Gå til innhold

Felles dusjing etter gym - hva mener du?


Nikko21

Anbefalte innlegg

For all del - jeg anbefaler det for nye skolebygg og idrettsanlegg.

Det er hva folk folk ønsker og koster ikke så mye mer.

En annen sak er å kreve ombygging av alt eksisterende - det vil bli enormt kostnadskrevende.

Og gevinsten, tror jeg, vil bli liten.

Bytta til en splitter ny skole og idrettshall i tiende klasse (idrettshallen ble ferdigbygd ut over året), garderoben var lagd slik at de som stod i dusjen kunne bli beglodd av alle i garderoben, altså dusjen var så godt som helt åpen mot garderoben. Helt håpløst..

Ombygging kanskje ikke så realistisk, men syns nå i hvert fall at de burde ta hensyn til slikt på nye bygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere skolebygg og idrettshaller/gymsaler som de neste årene vil trenge oppussing. Masse er gammelt, ødelagt, nesten ubrukelig. Da ser jeg ingen problem med å sette opp oppdelte dusjer. At de skal være helt lukket er kanskje ikke aktuelt, men delvis lukket slik at man får litt privatliv vil nok hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere skolebygg og idrettshaller/gymsaler som de neste årene vil trene oppussing. Masse er gammelt, ødelagt, nesten ubrukelig. Da ser jeg ingen problem med å sette opp oppdelte dusjer. At de skal være helt lukket er kanskje ikke aktuelt, men delvis lukket slik at man får litt privatliv vil nok hjelpe på.

Enig. Liker dusjene på treningssenteret jeg går på. Det er liksom ikke sånn at man kan lukke igjen og isolere seg helt, men det er ihvertfall skillevegger slik at man kan få litt privatliv mens man står der og såper seg inn. Skulle vel bare mangle egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet her...Når valget står mellom å gå svett og ekkel gjennom resten av skoledagen, fremfor å hive seg i dusjen sammen med andre, burde valget være enkelt. Ja jeg forstår at folk ikke har lyst å vise frem det mest private foran andre plass, men trenger ikke være Macgyver for å finne løsninger rundt dette. Dusj i shorts, truse, bokser, bikini, sportsBH, osv, osv. Problem solved?

Folk som fikk svak karakter i gymmen pga at de ikke dusjet? Min teori er at de ikke hadde god nok innsats pga de ikke ville gå stinkende og svett gjennom resten av dagen, pga de ikke ville dusje.

Syns forøvrig at man kunne innstallert dusjforheng i fellesdusjer, da dette ikke koster skjorta, ei tar mer plass. Problemet blir vell da at man må ha en liten garderobe inne i dusjforhenget, da man ikke kan gå naken inn til dusjforhenget... Fordømt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en er usikker på dette med kropp og slikt, så mener jeg at det sunneste i verden er å se så mange forskjellige nakne kropper som overhodet mulig. Så finner man ut at en ikke er den eneste hvor puppene har litt forskjellig størrelse/fasong, eller at man ikke er den eneste hvor tissetassen er bøyd litt den ene eller den andre veien (eller hva som helst av alle de idiotiske tingene en innbiller seg er feil med en).

Problematisk forhold til egen kropp intensiveres hvis man skjermes for vanlige mennesker og de eneste referansepunktene man har er plastikkmenneskene i bladene og på TV.

Ja til fellesdusj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at det burde være naturlig å både være naken, og se folk nakne i slike sammenhenger. Fellesdusj har sine positive ting, men dusjforheng/skillevegger burde man da kunne få til? Ser ikke hvorfor dette skal være problem. Billig, tar ikke mye plass, det er fortsatt en felles dusj, men samtidig har man muligheten til å få litt privatliv. Dette burde gjøre det i det minste litt enklere for de som har problemer rundt dette.

Er også enig i at lukkede dusjer er altfor dyrt og plasskrevende, men som sagt, dusjforheng/skillevegger burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk 2-er i gym 9ende, 10ende og førsteklasse (strøk faktisk ene halvåret) pga jeg nektet å dusje med folk jeg ikke kjenner godt eller liker (er jo ikke alle man føler seg komfortabel med i en klasse). Jeg nektet å å ha gym, fordi jeg ville ikke gå svett resten av skoledagen (ja jeg vet.. "badass"..). :p

Bodde på internat på skolen i fjord der alle dusjet på internatet etter gymtimen (ikke fellesdusj), da fikk jeg en 4 til karakter uten å forsøke noe særlig. I år har jeg gym i siste time, går bare rett hjem og dusjer etterpå, sikter meg inn på en femmer. :)

Fellesdusj er i mine øyne UAKSEPTABELT. Bank i bordet.

Skal fellesskapet betale for din fobi for fellesdusjing? For det koster jo mer hvis alle skal ha sin garderobe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden.

Vi hadde felles dusj hele barne-, ungdoms- og videregående skole. De som hadde mensen hadde ikke gym (skyldte på smerter, men alle vet det har litt med dusjen å gjøre, og det syns jeg var ok), så der var det problemet løst. Jeg tror alle var opptatt av å dusje raskest mulig og å holde seg for seg selv. Husker ingen stirring, eller mobbing i det hele tatt. Det er klar det er en sårbar alder med pubertet og alt mulig, men helt ærlig vet jeg ikke om noen på mitt trinn som slet med dusjen.

Men selvsagt hadde det vært fint med skillevegger, hadde nok vært litt lettere for alle, men jeg tror ikke vi skal være redde for å vise kroppene våre i den alderen heller. Tror det gjør at man får et mer forvrengt/anstrengt forhold til kropp. Ser kun de "perfekte" kroppene i blader osv, da syns jeg det er bedre å ha sett andres kropper og hvor ulike de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...