Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/underholdning/gravide-loni-25-spiser-20-bananer-om-dagen-4156646.html

Vedkommende går på en fruktdiett som består av 80% frukt og grønnsaker, 10% protein og 10% fett. Ved første øyekast ser dette kanskje kjempesunt ut, men er kun frukt og grønnsaker og såpass lite protein og fett noe særlig sunt?

post-25736-14440961070406_thumb.jpg

Fortsetter under...

Tja, du har jo en gruppe hinduer som er fruitarians, dette har nå da spredd seg til resten av verden også, med andre begrunnelser til hvorfor de vil leve sånn. Litt usikker på hvordan den dietten faktisk er og om de er unntak for spesielle situasjoner.

Funfact: Ghandi var fruitarian :pMohandas Karamchand Gandhi, better known as Indian political and spiritual leader Mahatma Gandhi, sustained a fruitarian diet for 5 years.[45] He apparently discontinued the diet due topleurisy, a pre-existing condition, after pressure from a Dr. Jivraj Mehta

Annonse

Ekstremt ensidige dietter som dette er generelt aldri noen god idé med mindre det er snakk om spesielle dietter i forbindelse med sykdommer og/eller lignende. Når du er gravid er det en enda dårligere idé...

• For lite fett. I næringsinntaket bør man få i seg ca 30-40% fett daglig. Om kroppen ikke får dette, vil den lagre alt den kan nå! Viktig for å beskytte indre organer, "smøre systemet", for hjernekapasiteten, og for ikke å få beinskjørhet.
  • For lite protein. 1-2,5g pr kg kroppsvekt er det ideelle. For å bygge og opprettholde celler til vekst og oppretthold. Proteiner er bygd opp av aminosyrer, der noen er essensielle, som vil si at det må komme gjennom kosten. Og disse er viktige å få i seg!
  • Så mye karbohydrater er bare usunt! Kroppen får veldig mye energi til å forbrenne, og lagrer resten som fett. Med en gang hun begynner å spise som vanlig igjen, vil kroppen skrike av glede! :D Tror forbrenningen hennes kommer til å gå raskere, etter å få mer fett og proteiner igjen, da kroppen forstår den får fett, og ikke trenger å lagre det.

Dette er hva jeg mener da! Kom med andre argumenter folkens, om noen har!! ;)

Jeg ville heller fulgt disse rådene enn dietten til gravide Lone, men når det gjelder fettlagring så har dette lite med forholdet mellom karbohydrater og fett å gjøre. Fettlagring er en konsekvens av et kaloriinntak som overstiger kaloriforbruket, ikke for mye karbohydrater og for lite fett, eller at kroppen "tror" eller "forstår" hva den skal lagre og ikke skal lagre. Mye karbohydrater er ikke usunt.

Når det gjelder proteinbehov så kommer dette an på flere ting, som for eksempel hvordan man trener og hvor mye man spiser ellers. Trener man styrke med mål om muskelvekst og styrkeutvikling kan man med fordel spise 2 g per kg kroppsvekt, men noe mer enn dette er ikke nødvendig.

Kroppen er ganske god til å tilpasse seg. Karbohydratene kan inngå i dannelse av ikke-essensielle aminosyrer og/eller gjennomgå lipogenese -> triglyseridsyntese og benyttes den veien. 10%E er nok til å dekke essensielle fettsyrer, 10% muligens nok for å dekke proteinbehovet, litt avhengig av hva energiinntaket er. Optimalt? Absolutt ikke, men det funker. Jobbet som frivillig tre måneder i Uganda, og de fødte barn på bananer og løk allihoppas.

Forøvrig var det litt mye broscience, Amalyn.

1. 30-40% fett kan være mye, litt avhengig av hva energinntaket er. Generelt er minimum 1g/kg lettere å følge enn %E, spesielt når det kommer til kosthold litt utenfor normalen. Fett beskytter riktignok indre organer, men ikke annet enn som bindevev. Strengt tatt ikke den største bekymringen ved undervekt, sånn in general. Smøre systemet? Was? Hjernekapasitet? Tenker du på myelinisering? I så fall er det ganske uavhengig av fettinntak. Again, was? Ikke få beinskjørhet? Tenker du da fordi fett er transportmiddel for fettløslige vitaminer - eller må jeg si was igjen?

2. Hva som er ideelt proteininntak avhenger av kontekst. Proteiner har mange funksjoner, og det er praktisk sett umulig å hemme celledelingen. Altså, alt i kroppen er avhengig er proteiner; enzymer, hormoner, som byggestoff, you name it. Det skal heller ikke all verden til for å få i seg de essensielle aminosyrene, det er absolutt ikke noe man bør bekymre seg over.

3. Hæ?

Jeg ser at det står at det er det du mener - men hvis det er noe du mener, ikke presenter det som fakta, i alle fall ikke om det er superduper vranglære du leste i en av fitnessblåggens artikler eller noe.

Indiska Keegil Unnskyld mye uklare fakta!!

