Gå til innhold

Veien mot å klare én pull up!


vietpowa91

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt igjen i januar med å trene styrke.

Trener nå hovedsaklig på baseøvelser.

Jeg har ikke noe splitt på muskeløvelsene (trener det samme 3 ganger uka).

I programmet har jeg da;

Markløft

Knebøy

Vanlig benkpress

Sittende roing

nedtrekk bredt grep

En av de største ønskene mine nå er å få inn PULL-UPS i treningen min, men jeg får jo ikke til én engang.

Jeg regner med nedtrekk tar mange av de samme muskelgruppene, men jeg føler jo meg ganske svak som ikke greier å løfte min egen kroppsvekt engang.

Jeg får løftet 2 ganger min egen kroppsvekt på 86kg(174cm høy) med chins-øvelsen da (undergrep på stanga) og da er like før at jeg driter på meg.

Er det noen her inne som har greid å gå fra 0 til 1 pull up her inne som kan gi meg tips?

Edit:

Jeg ser at fitnessbloggen har noe tips til dette.

http://fitnessblogge...2-uker-program/

Det går ut på å begynne å trene negativer i pull up først, altså på å senke seg selv kontrollert til man klarer det til en viss tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tipsene i den lenken er fine. Tren på negativer og pull-ups i strikk. Om du klarer 2 x din egen kroppsvekt i nedtrekk så er det ikke langt fra at du klarer 1 pull-up, men du må bare trene litt på det. Dropp nedtrekken og tren pull-upsvarianter i stedet. En av dagene i uken kan du gjerne begynne med pull-ups om det er det du vil fokusere mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pull-ups jeg vil fokusere på ja. Jeg trener alltid på gymmen, men i dag tok jeg og kjøpte pullup stativ som man huker på dørkarmen. Den kan man løfte med nøytralgrep også.

Uansett så er jeg veldig gira på å få til dette. Men er det dumt å ta med begge øvelsene da?

Altså nedtrekk + pull ups samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk riktig nok ikke fra 0, men fra å klare én pullup til å klare 11 stykker på ca tre måneder. Det jeg gjorde var å ta negative pullups, altså å hoppe opp med haken over stanga, så senke seg ned så sakte som mulig(ca 30 sekunder). Dette gjorde jeg helt til jeg klarte rundt 2-3 stykker. Da tok jeg så mange som mulig - så resten negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir god i det man øver på! Klarer du 2x kroppsvekt i nedtrekk så mangler det nok ikke styrke, må bare tilvennes tenker jeg. Kjør på med negativer og pullups i strikk så lenge- selv gjør jeg det hver treningsdag før og etter økta (fordi det står i programmet mitt). I startet følte jeg meg teit men etter bare noen små ganger så går det betydelig bedre. Stå på og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får løftet 2 ganger min egen kroppsvekt på 86kg(174cm høy) med chins-øvelsen da (undergrep på stanga) og da er like før at jeg driter på meg.

Ikke for å drepe gleden din frøken, men det er mulig du har tatt 2x kroppsvekt i pund, altså LBM. Jeg blir mektig imponert hvis du klarer å trekke 175-180 kg i et nedtrekksapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk riktig nok ikke fra 0, men fra å klare én pullup til å klare 11 stykker på ca tre måneder. Det jeg gjorde var å ta negative pullups, altså å hoppe opp med haken over stanga, så senke seg ned så sakte som mulig(ca 30 sekunder). Dette gjorde jeg helt til jeg klarte rundt 2-3 stykker. Da tok jeg så mange som mulig - så resten negative.

Det virker som om du har brukt det programmet jeg har linket til :) Føler meg ganske overbevist nå hvertfall!

Sånn som jeg forstod det så tok du så mange pull-ups som mulig og avsluttet med én negativ hvis jeg tenker riktig

Hvis du har pullupbar så kan du kjøre litt ekstra volum, heng den i en døråpning du går igjennom mye, og ta en negativ hver gang du går igjennom. Terping terping og terping, og tadaa! Låvedør.

