Gå til innhold

Leve på EN matvare?


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjerte. Drøyt mye mikronæringsstoffer, og ikke så høye doser A-vitamin som i lever. I tillegg smaker det godt!

Men ellers må jeg støtte meg på de som sier at dette ikke ville vært gjennomførbart.

Reinsdyrhjerte og bjørnehjerte har jeg smakt. Begge deler speket.. Det var GODT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er freista til å svare magerkesam, cuz I løøøv it, og spiser ein boks om dagen.

Men som einaste matvare som ein skal overleve på, må vel fiskeplankton være genialt. Kan ein kval leve av det, så kan vel eg også? (sjølv om eg helst ikkje skulle sett ut som ein kval, men nemn eitt anna dyr som kun lever av ein matvare då?)

Mennesker og hvaler er jo satt sammen ulikt, så vi tar nok ikke til oss næringa i fiskeplankton.. ;)

Akkurat som drøvtyggere, som kua, som tar til seg cellulose (kostfiber). Mennesker har ikke det enzymet som bryter ned - og dermed utnytter- det.. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe som tar tråden alvorlig! Jeg ville valgt julebrus. Sikrer både kalorier og et tilstrekkelig væskeinntak...

Akseptabelt valg det, absolutt! Men nå mangler julebrusen både kalsium og kakaoens antioksidanter som man finner i Oreokaken, så mitt bud er nok allikevel hakket bedre. Ikke det at jeg kimser av julebrusens bringebærsmak altså, er jo unektelig spekket med antioksidanter den også:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akseptabelt valg det, absolutt! Men nå mangler julebrusen både kalsium og kakaoens antioksidanter som man finner i Oreokaken, så mitt bud er nok allikevel hakket bedre. Ikke det at jeg kimser av julebrusens bringebærsmak altså, er jo unektelig spekket med antioksidanter den også:p

Ehh, ja det var akkurat det jeg tenkte! Og sukkeret vil ha en gunstig konserverende effekt. Vi legger jo frukt og bær i sukkerlake, og det holder seg da vitterlig godt der? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://studvest.no/magasinet/tema/ti-matvarer-resten-av-livet

Studvest spør denne uken åtte personer om hvilke ti matvarer de setter aller mest pris på. Men er det i det hele tatt mulig å overleve på bare ti matvarer uten å få mangelsykdommer? Ifølge Simon Dankel, stipendiat og master i human ernæring, trenger man ikke mer enn fem matvarer for å oppfylle anbefalingene om ernæring.

– Det er mange måter å gjøre det på, men jeg har valgt ut brisling, lammelever, valnøtter, egg og grønnkål, sier han.

Dankel legger til at det for øvrig også går helt fint an å leve nærmest utelukkende på innmat fra dyr.

For sakens del la han til 5 matvarer og endte opp med denne listen:

  1. Grønnkål
  2. Lammelever/-hjerte
  3. Avokado
  4. Kokosmelk
  5. Egg
  6. Valnøtter
  7. Sardiner eller brisling
  8. Geitemelk
  9. Mineralvann med god kvalitet
  10. Bær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...