Gå til innhold

Veien mot å klare én pull up!


vietpowa91

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne tråden likte eg :-) Då eg klarte min første hadde eg gått frå apparat med 20 kg hjelp til å få hjelp sv treningskompis før eg skjønte at det kunne vere lurt med negative. Ein dag gjekk det heilt av seg sjølv, og det komiske var at eg ikkje trudde på det (hallo?) Uansett, sidan det har det gått smått fram til eg fekk meg pull-up-bar heime. No tek eg 10. Det fins nok av program for korleis ein kan auke, så det gjeld berre å finne eit som funkar for seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min på sportsmaster.no

Veldige gode strikk, holder elastisteten og så er det ikke veldig dyrt. De har på xlife også, men de er svinedyre.

Kikka litt på disse strikkene og har blondie spm.. hvordan er styrkegraden på disse? Altså svart er tyngst så grønn, og tilslutt gul? o-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikka litt på disse strikkene og har blondie spm.. hvordan er styrkegraden på disse? Altså svart er tyngst så grønn, og tilslutt gul? o-o

Tror det er litt forskjellig fra senter til senter.. Men de tykkeste strikkene er gjerne de som gir mest hjelp, de tynneste gir minst. Logisk nok :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woopwoop.. prøvde meg på en pull-up i går og kom til nesa..:D

Egentlig skulle jeg prøve meg på en negativ pull up, men det syns jeg var klin umulig. Som jeg har sett det på youtube klipp så hopper man opp, holder posisjonen og slipper seg sakte ned. Det var jo mye vanskeligere enn å dra seg oppover fra stående posisjon.. Noen som har noen tips her. Er det fordi jeg må "hoppe for høyt" at jeg sliter med å hold igjen eller er jeg bare ikke sterk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woopwoop.. prøvde meg på en pull-up i går og kom til nesa..:D

Egentlig skulle jeg prøve meg på en negativ pull up, men det syns jeg var klin umulig. Som jeg har sett det på youtube klipp så hopper man opp, holder posisjonen og slipper seg sakte ned. Det var jo mye vanskeligere enn å dra seg oppover fra stående posisjon.. Noen som har noen tips her. Er det fordi jeg må "hoppe for høyt" at jeg sliter med å hold igjen eller er jeg bare ikke sterk nok?

Mitt tips er at du gjør det jeg anbefalte lenger oppe. Bruk assistanse slik at du faktisk klarer å kjøre pull-ups selv og få inn litt volum. Reduser assistansen etter hvert som du blir sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikka litt på disse strikkene og har blondie spm.. hvordan er styrkegraden på disse? Altså svart er tyngst så grønn, og tilslutt gul? o-o

Hvis du skal kjøpe de på sportsmaster så er de rangert slik (fra lett til tung):

Rød

Lilla

Grønn

Blå

Orange

Sort

Når jeg mener lett så betyr det at de ikke holder igjen så mye av vekten din slik at du må jobbe mest selv. Tung vil hjelpe deg mye.

Skal man kjøpe strikk så er det flere ting å tenke på. En tung strikk vil hjelpe deg mye - men du kan siden bruke den til f.eks eksplosivitets trening i benkpress eller Armhevninger.

En lett vil ikke hjelpe deg mye og dermed være mer utfordrene - du kan siden bruke den til masse mobilitetsøvelser.

Jeg valgte lilla. Og i starten var det veldig tungt. Men nå tar jeg stadig flere og flere med det. I tillegg så bruker jeg strikken til mange mobilitetsøvelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woopwoop.. prøvde meg på en pull-up i går og kom til nesa..:D

Egentlig skulle jeg prøve meg på en negativ pull up, men det syns jeg var klin umulig. Som jeg har sett det på youtube klipp så hopper man opp, holder posisjonen og slipper seg sakte ned. Det var jo mye vanskeligere enn å dra seg oppover fra stående posisjon.. Noen som har noen tips her. Er det fordi jeg må "hoppe for høyt" at jeg sliter med å hold igjen eller er jeg bare ikke sterk nok?

Det virker som om du sliter i topp posisjon. Bygg mer opp under slik at du slipper å hoppe så høyt - evt ikke trenger å hoppe noe.

Negative er slitsomt og Pull ups negative er veldig vanskelig i topp posisjon - så mange har mye å gå på her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på.. skal man senke seg jevnt nedover når man tar negativer? For jeg holder meg liksom oppe på toppen så lenge som mulig også senker jeg meg ned.. det går fortere og fortere jo lenger ned jeg kommer :p

Det lurer jeg også på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om du sliter i topp posisjon. Bygg mer opp under slik at du slipper å hoppe så høyt - evt ikke trenger å hoppe noe.

Negative er slitsomt og Pull ups negative er veldig vanskelig i topp posisjon - så mange har mye å gå på her :)

Takk for tipset. Det var et ganske langt hopp jeg måtte ta, så det er sikkert ikke så dumt å stå på en kasse eller to neste gang. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne tråden for målet mitt er også å klare en pullup snart:-) klarer fire med strikk, men tror det gir mye hjelp(10kg minst). Meeen mitt problem/utfordring er at eg kjenner det sinnsykt i armene etter å ha tatt negative, ikke i ryggen... Kan det tenkes at eg har for lite kontakt med de riktige musklene? Setter pris på noen innspill, uten å kuppe tråden så klart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne tråden for målet mitt er også å klare en pullup snart:-) klarer fire med strikk, men tror det gir mye hjelp(10kg minst). Meeen mitt problem/utfordring er at eg kjenner det sinnsykt i armene etter å ha tatt negative, ikke i ryggen... Kan det tenkes at eg har for lite kontakt med de riktige musklene? Setter pris på noen innspill, uten å kuppe tråden så klart:-)

Jepp, det kan tenkes! Hvordan er det når du kjører med strikk da? Kjenner du noe i latsa da?

Som jeg har sagt tidligere her så anbefaler jeg at man også jobber med nedtrekk bredt grep og her er teknikken essensiell. Hvis man har god teknikk her så er det lettere å overføre det til Pull ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering siden jeg ikke får sove!

Jeg klarer nå én pull-up med nøytralt grep, altså akkurat ved haken hvis dette er godkjent? Kan ikke si at jeg får til en kontrollert nedsenking etter den enda da men.

Også med med vanlig pull-up, altså håndflata ifra meg så greier jeg akkurat til nesetippen, igjen så er det ikke noe særlig kontrollert nedsenking etterpå.

jeg tror jeg skal klare det i løpet av noen uker nå! :) Har lagt på meg 3 kg siden begynnelsen av januar på grunn av trening så er litt ekstra å løfte opp da men :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...