Jepp det er det jeg har :) har bare én brukbar plass for den så nå skal jeg begynne å ta negativer hver gang jeg må på dass.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har brukt det programmet jeg har linket til :) Føler meg ganske overbevist nå hvertfall!

Sånn som jeg forstod det så tok du så mange pull-ups som mulig og avsluttet med én negativ hvis jeg tenker riktig

Jepp det er det jeg har :) har bare én brukbar plass for den så nå skal jeg begynne å ta negativer hver gang jeg må på dass.:)

Isåfall håper jeg du har diare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å drepe gleden din frøken, men det er mulig du har tatt 2x kroppsvekt i pund, altså LBM. Jeg blir mektig imponert hvis du klarer å trekke 175-180 kg i et nedtrekksapparat.

oi beklager har formulert meg ganske feil!

mente selvfølgelig 2x1 med kun kroppsvekta med chins. Altså to løft med kroppsvekta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi beklager har formulert meg ganske feil!

mente selvfølgelig 2x1 med kun kroppsvekta med chins. Altså to løft med kroppsvekta mi.

Formuleringen var ikke direkte feil, men heller tvetydig. Jeg tolket det slik som de andre..

Jeg klarte ikke min egen kroppsvekt i nedtrekk før jeg klarte en pull-up. På den annen side hadde jeg trent en del negativer og pull-ups i strikk før jeg fant ut at jeg bare skulle teste om det gikk, og da klarte jeg plutselig to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på her.. jobber også mot å klare 1 pull-up. Trener m/strikk og også negativer. Skal man holde igjen så lenge man greier (helst 30 sek) når man kjører negativer eller skal man gjøre som i dette youtube-klippet? Ser ut som om hun slipper seg fortere ned, men så hopper hun til gjengjeld rett opp igjen (jeg pleier å ha 1-2 min pause mellom hver negativ fordi jeg holder igjen så absolutt lenge jeg greier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.. jobber også mot å klare 1 pull-up. Trener m/strikk og også negativer. Skal man holde igjen så lenge man greier (helst 30 sek) når man kjører negativer eller skal man gjøre som i dette youtube-klippet? Ser ut som om hun slipper seg fortere ned, men så hopper hun til gjengjeld rett opp igjen (jeg pleier å ha 1-2 min pause mellom hver negativ fordi jeg holder igjen så absolutt lenge jeg greier).

Det jeg gjorde da jeg gikk fra én til 11 pullups var å gjøre slik som du gjør - altså å holde igjen i ca 30 sekunder etterfulgt av en kort pause. Nå kommer det litt synsing fra min side, men jeg vil tro det er det beste, siden muskelen får "mer" belastning før hvile kontra det hun gjør i videoen. Jeg tenker det blir noen slik som ved kondisjonstrening, altså at du må 90% av maks puls i så så lang tid før det gir effekt (dårlig forklart?). Men som jeg sa, er synsing fra min side, og det kan hende begge er like effektive/den ene er mer effektiv for noen, mens noen får bedre resultater av den andre. Men jeg fikk i alle fall gode resultater av 30sec negativ, etterfulgt av rundt 45 sekunders pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her.. jobber også mot å klare 1 pull-up. Trener m/strikk og også negativer. Skal man holde igjen så lenge man greier (helst 30 sek) når man kjører negativer eller skal man gjøre som i dette youtube-klippet? Ser ut som om hun slipper seg fortere ned, men så hopper hun til gjengjeld rett opp igjen (jeg pleier å ha 1-2 min pause mellom hver negativ fordi jeg holder igjen så absolutt lenge jeg greier).

Det er flere måter å trene "negative" på. En metode er som du nevner å hoppe opp og holde igjen så lenge du klarer. En annen er den som damen viser i videoen. Der handler det egentlig om å få inn selve mer Pull up teknikken (hun drar mer enn det hun hopper) - istedenfor å gjøre dette er jo strikk fint.

En siste er å holde statisk på toppen.

Hadde en bra video på det en gang, men finner den ikke igjen nå.