Når det gjelder faktaopplysningene jeg skrev, er det ut ifra norsk standard og hva jeg har fått vite av ernæringsfysiologer. Jeg har for det meste fått grov forklaring - og med det ville jeg gjerne høre andres kommentarer også ;) Er ikke det slik at energien i kcal burde være 30% av fett da?

Jeg har selv vært en idiot og fått i meg for lite fett og spist mest frukt og grønt over lang tid, som en "diett". Noe som var med på å gi meg beinskjørhet en stund. Men etter ekstremt hard erfaring har jeg fått med meg at man bør uansett få i seg alle næringskildene for å prestere og leve skikkelig!

Jeg blir bare glad for at dere retter på det andre har sagt og lært meg, så! :happy:

Annonse

Indiska Keegil Unnskyld mye uklare fakta!!

Når det gjelder faktaopplysningene jeg skrev, er det ut ifra norsk standard og hva jeg har fått vite av ernæringsfysiologer. Jeg har for det meste fått grov forklaring - og med det ville jeg gjerne høre andres kommentarer også ;) Er ikke det slik at energien i kcal burde være 30% av fett da?

Jeg har selv vært en idiot og fått i meg for lite fett og spist mest frukt og grønt over lang tid, som en "diett". Noe som var med på å gi meg beinskjørhet en stund. Men etter ekstremt hard erfaring har jeg fått med meg at man bør uansett få i seg alle næringskildene for å prestere og leve skikkelig!

Jeg blir bare glad for at dere retter på det andre har sagt og lært meg, så! :happy:

Er det mulig å bli periodevis benskjør?

Tja, du har jo en gruppe hinduer som er fruitarians, dette har nå da spredd seg til resten av verden også, med andre begrunnelser til hvorfor de vil leve sånn. Litt usikker på hvordan den dietten faktisk er og om de er unntak for spesielle situasjoner.

Funfact: Ghandi var fruitarian :pMohandas Karamchand Gandhi, better known as Indian political and spiritual leader Mahatma Gandhi, sustained a fruitarian diet for 5 years.[45] He apparently discontinued the diet due topleurisy, a pre-existing condition, after pressure from a Dr. Jivraj Mehta

Viktig poeng. Jeg har alltid beundra Gandhi for fysikken.

post-12387-14440961109493_thumb.jpg

• Så mye karbohydrater er bare usunt! Kroppen får veldig mye energi til å forbrenne, og lagrer resten som fett. Med en gang hun begynner å spise som vanlig igjen, vil kroppen skrike av glede! :D Tror forbrenningen hennes kommer til å gå raskere, etter å få mer fett og proteiner igjen, da kroppen forstår den får fett, og ikke trenger å lagre det.

Ikke spis karb fordi da får kroppen masse energi men lagrer fett, viss du ikke spiser fett legger du på deg fett fordi det er sånn kroppen tenker? wat

Er det mulig å bli periodevis benskjør?

Ikke periodevis, nei. Jeg var akkurat over grensa og ble stemplet som beinskjør, men etter et skikkelig kosthold over flere mnd, kom jeg akkurat under og var ikke lenger beinskjør. Det tar utrolig lang tid, men det går dersom man er ung og ikke kommet til den tiden skjelettet slutter å bygges like godt. Jeg kommer aldri til og ha et skikkelig sterkt skjelett, men jeg er heldigvis ikke beinskjør nå da. Ikke før jeg runder omkring 50 åra kanskje. Må bare fortsette og få i meg nok fett, proteiner, vitaminer etc..

Ikke spis karb fordi da får kroppen masse energi men lagrer fett, viss du ikke spiser fett legger du på deg fett fordi det er sånn kroppen tenker? wat

Neinei! Spis karbohydrater! :p Men alt med måte! Jeg mener at hvis man får i seg for mye, blir det lagret. Og grovt sagt, så mener jeg sånt som lavkarbo, med mer fett og proteiner, som øker forbrenningen og fett i en grei mengde så det ikke blir lagret. Det er jo en selvfølge at energiinntak/energiforbruk skal ligge sånn +- alt etter hva målet er!

(Vanskelig å forklare) :notworthy: I lay down! Tror jeg skal gi meg! :X3:

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/energi-og-neringsstoff/fett/Sider/default.aspx

Neinei! Spis karbohydrater! :p Men alt med måte! Jeg mener at hvis man får i seg for mye, blir det lagret. Og grovt sagt, så mener jeg sånt som lavkarbo, med mer fett og proteiner, som øker forbrenningen og fett i en grei mengde så det ikke blir lagret. Det er jo en selvfølge at energiinntak/energiforbruk skal ligge sånn +- alt etter hva målet er!

(Vanskelig å forklare) :notworthy: I lay down! Tror jeg skal gi meg! :X3:

Hehe. :)

Men man lagrer vel bare fett på kroppen viss man er i overskudd, og det kan jo gjøres uansett hvilke makronæringstoffer man får mest av? Skjønner ikke hvordan mer inntak av fett skal hindre fettlagring.. Man legger jo på seg av store mengder fett like mye som store mengder karbo (i overskudd)?

Jeg vet ikke om det er sånn altså. :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...