe dreiemoment. Du får ikke like mye dreiemoment med å stå med tærne ut enn det du ville gjort med tærne rett frem og som tidligere nevnt, å aktivere rumpa/bakside lår er vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for å rive av ACL når knærne går inn under bøy er signifikant større om en står med tærne ut enn rett frem. Man får ikke stramme rumpa like mye som man kunne gjort med å stå med tærne frem.

Man får skjev belastning på fotbladet og nederste del av leggen når man står med tærne ut. Det er en av mekanismene for avrivning av akillesen, avrivning av ACL og betennelse i akillesen. Ytre rotasjon av hoftene er også mye større når man står med tærne rett frem sammenlignet med hvis man har tærne ut.

Fullt mulig å skape dreiemoment med tærne pekende ut 15-30 grader, men mer enn det så er det såvidt noe dreiemoment. Du får ikke like mye dreiemoment med å stå med tærne ut enn det du ville gjort med tærne rett frem og som tidligere nevnt, å aktivere rumpa/bakside lår er vanskeligere.

Flott, du har lest teorien. Men som med mye annet er vi alle forskjellige og det kan kreve en litt annen teknikk. Bestrider ikke det du skriver, for all del, men det er ikke bare en fasit på teknikk. Selv er jeg veldig lang og har selv etter endel tøying problemer med å få en riktig bane og belastning på løftet med tærne rett frem. At FEA kan få god utbytte av tærne rett frem tviler jeg ikke på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har skjønt det så kan det være noe hensiktsmessige for jenter å peke med tærna litt ut fordi vi er litt annerledes bygd enn dere menn og dermed sliter med å komme dypt nok ned.

Er jeg helt på villspor?

Vet i alle fall at det er tilfelle for meg.

Individuelle forskjeller og preferanser :) Kjenner flere jenter, inkludert meg selv, som fortrekker å ha ganske nøytral forplassering.

Til trådstarter: Dette ser ut som en veldig god start! Du burde som noen nevnte over jobbe med mobiliteten og spennet i mage/rygg for å bli kvitt buttwinken, men utover det ser det ut som en veldig fin bøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, du har lest teorien. Men som med mye annet er vi alle forskjellige og det kan kreve en litt annen teknikk. Bestrider ikke det du skriver, for all del, men det er ikke bare en fasit på teknikk. Selv er jeg veldig lang og har selv etter endel tøying problemer med å få en riktig bane og belastning på løftet med tærne rett frem. At FEA kan få god utbytte av tærne rett frem tviler jeg ikke på :D

Det er jeg enig i, og det jeg skrev var ikke ment som en fasit. Jeg liker selv å stå med tærne litt ut under vanlig knebøy, men går fort over til å stå nøytralt under frontbøy fordi man(iallefall jeg) står nøytralt når man kjør olympiske løft. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har skjønt det så kan det være noe hensiktsmessige for jenter å peke med tærna litt ut fordi vi er litt annerledes bygd enn dere menn og dermed sliter med å komme dypt nok ned.

Er jeg helt på villspor?

Vet i alle fall at det er tilfelle for meg.

Jeg er litt usikker på hvor stor forskjell det er på kvinner og menn sånn teknikkmessig sett, men anatomisk sett så er jo bekkeninngangen til kvinner mer oval og mer hjerteformet hos menn, bekkenet er større hos kvinner, og "vingene" på os ilium(tarmbenet) er mer horisontale hos kvinner.

Viktigste er jo at en har en teknikk som føles greit ut og samtidig ikke øker risikoen for skader. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start bevegelsen i en litt mer foroverlent posisjon og hold korsryggen nøytral ved å stramme magemusklene, i stedet for i å starte veldig oppreist og med svai i ryggen slik du gjør nå, så tipper jeg buttwinken forsvinner. Generelt ser det jo veldig bra ut! (y)

Mye fin hjelp og diskusjon her, og supert at mange trår til for å gi råd! Likevel; når trådstarter opplyser om at hun er nybegynner så er det fint å holde både råd og diskusjon på et nivå som faktisk er forståelig for en nybegynner her i hennes tråd på teknikkforumet. "Dreiemoment i leddkapslene", "ekstern rotasjon", "buttwink" og "ACL" er ikke intuitive begreper. Avrivning av sener er heller ikke noe som er særlig aktuelt for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt usikker på hvor stor forskjell det er på kvinner og menn sånn teknikkmessig sett, men anatomisk sett så er jo bekkeninngangen til kvinner mer oval og mer hjerteformet hos menn, bekkenet er større hos kvinner, og "vingene" på os ilium(tarmbenet) er mer horisontale hos kvinner.

Viktigste er jo at en har en teknikk som føles greit ut og samtidig ikke øker risikoen for skader. :)

Folk MÅ bøye forskjellig, fordi folk er forskjellige. Så som Sondre sier her; det viktgiste er å finne noe som funker for deg og som ikke er farlig! :)

http://themovementfix.com/the-best-kept-secret-why-people-have-to-squat-differently/#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk MÅ bøye forskjellig, fordi folk er forskjellige. Så som Sondre sier her; det viktgiste er å finne noe som funker for deg og som ikke er farlig! :)

http://themovementfix.com/the-best-kept-secret-why-people-have-to-squat-differently/#

Men hvordan vet man at det funker for meg? At man ikke gjør feil sånn at man pådrar seg skader osv.. Der jeg blir usikker, er på en måte redd for at jeg føler at jeg gjør det riktig, også ender jeg opp med å ødlegge ryggen eller knæra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet man at det funker for meg? At man ikke gjør feil sånn at man pådrar seg skader osv.. Der jeg blir usikker, er på en måte redd for at jeg føler at jeg gjør det riktig, også ender jeg opp med å ødlegge ryggen eller knæra..

Du vet du bøyer godt når: 1) du ser at du har noelunde lik teknikk som de som kan det - se f.eks på styrkeløftere. 2) du bøyer uten smerte, både under og etter trening og sist men ikke minst: du har progresjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått all hjelpen du trenger her. Men en tanke slo meg når jeg så den andre videoen din; når du får tyngre vekter på stangen, så ville jeg anbefalt deg å gjøre en dypere liftoff fra racken. Altså ha stangen på et lavere trinn når du skal innunder og løfte av. Ser at du nærmest må stå på tå for å få den av. Det kan bli trøblete etterhvert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått all hjelpen du trenger her. Men en tanke slo meg når jeg så den andre videoen din; når du får tyngre vekter på stangen, så ville jeg anbefalt deg å gjøre en dypere liftoff fra racken. Altså ha stangen på et lavere trinn når du skal innunder og løfte av. Ser at du nærmest må stå på tå for å få den av. Det kan bli trøblete etterhvert! :)

Takk for svar! :) Hehe, jaa, må nesten stå på tå, så det er nok lurt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...