Forøvrig, selv klarte jeg min første nå på mandag. Jeg har trent mye negative, og holdt etter hvert veldig lenge. Men det er også veldig greit å jobbe med strikk fordi det ligner mye mer på en Pull up.

Jeg har også hat godt utbytte av å jobbe med nedtrekk bredt grep (etter at jeg lærte hvordan det faktisk skal gjøres) for å få kontakt med latsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fryktelig dårlig utgangspunkt, men klarte å gå fra 0 til noen kun ved hjelp av negative. Hoppet opp (fra Bosuball) og holdt igjen nedover. 3*5 repetisjoner hver gang. I begynnelsen holdt jeg igjen så mye som mulig på alle repetisjoner, men ble tipset om at jeg nok ville få mer igjen for å "dosere" kreftene slik at jeg klarte alle negative repsene på f.eks >5 sekunder, i stedet for å klare 20 sekunder på første rep og "fritt fall" på siste rep. Uansett, til og med jeg kom i mål til slutt, etter 3 ganger eksentriske pullups per uke i et par måneder. Trente bare negativer med bredt overhåndsgrep, men nå som jeg klarer konsentriske, varierer jeg mellom pullups, chins, skrått underhåndsgrep og ringer, noen ganger med bare kroppsvekt og noen ganger bittelitt ekstra vekt. Det er utrolig stas å klare den første - bare å glede seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fryktelig dårlig utgangspunkt, men klarte å gå fra 0 til noen kun ved hjelp av negative. Hoppet opp (fra Bosuball) og holdt igjen nedover. 3*5 repetisjoner hver gang. I begynnelsen holdt jeg igjen så mye som mulig på alle repetisjoner, men ble tipset om at jeg nok ville få mer igjen for å "dosere" kreftene slik at jeg klarte alle negative repsene på f.eks >5 sekunder, i stedet for å klare 20 sekunder på første rep og "fritt fall" på siste rep. Uansett, til og med jeg kom i mål til slutt, etter 3 ganger eksentriske pullups per uke i et par måneder. Trente bare negativer med bredt overhåndsgrep, men nå som jeg klarer konsentriske, varierer jeg mellom pullups, chins, skrått underhåndsgrep og ringer, noen ganger med bare kroppsvekt og noen ganger bittelitt ekstra vekt. Det er utrolig stas å klare den første - bare å glede seg!

Jepp, nå har jeg prøvd dette i noen dager, men kan si nå at jeg klarer hvertfall 20 sek hver negativ nå da, målet er jo å få til 30 sek, også prøve meg på 40 sek. Kan hvertfall kjenne at d rister noe iinderlig. Får også trent grepet som jeg føler at jeg trenger, spesielt når jeg tar markløft.

Gleder meg virkelig til å klare positiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å trene "negative" på. En metode er som du nevner å hoppe opp og holde igjen så lenge du klarer. En annen er den som damen viser i videoen. Der handler det egentlig om å få inn selve mer Pull up teknikken (hun drar mer enn det hun hopper) - istedenfor å gjøre dette er jo strikk fint.

En siste er å holde statisk på toppen.

Hadde en bra video på det en gang, men finner den ikke igjen nå.

Forøvrig, selv klarte jeg min første nå på mandag. Jeg har trent mye negative, og holdt etter hvert veldig lenge. Men det er også veldig greit å jobbe med strikk fordi det ligner mye mer på en Pull up.

Jeg har også hat godt utbytte av å jobbe med nedtrekk bredt grep (etter at jeg lærte hvordan det faktisk skal gjøres) for å få kontakt med latsa.

Fint svar :) Jeg trener negativer en dag i uka og med strikk en annen dag. Trener også nedtrekk med bredt grep og andre ryggøvelser. Du sier du lærte hvordan nedtrekk faktisk skal gjøres - hvordan? :p Når du trente negativer.. hoppa du opp og holdt igjen så lenge du klarte? Isåfall, hvor mange ganger gjorde du det i løpet av en økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...