Gå til innhold

sparebluss?


Siren B B

Anbefalte innlegg

hei :)

lurte bare på hvordan man kan spise mer uten å legge på seg, har hatt en periode med rundt 700 kcal per dag, noe som er altfor lite, men jeg visste ikke at jeg lå på så lite kalorier per dag. har en såkalt "spisedag" på lørdagene, hvor jeg veier omtrent 2-3 kg mer enn dagen før! er ekstremt irriterende, jeg vil kunne spise mye uten å legge på meg, elsker mat! men tingen er, hvordan skal jeg opparbeide meg en bedre forbrenning? hvis jeg spiser 1000 kcal en dag, ender det med at jeg feks veier 0,5 kg mer dagen etter.. hvordan skal jeg gå frem for å få orden på forbrenningen min? tusen takk for svar ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

700 kcal er EKSTREMT lite mat, og det er ikke rart du spiser mye på lørdager når du spiser så lite resten av uken.

For å venne kroppen til et høyere matinntak kan det være lurt å øke med 100-150 kcal hver 5-7 dag helt til du kommer opp til en kcalmengde som vil tilsvare vedlikehold for deg(hvis vedlikehold er målet).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som ThereseHag sier over her. 700 kcal er alt for lite og det er farlig å spise så lite over en lengre periode. De kiloene du legger på deg er hovedsakelig vannvekt fordi kroppen din får "sjokk" av et ekstra høyt matinntak en dag/kveld. Vannvekta fjerner seg etter noen dager, det er altså ikke fett. For å legge på seg 1 kg fett må man spise 7000 kcal i overskudd - det vil si, du trenger ikke bekymre deg :)

MEN er lurt å øke med 100-150 kcal i uka slik som ble nevnt over. F.eks 850 kcal hver dag i uke 1, 1000 kcal hver dag i uke 2 osv. På den måten venner kroppen seg til det økte matinntaket og justerer opp forbrenningen deretter (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gir inntrykk for at du er redd for å gå opp i vekt, og jeg har fått et inntrykk av at du har et usunt forhold til mat og trening.

Hvis Therese har rett i at du bare veier 40kg/155cm, så er ikke dette forumet plassen du burde søke hjelp på.

Ei jente på din vekt burde gå opp i vekt, ikke ned. Du skal ikke være redd for å gå opp noen kilo, du burde være glad for det.

Det er virkelig ikke mye vi på forumet kan gjøre. Det er ikke sikkert du selv ser problemet, men det er der, og det løser seg ikke av seg selv.

Du burde iallefall gå opp 10kg+, men ta det sakte og rolig. Kaloriinntaket burde være på litt over vedlikehold, og et fullkroppsprogram er å anbefale. Jeg råder også deg til å ikke bruke badevekta for å måle fremgang på.

EDIT: Kanskje litt fort å gå til spiseforstyrrelse påstand, så det beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir inntrykk for at du er redd for å gå opp i vekt, og jeg har fått et inntrykk av at du har et usunt forhold til mat og trening.

Hvis Therese har rett i at du bare veier 40kg/155cm, så er ikke dette forumet plassen du burde søke hjelp på.

Ei jente på din vekt burde gå opp i vekt, ikke ned. Du skal ikke være redd for å gå opp noen kilo, du burde være glad for det.

Det er virkelig ikke mye vi på forumet kan gjøre. Det er ikke sikkert du selv ser problemet, men det er der, og det løser seg ikke av seg selv.

jeg har ikke noe problem med å gå opp i vekt, jeg ønsker å få opp muskelmassen min, ikke gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva noen andre tenker, må du rett og slett spise mer mat. 700 kcal er helt uakseptabelt å ligge på, og du trenger nok å fokusere på noe annet enn kropp. Som du skriver i den forrige tråden din, du har gått ned masse i vekt(flink er du) men du er fortsatt ikke fornøyd. Kanskje du skal ta ti steg tilbake å finne ut hvorfor du ikke er fornøyd?

Hva syntes du om å gradvis øke kcal, virker det realistisk for deg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, noen enkle og greier punkter til deg:

- 700 kcal er for lite, du bør spise minst det dobbelte for å vedlikeholde vekten over tid, og mer enn det hvis du vil bygge muskler i forbindelse med styrketrening.

- Når du veier 40 kg på 150-155 cm så har du absolutt ikke vondt av å legge på deg.

- Du veier 2-3 kg mer etter spisedagen og 0,5 kg mer etter en dag med mer mat fordi a) mat har masse og derfor vekt; mat i tarmer og magesekk veier akkurat like mye inni kroppen som den gjør utenfor, og B) fordi et høyere inntak av diverse mat ofte gjør at du lagrer mer vann i kroppen, både i muskelceller og i fettceller. Forbrenningen din har INGENTING med saken å gjøre; det er ikke noe galt med den, og du har IKKE lagt på deg 2-3 kg fett etter spisedagen din.

- Dropp spisedag og spis heller mer mat hver dag. Jeg, som de andre i tråden, anbefaler at du øker matmengden gradvis over tid.

- Å irritere seg over at vekten går opp og ned med flere kilo fra dag til dag er totalt meningsløst. Slike fluktuasjoner i vekten er fullstendig normalt og absolutt alle opplever dem.

- Tallet på vekten betyr jo ingenting. Hvorfor bryr du deg så mye om dette tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du spiser så lite til vanlig så er du dehydrert til daglig. Når du da spiser mer så suger kroppen til seg vann, og du veier mer. Dette er den eneste forklaringen du trenger å ta hensyn til for hvorfor vekten oppfører seg som den gjør.

Vekten vil gå opp akutt når du begynner å spise mer, men selv om du veier 3 kg mer etter en dag så betyr ikke det at dette er en utvikling som vil fortsette. Etter at væsken har kommet tilbake så vil du ikke lenger være dehydrert, og vekten vil bevege seg mye saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...